S60 automaat, waar op te letten?

 
 
 
 
 
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

S60 automaat, waar op te letten?

 · 
Posted: 20.04.2016 - 17:11  ·  #1
Zoals jullie wellicht hebben gezien, staat mijn S60 alhier (en elders) te koop omdat ik aan de automaat wil. Ik sta makkelijk 30-60 minuten per dag op wegen waar ik steeds een paar meter moet rijden, stoppen, rijden, stoppen... :sick:

Hoe dan ook, afgelopen zondag wezen kijken naar een mooie S60 2.4 Automaat en even een half uurtje mee proefgereden. Omdat ik de automaat van de Volvo niet ken, vind ik het moeilijk in te schatten: waar moet je nu op letten? Het zijn vaak kleine dingetjes die je niet direct opvallen of misschien juist zo horen, vooral omdat ik de handbak gewend ben.

Wat me opviel is dat hij in stadsverkeer prima rijdt. Bij het nemen van scherpe bochten merk je dat de voorkant een beetje onzeker is, ik vermoed stabilisatorstangetjes. De automaat is echter prima en schakelt naar mijn idee redelijk op en af.
Wel vind ik dat hij dit niet altijd even soepel doet, maar ik zou het niet 'schokkerig' willen noemen.

Op de snelweg gaat het ook redelijk, maar ik heb toch het gevoel wat power te missen. Het is een 170pk blok en hij voelde zelfs ietsje trager dan mijn 140pk handbak.

De bak is een kleine 25.000 geleden gespoeld door een onbekend bedrijf, waar de eigenaar iets van 140 euro voor heeft betaald. Kan ik er dan van uit gaan dat dit lang niet zo goed is gedaan als bijv. TPR doet, dus met cleaner en dergelijke? Kan een 'goedkope' flush schade hebben veroorzaakt of merk je dat dan meteen?

Sorry als het wat rommelig overkomt, maar het is moeilijk een gevoel onder woorden te brengen, laat staan hier advies over te vragen. Hoop dat jullie me nuttige tips kunnen geven :shame:
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: S60 automaat, waar op te letten?

 · 
Posted: 20.04.2016 - 17:44  ·  #2
Eerst eens over de prijs van het spoelen, dat is dan een verversing geweest, met ongev 3l ATF of zo, de inkoop van de ATF en reiniger is al flink hoger dan het betaalde bedrag.

Een automaat test je als volgt:

( Hij moet koud zijn, dat is belangrijk )

Ga rustig met de wagen rijden, in de bebouwde kom, en rij zo rustig mogelijk, en laat de bak zelf schakelen.
Let op de manier waarop de wagen schakelt in koude toestand ( hij mag er in de winter iets langer over doen om op te schakelen, dat is namelijk voorgeprogammeerd om de motor sneller op te warmen )
Maar het is nu geen winter en de wagen zal normaal op en af moeten schakelen.

Rij de wagen tot hij goed warm is, ( 20 min op de snelweg ) ga dan weer rustig rijden in de stad, en laat de bak ook afschakelen voor b.v. stoplichten en laat hem tot stilstand komen.

Het op en af schakelen dient zowel koud als warm vloeiend en zonder schokjes te gaan.
Zeg maar bijna onvoelbaar.
Een automaat test je met "normaal " rijden, niet met trappen.

Als er schokken plaats vinden bij op en af schakelen, dan is er iets aan de hand, als de toerenteller doorschiet bij schakelen met accellereren is er ook iets aan de hand.

Dit is het in een notendop waar je op moet letten.

Het liefst een wagen met weinig km, bij voorkeur geen trekhaak, en het liefst een wagen waar lange ritten mee is gereden.
Liever 1 met 250.000 km waarmee bewezen alleen snelweg is gereden, dan een wagen met 100.000 km die als taxi gediend heeft.
Om maar 2 extremen te noemen.
Het gaat om hoeveel schakelmomenten de bak heeft gehad, en een D5 of benzine turbo motor belast de bak meer.
Alsook 4WD uitvoeringen.
In de praktijk zie je dat 140 en 170pk het langst met de automaten doen.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: S60 automaat, waar op te letten?

 · 
Posted: 20.04.2016 - 17:53  ·  #3
Het verschil tussen een 170 of een 140 pk versie zou je naar mijn idee moeten merken.
Maar als in jouw beleving een 170 pk trager aanvoelt als je huidige 140 pk lijkt mij niet ok.

Heel eerlijk ik weet niet of het verschil heel groot is als je met beide rijdt en of het merkbaar verschil is.Nu rij ik zelf een 140 pk versie maar er zullen ongetwijfeld forumleden zijn die dat kunnen bevestigen wbt 140 vs 170 pk.

Flushen van een automaat voor 140 euro (tenzij het een vriendendienst is) lijkt mij wel aan de lage kant wat de prijs betrefd.

Verkeerd of ondeskundig flushen is slechter dan helemaal niet!!
Maar dat is mijn visie, gezien de vele berichten hier op dit forum wbt flushen.

Ongetwijfeld zullen meerdere deskundige forumleden zich melden met een deskundig antwoord.


succes met de zoektocht naar een automaat :thumb:
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: S60 automaat, waar op te letten?

 · 
Posted: 20.04.2016 - 17:59  ·  #4
Quote door TPR Powerflush

In de praktijk zie je dat 140 en 170pk het langst met de automaten doen.



4 en 5 traps schijnt ook nog een verschil te zijn heb ik wel is begrepen wat
de levensduur aangaat.
Alleen begrijp ik zelf niet waarom dit is eigenlijk :D
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: S60 automaat, waar op te letten?

 · 
Posted: 20.04.2016 - 18:44  ·  #5
Ik denk dat het onzekere aan de voorkant mmer kan liggen aan versleten schokdempers, verkeerde uitlijning of verkeerde of versleten banden.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: S60 automaat, waar op te letten?

 · 
Posted: 20.04.2016 - 19:28  ·  #6
ja, heel vreemd, de 4 traps is bijna gelijk aan de 5 traps.
Beiden hebben een aparte TCM , de 6 traps heeft een TCM op de bak zitten.
Ik heb er ooit van elk 1 op een rij gehad... weinig verschillen aan het uiterlijk.

Echter, ik heb 4 traps bakken voorbij zien komen ( goed schakelend ) met 6 ton op de klok.) eerste ATF nog .
Bij een 5 en 6 traps heb ik dat nog nooit gezien, de 4 traps bakken gaan zeer zelden kapot, en de schakelbreinen al echt bijna nooit kapot.
De 5 en 6 traps zijn kwa levensduur onvergelijkbaar met de voorganger...

Met een 4 traps kon je wegkomen met het niet flushen van de bak , dat kan je echt vergeten met de 5 en 6 traps, en ik heb heb het vermoeden dat de 8 traps net zo gevoelig zullen zijn w.b.t. de vervuiling van de ATF.
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: S60 automaat, waar op te letten?

 · 
Posted: 20.04.2016 - 20:04  ·  #7
Quote door TPR Powerflush

ja, heel vreemd, de 4 traps is bijna gelijk aan de 5 traps.

De 5 en 6 traps zijn kwa levensduur onvergelijkbaar met de voorganger...




Dan moet ik je toch een keer bezoeken denk ik :-|
De mijne gaat richting de 5 ton en is 5 traps toch? (S60 van 2001)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: S60 automaat, waar op te letten?

 · 
Posted: 20.04.2016 - 20:39  ·  #8
Ja. Een non turbo.
Ik heb er 1 gehad met 555.000, is ook een topic over gemaakt.
Die bak was flink moe gestreden, maar het is heel uitzonderlijk dat je een 5 of 6 traps dat ziet doen.
Trouwens, de meeste wagens liggen dan al vaak op de schroothoop, er zijn niet veel mensen die zo lang doorrijden, zelfs niet met de wagens die het aan kunnen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S60 automaat, waar op te letten?

 · 
Posted: 20.04.2016 - 21:51  ·  #9
Quote door Blackfox

Het verschil tussen een 170 of een 140 pk versie zou je naar mijn idee moeten merken.
Maar als in jouw beleving een 170 pk trager aanvoelt als je huidige 140 pk lijkt mij niet ok.

Heel eerlijk ik weet niet of het verschil heel groot is als je met beide rijdt en of het merkbaar verschil is.Nu rij ik zelf een 140 pk versie maar er zullen ongetwijfeld forumleden zijn die dat kunnen bevestigen wbt 140 vs 170 pk.


Het verschil is pas te merken als je in de toeren komt, daar zit namelijk het verschil en dat is ook erg goed te merken.
Rijd je doorgaans rustig in de toeren, dan is het verschil erg klein, is mijn ervaring.
En dan de spoeling...., voor dit soort bedragen kan het eigenlijk niet.
De vraag is wat er werkelijk gebeurd is, alleen nieuwe ATF ?
Meestal gaat de bak er direct beter door schakelen, maar dat is tijdelijk.
De nieuwe ATF zal de smeer in de bak beginnen los te maken, waardoor deze rond gaat zwerven.
Ik verwacht dat je tussen de 5 รก 10 duizend kilometer problemen gaat krijgen.
Persoonlijk zou ik hem laten spoelen, met reiniger.
Alleen dan weet je ook zeker dat hij werkelijk schoon is, aangezien je niet exact weet hoe het uitgevoerd is.
Beter 1 keer slikken, dan risico lopen op hoge kosten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0