In de bocht

 
 
 
 
 
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

In de bocht

 · 
Posted: 25.06.2020 - 00:23  ·  #1
Graag jullie hulp,

Sinds enkele maanden hebben we een V70 automaat op lpg (vaille). Eerste waren er probleempjes met de automaat, vooral in de bocht of op rotonde. De kleppen in de bak vervangen en gereset, bak problemen waren over.
Echter het hikje op een rotonde bleef!
Nu 10K km verder was er het horten, soms motor lampje ( via OBD2 bleek de temp opnemer defect) Stekker los gehaald, de meter bleef wel liggen maar ik kon tijdelijk goed rijden.
Tot eergister de motor afsloeg in een bocht. Niet meer starten, op LPG of benzine. Naar poosje ineens weer starten. Dat ging zo 3x, na half uurtje was ik thuis. Opvallend was dat de lampjes van de lpg schakelaar knipperden zodra de auto hotterde.
Ik verdacht dus de Vialle.
Als ik de 4 zekeringen uit het vialle blokje haal loopt de auto op benzine. Toch nog problemen. Ondertussen de temp sensor vervangen, draden onder het zekeringblokje ingekort en doorgesoldeerd. De CU van vialle opengemaakt en aansluitingen doorgesoldeerd. Ondertussen valt de auto steeds vaker uit. Vananvond proefrit op lpg, de eerste bocht naar L slaat ding gelijk af. Zekeringen er uit, maar toch niet startten, overal aan gerammeld en daar liep ie weer (dus alleen op benzine) DE obd2 geeft geen storingen.
Thuisgekomen stationair laten lopen terwijl ik nadacht, ineens hoor ik wat klikken links onder( of in de motor ruimte) en na 1 a 2 seconden slaat de motor af! Probleem wordt dus erger.
Lijkt toch een elektrisch probleem zijn in de originele bedrading/relais.
Waar ga ik zoeken?
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: In de bocht

 · 
Posted: 25.06.2020 - 08:42  ·  #2
is gasklephuis een verdachte?
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 587
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: In de bocht

 · 
Posted: 25.06.2020 - 10:10  ·  #3
Nee gasklephuis lijkt hier niet de oorzaak. Ik zit zelf meer aan een kabelbreuk te denken. Kijk eens hoe de kabelboom er bij de motor en automaat uitzien. Je zal niet de eerste zijn die een doorgeschuurde kabelboom heeft.
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 30
Homepage: autobedrijfpolter…
Berichten: 3697
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: In de bocht

 · 
Posted: 25.06.2020 - 10:41  ·  #4
Check ook de hoofdzekeringen LA bij de accu. Check ook of de accu polen goed vast zitten bijv. En de kabels daar op.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: In de bocht

 · 
Posted: 25.06.2020 - 12:54  ·  #5
Oke, dank voor de suggesties.
Dus nu alle kabels en zekeringen gecontroleerd, de dikke + accu kabel werd erg warm de laatste 2 cm, binnenin de kern was het een ellende. Ingekort, opnieuw verbinder op geperst (gelukkig grote kabelschoentang hier liggen).
Vida er aan gehangen en opnieuw gestart. Ging prima, kabels beleven koel. Ineens sloeg toch motor weer af. Vida update laten doen, gaf nu aan geen communicatie met ECM te hebben.
Opnieuw getart, geen probleem. Wel gaf vida 10.9 volt aan, lijkt me weinig.
Op zoek naar de ECM, maar krijg het ding er nog niet uit. Kunnen daar slechte contacten zitten of eerder in de zekeringenkast?
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: In de bocht

 · 
Posted: 25.06.2020 - 16:10  ·  #6
EcM eruit gehad, alles schoon gemaakt, ik heb uitgezocht dat de lpg installatie zn "loop" signaal van de roze 2,5mm2 draad bij de rechter A stijl aftakt en dat dat misschien de brandstofpomp is die dan uitvalt? Lijkt me wel dat die roze draad van de ecm afkomt. Zou zo,n schema in vida staan?

Ohja, nog iets heel anders/vreemds, af en toe gaat de auto automatisch op slot en op alarm. ( ik loop dan weg om te batalen na het tanken en kom terug bij een alarm loeiende V70 met daarin mijn vriendin met rood hoofd)
Denk niet dat hier mee te maken heeft, maar zou combinatie met de startblokkering kunnen zijn (gedoe)
Als lukt zal ik dat (k) alarm uitzetten in VIDA

Eerst maar verder zoeken...
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 2392
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: In de bocht

 · 
Posted: 25.06.2020 - 16:26  ·  #7
Alarm gaat soms spontaan af door sluiting in de module, die wordt veroorzaakt door een lekkende alarmbatterij (backup voor lage accu). Alarmmodule deactiveren of uit laten schrijven bij de dealer is dacht ik de oplossing voor dat probleem (mocht dat bij jou ook het geval zijn). De alarmmodule zit dacht ik achter de bumper, maar ik weet niet meer aan welke kant. Tot dan zou je je vriendin de 2e sleutel kunnen geven zodat zij met het OPEN knopje het alarm kan deactiveren als dat onverwacht afgaat...

Trouwens, is het niet zo dat jouw alarm een bewegingssensor in het interieur heeft (knopje op het dashboard met een autootje met een soort wifi icoontje erin)... en dat je vriendin voor haar veiligheid de auto op slot doet als jij er niet bent, en dat dan het alarm wordt geactiveerd en getriggerd door de bewegingssensor? Ik weet niet of dat kan als je de auto van binnenuit op slot doet, maar ik heb wel eens de fout gemaakt om de auto op slot te doen zonder eerst de bewegingssensor uit te zetten met dat knopje op het dashboard, terwijl onze hond nog in de auto zat (niet dat ik jouw vriendin daarmee wil vergelijken...) en dat vond het alarm ook wel reden om een ongure hoeveelheid decibels te produceren... ik wil maar zeggen, een menselijke fout is gauw gemaakt.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: In de bocht

 · 
Posted: 25.06.2020 - 19:40  ·  #8
Quote door Bolbo

Alarm gaat soms spontaan af door sluiting in de module, die wordt veroorzaakt door een lekkende alarmbatterij (backup voor lage accu). Alarmmodule deactiveren of uit laten schrijven bij de dealer is dacht ik de oplossing voor dat probleem (mocht dat bij jou ook het geval zijn). De alarmmodule zit dacht ik achter de bumper, maar ik weet niet meer aan welke kant. Tot dan zou je je vriendin de 2e sleutel kunnen geven zodat zij met het OPEN knopje het alarm kan deactiveren als dat onverwacht afgaat...

Trouwens, is het niet zo dat jouw alarm een bewegingssensor in het interieur heeft (knopje op het dashboard met een autootje met een soort wifi icoontje erin)... en dat je vriendin voor haar veiligheid de auto op slot doet als jij er niet bent, en dat dan het alarm wordt geactiveerd en getriggerd door de bewegingssensor? Ik weet niet of dat kan als je de auto van binnenuit op slot doet, maar ik heb wel eens de fout gemaakt om de auto op slot te doen zonder eerst de bewegingssensor uit te zetten met dat knopje op het dashboard, terwijl onze hond nog in de auto zat (niet dat ik jouw vriendin daarmee wil vergelijken...) en dat vond het alarm ook wel reden om een ongure hoeveelheid decibels te produceren... ik wil maar zeggen, een menselijke fout is gauw gemaakt.



De auto gaat uit zichzelf op slot op alarm. Vorige week nog, en net toevallig had ik de sleutel in mn werkbroek laten zitten, die ik achterin gelegd had, en toen de klep dicht sloeg. Pats deuren op slot, alarm ging af. Ik kon gelukkig uurtje mee rijden naar huis waar de reserve sleutel lag.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: In de bocht

 · 
Posted: 25.06.2020 - 20:05  ·  #9
oftwel, ik denk dat alarm/startblokkering voor problemen zorgt. Hoe krijg ik dat ding uit in VIDA?
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 979
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: In de bocht

 · 
Posted: 25.06.2020 - 20:17  ·  #10
Zelf kun je in vida helaas niet het alarm uitschrijven.

Je kunt wel de sirene uit de auto halen.
Die zit bij jou rechts boven de modderkuip in de wielkast.


Maar als je toch op 1 of andere manier te lage spanning hebt, kan ook daar de deursloten en het alarm op reageren.

Had je de laadspanning al gecontroleerd. En de aen waarde van de accu laten controleren?
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: In de bocht

 · 
Posted: 25.06.2020 - 21:11  ·  #11
Oh das jammer van het alarm, heb al overal gezocht. Grootste probleem is het spontaan op slot springen. Ik zal net als bij de vorige, gewoon de reserve sleutel onder de auto plakken:-)

Maarrr, heel voorzichtig durf ik te zeggen dat ik wat verder ben. Ik heb het brandstof relais ( oranje nr 103) compleet opnieuw doorgesoldeerd en de auto bleef zowaar 20 minuten strak stationair lopen. Ik kreeg hoop, de stoute schoenen aan getrokken en een proefrit gemaakt. ": De" bocht die steeds problemen gaf enkele malen hard genomen. Geen hikje.
In het voorbijgaan ook 5 nieuwe bobines gemonteerd ( 28€ Hella, niet zo duur toch?)

Morgen maar een koude start proberen.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 42
Berichten: 1181
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: In de bocht

 · 
Posted: 30.06.2020 - 01:15  ·  #12
Dat geeft vast een goed gevoel.
Relais brandstofpomp....hhmmm Waren er niet andere leden die onverklaarbaar vaak een defecte brandstofpomp hebben....? Misschien moeten zij dit relais ook eens onder de loep nemen.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 46
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: In de bocht

 · 
Posted: 02.07.2020 - 12:18  ·  #13
Mijn doorgesoldeerde 103 (Relais brandstofpomp) hield het 2 dagen, daarna weer maleur. De mensen van estate leverenden voor weinig een (imitatie) nieuwe. Blijkbaar een bekend probleem. Ik ben van de ellende af !


( het spontaan op slot springen heb ik er nog niet uit, bah)
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 147
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: In de bocht

 · 
Posted: 02.07.2020 - 12:36  ·  #14
Hoi, misschien heb je er iets aan. Tijdje geleden had ik dat mijn V70 2,4 2002 CNG-Benzine afsloeg tijdens rijden op CNG. Het lag uiteindelijk aan het verdeelhuis van de gasinstallatie, een aantal solderingen op het printplaatje waren los gekomen. Soms wel contact, soms niet. De gas-expert Kees van Verdampere had het uitgelezen en gerepareerd. De auto, bij rijden op het gas in mijn wagen is het allemaal iets meer kritisch t.o.v. op benzine rijden. Na verloop van tijd is alles beetje gesleten, soort van stuk-gerammeld of iets losser. Accu geeft iets minder power, dynamo kan iets minder spanning geven. Het verschil van een zwaardere accu en een nieuwe dynamo kon ik wel merken. Veel succes met je wagen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0