Geartronic

 
 
 
 
 
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Leeftijd: 66
Berichten: 65
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Geartronic

 · 
Posted: 27.07.2017 - 12:25  ·  #1
Tijdens de rit in de Ardennen met mijn Volvo v70 diesel met geartronic en caravan er achter kreeg ik de melding versnellingsbak dient service en later in de 4 de versnelling bleef hij vaststaan en schakelde niet meer ,ook mijn aanduiding in het display was weg.
Na de auto aan de kant te hebben gezet ,een half uurtje te hebben gewacht was alles weer normaal.
We hebben op de camping in Luxemburg de melding met vida weer gereset en is daarna niet meer terug gekomen.
De terugweg verliep probleemloos.
Wat is nu wijsheid, de bak bij de dealer laten controleren of wachten dat het weer voor doet deze melding.
Gr Jan.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 47
Berichten: 1133
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 27.07.2017 - 12:42  ·  #2
Klinkt als verbrande olie ... Denk dat een keer laten powerflushen beter is.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 54
Berichten: 269
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 27.07.2017 - 14:49  ·  #3
Olie hoeft niet perse verbrand te zijn hoor, je krijgt die melding omdat de temperatuur van je olie te hoog was. Als je daarmee maar lang genoeg doorrijdt is het slim om je olie te vervangen, anders niet hoor.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 54
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2767
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 27.07.2017 - 15:06  ·  #4
Handmatig gereden?
Welke versnelling en welk toerental had je toen de melding verscheen?
Hoe was de koelwater temperatuur vlak voordat de melding kwam?
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Leeftijd: 66
Berichten: 65
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 27.07.2017 - 17:31  ·  #5
Ik reed in de 4 de versnelling ongeveer 2300u/min en hij was daarvoor 2x warmer geworden dan normaal.De temp.meter van het koelwater staat normaal in het midden van de meter en tijdens een klim in de Ardennen is hij 2X op 3/4 van de meter geweest. De buiten temp.was 30graden .
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 54
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2767
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 27.07.2017 - 17:52  ·  #6
Om je een idee te geven. Mijn meter is niet voorbij het midden geweest, ook bij klimmen in Frankrijk bij temperaturen boven de 30graden en m'n koelvloeistof temperatuur kwam al op 115graden.

Kan ik zien door m'n CFE.

Je moet je voorstellen dat een geartronic een melding geeft vanaf 130graden en dat de oliekoeler van je bak geïntegreerd zit in de radiator voor je koelvloeistof.

Spul is best wel even warm geweest dus.

Heuvel op wel terug naar z'n 3 gegaan en snelheid ietsje laten zakken?
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Leeftijd: 54
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 37416
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 27.07.2017 - 20:28  ·  #7
Als je hier last van hebt gehad, dan is degradatie van je bakolie een feit.
Wil niet zeggen dat hij nu meteen gespoeld moet worden, maar een check kan zeker geen kwaad.
En het belangrijkste, de veroorzaker hiervan vinden.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Leeftijd: 66
Berichten: 65
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 27.07.2017 - 22:30  ·  #8
dank jullie wel voor de reacties, ga morgen bij de garage langs om de olie te laten controleren.
gr Jan.
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 27
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 28.07.2017 - 08:03  ·  #9
Quote door frosty

Ik reed in de 4 de versnelling ongeveer 2300u/min en hij was daarvoor 2x warmer geworden dan normaal.De temp.meter van het koelwater staat normaal in het midden van de meter en tijdens een klim in de Ardennen is hij 2X op 3/4 van de meter geweest. De buiten temp.was 30graden .

Hallo,

2300u/min is te laag berg op. Persoonlijk zorgde ik altijd met de auto en/of met de vrachtwagen dat hij altijd wat hoger in de toeren zit zodat hij zijn vermogen ter beschikking heeft en beter kan koelen.
Zelf toen ik in Noorwegen zat had ik hem rustig op 2800u/min en dan zal hij wel wat meer verbruiken maar hij koelt wel lekker en heeft lekker zijn vermogen in de bergen. Ook doe ik meestal de airco uit als ik in de bergen zit. Dat scheelt ook weer heel wat warmte.
Dat hij warm word is niet echt iets geks. Maar je moet wel rekening houden dat hij zijn warmte weer kwijt moet.


Groetjes Martijn
Quote door Steve

Om je een idee te geven. Mijn meter is niet voorbij het midden geweest, ook bij klimmen in Frankrijk bij temperaturen boven de 30graden en m'n koelvloeistof temperatuur kwam al op 115graden.

Kan ik zien door m'n CFE.

Je moet je voorstellen dat een geartronic een melding geeft vanaf 130graden en dat de oliekoeler van je bak geïntegreerd zit in de radiator voor je koelvloeistof.

Spul is best wel even warm geweest dus.

Heuvel op wel terug naar z'n 3 gegaan en snelheid ietsje laten zakken?


+1 :D
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 47
Berichten: 1133
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 28.07.2017 - 08:34  ·  #10
Quote door frosty
Ik reed in de 4 de versnelling ongeveer 2300u/min
Ow, ja ... Dat is wel een beetje de problemen opzoeken met een caravan erachter ...
Ik snap dat een diesel een hoger koppel heeft bij lagere toeren dan een benzine auto, maar door zo in een hoge versnelling je versnellingsbak te belasten wordt ie flink heet. Ik denk zelfs dat je nog redelijk geluk hebt gehad ...
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 33
Berichten: 719
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 28.07.2017 - 11:05  ·  #11
Quote door martijnvankalkeren

Quote door frosty

Ik reed in de 4 de versnelling ongeveer 2300u/min en hij was daarvoor 2x warmer geworden dan normaal.De temp.meter van het koelwater staat normaal in het midden van de meter en tijdens een klim in de Ardennen is hij 2X op 3/4 van de meter geweest. De buiten temp.was 30graden .

Hallo,

2300u/min is te laag berg op. Persoonlijk zorgde ik altijd met de auto en/of met de vrachtwagen dat hij altijd wat hoger in de toeren zit zodat hij zijn vermogen ter beschikking heeft en beter kan koelen.
Zelf toen ik in Noorwegen zat had ik hem rustig op 2800u/min en dan zal hij wel wat meer verbruiken maar hij koelt wel lekker en heeft lekker zijn vermogen in de bergen. Ook doe ik meestal de airco uit als ik in de bergen zit. Dat scheelt ook weer heel wat warmte.
Dat hij warm word is niet echt iets geks. Maar je moet wel rekening houden dat hij zijn warmte weer kwijt moet.


Groetjes Martijn
Quote door Steve

Om je een idee te geven. Mijn meter is niet voorbij het midden geweest, ook bij klimmen in Frankrijk bij temperaturen boven de 30graden en m'n koelvloeistof temperatuur kwam al op 115graden.

Kan ik zien door m'n CFE.

Je moet je voorstellen dat een geartronic een melding geeft vanaf 130graden en dat de oliekoeler van je bak geïntegreerd zit in de radiator voor je koelvloeistof.

Spul is best wel even warm geweest dus.

Heuvel op wel terug naar z'n 3 gegaan en snelheid ietsje laten zakken?


+1 :D


En ook dat verbruik kan wellicht nog meevallen. Als de motor teveel gesmoord wordt zal hij ook veel meer diesel in moeten spuiten om te kunnen functioneren.
Mijn versnellingskeuze vergelijk ik altijd met fietsen, te weinig toeren (te hoge versnelling) en ik verzuur volledig en heb meer water nodig. Of teveel toeren, raak buiten adem en heb meer water nodig.
Beste is gewoon een toerental waarbij je aan de motor kunt horen of deze het (te) zwaar heeft of niet.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 4200
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 28.07.2017 - 12:40  ·  #12
Quote door martijnvankalkeren

Quote door frosty

Ik reed in de 4 de versnelling ongeveer 2300u/min en hij was daarvoor 2x warmer geworden dan normaal.De temp.meter van het koelwater staat normaal in het midden van de meter en tijdens een klim in de Ardennen is hij 2X op 3/4 van de meter geweest. De buiten temp.was 30graden .

Hallo,

2300u/min is te laag berg op. Persoonlijk zorgde ik altijd met de auto en/of met de vrachtwagen dat hij altijd wat hoger in de toeren zit zodat hij zijn vermogen ter beschikking heeft en beter kan koelen.
Zelf toen ik in Noorwegen zat had ik hem rustig op 2800u/min en dan zal hij wel wat meer verbruiken maar hij koelt wel lekker en heeft lekker zijn vermogen in de bergen. Ook doe ik meestal de airco uit als ik in de bergen zit. Dat scheelt ook weer heel wat warmte.
Dat hij warm word is niet echt iets geks. Maar je moet wel rekening houden dat hij zijn warmte weer kwijt moet.


Groetjes Martijn
Quote door Steve

Om je een idee te geven. Mijn meter is niet voorbij het midden geweest, ook bij klimmen in Frankrijk bij temperaturen boven de 30graden en m'n koelvloeistof temperatuur kwam al op 115graden.

Kan ik zien door m'n CFE.

Je moet je voorstellen dat een geartronic een melding geeft vanaf 130graden en dat de oliekoeler van je bak geïntegreerd zit in de radiator voor je koelvloeistof.

Spul is best wel even warm geweest dus.

Heuvel op wel terug naar z'n 3 gegaan en snelheid ietsje laten zakken?


+1 :D


Ik neem aan onder belasting?
Dus met caravan ofzo erachter?

Of doe je dit ook met je V70 zonder iets erachter?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 54
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2767
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 28.07.2017 - 15:51  ·  #13
Zonder aanhanger kan je gewoon normaal rijden. Met aanhanger is het beter om de motor meer toeren te laten maken.

Ik rijd op de vlakke weg met caravan zo'n 90km/h en laat de GT in de 4e versnelling staan. Motor draait dan 3000rpm, koelvloeistof blijft dan ook netjes rond de 90graden.

Heuvelklimmen: terug naar 3 en eventueel snelheid iets droppen.

Zo hou je de temperaturen onder controle.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Leeftijd: 66
Berichten: 65
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 29.07.2017 - 09:55  ·  #14
Gisteren bij de Volvo specialist geweest en raad aan de olie te verversen, helaas had de garage geen tijd dus dit word maandag gedaan .Ben benieuwd hoe de olie eruit ziet.
Gr Jan.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 50
Berichten: 1147
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Geartronic

 · 
Posted: 29.07.2017 - 11:09  ·  #15
Rij zelf met een behoorlijker caravan erachter, en naar zuid Frankrijk heb de gang er goed in en hou de verbruiksmeter in de gaten en het toerental moet ruim boven de 2200 blijven, zo niet terug naar de 4, zakt dan mijn verbruik weer terug mag hij meer naar de 5. Schakeld de bak zelf terug bij vals plat hou ik hem gedwongen in zijn 4.
Heb nu wel weer de torq app geladen om de temperaturen in de gaten te kunnen houden, normaal staat de mijn in het midden maar het wilde wel eens door gaan, dan airco uit verwarming aan, en ramen open, zakt direct. Had toen de torq niet aan dus weet niet wat dan de temperaturen zijn.
En dan stap je naar 800 kilometer met de sleurhut weer zeer relaxed uit de Volvo, ben nu in zuid Frankrijk op volle tank gegaan, even bij gevuld in Luxemburg, en later nog een keer een liter of 30 op de peage(mijn te duur), dus al met al op ca 130 liter diesel 1300 kilometer, met caravan van 1400 kilo en 2,3 meter breed.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0