zoektocht v70

vervanging v70 uit 2001

 
 
 
 
 
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

zoektocht v70

 · 
Posted: 17.11.2021 - 13:00  ·  #1
Beste mensen,

Sinds gisteren actief lid geworden van dit forum en sinds 3 jaar in het bezit van een v70 2.4 uit 2001.
Een heerlijke auto echter er gaan wat onderhoudsdingen aankomen terwijl we er al veel aan achterstallig onderhoud aan gedaan hebben. Dus tja wat is wijs?
Ik zoek een v70 en het liefst een iets nieuwere lees grotere v70. Met een zeer vriendelijke ANWB meneer gesproken en die zegt 2.5 motor nemen, rijd net iets lekkerder dan 2.4 en die gaan niet meer kapot en die zie ik ook op diverse sites voorbij komen die in ons budget van ma 10000 euri past.
Zie ik ook een 3.0 versie voorbij komen en dan zegt het hartje jes leuk!! Maar het verstand denkt dan aan de huidige benzine prijzen....
Graag zou ik tips willen hebben of de 2.5 motor echt zo'n kilometervreter is? De huidige heeft er 460000 opzitten.
En zijn er dingen die ik in de gaten moet houden? Ik heb de V nu drie jaar en het bevalt me meer dan uitstekend!!
Alvast bedankt.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 42
Berichten: 1505
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 17.11.2021 - 13:28  ·  #2
Dan denk ik dat je op zoek bent naar een V70 van het laatste model? De zogenaamde p3 ook wel NN in de volksmond.
Heb zelf een 2.0T uit 2011. Een fijne wagen die een fractie groter oogt, volgens mij heb je achterin iets meer beenruimte. De kofferbak is vrijwel hetzelfde. Gewicht is ook gelijk. Verwacht dus geen groot verschil in ruimte.
Ze zijn vanaf eind 2007/2008 gemaakt en in de beginjaren nog met 2.5 5 cilinder volvo motor. Volgens mij is er nooit 2.4 in de Nn gelepeld. Wel in de N .
Daarna zijn het ford motoren. Volgens mij staat de 1.6 niet zo goed bekend, over de andere motoren hoor ik weinig behalve dat de powershift automaatbakken niet zo geweldig bekend staan om de levensduur. Vanaf 2013 is er een facelift model gekomen en daar is de bak volgens mij wel beter.
De benzines zullen allemaal 1 op 10 a 13 rijden. Verwacht geen zuinige auto.
Heb pas net een Nn en ben er verder nog niet superbekend mee. Andere hier vast wel en ik denk dat er genoeg tips zijn!
Voor het bedrag wat je noemt zijn er genoeg te vinden gok ik zo.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 1671
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 17.11.2021 - 14:11  ·  #3
De Ford motoren is niets mis mee, maar de Powershift automaat moet je inderdaad met een grote boog omheen lopen.
Grofweg zijn er zes benzinemotoren leverbaar geweest in verschillende configuraties en je moet echt goed naar modeljaar/motorinhoud kijken anders weet je niet wat het is.

Ford motoren, allen viercilinders:
2.0 liter 1999cc atmosferische motor 145 pk (2.0/2.0F) of met turbo 203 pk (2.0T) of 240 pk (T5)
1.6 liter 1595cc turbomotor 180 pk (T4/T4F)

Volvo vijf- en zescilindermotoren:
2.5 liter vijfcilinder turbomotor (2.5T/2.5FT) 203 of 231 pk
3.0 liter zescilinder turbomotor (T6) 304 pk
3.2 liter zescilinder atmosferische motor (3.2) 243 pk

en in de laatste modeljaren werd een Volvo VEA motor geleverd, allemaal 2 liter (1969cc) viercilinder turbomotoren:
T4 190 pk of T5 245 pk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 42
Berichten: 1505
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 17.11.2021 - 14:56  ·  #4
Was in de war met de 1.6 diesel. Die staat niet als betrouwbaar bekend in de nn. vanaf een bepaald jaar is dat wel verbeterd, weet niet precies wanneer dat was. maar daar ben je ook niet naar op zoek.
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 17.11.2021 - 15:43  ·  #5
Dankjewel voor de info.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 62
Homepage: prokant.nl
Berichten: 1942
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 18.11.2021 - 11:28  ·  #6
Persoonlijk zou ik altijd gaan voor een turbo uitvoering, dat rijdt zeker zo prettig. Ga maar eens proef rijden met een uitvoering met en zonder turbo. De 2.5 T is een fijn blok met veel trekkracht onderin.
En de 3.0 liter is idd niet het zuinigste blok maar wel een genot om mee te rijden. Heel soepel en stil, opschakelen van de automaat is niets van te merken.
Ik probeer korte ritjes zo veel mogelijk te vermijden omdat die het duurst zijn.
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 / 2021
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 18.11.2021 - 12:19  ·  #7
Quote door ProVolvo

Persoonlijk zou ik altijd gaan voor een turbo uitvoering, dat rijdt zeker zo prettig. Ga maar eens proef rijden met een uitvoering met en zonder turbo. De 2.5 T is een fijn blok met veel trekkracht onderin.
En de 3.0 liter is idd niet het zuinigste blok maar wel een genot om mee te rijden. Heel soepel en stil, opschakelen van de automaat is niets van te merken.
Ik probeer korte ritjes zo veel mogelijk te vermijden omdat die het duurst zijn.


Wow dat is wel een hele mooie! Maar durf het bijna niet te vragen, hoeveel rijd je op een tank?
Ik als ik met mijn 2.4 niet te gek doe dan red ik 650 km.
Ik ben inderdaad aan het kijken naar een 2.5 t , wat ik soms mis in de huidige bolide is wat trekkracht onderin. Al is dat soms ok wel bedrog want je rijd zonder te merken veeeel te hard.
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 752
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 18.11.2021 - 13:33  ·  #8
Quote door Gerard H

Quote door ProVolvo

Persoonlijk zou ik altijd gaan voor een turbo uitvoering, dat rijdt zeker zo prettig. Ga maar eens proef rijden met een uitvoering met en zonder turbo. De 2.5 T is een fijn blok met veel trekkracht onderin.
En de 3.0 liter is idd niet het zuinigste blok maar wel een genot om mee te rijden. Heel soepel en stil, opschakelen van de automaat is niets van te merken.
Ik probeer korte ritjes zo veel mogelijk te vermijden omdat die het duurst zijn.


Wow dat is wel een hele mooie! Maar durf het bijna niet te vragen, hoeveel rijd je op een tank?
Ik als ik met mijn 2.4 niet te gek doe dan red ik 650 km.
Ik ben inderdaad aan het kijken naar een 2.5 t , wat ik soms mis in de huidige bolide is wat trekkracht onderin. Al is dat soms ok wel bedrog want je rijd zonder te merken veeeel te hard.


Met m’n 2.5T reed ik gemiddeld 1 op 9,5 denk ik.
Is ook echt wel afhankelijk van de lokatie waar je rijdt, veel stadskilometers zijn killing voor je verbruik.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 1671
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 18.11.2021 - 13:46  ·  #9
Voor de zuinigheid moet je geen V70-III op benzine gaan rijden ;) Ik houd het verbruik van mijn poverty spec V70 2.0 van 2010 nauwkeurig bij, het gemiddelde na 4 1/2 jaar en 56.000 km is 1 op 10,5 (9,5 liter/100 km): https://www.autoweek.nl/verbru…ntum-2010/
Waarbij ik moet aantekenen dat het woonwerkverkeer slechts een rit van 18 km is met de helft stadsverkeer en vaak file op het snelwegtraject. Met langere stukken wordt het verbruik beter dan 1 op 11, op vakantie richting Denemarken met aanhanger erachter 1 op 13.
De vijf- en zescilinders zijn dorstiger maar een stuk krachtiger en omdat ze het grootste deel van de tijd uit hun neus staan te vreten qua belasting, gaan ze gegarandeerd langer mee.
De viercilinders met turbo zijn zuiniger, kijk maar op spritmonitor.de, maar omdat ze nog geen 10 jaar op de markt zijn, hebben ze nog niet de kans gehad om zich te bewijzen. Als ik het nu voor het uitzoeken had, kocht ik een T4 met 1.6 liter turbomotor en handbak, al ben ik niet de enige die ze zoekt, want ze zijn stevig aan de prijs en ondanks dat binnen een week verkocht.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 42
Berichten: 1505
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 18.11.2021 - 14:12  ·  #10
Mn handbak 2.0T (4 cilinder) is het gemiddelde gebruik hoger dan de 20 jaar oude 2.0T (5 cilinder ook handbak). Het ontloopt elkaar niet veel hoor. En dan ga ik af op wat de boordcomputers staat. Vooral op de korte stukken is de nieuwe dorstiger dan de oude merk ik. Doordat de nieuwe 6 versnellingen heeft is deze op de snelweg wel zuiniger vanaf een km of 120 pu. Op zich ook logisch want toerental ligt dan wat lager. Maar goed, wil je zuinig rijden dan moet je idd op zoek gaan naar een ander soort motor /auto.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 18.11.2021 - 14:38  ·  #11
Quote door joriz

Mn handbak 2.0T (4 cilinder) is het gemiddelde gebruik hoger dan de 20 jaar oude 2.0T (5 cilinder ook handbak). Het ontloopt elkaar niet veel hoor. En dan ga ik af op wat de boordcomputers staat. Vooral op de korte stukken is de nieuwe dorstiger dan de oude merk ik. Doordat de nieuwe 6 versnellingen heeft is deze op de snelweg wel zuiniger vanaf een km of 120 pu. Op zich ook logisch want toerental ligt dan wat lager. Maar goed, wil je zuinig rijden dan moet je idd op zoek gaan naar een ander soort motor /auto.


Ik heb zelf een V70R uit 2007, een 6-versnellingshandbak, als je normaal rijdt (met de stroom mee bij 100 km/h) dan is de R net zo zuinig als een turboloze V70, als je gas geeft dan is het een ander verhaal, maar wat wil je ook , een 2.5 5-cilinder en zuinig , dat past niet bij elkaar :D
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 62
Homepage: prokant.nl
Berichten: 1942
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 20.11.2021 - 04:48  ·  #12
Quote door Gerard H

Quote door ProVolvo

Persoonlijk zou ik altijd gaan voor een turbo uitvoering, dat rijdt zeker zo prettig. Ga maar eens proef rijden met een uitvoering met en zonder turbo. De 2.5 T is een fijn blok met veel trekkracht onderin.
En de 3.0 liter is idd niet het zuinigste blok maar wel een genot om mee te rijden. Heel soepel en stil, opschakelen van de automaat is niets van te merken.
Ik probeer korte ritjes zo veel mogelijk te vermijden omdat die het duurst zijn.


Wow dat is wel een hele mooie! Maar durf het bijna niet te vragen, hoeveel rijd je op een tank?
Ik als ik met mijn 2.4 niet te gek doe dan red ik 650 km.
Ik ben inderdaad aan het kijken naar een 2.5 t , wat ik soms mis in de huidige bolide is wat trekkracht onderin. Al is dat soms ok wel bedrog want je rijd zonder te merken veeeel te hard.

Ik heb van de 2.5 T het verbruik ruim 8 jaar bijgehouden en kwam over die jaren uit op een gemiddelde van 1 op 9,6 en dit was dankzij mijn rustige rijstijl. De eerste jaren lag het gemiddelde verbruik hoger maar door de loop van jaren zakte dit langzaam. Ik rijd vnl provinciale wegen en stadsverkeer, en minder snelweg kilometers. Begon met circa 1 op 8,5. Dit was een automaat en ook nog een AWD en dat laatste maakt de auto een 100 kg zwaarder.
Een 2.5 T heeft echt heel veel trekkracht onderin en is snel maar kun je ook heel relaxed rijden omdat die zijn maximale koppel al bij 1500 toeren heeft. Echt een fijn blok.

Maar de 3.0 T6 is de overtreffende trap hiervan: zeer relaxed te rijden maar als je het gas intrapt blijft die maar doorgaan. Je moet echt je snelheidsmeter in de gaten houden anders ben je heel snel je rijbewijs kwijt. Het gaat allemaal zo moeiteloos en binnen een paar tellen rijdt je al te hard, en dan is mijn wagen niet eens getuned.
Het verbruik is hier relevant aan, vnl korte afstanden en spelen met het gas levert een verbruik op van 1 op 7 of zelfs nog iets minder. Rijdt je grotere afstanden en kun je je beheersen dan is een gemiddelde van 1 op 10 heel goed haalbaar. Ik vermijd wel bewust heel korte ritjes omdat die het duurst zijn.
Ook hiervan houd ik het verbruik bij en het gemiddelde over 1 jaar staat nu op 1 op 8,5. Niet zuinig maar ik ben tevreden, beslist niet slecht omdat de T6 ook een gast meer aan tafel heeft die mee drinkt: 6 ipv 5 cilinders 🥂🥂🥂
Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 73
Berichten: 3543
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 20.11.2021 - 21:27  ·  #13
Quote door Gerard H

Quote door ProVolvo

Persoonlijk zou ik altijd gaan voor een turbo uitvoering, dat rijdt zeker zo prettig. Ga maar eens proef rijden met een uitvoering met en zonder turbo. De 2.5 T is een fijn blok met veel trekkracht onderin.
En de 3.0 liter is idd niet het zuinigste blok maar wel een genot om mee te rijden. Heel soepel en stil, opschakelen van de automaat is niets van te merken.
Ik probeer korte ritjes zo veel mogelijk te vermijden omdat die het duurst zijn.


Wow dat is wel een hele mooie! Maar durf het bijna niet te vragen, hoeveel rijd je op een tank?
Ik als ik met mijn 2.4 niet te gek doe dan red ik 650 km.
Ik ben inderdaad aan het kijken naar een 2.5 t , wat ik soms mis in de huidige bolide is wat trekkracht onderin. Al is dat soms ok wel bedrog want je rijd zonder te merken veeeel te hard.


Het heeft alles te maken met de bediening van het rechterpedaal. Vandaag mijn auto (S60, 2.4 170pk, 2001)naar de (Belgische) pomp gereden. Met een fluwelen voet dit keer, om eens te ervaren welk verschil dat nou eigenlijk maakt. Rij ik normaal ruim 700 km op een tank, nu geeft de boordcomputer me nu opgetogen 950 + 35 = 985 km actieradius aan. Natuurlijk valt daar eea op af te dingen, maar indicatief is het wel!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Berichten: 24
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 20.11.2021 - 22:59  ·  #14
Ik weet natuurlijk niet hoeveel kilometer je per jaar denkt te gaan rijden, maar het sommetje is zo gemaakt om te kijken of diesel uit kan (in aanschaf is een diesel tegenwoordig serieus voordeliger dan een benzine, en daarmee de afschrijving navenant lager, dat compenseert dan voor een deel de hogere wegenbelasting.
Rijd zelf inmiddels 3 jaar met een diesel, ca 45k km per jaar met een aan de pomp berekend gemiddeld verbruik van 1 : 18,5 (boordcomputer is wat optimistisch en geeft al tijden een gemiddeld verbruik weer van 4,9 ltr : 100 km). Fijne auto met een nog fijnere motor, zuinig, krachtig onderin, en zonodig (dankzij Obbe) bijna onbeschoft snel.
Prettige bijkomstigheid is dat je zomaar een dikke 1300 km op een tank haalt.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 50
Berichten: 225
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: zoektocht v70

 · 
Posted: 22.11.2021 - 21:32  ·  #15
een diesel rijd echt heerlijk. Dat ze goedkoper zijn in aanschaf tegenwoordig dan een benzine versie heeft natuurlijk wel z'n redenen. De afschrijving, want die heb je nu juist dus wel met een diesel, daar gelaten is het heel erg afhankelijk van waar je zit en moet zijn tegenwoordig.

qua ontspanning zou ik zo voor een diesel gaan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0