veren en dempers

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

veren en dempers

 · 
Posted: 03.03.2014 - 20:19  ·  #1
Hallo Allen

Ben zeer benieuwd waar jullie mee rijden qua veren schokbrekers
heb gelezen dat er nogal wat verschil in ziten dat vele van jullie met andere veren en schokbrekers rijden
rij zelf met een caravan 2 x per jaar en wil dus andere veren plaatsen volgens de Volvo dealers gaat de auto stuiteren bij het monteren van MAD hulpveren
Mijn auto is van 2006 180000km zouden jullie ook de schokbrekers vervangen ,mijn auto mag wel iets stugger worden hoor
en wat adviseren jullie voor veren nivomats of andere wat goedkopere veren
wie heeft er ervaring met de MAD hulpveren

Gr Martin
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: veren en dempers

 · 
Posted: 03.03.2014 - 20:40  ·  #2
Ik heb de Classic voorzien van Billstein dempers. Vanwege de PLG installatie achter met verzwaarde veren. Het stuurt vele malen sportiever zonder daarmee oncomfortabel te zijn. Ik weet niet of je hier wat mee kunt?
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Leeftijd: 54
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 37195
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: veren en dempers

 · 
Posted: 03.03.2014 - 20:56  ·  #3
Quote door martin 2009

Mijn auto is van 2006 180000km zouden jullie ook de schokbrekers vervangen ,mijn auto mag wel iets stugger worden hoor


Met 150.000 km is het verschil al overduidelijk merkbaar.
Ik houd de auto het liefst origineel, maar er zijn ook goede alternatieven;
Sachs Supertouring of Advantage, voor als je het iets stugger wilt.
Bilstein is ook een optie, maar doorgaans harder.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: veren en dempers

 · 
Posted: 03.03.2014 - 21:30  ·  #4
Quote door Trissy1979

Ik heb de Classic voorzien van Billstein dempers. Vanwege de PLG installatie achter met verzwaarde veren. Het stuurt vele malen sportiever zonder daarmee oncomfortabel te zijn. Ik weet niet of je hier wat mee kunt?


Hoi trissty

welk type veren heb jij eronder zitten dan is dat? zijn die ook van Billstein
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: veren en dempers

 · 
Posted: 03.03.2014 - 21:37  ·  #5
[quote="Trissy1979"]
Vanwege de PLG installatie achter met verzwaarde veren.


plg...???

penetrant lichtenvoordt's gas...???

was da..??
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Leeftijd: 54
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 37195
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: veren en dempers

 · 
Posted: 03.03.2014 - 21:38  ·  #6
Geloof me, dat wil je echt niet weten. :bandit:
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 55
Berichten: 1021
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: veren en dempers

 · 
Posted: 04.03.2014 - 15:06  ·  #7
Ik heb ooit een auto gehad die ik vanwege het zwabberen met caravan en belading, voorzien heb van MAD veren.
Die veren kwamen bij die auto in plaats van de standaard veren.
(het was geen Volvo, maar een Toyota Camry 1999)

Het was effe wennen. De auto lag achter ca. 2 cm hoger. Lijkt weinig tot niets maar het was onmiddellijk merkbaar. En na een weekje wist ik niet meer beter...
- kofferklep leek stukken hoger te liggen
-de stoel leek voorover gekanteld te staan (dus rugleuning iets naar achteren.
-maximale bochtensnelheid ging zomaar met 10 kmh omhoog. De wagen leek ongelofelijk veel beter op de weg te liggen en strakker te sturen.

Maar belangrijker:
met de caravan, 75-80 kg op de haak, kofferbak vol, op de achterbank een volgeladen koelbox en 3 man in de auto... DAT was net die 2cm extra hoogte die de auto nu door de veren ging.
De auto stond dus zo goed als recht op zijn poten met belading.

Ik heb dus nooit geen spijt gehad van de MAD veren.... en wat dat stuiteren betreft, geloof ik de dealer niet. Het is dat hij er niet aan kan verdienen. MAD veren zijn gewoon goed, als je de correcte type voor jouw auto hebt.

Stuiteren zou dan alleen veroorzaakt kunnen worden door slechte schokbrekers, dat is net wat schokbrekers moeten voorkomen!!. Als die schokbrekers slecht zijn, stuitert de auto ook met originele veren.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: veren en dempers

 · 
Posted: 04.03.2014 - 15:36  ·  #8
Mad veren is idd helemaal niets mis mee. Over het algemeen een progressieve veer waardoor bij onbeladen toestand het comfort behouden wordt.

Carsupport is een andere leverancier, die legt de werking van hun veren netjes uit.

Je hebt de progressieve veren en voor de LPG liefhebbers die Permanent versterkte veren.

Voor dagelijks gebruik wordt de progressieve veer aangeraden (zelfde als waarschijnlijk de MAD veren), voor auto's met een grote Gasbom in de kofferruimte wordt door carsupport geadviseerd daar waar mogelijk een permanent versterkte veer te monteren.

Mijn ervaring is in ieder geval erg positief met MAD veren. Onder de MSX heb ik nu Progressieve veren van Carsupport / Volvo zitten. Stuiteren? Niets van te merken. Nu zijn de nivomats van Volvo erg goed, heb ik onder de S60 zitten. Alleen het prijsverschil met veren als MAD of Carsupport is extreem groot. Een gebruikte Nivomat monteren is soms ook niet geheel risicoloos en ik heb een vermoeden dat de Nivomats van de P2 serie Volvo niet meer de duurzaamheid heeft welke hij onder de 850 / 87x serie wel had.

Is de schokdemper achter niet helemaal fris meer, dan kun je overwegen MAD of Carsupport (waarschijnlijk iets goedkoper dan MAD) veren i.c.m. nieuwe b4 of B6 van Bilstein of een Sachs Advantage schokdempers te monteren.

Heb je geen LPG en/of nooit mensen achterin de auto zitten dan raad ik af permanent versterkte veren te nemen. MAD Kan in ieder geval wel, want zijn normaal gesproken progressieve veren met behoud van veercomfort. Ik vermoed dat de Volvo dealer het stuiteren bedoeld i.c.m. permanent versterkte veren. Dat zou namelijk zonder dagelijkse belasting in de kofferbak wel een stuiterende auto op kunnen leveren.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: veren en dempers

 · 
Posted: 04.03.2014 - 18:01  ·  #9
Quote door EnnoE34

Mad veren is idd helemaal niets mis mee. Over het algemeen een progressieve veer waardoor bij onbeladen toestand het comfort behouden wordt.

Carsupport is een andere leverancier, die legt de werking van hun veren netjes uit.

Je hebt de progressieve veren en voor de LPG liefhebbers die Permanent versterkte veren.

Voor dagelijks gebruik wordt de progressieve veer aangeraden (zelfde als waarschijnlijk de MAD veren), voor auto's met een grote Gasbom in de kofferruimte wordt door carsupport geadviseerd daar waar mogelijk een permanent versterkte veer te monteren.

Mijn ervaring is in ieder geval erg positief met MAD veren. Onder de MSX heb ik nu Progressieve veren van Carsupport / Volvo zitten. Stuiteren? Niets van te merken. Nu zijn de nivomats van Volvo erg goed, heb ik onder de S60 zitten. Alleen het prijsverschil met veren als MAD of Carsupport is extreem groot. Een gebruikte Nivomat monteren is soms ook niet geheel risicoloos en ik heb een vermoeden dat de Nivomats van de P2 serie Volvo niet meer de duurzaamheid heeft welke hij onder de 850 / 87x serie wel had.

Is de schokdemper achter niet helemaal fris meer, dan kun je overwegen MAD of Carsupport (waarschijnlijk iets goedkoper dan MAD) veren i.c.m. nieuwe b4 of B6 van Bilstein of een Sachs Advantage schokdempers te monteren.

Heb je geen LPG en/of nooit mensen achterin de auto zitten dan raad ik af permanent versterkte veren te nemen. MAD Kan in ieder geval wel, want zijn normaal gesproken progressieve veren met behoud van veercomfort. Ik vermoed dat de Volvo dealer het stuiteren bedoeld i.c.m. permanent versterkte veren. Dat zou namelijk zonder dagelijkse belasting in de kofferbak wel een stuiterende auto op kunnen leveren.


Hartelijk dank voor de info i ben overtuigt
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 53
Berichten: 801
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: veren en dempers

 · 
Posted: 04.03.2014 - 18:25  ·  #10
Ik heb bij Estateservices versterkte veren achter gekocht en Bilstein B6 schokdempers. Het haalt het niet bij Nivomat maar het scheelt wel aanzienlijk in de centen.
Het rijgedrag is enorm verbeterd en de combinatie auto+vouwwagen+bagage en 4 personen is recht. En daar ging het mij om.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0