Jajaja, weer een olie vraag...

D3/D4 motor euro 5

 
 
 
 
 
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 33
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 1416
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 05.08.2019 - 14:54  ·  #16
Zo denk ik er ook over. Het is denk ik belangrijker dat je regelmatig je olie + filter (met een vol syntheet en de juiste viscositeit) ververst dan dat je olie type X of Y gebruikt
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 502
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 05.08.2019 - 15:14  ·  #17
Quote door Bolbo


Uit post 33:
Ik vind dit persoonlijk een goed leesbare en aardig complete samenvatting: https://www.penriteoil.com.au/…e_Oils.pdf
Zie pagina 6 waar wordt omschreven dat C-olien van A5/B5 performance zijn maar met aangepaste SAPS tbv het dpf.
Maar ook daar kan je wel weer bewijzen tegen vinden, zoals in volgende posts wordt toegelicht.
Wat mij dan wel weer verbaast is dat Volvo niet is overgegaan naar C-olie voorschrift toen die beschikbaar kwam, maar wellicht is dat teveel gedoe qua typegoedkeuring (C3 olie kwam pas na de typegoedkeuringen van de V70n...) maar je zou denken dat voor de latere V70nn dan wel een mid- of lowSAPS olie zou worden voorgeschreven, maar dat is evenmin het geval (Ford ook schrijft ook A5/B5 olie voor voor bijv. Mondeo diesels uit die tijd). A5/B5 blijft de boventoon voeren, zo werd mij verteld door de Volvo monteur (ook wel makkelijk, alles uit 1 slangetje aan de muur, vanuit een groot vat, geen 5 verschillende vaten langs de muur...).
Eerlijk gezegd he... er zijn al zoveel discussies gevoerd over olie, er zijn hier heel veel gebruikers die verschillende dingen doen, 0W30, 5W30, 5W40, A5/B5, C3... en nog nooit heb ik gehoord dat er een motor of dpf aanwijsbaar is stukgelopen door de oliekeuze (eerder de oliedruk) dus ik durf (oei oei) bijna te zeggen dat het niet zo vreselijk veel zal uitmaken. Wel kan je wat verschil merken in olieverbruik, maar daar zal hij niet door stuklopen. En verstopte dpf, hoeveel verhalen hebben we daar al over gehoord hier... heul weinig dacht ik. Mijn vorige V70n had met 275.000km nog geen centje pijn, en daar zit ik nu met deze auto nog een ton vanaf (5 jaar bij mijn kilometrage) dus het zal wel loslopen denk ik zo.


Penrite geeft aan dat de C2 een vervanger is voor de C3 olie. Dat is dus ook een lichtloop olie met lage HTHS waarde, zeg maar de weerstand tegen afschuiven bij hoge temperaturen. Maw de olie beschermt minder met een lage HTHS waarde. De C3 is de hoge HTHS variant, en die zou ik eerder gebruiken. Anders kun je net zo goed een A5/B5 blijven gebruiken.

Een motor leeft wel degelijk minder lamg als je er een olie in gooit met lage HTHS waarde terwijl de motor daar niet voor is ontwikkeld. Je krijgt olieverbruik en slijtage. Ook een motor die wel is ontwikkeld voor olie met lage HTHS waarde zal eerder slijtage vertonen, de oliefilm is simpelweg minder sterk.
Er staan heel veel testjes op yotube, deze bijvoorbeeld:
https://m.youtube.com/watch?v=U_aiYsCDPjM
Dat laat zien wat de slijtage is aan een standaard meetstaafje bij gebruik van een bepaalde olie en belasting. Erg interessant.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 49
Berichten: 5628
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 06.08.2019 - 17:26  ·  #18
Wat de olie adviezen van de diverse leveranciers betreft, ik denk dat zij gewoon de volvo specs volgen, die volvo initieel bij het uitbrengen van dat model heeft vastgelegd. Dus de olie die bedoeld is voor het voldoen aan de milieu-eisen en de economische levensduur van de auto. (Wat voor een benzine op 150000 is gesteld en voor diesel op 250000km).
Dus als levensduur wel belangrijk is (en dàt is in mijn ogen milieubewust) moet je toch zelf gaan kijken naar de specs van de olie.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 70
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 07.08.2019 - 18:00  ·  #19
Ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor deze post :)
maar voor een D5 euro4 kun je volgens mij dan prima een C3 of A3/B4 - 5w40 of 5w30 gebruiken.

Ik heb nu in de mijne een A5/B5 5w30 olie, maar na deze termijn waag ik het aan de A3/B4 5w40 (Valvoline Synpower) met het oog op levensduur motor en gezien het hoge koppel wat de motor genereert. Extra bescherming kan geen kwaad.
JJM
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 2270
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 08.08.2019 - 11:42  ·  #20
Ik gebruik in de D5 euro 4 nu ook al drie beurten 5W40 C3 van Kroon. Bevalt prima!
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 502
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 08.08.2019 - 12:34  ·  #21
Quote door IanM

Ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor deze post :)
maar voor een D5 euro4 kun je volgens mij dan prima een C3 of A3/B4 - 5w40 of 5w30 gebruiken.

Ik heb nu in de mijne een A5/B5 5w30 olie, maar na deze termijn waag ik het aan de A3/B4 5w40 (Valvoline Synpower) met het oog op levensduur motor en gezien het hoge koppel wat de motor genereert. Extra bescherming kan geen kwaad.


Ik zou dan zeker een C3 gebruiken, is beter voor je roetfilter, verder vrijwel identiek aan A3/B4.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 70
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 09.08.2019 - 11:08  ·  #22
Quote door Ed

Quote door IanM

Ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor deze post :)
maar voor een D5 euro4 kun je volgens mij dan prima een C3 of A3/B4 - 5w40 of 5w30 gebruiken.

Ik heb nu in de mijne een A5/B5 5w30 olie, maar na deze termijn waag ik het aan de A3/B4 5w40 (Valvoline Synpower) met het oog op levensduur motor en gezien het hoge koppel wat de motor genereert. Extra bescherming kan geen kwaad.


Ik zou dan zeker een C3 gebruiken, is beter voor je roetfilter, verder vrijwel identiek aan A3/B4.


Heb geen roetfilter (meer), maar beide zullen voldoen!
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 27.08.2019 - 07:27  ·  #23
Nou denk dat ik de Kroon ga bestellen. Kan namelijk goedkoop via mijn werk bestellen.
Zal worden de Helar SP LL 5W30 C3.


PS zat nog ff te googlen en kwam RAXOL tegen ( https://www.raxol.eu/nl/over-raxol/ )
Is op het zelfde adres als Ardeca.... Lijkt wel een refiller dan...?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg (Reeshof)
Leeftijd: 50
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 55
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 27.08.2019 - 09:30  ·  #24
Ik weet niet of het al eens voorbij is gekomen maar ik vond dit een interessant artikel: http://www.tribolex.nl/acea.html
Het artikel beschrijft duidelijk de verschillen in ACEA aanduidingen met de bijbehorende specs.

Wat mij vooral opviel was de volgende regel:
Het overschakelen naar een andere categorie dan aanbevolen (van A/B naar C of E, van C naar A/B of E en van E naar A/B of C) is niet aan te raden, omdat dan op langere termijn vrijwel zeker problemen kunnen optreden.

Ik zal dus nooit een C kwaliteit olie gebruiken als dit niet is voorgeschreven in de handleiding....
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 25
Berichten: 452
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 28.08.2019 - 21:42  ·  #25
Quote door Ninjabiker

Ik weet niet of het al eens voorbij is gekomen maar ik vond dit een interessant artikel: http://www.tribolex.nl/acea.html
Het artikel beschrijft duidelijk de verschillen in ACEA aanduidingen met de bijbehorende specs.

Wat mij vooral opviel was de volgende regel:
Het overschakelen naar een andere categorie dan aanbevolen (van A/B naar C of E, van C naar A/B of E en van E naar A/B of C) is niet aan te raden, omdat dan op langere termijn vrijwel zeker problemen kunnen optreden.

Ik zal dus nooit een C kwaliteit olie gebruiken als dit niet is voorgeschreven in de handleiding....



Dat is een (veilig) advies van hun.
Bijna geen 1 leverancier schrijft andere olie voor dan voorgeschreven.
Maar het gaat juist om de specificaties en als je daar beter in verdiept wat welke specificatie doet en natuurlijk advies vraagt zul je zien dat je geen A5/b5 meer wilt gebruiken.

Ieder voor zich maar ik heb nog geen 1 auto gehad waar ik de voorgeschreven olie in deed en de vorige ging zonder olie verbruik ook 450.000km mee en toen kwam ik de S80 tegen.

Groetjes Martijn
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 502
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 31.08.2019 - 10:59  ·  #26
Quote door Ninjabiker

Ik weet niet of het al eens voorbij is gekomen maar ik vond dit een interessant artikel: http://www.tribolex.nl/acea.html
Het artikel beschrijft duidelijk de verschillen in ACEA aanduidingen met de bijbehorende specs.

Wat mij vooral opviel was de volgende regel:
Het overschakelen naar een andere categorie dan aanbevolen (van A/B naar C of E, van C naar A/B of E en van E naar A/B of C) is niet aan te raden, omdat dan op langere termijn vrijwel zeker problemen kunnen optreden.

Ik zal dus nooit een C kwaliteit olie gebruiken als dit niet is voorgeschreven in de handleiding....


Dit is ten dele waar, als je verderop kijkt zie je weer dat de C3 olie de A5 op alle punten overklast, en met name op het allerbelangrijkste punt: slijtage
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1177
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 31.08.2019 - 12:05  ·  #27
Quote door Ed

Quote door Ninjabiker

Ik weet niet of het al eens voorbij is gekomen maar ik vond dit een interessant artikel: http://www.tribolex.nl/acea.html
Het artikel beschrijft duidelijk de verschillen in ACEA aanduidingen met de bijbehorende specs.

Wat mij vooral opviel was de volgende regel:
Het overschakelen naar een andere categorie dan aanbevolen (van A/B naar C of E, van C naar A/B of E en van E naar A/B of C) is niet aan te raden, omdat dan op langere termijn vrijwel zeker problemen kunnen optreden.

Ik zal dus nooit een C kwaliteit olie gebruiken als dit niet is voorgeschreven in de handleiding....


Dit is ten dele waar, als je verderop kijkt zie je weer dat de C3 olie de A5 op alle punten overklast, en met name op het allerbelangrijkste punt: slijtage


Even een paar zaken waar ik op wil reageren,

Het is juist veel interessanter om een motorolie van een klein merk te kopen, en dat om de volgende redenen:
Geen beursgenoteerd bedrijf
geen R.O.I. drang
geen dwang om zo goedkoop mogelijk te produceren, om maximaal rendement voor de aandeelhouders te bewerkstelligen en te garanderen.

Het is een bekend gegeven dat zowel ( om een paar merken te noemen ) BP ( castrol ) en Shell hebben al heel lang geen olie ontwikkel ingenieurs meer in dienst, ze maken en ontwikkelen dat allemaal niet meer zelf.
Alles wbt additieven koopt men dus in ( bij de 4 additieven fabrikanten )
De blending doen ze zelf...
Niet dat het slecht is, maar een ieder die verstand heeft van de oliebusiness weet dat de grote merken erg cost driven zijn, en niet extra performance toedienen aan de producten.... het voldoet aan de specs en daar mee uit...

Waar zijn Castrol en Shell met hun esterolie en olie met o.a. Tungsten en Boron toevoegingen gebleven? dat hadden ze vroeger dus wel, maar is allemaal veel te moeilijk en het verlaagt de winst alleen maar.

Dan de kleine merken, zie het als de ambachteijke warme bakker, t.o.v. fabrieksbrood...
Die kleinere bedrijven kunnen dus wel wat de grote niet meer willen of kunnen maken...
Denk dan aan :
- Millers
- Motul
- Ardeca
Verdiep je maar eens is de specs en oliekwaliteit van die ( toevallig ) familiebedrijven zonder aandeelhouders en beursnotering.
Kleine spelers op de wereldmarkt, maar wel top kwaliteit producten.
Winsten die men maakt gaan naar onwikkelingen van producten, en ze hebben geen uitgaven van miljarden aan reclame en promotie uit te geven, denk eens na wie dat betaalt aan het einde van de rit.

Kroon, was inderdaad ooit van Shell, via omzwervingen is dat nu in handen van een Franse inversteerder die ook Unil bezit.
Alle olieen van Kroon worden betrokken bij de oliebron in Zwijndrecht, dat is een private label afvuller.
( kan je allemaal zelf uitzoeken )
Niet dat het slecht is... maar wederom weer in handen van een investeerder, en die zal het niet als hobby in bezit hebben genomen... vul zelf maar de rest in.

Nu de A5/B5, als je de juiste spec olie koopt voor je Volvo, b.v. die van Ardeca, ik weet dat die juist is geformuleerd voor de Volvo motoren, ( de Franse Volvo dealer organsisatie heeft deze A5/B5 specifiek laten ontwikkelen, 100% gelijk aan de Volvo specs )is er niets aan het handje.( sterker nog die Synt V mag alleen maar in Volvo )
Natuurlijk zijn er ook andere merken die dat hebben, maar dit weet ik uit eerste hand.
En er zijn heel veel Volvo motoren die daar hele hoge km standen mee halen en gehaald hebben.
Het is echter aan de eigenaar of hij die olie er echt 30.000km in wil laten zitten.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 32
Berichten: 966
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 31.08.2019 - 12:22  ·  #28
Goed betoog Raymond, en helemaal waar. Zelf middels lab onderzoek jaren terug getest en als bewezen beschouwd (olie samples opsturen en laten testen in hoeverre er slijtage materiaal aanwezig was + vervuiling en werking van de additieven) .

Voor mij niets anders meer dan Motul 300V. En zo zijn er nog enkele producenten welke aanzienlijk betere oliën in het assortiment hebben dan de grote namen (kunnen/mogen) produceren.

Heeft ook met EU regels te maken, iets waar kleine oplages "race" specificatie en oldtimer olie van vrijgesteld zijn.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 502
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 02.09.2019 - 11:35  ·  #29
Quote door TPR Powerflush

Quote door Ed

Quote door Ninjabiker

Ik weet niet of het al eens voorbij is gekomen maar ik vond dit een interessant artikel: http://www.tribolex.nl/acea.html
Het artikel beschrijft duidelijk de verschillen in ACEA aanduidingen met de bijbehorende specs.

Wat mij vooral opviel was de volgende regel:
Het overschakelen naar een andere categorie dan aanbevolen (van A/B naar C of E, van C naar A/B of E en van E naar A/B of C) is niet aan te raden, omdat dan op langere termijn vrijwel zeker problemen kunnen optreden.

Ik zal dus nooit een C kwaliteit olie gebruiken als dit niet is voorgeschreven in de handleiding....


Dit is ten dele waar, als je verderop kijkt zie je weer dat de C3 olie de A5 op alle punten overklast, en met name op het allerbelangrijkste punt: slijtage


Even een paar zaken waar ik op wil reageren,

Het is juist veel interessanter om een motorolie van een klein merk te kopen, en dat om de volgende redenen:
Geen beursgenoteerd bedrijf
geen R.O.I. drang
geen dwang om zo goedkoop mogelijk te produceren, om maximaal rendement voor de aandeelhouders te bewerkstelligen en te garanderen.

Het is een bekend gegeven dat zowel ( om een paar merken te noemen ) BP ( castrol ) en Shell hebben al heel lang geen olie ontwikkel ingenieurs meer in dienst, ze maken en ontwikkelen dat allemaal niet meer zelf.
Alles wbt additieven koopt men dus in ( bij de 4 additieven fabrikanten )
De blending doen ze zelf...
Niet dat het slecht is, maar een ieder die verstand heeft van de oliebusiness weet dat de grote merken erg cost driven zijn, en niet extra performance toedienen aan de producten.... het voldoet aan de specs en daar mee uit...

Waar zijn Castrol en Shell met hun esterolie en olie met o.a. Tungsten en Boron toevoegingen gebleven? dat hadden ze vroeger dus wel, maar is allemaal veel te moeilijk en het verlaagt de winst alleen maar.

Dan de kleine merken, zie het als de ambachteijke warme bakker, t.o.v. fabrieksbrood...
Die kleinere bedrijven kunnen dus wel wat de grote niet meer willen of kunnen maken...
Denk dan aan :
- Millers
- Motul
- Ardeca
Verdiep je maar eens is de specs en oliekwaliteit van die ( toevallig ) familiebedrijven zonder aandeelhouders en beursnotering.
Kleine spelers op de wereldmarkt, maar wel top kwaliteit producten.
Winsten die men maakt gaan naar onwikkelingen van producten, en ze hebben geen uitgaven van miljarden aan reclame en promotie uit te geven, denk eens na wie dat betaalt aan het einde van de rit.

Kroon, was inderdaad ooit van Shell, via omzwervingen is dat nu in handen van een Franse inversteerder die ook Unil bezit.
Alle olieen van Kroon worden betrokken bij de oliebron in Zwijndrecht, dat is een private label afvuller.
( kan je allemaal zelf uitzoeken )
Niet dat het slecht is... maar wederom weer in handen van een investeerder, en die zal het niet als hobby in bezit hebben genomen... vul zelf maar de rest in.

Nu de A5/B5, als je de juiste spec olie koopt voor je Volvo, b.v. die van Ardeca, ik weet dat die juist is geformuleerd voor de Volvo motoren, ( de Franse Volvo dealer organsisatie heeft deze A5/B5 specifiek laten ontwikkelen, 100% gelijk aan de Volvo specs )is er niets aan het handje.( sterker nog die Synt V mag alleen maar in Volvo )
Natuurlijk zijn er ook andere merken die dat hebben, maar dit weet ik uit eerste hand.
En er zijn heel veel Volvo motoren die daar hele hoge km standen mee halen en gehaald hebben.
Het is echter aan de eigenaar of hij die olie er echt 30.000km in wil laten zitten.


Met alle respect voor je verhaal, maar als je beweert dat 2 hele grote olie maatschappijen die nota bene zelf olie boren geen olie ingenieurs in dienst hebben sla je de plank behoorlijk mis. Dit is typisch het verhaal van een kleinere maatschappij die graag wil geloven dat zij het allemaal veel beter doen. De bakker vs supermarkt gaat hier echt niet op. Door brood met liefde en aandacht te bakken kun je iets lekkers maken, maar dat is voor olie niet echt een criterium. Dat gaat gewoon om research, en dat kost heel heel veel geld.
Ontwikkelt Ardeca dan zelf basisolie? Dat zijn ook oliemengers, net als zovele anderen. Heb even hun filmpje bekeken, en dan gaat het over een "unieke fles", "tailor made marketing" enz. Ze zullen vast prima olie mengen, maar er zijn zoveel goede oliën op de markt.

Ben het wel eens met het feit dat grote bedrijven alleen bezig zijn met het maximaliseren van de winst en dat daarmee de kwaliteit niet altijd voorop staat.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 78
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Jajaja, weer een olie vraag...

 · 
Posted: 05.09.2019 - 19:41  ·  #30
Ik heb dezelfde wagen als de topicstarter, zelfde kleur, velgen én motor. Gisteren een motorspoeling gedaan met de WS2-E spoelolie met exf-010 erbij en daarna PureSports 5W40 erin met het WS2-E additief.
De olie die erop zat van bij de dealer(a5/b5) was 10dkm oud en was net zwart water, zo dun. Ik kan mij niet voorstellen dat deze olie nog 20dkm dienst zou gedaan hebben. De spoelolie die er achteraf uitkwam was wederom gitzwart.
De motor klinkt nu zeer zeker 'anders' en volgens mij 'beter'. Zelfs mijn vrouw merkte op dat de wagen anders klont toen ze me vanmorgen naar het werk hoorde vertrekken, 'minder tractor-achtig'. Dus al dadelijk een verschil bij koude start waarneembaar. Het zit blijkbaar niet tussen mijn oren...maar in de motor ;p
Of de wagen nu uberhaupt minder of zelfs iets meer zou verbruiken maakt mij geen zak uit. Motorbescherming is meer waard dan de besparing op brandstof over de levensduur van je motor.
Oliën besteld na het goede advies van Raymond hierboven, waarvoor dank.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0