Voor a.s. zaterdag heb ik een afspraak bij Dennis voor een grote onderhoudsbeurt (ja, ik weet het, er zijn hier een heleboel leden die dit zelf doen maar helaas ben ik niet technisch genoeg onderlegd om dit zelf te doen of te durven doen). Zaterdag is de eerste keer bij Dennis voor onderhoud, hiervoor altijd bij een Bosch garage in onderhoud geweest.
Ook met hem afgesproken dat hij kijkt naar een probleempje dat zich sinds een week of 2 a 3 soms voordoet. Als ik met CC op een provinciale weg rijdt zie ik soms het brandstofverbruik ineens omhoog gaan waarna dit weer gewoon terug zakt. Dit gebeurt beslist niet continue. Vorige week moest ik licht remmen voor een auto die voor mij de weg opschoot, daarna hoorde ik een brom en ook het brandstofverbruik ging omhoog. Na een 500 meter was de brom weg en zakte het verbruik weer.
Wat me de laatste tijd ook opviel is dat na het rijden met aanhanger de auto aan de achterkant lichtelijk rook naar te heet geworden olie. In eerste instantie denk je dan aan de automaatolie, maar die is 40.000 km geleden vervangen en dan zou je dat ook aan de voorkant moeten ruiken. Zou het dan iets zijn met de Nivomats zijn? Of iets met de Haldex van de AWD? Voor mij onduidelijk. Zelf dacht ik dat het een wiellager of iets dergelijks is. Maar bij opkrikken van de wagen en ronddraaien van het wiel niets geks.
Gisteren ben ik met de wagen weg geweest en op de heenweg soms een brom en een hoger verbruik. Toen ik vannacht naar huis reed (ca. 40 km) ook weer hetzelfde en op een gegeven moment voelde ik een lichte vribratie die ook weer verdween. Toen we thuis uitstapte stonk de wagen vreselijk, leek wel verbrand rubber. Zelf dacht ik aan een band die ergens tegenaan liep, maar bij inspectie bleek 't het rechterachterwiel te zijn. De velg was erg warm, zo heet dat je deze niet spontaan vasthield.
Vanochtend Dennis gebeld en e.e.a. doorgenomen. Volgens hem is het een remschoen (handrem) die aanloopt, is idd een bekend probleem. Maar de vorige eigenaar heeft 3 jaar geleden bij 200k deze laten vervangen, nu is de stand 270k. Bij 246.405 km zijn voor en achter de remblokken vervangen en is de handrem gecontroleerd.
Als ik de remschijf bij het achterwiel bekijk dan is daarop niets te zien of voelen van inslijten. Wel heeft de naaf en de schijf aan de rand nu een vlekkerige oranje kleur, dit komt van te heet worden denk ik (zie foto's). Dennis zei me dat door de hitte de remklauw (en nog meer) nu onbruikbaar is geworden en vervangen moet worden. Heel, heel erg balen dus. Ik heb veel vertrouwen in Dennis maar hoop dat hij het deze keer toch echt mis heeft. Een klein stukje rijden kon volgens hem nog wel maar zelf durf ik niet zo goed meer. Net met de wagen ca. 10 km gereden. Zonder radio of aanjager aan: geen enkel geluid van aanlopen of vastlopen en een normaal verbruik.
Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en weet wat dit kan zijn.
Ook met hem afgesproken dat hij kijkt naar een probleempje dat zich sinds een week of 2 a 3 soms voordoet. Als ik met CC op een provinciale weg rijdt zie ik soms het brandstofverbruik ineens omhoog gaan waarna dit weer gewoon terug zakt. Dit gebeurt beslist niet continue. Vorige week moest ik licht remmen voor een auto die voor mij de weg opschoot, daarna hoorde ik een brom en ook het brandstofverbruik ging omhoog. Na een 500 meter was de brom weg en zakte het verbruik weer.
Wat me de laatste tijd ook opviel is dat na het rijden met aanhanger de auto aan de achterkant lichtelijk rook naar te heet geworden olie. In eerste instantie denk je dan aan de automaatolie, maar die is 40.000 km geleden vervangen en dan zou je dat ook aan de voorkant moeten ruiken. Zou het dan iets zijn met de Nivomats zijn? Of iets met de Haldex van de AWD? Voor mij onduidelijk. Zelf dacht ik dat het een wiellager of iets dergelijks is. Maar bij opkrikken van de wagen en ronddraaien van het wiel niets geks.
Gisteren ben ik met de wagen weg geweest en op de heenweg soms een brom en een hoger verbruik. Toen ik vannacht naar huis reed (ca. 40 km) ook weer hetzelfde en op een gegeven moment voelde ik een lichte vribratie die ook weer verdween. Toen we thuis uitstapte stonk de wagen vreselijk, leek wel verbrand rubber. Zelf dacht ik aan een band die ergens tegenaan liep, maar bij inspectie bleek 't het rechterachterwiel te zijn. De velg was erg warm, zo heet dat je deze niet spontaan vasthield.
Vanochtend Dennis gebeld en e.e.a. doorgenomen. Volgens hem is het een remschoen (handrem) die aanloopt, is idd een bekend probleem. Maar de vorige eigenaar heeft 3 jaar geleden bij 200k deze laten vervangen, nu is de stand 270k. Bij 246.405 km zijn voor en achter de remblokken vervangen en is de handrem gecontroleerd.
Als ik de remschijf bij het achterwiel bekijk dan is daarop niets te zien of voelen van inslijten. Wel heeft de naaf en de schijf aan de rand nu een vlekkerige oranje kleur, dit komt van te heet worden denk ik (zie foto's). Dennis zei me dat door de hitte de remklauw (en nog meer) nu onbruikbaar is geworden en vervangen moet worden. Heel, heel erg balen dus. Ik heb veel vertrouwen in Dennis maar hoop dat hij het deze keer toch echt mis heeft. Een klein stukje rijden kon volgens hem nog wel maar zelf durf ik niet zo goed meer. Net met de wagen ca. 10 km gereden. Zonder radio of aanjager aan: geen enkel geluid van aanlopen of vastlopen en een normaal verbruik.
Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en weet wat dit kan zijn.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).