Misfires op Cilinder 4

V70 2005 Bi-Fuel LPG

 
 
 
 
 
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 36
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 172
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Misfires op Cilinder 4

 · 
Posted: 06.05.2020 - 10:24  ·  #31
Quote door Bolbo

Kan dit niet gewoon komen doordat de dop de overdruk (>1.2 bar) niet aflaat? Ik had ook zulke verschijnselen bij mijn V70n, kvs verbruik, omhoogkomend peil nadat ik had bijgevuld en de dop eraf draaide... bij mij was het door het vervangen van het kvs reservoir en de dop opgelost (en spoelen van het systeem en nieuwe kvs, maar ik denk niet dat dat het grote verschil gemaakt heeft).

Als je koppakking lek is en hij drukt verbrandingsgassen je koelsysteem in, dan moet je continu bubbelen krijgen (mogelijk nog afhankelijk van of het alleen bij koude of warme motor optreedt). Als het even kan moet je moet je kvs altijd peilen en evt bijvullen als de auto volledig koud is en horizontaal staat, anders kan je warm/koud situatie niet goed vergelijken.


De laatste test welke ik heb uitgevoerd is de motor starten met de dop al los (weg gelegd) de KVS ziet er rustig uit in het potje, en vervolgens zie je het niveau langzaam stijgen...

Daarnaast heb ik ongeveer 2 maanden geleden de KVS temperatuur sensor vervangen door een goede nieuwe, deze heeft nu het koper wat zichtbaar is groen uitgeslagen, mijn inziens kan ik daaruit ook uit concluderen dat die sensor het wel warm heeft gehad

Quote door evertvet58

Mijn Volvo 2.4 140 pk rijdt al minstens 9.000 km met koelvloeistof verbruik via cilinder 5. Ik controleer het vloeistofniveau bij koude motor. Nooit de radiatordorp eraf draaien bij een warme motor. De bubbels in het expansievat heb ik nog niet gezien, maar de bougie van de 5e cilinder wordt nat. Verder heb ik een gaatje in de thermostaat geboord, zodat de druk gemakkelijker wordt afgevoerd. Zolang er geen koelvloeistof bij de olie komt laat ik de kop nog zitten.


laatste tijd controlleer ik hem ook regelmatig, echter heb ik deze auto ook echt nodig voor mijn werk (eigen bedrijf) en rij genoeg kilometers, ik kan het me zo niet veroorloven om stil te komen staan ermee om deze reden wil ik haar ook weer zo snel
mogelijk gezond op de weg hebben!
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 2776
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Misfires op Cilinder 4

 · 
Posted: 06.05.2020 - 11:38  ·  #32
Quote door DJ--NeO--

De laatste test welke ik heb uitgevoerd is de motor starten met de dop al los (weg gelegd) de KVS ziet er rustig uit in het potje, en vervolgens zie je het niveau langzaam stijgen...


Tot een bepaald punt klopt dat ook wel, want de kvs zet uit naarmate deze wordt verwarmd, plus het niveau in het vaatje wordt niet op niveau gehouden door de toenemende druk in het kvs vaatje als de dop er wel op zit.
Hij zou zelfs kunnen overlopen als er teveel vloeistof in zit (daarom mag hij koud maximaal op max staan.
Dus ik ben niet zeker dat je met deze test veel opschiet, tenzij je continu bubbels ziet in het vaatje, en je kvs vies wordt, dan heb je mogelijk uitlaatgassen door je kvs.
En, als bijv. je thermostaat dicht blijft staan, kan de kvs rond de cilinders flink snel heet worden en tegen het kookpunt komen (of daar overheen) en het niveau in het vaatje omhoog drukken (te meer met de dop er niet op). Heb je dat ook gecontroleerd?
Blijft de bovenste radiatorslang koud tijdens opwarmen (thermostaat dicht)? En wordt deze vrij snel warm als de motor zijn bedrijfstemperatuur bereikt (thermostaat gaat goed open)?

Quote door DJ--NeO--
Daarnaast heb ik ongeveer 2 maanden geleden de KVS temperatuur sensor vervangen door een goede nieuwe, deze heeft nu het koper wat zichtbaar is groen uitgeslagen, mijn inziens kan ik daaruit ook uit concluderen dat die sensor het wel warm heeft gehad

Ik zou eerder denken dat dat komt door slechte kvs met uitgewerkte anti-corrosie additieven, dan de temperatuur. Wanneer is de KVS voor het laatst vervangen?
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 59
Berichten: 5267
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Misfires op Cilinder 4

 · 
Posted: 06.05.2020 - 18:42  ·  #33
Ik he dit half jaar geleden gehad en idd leke koppakking. ik hoopte eerst ook op anders maar helaas. vanwege km stand(460k) blok vervangen door 180k blok. a 500 euro + distributie keerringen etc nog zon 250 euro. maar wel een pens vol werk.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: wageningen
Leeftijd: 31
Berichten: 168
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Misfires op Cilinder 4

 · 
Posted: 07.05.2020 - 10:48  ·  #34
let wel op dat de TS een originele bifuel heeft met dus een vanuit fabriek aangepaste kop die in theorie beter tegen rijden op LPG/CNG moet kunnen dan de kop van een normale 2.4.... Misschien goed om mee te nemen in de overwegingen van vervangen/repareren etc.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 36
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 172
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Misfires op Cilinder 4

 · 
Posted: 07.05.2020 - 13:12  ·  #35
Quote door hetschaap

let wel op dat de TS een originele bifuel heeft met dus een vanuit fabriek aangepaste kop die in theorie beter tegen rijden op LPG/CNG moet kunnen dan de kop van een normale 2.4.... Misschien goed om mee te nemen in de overwegingen van vervangen/repareren etc.


aanstaande dinsdag staat ze bij Thuurbo in gronsveld en dan gaat hij Diagnose stellen, Arthur wist me te vertellen dat in zijn ervaring koppakkingen niet veel gaan maar dat het kan, maar t kan ook een scheur in t blok zijn.

Voor mezelf heb ik besloten dinsdag af te wachten, kijken wat de diagnose wordt, mijn inziens heb ik de volgende optie's,
hierbij houdt ik ook rekening dat zoiezo moet gebeuren
- Distributieriem en Waterpomp (spul ligt er nu 160 000 om en zit dus aan zijn termijn (zit er nog 2000km onder ongeveer)
- keering inlaat nokkenas vervangen.
- draagarmen vervangen
(deze onderdelen heb ik allen al op de plank liggen!)

opties welke ik zoals ik nu kijk heb zijn
- Koppakking lek - pakking wordt vervangen daarnaast het onderhoud welke er bijkomt zoals DB riem etc en gaan met het blok waarvan ik 100% zeker weet wat de toestand ervan is (en dan inderdaad met 463 op de klok)
- scheur in blok - Mart Wen heeft nog een Bi-Fuel blok liggen met 272 gedraaid, deze kopen en klaarmaken met mijn nieuwe onderdelen, en een motorswap doen (wel erg veel werk) en vervolgens maar afwachten hoe dit blok zich houdt.
- scheur in blok - auto is afgeschreven hopen dat ik er nog een leuk bedrag voor krijg en kijken naar een andere V70 (of in onderdelen uit elkaar trekken)
- het is geen van beide bovenste opties maar 2 separate problemen (druk KVS en misfires) we lossen deze op, vervangen de DBriem en WP+keerring en gaan weer lekker door op naar de gemaakte weddenschap a 600 duizend (gemaakt bij 366)

persoonlijk gezegd hoop ik op het eerste of het laatste waarvan ik de laatste het minst waarschijnlijk acht, maar houdt wel serieus rekening met de 2 middelste opties, liefste rijdt ik deze auto door, maar moet nog eventjes wachten tot ik het zwaard van Damocles voel... >_<
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 36
Berichten: 398
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Misfires op Cilinder 4

 · 
Posted: 07.05.2020 - 14:44  ·  #36
nobel streven, 600000 km is niet mis, maar zeker haalbaar! ik hoop voor je dat het met een goede diagnose goed is op te lossen.
Ik heb hier al meerdere topics gelezen met auto's die rond de 400-450k km misfires hebben en dat dit vervolgens te wijten was aan een verbrande klep. Dit kan bij jou ook aan de hand zijn. Hierdoor kan je koppakking ook zijn gaan lekken.

ben benieuwd waar de garage mee komt.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 36
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 172
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Misfires op Cilinder 4

 · 
Posted: 13.05.2020 - 12:39  ·  #37
nou nou, was gisteren best een spannend dagje!
rond de klok van 10 uur de auto naar Gronsveld gereden, man man man wat rijdt dat zalig als je na een dikke week weer in de V mag stappen!
Wel starte ze op 4 cilinders, aangekomen in gronsveld even een verhaaltje doorgenomen en vervolgens Arthur zijn werk laten doen.

Rond de klok van 2 moest ik er in de buurt zijn en had de gedachte om even snel langs te wippen omdat ik nog iets was vergeten te zeggen.

Kop lag er al af en hij was druk doende met de inspectie!
conclusie:
de koppakking is inderdaad overleden om precies te zijn tussen de 4de en de 5de cilinder!

nu besloten om de kop te laten reviseren en weer helemaal fris te maken, daarna gaat deze met nieuwe DB riem, nieuwe keerringen en nieuwe spanrollen/waterpomp weer de weg op klaar om weer gekeurd te worden en een jaartje te mogen rijden! zelf wil ik nog de draagarmen vervangen.

kan niet wachten om weer in mijn V te stappen! :)
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Holland
Leeftijd: 63
Berichten: 21
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Misfires op Cilinder 4

 · 
Posted: 13.05.2020 - 13:31  ·  #38
Bedankt voor de update, fijn dat het alleen de koppakking is. Al met al zal het wel de nodige euro's kosten.....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0