Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 
 
 
 
 
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 51
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 · 
Posted: 02.09.2017 - 14:15  ·  #1
Een vraag die ik bijna 2 jaar geleden ook stelde hier toen ik voor een bepaalde kostenpost stond. Uiteindelijk heb ik toen gekozen om de kosten te maken en door te rijden met de V70. Wat ik toen hoopte, geen extra hoge kosten buiten het normale onderhoud om de komende 5 jaar, is niet gelukt.

Binnen 2 jaar de volgende grote kosten post, (genoemd onder "hulp en reparatie") het moeten laten vervangen van het stuurhuis met een kostenpost van 1200 euro. Gezien mijn lichamelijke beperking om zelf iets te kunnen doen of lang auto te kunnen rijden zijn alle goed bedoelde adviezen helaas voor mij niet van toepassing en zal ik het dus door mijn eigen garage moeten laten doen.

Nu gaat weer de vraag door mijn hoofd of het niet beter is een jongere Volvo te kopen, heb een S80 gezien van 2007 met 122K op de teller, een 2.5T geartronic. Dus het nieuwere type t.o.v. wat ik nu rijd.

Maar hoe goed is deze 5-pitter en hoe goed is de automaat bak. Wat ik begrepen heb zijn deze toch anders dan de voorgaande motoren en automaat bakken.

Is hier is zinnigs van te zeggen, liefst door iemand die er een heeft gehad of deze auto goed kent?
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 40
Berichten: 4281
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 · 
Posted: 02.09.2017 - 14:33  ·  #2
De monteurs van mijn Volvo garage zeggen hoe dicht bij Ford hoe rotter het wordt.

Zelf gene ervaring mee maar;

Heb al vaker gelezen van de 2.5t in de C70 en S80 dat die de geest geven.
Blastaway was bezig met een C70 cabrio 2.5 en die kreeg van Thuurbo het advies het niet te doen.
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Leeftijd: 53
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 36517
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 · 
Posted: 02.09.2017 - 15:00  ·  #3
Motor en bak hoeven geen probleem te zijn.
Wel heeft de bak meer onderhoud nodig, dit heeft meer te maken met de koeling (beter voor het milieu).
Vervang je op tijd de olie, dan is er niets aan de hand.
En scheuren met koude motor kan ook problemen geven, maar goed, dat geldt eigenlijk voor alle auto's.
Veel kilometers kunnen ze ook wel aan, alleen het plaatwerk is van mindere kwaliteit, of beter gezegd, minder goed behandeld.
Je komt vliegroest tegen, waar je dit bij de voorgaande modellen niet terug vindt.
Veel problemen zijn er met de D2 motoren, de powershift bakken en bij de latere versies, D3,D4 etc.
Deze hebben nogal eens last van dichtroetende EGR trajecten, maar goed, daar is weer een update voor (,mocht hij deze nog niet hebben).

Vanaf MY 2012 was het weer in beheer van Volvo zelf (m.u.v.) de financiële ondersteuning.
De afwerking is hier ook hoogwaardiger.

Kort samengevat, heeft hij goed onderhoud gehad, dan zou je, zeker met deze kilometerstand, nog vele jaren plezier van zo'n auto kunnen hebben.
Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 72
Berichten: 3449
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 · 
Posted: 02.09.2017 - 22:13  ·  #4
Bert, ik wil wat samen met je overpeinzen.
Ik reed in het verleden veel auto (lees Volvo's van het type 240/260) zo'n 100k kilometer per jaar en was dus jaarlijks aan de beurt voor een nieuwe auto. Liet alle onderhoud bij de officiële Volvogarage doen en was daar per 10.000km beurt Hfl 400,- aan kwijt. Kreeg een brainwave en besloot luxer te gaan rijden en kocht een Renault 25 GTD met alle toeters en bellen. Nadat de eerste beurt wat tegenviel, begon het reguliere onderhoud per 10.000km, waarvoor ik steeds meer dan Hfl. 1.000,- moest betalen, omdat de meest belachelijke zaken aan de auto werden geconstateerd. Doorgebrande achterruit, versnellingsbak, wiellagers, injectoren, allemaal zaken die ik zelf niet had geconstateerd, maar die garage aan de hand van bewijsstukken (de rommel lag altijd achter in de bak) claimde. Toen dat 4 , 5 keer was voorgekomen de garagist daarop aan gesproken: Meneer, dit type is wat gevoeliger, als U de nieuwe koopt, zal dat waarschijnlijk niet meer voorkomen. Uiteindelijk besloot ik af te rekenen, direct naar de Volvo garage te rijden en die mooie blauwe 244 die in de showroom stond te kopen, waarmee ik weer 100K. km reed tegen 4 cent de kilometer.
Wat is nu de moraal: Het kan eens meezitten met de kosten, soms zit het tegen, maar "grosso modo" zul je nauwelijks voordeliger rijden met je Volvo dan je nu doet.
Je kijkt nu tegen € 1.200,- kosten aan, ik erken, dat is wezenlijk veel geld. Maar dat kan nooit de reden zijn om een auto, waarmee je nu met plezier rondrijdt, in te ruilen voor een avontuur.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 57
Berichten: 4063
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 · 
Posted: 02.09.2017 - 22:45  ·  #5
Amen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 51
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 · 
Posted: 03.09.2017 - 15:02  ·  #6
Quote door folke3

Bert, ik wil wat samen met je overpeinzen.
Ik reed in het verleden veel auto (lees Volvo's van het type 240/260) zo'n 100k kilometer per jaar en was dus jaarlijks aan de beurt voor een nieuwe auto. Liet alle onderhoud bij de officiële Volvogarage doen en was daar per 10.000km beurt Hfl 400,- aan kwijt. Kreeg een brainwave en besloot luxer te gaan rijden en kocht een Renault 25 GTD met alle toeters en bellen. Nadat de eerste beurt wat tegenviel, begon het reguliere onderhoud per 10.000km, waarvoor ik steeds meer dan Hfl. 1.000,- moest betalen, omdat de meest belachelijke zaken aan de auto werden geconstateerd. Doorgebrande achterruit, versnellingsbak, wiellagers, injectoren, allemaal zaken die ik zelf niet had geconstateerd, maar die garage aan de hand van bewijsstukken (de rommel lag altijd achter in de bak) claimde. Toen dat 4 , 5 keer was voorgekomen de garagist daarop aan gesproken: Meneer, dit type is wat gevoeliger, als U de nieuwe koopt, zal dat waarschijnlijk niet meer voorkomen. Uiteindelijk besloot ik af te rekenen, direct naar de Volvo garage te rijden en die mooie blauwe 244 die in de showroom stond te kopen, waarmee ik weer 100K. km reed tegen 4 cent de kilometer.
Wat is nu de moraal: Het kan eens meezitten met de kosten, soms zit het tegen, maar "grosso modo" zul je nauwelijks voordeliger rijden met je Volvo dan je nu doet.
Je kijkt nu tegen € 1.200,- kosten aan, ik erken, dat is wezenlijk veel geld. Maar dat kan nooit de reden zijn om een auto, waarmee je nu met plezier rondrijdt, in te ruilen voor een avontuur.


Ik begrijp je verhaal en kan er helemaal in mee gaan echter het grote verschil is dat ik 5.000 km p/jr. rijd en dan is het toch een heel ander verhaal, gezien het geld wat er de laatste 2 jaar ingegaan is en nu dit bedrag.
Ik zit zonder dat ik deze reparatie meerekenen op 0,20 euro p/km voor de laatste 2 jaar en dat is dan nog zonder de overige vaste kosten van brandstof, wegenbelasting, etc.

Misschien moet ik met het weinige gebruik van de auto gewoon naar een kleinere auto kijken en de luxe die een Volvo brengt dan maar moeten missen. Ik vind een V70 en S80 geweldige auto's maar gezien mijn gebruik (99% binnen de bebouwde kom) niet realistisch. En had ik een ton op de bank staan dan had hier al een topic gestaan over mijn "nieuwe" Volvo maar dat is helaas niet zo.
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Leeftijd: 53
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 36517
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 · 
Posted: 03.09.2017 - 21:43  ·  #7
Misschien beter eens contact leggen per PM ?
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 51
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 · 
Posted: 08.09.2017 - 14:49  ·  #8
Gedaan, de V70 wordt gerepareerd en ik zie af van een S80.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 57
Berichten: 4063
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 · 
Posted: 09.09.2017 - 10:26  ·  #9
Mooi,

Zou ik ook gedaan hebben.

Waar laat je hem repareren?
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 51
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 · 
Posted: 14.09.2017 - 17:32  ·  #10
Iemand van het forum hier heeft me aangeboden om de klus te doen voor een hele schappelijke prijs.
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 34
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 1929
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 · 
Posted: 24.12.2017 - 17:48  ·  #11
Even inhaken op dit topic. Zijn er mensen/specialisten die wat over zo'n 6-bak automaat kunnen vertellen uit een S80?
Het kriebelt toch wel erg hard om weer een S80 te kopen, maar dan het nieuwe model.
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Leeftijd: 53
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 36517
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 · 
Posted: 24.12.2017 - 17:55  ·  #12
Bij goed onderhoud blijken de meesten in de praktijk vrij veilig.
Enkel met de “powershift” moet je uitkijken, beter nog, vermijden.
7 van de 10 geven het vrij vlot op en dan bedoel ik ook vrij vlot.
Enige alternatief is dan een nieuwe bak.
Dit is ook de reden waarom ik deze keer voor een handbak heb gekozen.
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 34
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 1929
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Hoe goed is de motor/automaatbak van een 2007 S80

 · 
Posted: 24.12.2017 - 18:16  ·  #13
Ja, mocht het weer een S80 worden, dan wilde ik die sowieso vermijden. Te veel risico haha.
Een gedocumenteerde onderhouds/flush-geschiedenis is dus wel een must dan (en uiteraard hoe de bak verder schakelt etc.)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0