Boost sensor A Overboost

pic of readout

 
 
 
 
 
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen
Leeftijd: 46
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Boost sensor A Overboost

 · 
Posted: 30.06.2020 - 00:48  ·  #1
Hello Volvo`ers,

Gister een engine check light op de duitse snelweg. Het Forum en Internet is een beetje vaag welke sensor het is.
Code P004900, P023600, Po23400, P023800 Turbo overtoeren en Boost sensor A.
Ik heb een Icaresoft V1,0 om uit te lezen.
Plaatsen van foto`s is nog niet gelukt. boost pressure sensor is ongeveer 500hpa hoger danBoost pressure desired value.

Baro press : 1000hpa
intake manifold absolute pressure 1007 hpa
Boost pressure sensor 1552 hpa
Boost pressure desired value 1046 hpa

all at idle. Offset van boost pressure sensor blijft gelijk over de hele range 0 tot 190 km
Boost pressure sensor heb ik vandaag los gehaald en schoon gemaakt samen met egr valve clean en gasklephuis schoonmaak.
Nog steeds dezelfde waardes, is het normaal dat Boost press sensor 500 hpa hoger is ? (absolute vs relative ??)

V70 D3 2.0 2012 Engine D5204T7
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 42
Berichten: 1181
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Boost sensor A Overboost

 · 
Posted: 30.06.2020 - 01:02  ·  #2
Als de waardes kloppen, dan is er iets mis met je turbo aansturing. Wordt de turbo bij jouw motor via een solenoid of via vacuum gestuurd?
Via odb2 zijn een aantal verplichte nummers prima uit te lezen, maar via Vida weet je pas zeker dat de overige waardes kloppen.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen
Leeftijd: 46
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Boost sensor A Overboost

 · 
Posted: 30.06.2020 - 01:08  ·  #3
Hmm vacuum of solenoid. zover ben ik nog niet. 2012 V70NN D5204T7. Waar kan ik dat zien ?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 42
Berichten: 1181
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Boost sensor A Overboost

 · 
Posted: 30.06.2020 - 01:28  ·  #4
Een solenoid aansturing werkt via een zwart plastic kastje met een electromotor op de turbo.
Vacuum aansturing gebeurt via een luchtslang (niet te verwarren met de olieleidingen) en een Turbo Control Valve (die meestal ergens anders op het blok gemonteerd zit.)
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 20
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4668
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Boost sensor A Overboost

 · 
Posted: 30.06.2020 - 08:21  ·  #5
Heb je klachten tijdens rijden? Turbo overtoeren wordt vaak veroorzaakt door een gescheurde turboslang.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 2393
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Boost sensor A Overboost

 · 
Posted: 30.06.2020 - 08:52  ·  #6
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 30
Homepage: autobedrijfpolter…
Berichten: 3697
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Boost sensor A Overboost

 · 
Posted: 30.06.2020 - 09:34  ·  #7
Ik ben er bijna zeker van dat de turbodruksensor in de intercooler stuk is. Ik raad je aan een originele te kopen.

Na montage moet je met Vida meerdere turbo adapties resetten.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 45
Berichten: 816
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Boost sensor A Overboost

 · 
Posted: 30.06.2020 - 14:50  ·  #8
Heb de de EGR klep zelf, en de buis erna ook schoon gemaakt?

Op je foto zie ik als ik het goed bekijk EGR drap tussen de gasklep en EGR in. Feitelijk voor de EGR klep.
Dit is een indicatie van forse vervuiling en kan zorgen voor behoorlijke reductie van de inlaatflow, met als gevolg drukopbouw.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen
Leeftijd: 46
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Boost sensor A Overboost

 · 
Posted: 01.07.2020 - 01:02  ·  #9
Bedankt voor de reacties, dus turbo buis,boost sensor en vervuiling inlaat traject.

De turbo buis naar intercooler en dan naar trottle body is een beetje moeilijk om op de parkeerplaats te bekijken. Het hele traject moet er af om alles goed te bekijken. Dat wordt optie c bij de 180K km beurt. maar is wel een goede kandidaat in samen werking met de vervuiling (6000km te gaan)

Boost sensor dacht ik ook, maar er zit al een bosch sensor in, dus of weer stuk.. of is gewisseld om deze klacht proberen op te lossen.
De verhoogde boost druk in intercooler blijft wel altijd constant en steady te hoog. zou het zijn dat de wastegate (turbo control valve) alleen op de inlaat manifold druk reageert en een veel hogere turbo druk nodig heeft om door de vervuilde gasklep/egr/inlaat manifold te komen? manifold press en desired press zijn ongeveer gelijk.

Vervuiling, ja dat is wel erg. Wat een troep zeg, het gaat overal zitten.Gasklep los gehaald en schoon gemaakt, egr laten zitten, maar wel met doeken en egr cleaner geprobeert schoon te maken. Op youtube een egr cleaner filmpje gezien met een lopende motor,dus ik ook doen......

Op het moment dat de vloeistof de nozzle verliet, kwam er een ontploffing/steekvlam uit de gasklep en al mijn haren op mijn arm begonnen te stinken :D Het was wel egr/turbo cleaner bedoelt om in een diesel te spuiten met lopende motor...Gauw alles terug gebouwd en starten was als van ouds, geen probleem, geen engine check light. Ik moet zeggen dat de auto nu als een turbo auto voelt, veel meer response en 3000rpm + power.Op de instructies op de fles stond 2000 rpm tijdens inspuiten... ikke op idle gedaan. heeft iemand hier ervaring mee ? is de idle toeren te laag ?

De motor zit blijkbaar nog wel vol met prut. Hoe kan ik de rest (laten) schoonmaken?

merci beaucoup,

Arjen
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 2393
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Boost sensor A Overboost

 · 
Posted: 01.07.2020 - 08:21  ·  #10
Bij die inspuitmethode is het toerental van belang omdat dan je gasklep open staat (bij stationair staat die zo goed als dicht) en heb je veel meer flow waardoor de vloeistof naar binnen wordt gezogen. Ja, dus wel belangrijk.
Beetje priegelen met een baksteen ofzo lichtjes tegen het pedaal en dan vind je de sweet spot wel.

Bij mijn vorige auto (diesel) zat het net na de EGR zo dicht dat de opening van plm 5cm naar de helft was gereduceerd, en die liep nog goed (na schoonmaken wel iets mooier in lage toeren), dus ik denk dat je probleem eerder in de sensor zit dan dat het systeem compenseert voor de vernauwing.
Van mijn actie staan wel ergens foto's op dit forum, in een topic getiteld 'auto hikt na wasbeurt' oid - zie zoekfunctie.
Edit: link opgezocht
Al kan schoonmaken vast geen kwaad, ik vraag me af of je dat met zo'n vloeistof gaat redden. Ik denk dat je met een platte schroevendraaier, tandenborstel etc aan de gang moet. Alles met beleid uiteraard. Smerig klusje (mondkapje op) maar je hebt er wel eer van.
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 30
Homepage: autobedrijfpolter…
Berichten: 3697
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Boost sensor A Overboost

 · 
Posted: 01.07.2020 - 08:32  ·  #11
Controleer goed de slangen vd intercooler naar de motor toe. Beiden scheuren weleens. Bosch sensor zegt niks, recent had ik nog een XC60 staan met turbo problemen. Zat ook recent een bosch in. Na vervangen voor orig en resetten adapties reed de auto als nooit tevoren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0