Waarom een automaat?

 
 
 
 
 
LWV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 59
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 17:51  ·  #1
Het valt mij op dat er onder het deel "techniek" wel een kopje "automatische transmissie" staat en niet eentje voor "handbak". Het aantal problemen zoals weergegeven verklaart de noodzaak van de rubriek. Waarom koopt men een automaat als er een prima veel zorgelozer alternatief is?
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 18:30  ·  #2
Gewoon, omdat ik lui ben ;-)

Nee, ik ben voor het eerst automaat gaan rijden met mijn eerste amerikaan en was gelijk verkocht. Zo een puur gemak en rust dat het geeft. Dat was en is voor mij het belangrijkste.
En dat een automaat duurder is in onderhoud geloof ik niet. Ga maar eens een koppeling vervangen met dual mass vliegwiel etc compleet... Dan ben je ook aardig wat euro's kwijt. En beide bakken hebben zo af en toe nieuwe olie nodig, dus volgens mij zijn de onderhoudskosten nagenoeg gelijk.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 18:56  ·  #3
Aan de andere kant zijn er ook genoeg die probleemloos rijden en uiteraard niets vermelden. Alleen de probleemgevallen komen aan bod, en hoeveel procent van het totaal is dat?
Kaaskop
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 239
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 19:26  ·  #4
Quote door VolvoS60Racer

Lijkt me een prima vraag. Ik heb nu twee Volvo automaten bereden, en ga toch telkens terug naar een auto met handbak.

Ik zie maar een echt voordeel, en dat is dat je idd lekker lui kunt cruisen in een automaat, en dan zeker in stedelijke gebieden, waar schakelen een must is...

Waarom gaan automaten stuk? Daar waar ik slechts 2-3 keer schakel, om mijn wijk uit te komen schakelt de automaat wel 100 keer als het een beetje mee zit. Een handbak is daarnaast een stuk minder complex. En niet afhankelijk van vloeistofdruk en veel minder afhankelijk van verse olie dan een automaat dat is.

Dus.....Lui en gemakzucht is misschien wel het enige juiste antwoord. Dat wordt overigens een ander verhaal met de bakken zoals een Porsche of VW die leveren. Dan zijn de nadelen van een automaat opeens een stuk minder dominant, al blijft ook hier onderhoud en reparatie gevoeligheid volgens mij een nadeel t.o.v. de gewone handbakken.


Lekker kort door de bocht :-|

Dus als ik een DSG bak rijdt ben ik ineens niet lui en gemakzuchtig??
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5803
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 19:30  ·  #5
Ik vind op zich een automaat geweldig. Idd lekker lui, groot gemak in files etc. In amerika bv heerlijk mee rondgereden.
lui ben ik zeker, dus waarom toch een handbak?
Ik woon ik in t noorden en daar kom ik minder vaak files tegen, woonde ik in t westen met elke dag files.......

nadelen automaat voor mij: aangezien geen sensor heeft voor mijn gevoelens schakelt ie bijna altijd op het verkeerde moment.
bij een oude auto (en die rij ik) vind ik onderhoud een extra risico, een handbak gaat bijna nooit stuk een automaat wel. en die koppeling dan? Tja ik geef toe dat Volvo wel een erg dure koppelingsvariant kent. maar vervangen kan ik zelf.

en heb ik het nou laatst goed begrepen dat het koppel in lagere versnellingen beperkt wordt om de bak heel te houden.. :sick: dus je koopt een auto met 400+ Nm en je kunt maar 200 gebruiken in de lagere versnellingen? Als ik een D een T of een R had wist ik het wel. handbak netjes koppelen en dan blazen. nou snap ik eindelijk waarom in niet zo onder de indruk was bij de R {automaat} waar ik eens in mee reed. :'( trap je stoer het gas in en wordt je gewoon begrenst niveau een ongeblazen variant Tja :o
LWV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 59
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 19:38  ·  #6
Quote door PDJ

Gewoon, omdat ik lui ben ;-)

Nee, ik ben voor het eerst automaat gaan rijden met mijn eerste amerikaan en was gelijk verkocht. Zo een puur gemak en rust dat het geeft. Dat was en is voor mij het belangrijkste.
En dat een automaat duurder is in onderhoud geloof ik niet. Ga maar eens een koppeling vervangen met dual mass vliegwiel etc compleet... Dan ben je ook aardig wat euro's kwijt. En beide bakken hebben zo af en toe nieuwe olie nodig, dus volgens mij zijn de onderhoudskosten nagenoeg gelijk.


Ik betwijfel dit. Mijn vorige heb ik met de eerste koppeling verkocht bij 488.000 km. Gewoon af en toe op de gewenste intervallen de olie vervangen, dat zijn de kosten meer niet. Geen powerflush, geen stress, maar gewoon beheerst schakelen en het verbruik is met de meeste handbakken lager. Ja, filerijden is wellicht een voordeel maar elke dag in de file gaan staan is wellicht een teken om het eens anders te gaan doen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 20:06  ·  #7
Quote door LWV70

Het valt mij op dat er onder het deel "techniek" wel een kopje "automatische transmissie" staat en niet eentje voor "handbak". Het aantal problemen zoals weergegeven verklaart de noodzaak van de rubriek. Waarom koopt men een automaat als er een prima veel zorgelozer alternatief is?


De rubriek heeft inderdaad een reden.
Er is gebleken dat veel mensen de bak geen onderhoud geven (incl. de dealer), of niet goed weten hoe dit te doen.
Een misvatting is het te denken dat een handbak goedkoper is in de kosten.
Bij goed onderhoud biedt deze geen financiele voordelen (denk maar eens aan het dual mass vliegwiel).
Inmiddels is het niet meer nodig een automaat te mijden, daar alle kennis m.b.t. het nodige onderhoud bekend is.
Strerker zelfs, we hebben hier speciaal forumsponsoren voor aangetrokken.
Ik heb 2 handbak Volvo's gehad en 2 automaten.
De volgende wordt absoluut weer een automaat.
5 jaar geleden dacht ik daar wel anders over.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 20:08  ·  #8
Quote door LWV70
Ja, filerijden is wellicht een voordeel maar elke dag in de file gaan staan is wellicht een teken om het eens anders te gaan doen.


Hoe wou je dat doen hier in NL??? Zodra het mogelijk is ben ik hier weg inderdaad, naar een onbewoond eiland het liefst ;-).
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 20:25  ·  #9
Quote door LWV70

Het valt mij op dat er onder het deel "techniek" wel een kopje "automatische transmissie" staat en niet eentje voor "handbak". Het aantal problemen zoals weergegeven verklaart de noodzaak van de rubriek. Waarom koopt men een automaat als er een prima veel zorgelozer alternatief is?
Omdat je soms te lang moet zoeken naar de versie met handbak? ;)

Eerlijk is eerlijk: ik begin de automaat wel steeds meer te waarderen. Het is meer cruisen en relaxen, in tegenstelling tot een handbak waarin je wat actiever rijdt. Anderzijds heb je met een handbak complete controle en doet de Geartronic lang niet altijd wat ik wil.

Handbakken zijn relatief zorgeloos en als je je voetenwerk goed beheerst kunnen koppeling en DMV heel lang mee. Automaten zijn gewoon wat gevoeliger en zorgen ook voor een meerverbruik. Mijn volgende auto neig ik weer naar een handbak ivm risico- en kostenreductie, maar de juiste auto met een automaat zou ik ook geen straf vinden en ook niet laten staan waarschijnlijk.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 20:31  ·  #10
Quote door PDJ

Quote door LWV70
Ja, filerijden is wellicht een voordeel maar elke dag in de file gaan staan is wellicht een teken om het eens anders te gaan doen.


Hoe wou je dat doen hier in NL??? Zodra het mogelijk is ben ik hier weg inderdaad, naar een onbewoond eiland het liefst ;-).


Tja, je kunt in overleg de werktijden aanpassen, of voor een gedeelte (indien mogelijk) thuis gaan werken.
Persoonlijk heb ik geen hekel aan reistijden.
Kom er zelfs helemaal door tot rust.
Maar goed, het is hoe je er zelf in staat.

En verbruik ?
Het is hoe je ermee omgaat.
Met anticiperen kun je het erg goed binnen de perken houden.
Het verbruik gerekend over 100.000km (gemeten aan de pomp) zit rond de 1 op 14.
Mijn vorige V70 haalde met moeite 1 op 10.
LWV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 59
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 20:34  ·  #11
Quote door Bigdog

Quote door LWV70

Het valt mij op dat er onder het deel "techniek" wel een kopje "automatische transmissie" staat en niet eentje voor "handbak". Het aantal problemen zoals weergegeven verklaart de noodzaak van de rubriek. Waarom koopt men een automaat als er een prima veel zorgelozer alternatief is?


De rubriek heeft inderdaad een reden.
Er is gebleken dat veel mensen de bak geen onderhoud geven (incl. de dealer), of niet goed weten hoe dit te doen.
Een misvatting is het te denken dat een handbak goedkoper is in de kosten.
Bij goed onderhoud biedt deze geen financiele voordelen (denk maar eens aan het dual mass vliegwiel).
Inmiddels is het niet meer nodig een automaat te mijden, daar alle kennis m.b.t. het nodige onderhoud bekend is.
Strerker zelfs, we hebben hier speciaal forumsponsoren voor aangetrokken.
Ik heb 2 handbak Volvo's gehad en 2 automaten.
De volgende wordt absoluut weer een automaat.
5 jaar geleden dacht ik daar wel anders over.


Ik begrijp je verwijzing naar het dual mass vliegwiel niet. Die heb ik zowel in mijn vorige Volvo als in de BMW's ervoor nog nooit (laten) vervangen ondanks de vele kilometers die ik per auto reed.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 20:40  ·  #12
Quote door Bigdog
Tja, je kunt in overleg de werktijden aanpassen, of voor een gedeelte (indien mogelijk) thuis gaan werken.
Persoonlijk heb ik geen hekel aan reistijden.
Kom er zelfs helemaal door tot rust.
Maar goed, het is hoe je er zelf in staat.


Ik persoonlijk heb erg variabele werktijden, soms 24 of 26 uur aaneengesloten werken (tja, als een collega plots uitvalt dan moet de truck tóch rijden!), maar meestal werk ik van 8u tot 18u. En vaak krijg ik s'avonds pas te horen hoe laat ik de volgende dag beginnen moet.
Ook werk ik regelmatig snachts :-)

Dus nee, ik heb totaal geen hekel aan reistijden, ik heb dr zelfs mn werk van gemaakt ;-)

Maar nog steeds zal ik de kans aangrijpen met beide handen al ik hier weg kan, ik ben aardig uitgekeken op dit landje.
LWV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 59
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 20:42  ·  #13
Quote door Bigdog


En verbruik ?
Het is hoe je ermee omgaat.
Met anticiperen kun je het erg goed binnen de perken houden.
Het verbruik gerekend over 100.000km (gemeten aan de pomp) zit rond de 1 op 14.
Mijn vorige V70 haalde met moeite 1 op 10.


Met dezelfde motor?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 20:43  ·  #14
Quote door LWV70

Ik begrijp je verwijzing naar het dual mass vliegwiel niet. Die heb ik zowel in mijn vorige Volvo als in de BMW's ervoor nog nooit (laten) vervangen ondanks de vele kilometers die ik per auto reed.




Er is geen rubriek voor de handbak, maar er is hier wel degelijk over geschreven.
Dual mass vliegwiel zorgt nogal eens voor problemen en vervanging van deze kan behoorlijk in de papieren lopen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Waarom een automaat?

 · 
Posted: 20.12.2015 - 20:45  ·  #15
Quote door LWV70

Quote door Bigdog


En verbruik ?
Het is hoe je ermee omgaat.
Met anticiperen kun je het erg goed binnen de perken houden.
Het verbruik gerekend over 100.000km (gemeten aan de pomp) zit rond de 1 op 14.
Mijn vorige V70 haalde met moeite 1 op 10.


Met dezelfde motor?


Beiden 170 pk versies.
De eerste was een fase1 en de tweede een fase2.
Ook de afgelegde trajecten zijn gelijk.
Daarvoor had ik een S60 (140pk), met deze zat ik rond de 1 op 12.5.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0