Spontaan uitvallen van de motor

Volvo S60 2.4 Bi-Fuel (CNG) 140pk Aut.

 
 
 
 
 
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westland
Leeftijd: 53
Berichten: 118
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 31.07.2020 - 09:20  ·  #31
Quote door HaaVee

Quote door motorfietsenmaker

Is het probleem nog ooit duidelijk geworden?

Grt
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar.

Ik heb een soortgelijk probleem: vorige zomer bij 40 graden deed 'ie het niet op LPG. Dochter opgehaald van het station op benzine (40km vice versa). Deed toch een beetje zeer, je rijdt immers niet voor niets op LPG, nietwaar? De dag erna geen enkel probleem, dus weet ik het aan de hoge temperatuur (de auto had de hele dag in de volle zon gestaan). De eerste keer daarna trok ik 'm hard over een rotonde heen vlak bij huis. Wederom viel het vermogen weg en dreigde de motor stil te vallen. Na het overzetten de laatste kilometer op benzine naar huis gereden. De volgende dag werkte alles opnieuw zonder problemen. De laatste tijd echter lijkt de frequentie waarmee de uitval op LPG zich voordoet te versnellen en met name bij een warme motor, als er net even iets meer wordt gevraagd, zoals omhoog rijden bij een afrit. Afgelopen weekend deed het zich voor op een rit van ruim 200km. Bij aankomst op het adres de snelheid eruit laten lopen en de motor slaat af (tank half leeg). Gestart op benzine en de laatste meters op benzine doorgereden. Daarna weer op LPG gezet en zonder problemen doorgereden naar de volgende afspraak circa 40km verderop. Daarna weer naar huis en opnieuw na circa 200km, op kruissnelheid, voel ik het vermogen weer wegvallen. Als ik daarna op een parkeerplaats de auto opnieuw start op LPG werkt alles weer als vanouds. Mijn gedachten gingen dus ook uit naar een elektronische oorzaak. Inmiddels zijn door een LPG-specialist de meeste rubberen slangetjes vervangen en heeft de garage een elektronische aansluiting bij de tank los gehad, ingespoten met WD40 en de stekker een aantal keren in- en uit mekaar gestoken om de aanwezige corrosie enigszins te verwijderen.
Zowel de garage als de LPG-specialist vinden het lastig om op basis van mijn bevindingen (tank minder dan halfvol, vermogen vragen bij een warme motor) een mogelijke oorzaak te duiden. Bij aankoop van de auto, circa 2 jaar en 80.000km geleden, is het gasverdeelhuis, inclusief de bijbehorende stappenmotor, door de LPG-specialist vervangen.

Zodoende ook mijn nieuwsgierigheid naar de uiteindelijke oplossing. Mijn onderbuikgevoel nijgt naar de solderingen van de stappenmotor.

Omdat ik het jammer vind dat er vaak wel een probleem wordt gepost, maar de oplossing niet, hierbij de mijne.

Enige weken geleden, op basis van diverse topics op dit forum, heb ik een afspraak gemaakt met Verdampère. Helvoirt is voor mij niet om de hoek (ik woon in de buurt van Hoek van Holland), maar ik was de willekeurige uitval zó zat, dat ik het de rit wel waard vond. Telefonisch had Kees al aangegeven dat mijn klachten duidden op een probleem in de stappenmotor. Na demontage van de stappenmotor bleek dat er een drietal solderingen (binnen 2cm) slecht waren. Dat verklaarde ook dat het vooral gebeurde als de motor op temperatuur was. Bij het aansluiten van diagnoseapparatuur bleek tevens dat het mengsel te arm afgesteld.was. Na anderhalf uur leek het probleem verholpen. Echter, in het weekend (2 dagen later) wilde de motor niet blijven draaien op benzine. Onbelast ging het nog net, maar bij belasting (koppeling op laten komen) viel 'ie steevast uit. Op LPG liep 'ie wel, maar ook niet echt soepel. Op maandag terug naar Helvoirt. Na het lostrekken van het luchtfilter bleek er een vacuümslang de oorzaak. Snelle oplossing, dus.
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1138
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 31.07.2020 - 13:50  ·  #32
Top,
Ja de specialisten okk met gas, die zijn hun gewicht bijna in goud waard.
Heerlijk als je zonder zorgen verder kan
Djv
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 30.08.2020 - 11:42  ·  #33
Ik heb de volgende ervaringen opgedaan met de originele bi-fuel op lpg in de 7 jaar dat ik hem gehad heb.

Rijd hij goed op benzine en heb je problemen met rijden op lpg dan moet je het ook vooral in het lpg gedeelte zoeken.
Bougies, bobines, klepspeling, compressie zijn dan waarschijnlijk gewoon prima.

Schakelt hij tijdens het rijden automatisch over op lpg of stottert/hapert hij tijdens het rijden op lpg dan ligt dat bijna altijd aan vervuiling in het gasverdeelblok.
Schoonmaken van de sleufjes in het verdeelblok verhelpt dit probleem.
Dit is in veel gevallen jaarlijks nodig en is het meest voorkomende probleem bij de bi-fuel.

Valt de motor spontaan helemaal uit tijdens het rijden op lpg zonder over te schakelen op benzine dan ligt dat aan een defecte stappenmotor.
Dit is te reviseren door verdampre voor een redelijk bedrag.
Dit komt gemiddeld voor tussen de 5 a 10 jaar.

Dan kan het ook nog voorkomen dat je verdamper membranen aan vervanging toe zijn.
Ik weet niet meer precies wat de symptomen waren maar volgens mij had je dan een stotterend verloop bij het optrekken tussen de 2000 en 3000 toeren.
Hier verkoopt verdampere ook een revisie set voor.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0