Aanschaf V70, keuze en kilometers

 
 
 
 
 
ronaldp
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 08.02.2015 - 23:52  ·  #1
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een andere auto. Ons autoverleden gaat van Opel (2x kadet, 2x Astra) naar Renault (1x Scenic) naar Ford diesels (1x Focus en 2x Mondeo) naar onze huidige Espace (je leeft maar 1 keer, dus waarom niet. We rijden in een espace 2.0T automaat uit 2004. Een fijne auto, met veel ruimte en rust, maar de garagebezoeken zijn altijd minder. Op dit moment ben ik aan het afwegen of we nog een tijdje doorgaan in de espace, of het geld in een andere auto steken.

Nu heb ik verschillende kanten het advies gekregen om eens te kijken of een Volvo niet wat voor ons is. We hebben op zich een redelijk wensenlijstje, en een beperkt budget. ik wil eigenlijk niet meer dan 3000 euro uitgeven, aangezien we komende zomer ook een dochter naar het Hoger onderwijs moeten hebben (schoolgeld, laptop e.d.)

Wat willen we:
- ruimte, dus een station staat met stip bovenaan.
- een complete auto, met in ieder geval cruisecontrol, climatecontrol, trekhaak. Het type (ouder of nieuw) ben ik nog niet uit. Ik vind de nieuwe wat mooier (dikker) maar de hoekige vorm van de oude heeft ook wel wat.
- de automaat bevalt goed, maar is geen must (wat is nu beter, een gewone, of een geartronic?)
- de auto moet 1500 kg kunnen trekken (grote caravan, waarmee we elk jaar naar kroatie/Duitsland/Oostenrijk gaan)
- ik ben een gadgetfan, dus hoe meer opties, hoe blijer ik wordt. :D
- auto dient verder wel netjes te zijn. We hebben er nu een aantal bekeken, maar daar kun je echt aan zien dat de eigenaar niet erg netjes met zijn auto is omgegaan. Ik vind dit wel belangrijk.
- ik wil graag 1 jaar zonder problemen door kunnen rijden. Dat is mede de reden van de afweging voor het vervangen van de espace.
- liefst niet te veel kilometers, op de een of andere manier wil ik liefst onder de 250.000km blijven.
- een potente motor (heb ik mezelf beloofd), mede gezien het feit dat we een grote caravan rijden.

Als iemand tips heeft, of kan helpen bij een keuze, dan horen we dat graag.

Ronaldp
(Aspirant Volvo rijder)
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 07:48  ·  #2
Welkom Ronald, enige wat ik nog mis is naar welke brandstof je voorkeur uitgaat? Verder veel succes met de zoektocht! En kijk maar uit, je wilt straks nooit meer wat anders :D
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 08:21  ·  #3
Precies? Hoeveel km's rij je per jaar? En wil je evt ook LPG, of moet dat uit de zoektocht blijven?
Voor het trekken van een caravan is zelf kunnen poken wel een pré, lijkt me.

Voor 3.000 euro zou ik eerder naar een Classic gaan kijken dan een V70n (2000-2008). Omdat je bij het nieuwe model aan de onderkant van de markt bungelt en je dan nèt dat ene koopje moet zien te vinden. Mijn filosofie is altijd: hou duizend euro achter de hand voor achterstallig onderhoud/reparaties, want nagenoeg niemand doet z'n auto weg omdat ie zo perfect is. Bij een Classic lukt dat beter dan bij de nieuwe. Hoewel ik de nieuwe wel echt een stap vooruit vind qua looks en uitstraling, maar dat moet ieder voor zich bepalen :)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 09:14  ·  #4
Inderdaad, wat voor brandstof wil je? En hoeveel kilometers/jaar?

Mijn ervaring met de Volvo V70 (heb er 1 uit 2001 op LPG) is dat het een degelijke betrouwbare auto is, die wel liefde (lees: onderhoud) nodig heeft. Op onderhoud loop je leeg bij de merkdealers, maar als je het zelf doet is het goed te doen. Over de afgelopen 55.000 km zit mijn onderhoud op ongeveer 8 cent per kilometer, en dan heb ik nagenoeg alles zelf gedaan.

Zaken om rekening mee te houden, die altijd wel een keer aan de beurt komen:

Algemeen:
-onderhoudshistorie checken. Liefst originele boekjes en/of documentatie;
-wielophanging (schokdempers, draagarmen, stabilisatorstangen, stuurkogels en spoorstangen);
-remmen;
-carterventilatie kan verstopt raken bij korte ritjes, makkelijk te onderzoeken aan de hand van het vacuum in het blok, even zoeken op het forum;
-wiellagers;
-distributieriem;
-aandrijfassen. Deze gaan lange tijd mee (tot wel 4 ton), maar de homokineten hebben het (vooral rechts, door de grotere lengte) zwaar;
-olielekkage bij de oliekoeler; bij hogere km-standen is het raadzaam om de o-ringen in het carter en bij de oliekoeler te (laten) vervangen;
-bij automaten: check of de versnellingsbak weleens gespoeld is.

-bij benzineversies: let erop dat het gasklephuis een witte gele sticker heeft. De gasklephuizen met gele witte sticker hebben een ingebouwde kinderziekte. Sticker zit aan de onderzijde;

-bij LPG: vraag bij een verdamperinstallatie na of het drooggasfilter regelmatig vervangen is; anders kun je gelijk de injectoren vervangen. Vialla LPi heeft geen drooggasfilter en kent dit probleem niet.

-bij diesels: EGR traject kan dichtgeroet zitten, die auto's links laten liggen; -wervelklepstangetje kan afbreken, is een goedkope fix voor;
-liever een auto die vaker een oliewissel heeft gehad dan voorgeschreven;

1.000-1.500 euro reserveren voor achterstallig onderhoud is een wijs ding, ook bij een auto met (beperkte) garantie; zeker omdat je met 3.000 euro aan de onderkant van de markt zit, wil niet zeggen dat het slechte auto's zijn, maar er zal altijd wel 'een dingetje' zijn waar de vorige eigenaar geen geld meer in wilde steken. Verder degelijke betrouwbare auto's, de blokken gaan tonnen mee. Kilometerstand zegt dan ook minder dan staat van onderhoud.

Liefst de auto ook even uit laten lezen met VIDA voor een foutenrapport, zodat je weet wat er 'aan de achterkant' niet of niet helemaal klopt.

Voor de benzineversies is de 170pk een hele fijne auto. Voldoende vermogen en komt ook goed op de weg. De 2.4T schijnt ook heel fijn te zijn, maar veel koppel voor een voorwielaandrijver. De 140PK is ook goed, maar vind ik iets te kort komen voor hedendaagse begrippen. Is echter voor een paarhonderd euro bij Volvotune op te waarderen naar de fabrieks 170PK software of zelfs iets meer.

Succes!
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 09:48  ·  #5
De gasklephuizen met gele sticker waren toch juist beter? Je kunt ook op caravantrekker.nl kijken of de auto met caravan goed bij elkaar passen.
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 09:55  ·  #6
Ik zat ook al even te twijfelen... ik dacht ook dat het gasklephuis met de gele sticker de "gemodificeerde" betrof.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 09:59  ·  #7
Correctie idd. Gele sticker is goed. T was nog vroeg.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 10:31  ·  #8
Ik zou voor een 2003/2004 edition I of II gaan. De 140 pk versie.

Lekker in de opties, door de motor niet de duurste, maar met een kleine 300 euro heb je 180pk+ bij Obbe en een motor die voor een turbo niet onderdoet heb ik zo gelezen. Trekgewicht 1800 kg.

Je rijd nu een 2.0T zal vast geen lpg in zitten, want dan zou die al 6 jaar geleden op de sloop hebben gelegen. Renault kan alleen lpg verdragen op de atmosferische motoren.

Alleen, dan nog zit je wel iets boven die 3000, tenzij je particulier gaat kopen en goed kunt onderhandelen.

Succes met je zoektocht
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 11:47  ·  #9
Quote door V-driver

Ik zou voor een 2003/2004 edition I of II gaan. De 140 pk versie.

Lekker in de opties, door de motor niet de duurste, maar met een kleine 300 euro heb je 180pk+ bij Obbe en een motor die voor een turbo niet onderdoet heb ik zo gelezen.


Mee eens. Hij gaat flink vooruit, maar Obbe schroeft er natuurlijk geen turbo in :-).

Importeren uit Duitsland is overigens best een overweging waard.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 15:19  ·  #10
8 cent per km grrrroovedude? Da's nog best fors, vind ik. Dat heb ik met m'n afgelopen auto's niet gehaald en daar heb ik bij de V70 ook niet op geraamd, eerlijk gezegd...
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 15:40  ·  #11
Correctie. 7 cent per kilometer. Als ik de vervanging van het stuurhuis eruit haal 6 cent per kilometer. NB: ik rijd 50.000 per jaar en mijn auto moet dus in orde zijn. Ik doe dus liever iets meer dan iets minder. Zitten bijvoorbeeld in: winterbanden, JLM klepsmeersysteem, etc. Dat gaat bij mij allemaal ff iets harder met dit aantal kilometers. Verder was het gewoon een duur jaar qua onderhoud: distributieriem, waterpomp én schokbrekers én een aandrijfas én een voorwiellager én een stuurhuis (botte pech), dat tikt wel aan. Maar dit was qua onderhoud hoop ik wel een dieptepunt. Ik ga ervan uit dat komend jaar alles wat gedaan moest worden het een tijdje houdt. En dat het onderhoud dus gewoon terugzakt naar 4 cent of zo.

Oh, jij ook zie ik net. Qua kilometers.

Afijn, kijk zelf maar. https://www.dropbox.com/s/ox5ec8kxqekbwm8/V70.xlsx?dl=0
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 15:54  ·  #12
Net overzichtje! Ik hou alles bij in spritmonitor, ben ik eigenlijk best tevreden over.
Er staan geen heel gekke dingen bij moet ik zeggen. Stuurhuis is natuurlijk een prijzige, maar heb je weer tijden plezier van. Scheelt wel dat je een aantal dingen prima zelf kan doen. Ik vermoed dat ik met schokbrekers, distributieriem e.d. wel een tik meer kwijt ben omdat ik dat niet zelf kan/durf.

Die 50k per jaar haal ik ook eenvoudig, dus vandaar dat ik wel benieuwd ben. M'n vorige auto zat op 3,5ct/km aan onderhoud ongeveer, gemeten over ruim 165k. Ik heb bij de Volvo rekening gehouden met 5ct/km, en hoop stiekem ook wel dat het daar bij blijft ;) Scheelt wel dat ik een aantal prijzige zaken al heb gehad (of liever: de vorige eigenaren hebben die gehad). Maar goedkoop zijn ze nooit, al helemaal niet bij flinke tellerstanden.

Jij doet je beurten ook netjes om de 20k zie ik? Ik moet straks even onder de auto kruipen om te zien of ik zelf goed bij het oliefilter kan en welk gereedschap ik daar voor nodig heb. Zo gauw ik dat heb, kan ik een sloot filters bestellen en zijn de beurtjes voor de komende twee jaar in elk geval afgedekt.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 16:01  ·  #13
Ja, beurtjes om de twintigduizend, heb in het begin de olie wat vaker verwisseld, waardoor de beurt nu niet meer gelijk loopt met de oliewissel, afijn, dat spreidt het werk een beetje. Schokdempers is niet moeilijk, wel tijdrovend. Aan de voorkant is een kant en klare schokset aan te raden. Scheelt een hoop gepruts. Bij schokdempers monteren wel uitkijken bij je rechteraandrijfas, als ie oud is trek je de homokineet vrij makkelijk los (ik ga je niet vertellen hoe ik dat weet).

Oliefilter heb je de goede maat oliefiltertang voor nodig, da's alles. En per beurt een ringetje voor de carterplug.

Oh, en een jaar geleden kon ik nog helemaal niets, hoor, toen begon ik trillend aan mijn achterremmen. :-) Maar met alle hulp van hier en soms een paar helpende handen kan ik inmiddels vrij veel, ben ik achter.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 16:18  ·  #14
Mja, bij m'n vorige auto was het een dop 36, maar nu dus een oliefiltertang. Tips welke ik moet hebben? Zal vast niet veel verschil tussen een 2.4 en een 2.3 T5 zitten, al moet ik dat wel even uitzoeken.

Zitten die ringetjes voor de carterplug niet bij het oliefilter verpakt? Dat zou wel heel schraal zijn. Dat is wel wat ik gewend ben, maar misschien ben ik dan verwend.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aanschaf V70, keuze en kilometers

 · 
Posted: 09.02.2015 - 16:22  ·  #15
Geen idee, qua T5. Ik heb zo'n dop voor op mn ratel. Weet niet of dat dezelfde maat is als bij de T5. Kost een tientje. Even vragen bij de dealer. Nee, carterplugring zit niet bij het oliefilter. Wel een rubber ringetje voor in de filterhouder.

http://www.estateservices.nl/o…nsert.html
 
Selected quotes for multi-quoting:   0