Olie en de weetjes....

 
 
 
 
 
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 21.02.2019 - 07:52  ·  #31
Ik heb altijd reserve-motorolie in de auto voor het geval dat. Ik heb een litertje (officiële Volvo olie) gehaald bij de Volvo dealer voor mijn S60 T3 uit 2013. Kan ik deze motorolie ook gebruiken bij de Volvo S60 T5 uit 2016?
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 02.03.2019 - 09:22  ·  #32
Heb het elders nagevraagd. Het antwoord is nee. Dat wordt een extra litertje kopen.

De oude T3 (2013) loopt op 5W30

De nieuwe T5 (2016) 0W20

Jammer.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 36
Berichten: 332
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 04.03.2019 - 21:08  ·  #33
Quote door a.b.


De nieuwe T5 (2016) 0W20

Jammer.


Persoonlijk vind ik 0w20 wel bizar dun... Dat kan toch nooit goed zijn? Naar mijn idee is dat alleen maar om 'makkelijker' aan de milieudoelstellingen te kunnen voldoen...
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 04.03.2019 - 21:53  ·  #34
Ik heb er geen verstand van. Ik durf er toch ook niet snel dikkere olie in te gooien. En olies vermengen lijkt me ook niet handig?
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 36
Berichten: 332
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 05.03.2019 - 07:24  ·  #35
Nee, verschillende viscositeiten mengen is niet goed.

Van oorsprong geldt bij olie: hoe lager het getal, hoe dunner de olie. Het getal vóór de W is behoort bij de viscositeit bij koude olie en na de W bij warme olie.

Als je het interessant vindt, kan je hier achtergrondinfo over olie vinden.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 61
Berichten: 187
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 05.03.2019 - 07:57  ·  #36
Quote door Confus

Als je het interessant vindt, kan je hier achtergrondinfo over olie vinden.
Mag ik deze daaraan toevoegen?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 49
Berichten: 5628
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 03.04.2019 - 18:00  ·  #37
Hier nog wat info van iemand die er verstand zegt te hebben.

https://www.amt.nl/werkplaats-…FE494CFYI4

En er wordt hier ook bevestigd dat er twee soorten olie zijn, eentje die het beste is voor het milieu/uitstoot, en eentje die het beste is om met de motor een hoge kilometerstand te kunnen behalen. (Wat in mijn beleving ook weer goed is voor het milieu)
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 33
Homepage: o550.nl
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 03.04.2019 - 19:11  ·  #38
Vind ik ook. Als je de motor eerder kapot draait door die 'milieu' olie, moet er een nieuw blok gebouwd worden (die is er waarschijnlijk al wel maar dat is nu niet het punt).
De co2 die vrijkomt bij de productie daarvan kost je heel wat schone extra kilometers in vergelijking met de motor die het langer vol houd door de 'milieuonvriendelijke' olie.
Leuk al die maatregelen maar ik zou ook kiezen voor de olie die de motor het lekkerste vind.

Dacht ik...
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 33
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 1416
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Olie en de weetjes....

 · 
Posted: 03.04.2019 - 20:13  ·  #39
Leuk stukje over olie, en ook over Volvo ;)
https://www.amt.nl/werkplaats-…-cookies=1

Quote
Te dun voor de motor
Kortom, net als allerlei andere componenten in de auto, moet ook de olie zijn bijdrage leveren aan de CO2-doelen van de fabrikant. Maar: “De techniek vraagt niet om 0W-20, 0W-16 of zelfs een 0W-8.” Miedema geeft een voorbeeld: “Tot 2005 schreef Volvo een 5W-40 voor, voor de D5-motor in de V70. Voor modeljaar 2006 werd dat 0W-30. Ondertussen was er niets veranderd aan de motoren. Misschien werden ze iets zuiniger van die dunnere olie, maar dat had zijn prijs. Bij de auto’s van modeljaar 2006 zag je veel defecten aan nokkenassen, tuimelaars en klepstoters. In latere bouwjaren niet meer. Toen hebben ze waarschijnlijk de hardheid van die onderdelen aangepast.”
 
Selected quotes for multi-quoting:   0