Aankooptips v70 2007

 
 
 
 
 
galvani
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 57
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 27.11.2016 - 08:33  ·  #1
Hallo collega's
Door ruimtegebrek in de s60 en het aankomende groot onderhoud heb ik besloten naar een v70 op zoek te gaan. Denk zelf aan laatste versie voor de nieuwe v70 uitkwam dus die van 2007. Diesel, geen automaat meer. Voldoende problemen mee gehad.
Ondertussen proefrit gemaakt in een edition sport, handgeschakelde 6 bak. 163 pk van 2007. Is dat euro 3 of 4? Reed prima. Hoorde alleen gekraak linksvoor bij elke drempel. Vond em wat slechter starten dan mijn s60 en licht pendelen stationair na koude start wat vrij snel weg was. Grootste punt was de onderhoudshistorie. Boekje was er niet maar wel rekeningen met alle beurten vanaf 120.000 in 2011 tot nu (170.000) overigens zonder veel detailinfo. In de laatste 5 jaar heeft de auto dus maar 10.000 km per jaar gereden. Lijkt me niet goed voor een diesel? Wel consequent elk jaar zomer de beurt gehad en rekening aanwezig en dat klopt allemaal. Is geen import en nap aanwezig.
Dit was trouwens een versie met een spaceball. Is dat alleen bij bepaalde bouwjaren want ik zie ook de meer gangbare poken. Zijn er verder nog specifieke zaken waar ik op moet letten bij de combinatie 163 pk en handgeschakelde zesbak? Lees allerlei verhalen over vliegwielen e.d.
Heeft deze auto een wervelklep? Bij mijn d60 was deze vastgezet. Heeft de sport uitvoering ook een sport onderstel? Meen ik ergens iets van gelezen te hebben.
Alle meningen en tips zijn welkom!
JJ-XC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 48
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 27.11.2016 - 10:58  ·  #2
Die zoektocht heb ik eind 2010 ook gedaan. (Met een MY07 handgeschakelde XC70 D5 summum met Season en Design sport line, als uitkomst :) )
Een MY07 (vanaf half 2006 geleverd), uiterlijk herkenbaar aan de knipperlichten in de buitenspiegels, is over het algemeen een goed uitgeruste auto, zeker de Edition Sport (zie ook de oude prijslijst op volvocars.nl) en waar m.i. een ruim aanbod in is.
Deze diesels hebben inderdaad een wervelklep en ook een roetfilter. De 10.000 km/j hoeft niet perse slecht te zijn als er maar niet te veel korte stukjes mee gereden zijn en de motor regelmatig goed en lang warm gereden is om het regeneratie-proces te doorlopen. Zelf rijden wij de laatste 2 jaar ook maar max zo'n 11.000-12.000 km per jaar, maar wel hoofdzakelijk langere ritten, dat gaat prima. En een oliewissel elke 10.000km is weer een positief puntje. Al is het rijgedrag bij een occasion vermoedelijk lastig te achterhalen.
Geluid linksvoor kàn wellicht enkel de rubbersok om de veer zijn, maar ook iets ernstigers, dat zo is lastig te zeggen.
Space-ball was standaard op een handgeschakelde Edition Sport, optie op overige uitvoeringen en zijn uitwisselbaar mocht je dat willen.
Een aantal aandachtspunten zul je wellicht zelf al weten van de S60, maar de eerste dingen die mij te binnen schieten om op te letten:
-distributieriem, moet vanaf de MY07 diesels bij 180.000km vervangen worden (prijzig, uitonderhandelen?)
-inderdaad de wervelklep, zit't stangetje nog vast? Die is bij nieuwere modellen iets gewijzigd, is ook een fix voor (bij ons door dealer gedaan). Vervanging kan natuurlijk ook maar kost wat.
-motor-/versnellingsbak steunen.
-Nivomats (vaak standaard), aanwezigheid en status.
-lichtopbrengst xenon (indien aanwezig), als de originele lampen er nog inzitten kan dat beduidend minder zijn, indien adaptief (lens-meedraaiend) helderheid lens.
-staat van de condensor, door opening voorbumper gevoelig voor steenslag, indien lek werkt airco niet (goed) en vervanging is niet goedkoop.

Wil je op safe spelen, laat m keuren (bv. bij dealer, die hebben er ervaring mee) waarbij je natuurlijk ook nog specifieke aandachtspunten kunt aangeven.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 27.11.2016 - 11:00  ·  #3
Bij een diesel gaat een dubbel massa vliegwiel ongeveer 3 ton mee. Er zijn die m na 250k al hebben rammelen. Het is een slijtagedeel, alleen slijt hij niet zo snel. Je kunt een slecht vliegwiel merken met wegrijden, als dan de hele aandrijflijn juttert is het tijd voor vervanging.
Als hij goed rijdt kun je de volgende test doen: motor draaiend, bak in vrij, deur open en motorkap open, dan het koppelingspedaal langzaam intrappen tot de aanslag en weer langzaam loslaten. Als je nu tussen zeg maar 10% en 90% pedaal ingedrukt bijgeluiden hoort die weer weg zijn als het pedaal helemaal ingedrukt of helemaal los is; dan is het frisse er af van het vliegwiel en moet je binnen ongeveer 20000-30000 km aan een nieuw vliegwiel.
galvani
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 57
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 27.11.2016 - 12:23  ·  #4
Quote door Waltersan

Bij een diesel gaat een dubbel massa vliegwiel ongeveer 3 ton mee. Er zijn die m na 250k al hebben rammelen. Het is een slijtagedeel, alleen slijt hij niet zo snel. Je kunt een slecht vliegwiel merken met wegrijden, als dan de hele aandrijflijn juttert is het tijd voor vervanging.
Als hij goed rijdt kun je de volgende test doen: motor draaiend, bak in vrij, deur open en motorkap open, dan het koppelingspedaal langzaam intrappen tot de aanslag en weer langzaam loslaten. Als je nu tussen zeg maar 10% en 90% pedaal ingedrukt bijgeluiden hoort die weer weg zijn als het pedaal helemaal ingedrukt of helemaal los is; dan is het frisse er af van het vliegwiel en moet je binnen ongeveer 20000-30000 km aan een nieuw vliegwiel.


En dat zijn erg hoge kosten begrijp ik? Neem aan dat dat voor een benzineversie hetzelfde is?
galvani
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 57
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 27.11.2016 - 12:28  ·  #5
Quote door JJ-XC70

Die zoektocht heb ik eind 2010 ook gedaan. (Met een MY07 handgeschakelde XC70 D5 summum met Season en Design sport line, als uitkomst :) )
Een MY07 (vanaf half 2006 geleverd), uiterlijk herkenbaar aan de knipperlichten in de buitenspiegels, is over het algemeen een goed uitgeruste auto, zeker de Edition Sport (zie ook de oude prijslijst op volvocars.nl) en waar m.i. een ruim aanbod in is.
Deze diesels hebben inderdaad een wervelklep en ook een roetfilter. De 10.000 km/j hoeft niet perse slecht te zijn als er maar niet te veel korte stukjes mee gereden zijn en de motor regelmatig goed en lang warm gereden is om het regeneratie-proces te doorlopen. Zelf rijden wij de laatste 2 jaar ook maar max zo'n 11.000-12.000 km per jaar, maar wel hoofdzakelijk langere ritten, dat gaat prima. En een oliewissel elke 10.000km is weer een positief puntje. Al is het rijgedrag bij een occasion vermoedelijk lastig te achterhalen.
Geluid linksvoor kàn wellicht enkel de rubbersok om de veer zijn, maar ook iets ernstigers, dat zo is lastig te zeggen.
Space-ball was standaard op een handgeschakelde Edition Sport, optie op overige uitvoeringen en zijn uitwisselbaar mocht je dat willen.
Een aantal aandachtspunten zul je wellicht zelf al weten van de S60, maar de eerste dingen die mij te binnen schieten om op te letten:
-distributieriem, moet vanaf de MY07 diesels bij 180.000km vervangen worden (prijzig, uitonderhandelen?)
-inderdaad de wervelklep, zit't stangetje nog vast? Die is bij nieuwere modellen iets gewijzigd, is ook een fix voor (bij ons door dealer gedaan). Vervanging kan natuurlijk ook maar kost wat.
-motor-/versnellingsbak steunen.
-Nivomats (vaak standaard), aanwezigheid en status.
-lichtopbrengst xenon (indien aanwezig), als de originele lampen er nog inzitten kan dat beduidend minder zijn, indien adaptief (lens-meedraaiend) helderheid lens.
-staat van de condensor, door opening voorbumper gevoelig voor steenslag, indien lek werkt airco niet (goed) en vervanging is niet goedkoop.

Wil je op safe spelen, laat m keuren (bv. bij dealer, die hebben er ervaring mee) waarbij je natuurlijk ook nog specifieke aandachtspunten kunt aangeven.


Bedankt voor de uitgebreide info.
-Hoe weet ik of nivomats aanwezig zijn en wat is dat?
-Airco Systeem kan ik door een vriend op druk laten zetten om te checken op evt problemen.
-Heeft de sport uitvoering een verlaagd/strakker afgesteld onderstel?
JJ-XC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 48
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 27.11.2016 - 13:19  ·  #6
Nivomats zijn/is de automatische niveauregeling, achterschokdempers die zichzelf afhankelijk van de belading weer 'automatisch mechanisch' (door inveren/oneffenheden) na een paar (honderd)meter oppompen tot de standaard hoogte. Zijn erg prettig, maar per stuk aan de prijs, en aanbeveling om ze tegelijkertijd te vervangen indien nodig (reviseren kan ook, maar scheelt niet extreem veel qua kosten).
Mbt de airco-condensor, kijk iig ook ff door het gat onderin de bumper. Dan kun je zien hoe het er uitziet qua beschadigingen.
En de Edition Sport (NL geleverd) heeft optioneel een iets sportiever onderstel, ander optie was er ook nog het 4C-systeem (zonder niveauregeling) met 2 standen. Kijk anders even op de MY07 Editions-prijslijst of kies hier een andere, voor de opties.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 27.11.2016 - 15:34  ·  #7
Als het vliegwiel op is, is het verstandig om ook de koppeling met drukgroep te vervangen. Op die manier weet je dat je weer ongeveer 3 ton vooruit kunt. Qua onderdeelkosten zit je op iets van €800-900. Een ervaren monteur kan het in 1 dag, dus afhankelijk van de uurprijs kom je uit op ergens tussen de €1200 en €1600. Dus dit is zeker iets om vòòr de aankoop goed helder te hebben. (En als je twijfelt, zorg dat je deze kosten kunt en wilt betalen na aanschaf).
Bij een benzine auto is het hetzelfde qua opbouw, alleen zijn de "klappen" van een benzinemotor minder heftig (diesel heeft hogere compressie verhouding en ook meer koppel), dus in theorie gaat het bij een benzine auto langer mee. Maar er zijn mensen die alles kapot krijgen.......
Zie regelmatig dat een koppeling na 50000 kompleet aan gort is. Dan wordt het tijd om een taxi te nemen en niet meer zelf te rijden.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 28.11.2016 - 09:04  ·  #8
Even voor alle helderheid: volgens mij zoek je een V70 NN, is dat niet modeljaar 2008 en verder? Het commentaar van JJ-XC70 slaat volgens mij nog op de V70 N.
JJ-XC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 48
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 28.11.2016 - 13:23  ·  #9
Mijn reply slaat inderdaad op de V70N, maar als ik onderstaande qoute uit de startpost lees is dat m.i. ook het model dat Galvani naar zoekt
Quote door galvani

.... Denk zelf aan laavtste versie voor de nieuwe v70 uitkwam dus die van 2007....


Overigens is de V70N (niet de XC70) ook nog kort als uitloopmodel met beperkte keuze als MY08 leverbaar geweest (zie ook de betreffende prijslijst die via eerder genoemde link te vinden is).

De eerste XC/V70NN's zijn MY08, geleverd vanaf medio 2007.
galvani
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 57
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 28.11.2016 - 20:16  ·  #10
Quote door JJ-XC70

Mijn reply slaat inderdaad op de V70N, maar als ik onderstaande qoute uit de startpost lees is dat m.i. ook het model dat Galvani naar zoekt
Quote door galvani

.... Denk zelf aan laavtste versie voor de nieuwe v70 uitkwam dus die van 2007....


Overigens is de V70N (niet de XC70) ook nog kort als uitloopmodel met beperkte keuze als MY08 leverbaar geweest (zie ook de betreffende prijslijst die via eerder genoemde link te vinden is).

De eerste XC/V70NN's zijn MY08, geleverd vanaf medio 2007.


Ben inderdaad op zoek naar de v70n. Nog 1 ding wat me opviel tijdens proefrijden is dat bij gas los en koppeling in voor bijvoorbeeld een drempel het toerental niet meteen zakt.In het begin heel langzaam en daarna zakt t dan alsnog. Niet storend maar t viel me wel op. Wellicht hoort dit zo?
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 28.11.2016 - 23:57  ·  #11
De door JJ-XC70 aangedragen prijslijst is zeer nuttig, had ik toen ter tijd ook gedownload, om inzicht in uitrusting te krijgen.

Daarin zul je zien dat de Edition Sport (helaas) geen sportonderstel heeft, maar dat dus als optie leverbaar was. Afgaande op mijn zoektocht is dit een zeldzame optie. Wat in het bijzonder overigens geldt voor 4C; electronisch gestuurde variabele demping, wat m.i. wel een veel prettiger wegligging geeft (1 keer mee gereden). Niveauregeling was standaard op de Edition Sport, maar niet leverbaar i.c.m. 4C.

De Edition Sport is overigens zeer veel verkocht in de laatste paar jaar, en ze zijn op afstand te herkennen aan de alu dakrails met zwarte uiteinden en middenpootje, i.c.m. meesturende Xenonverlichting (wat overigens een fijne accessoire is), en de Orpheus velgen.
Persoonlijk vond ik de Space ball (wat een marketing BS-term!) een geslaagde accessoire; veel mooier dan zo'n opgeknoopte zak, maar dat is kwestie van smaak. De Watch dials vind ik ook erg geslaagd. Helaas met HU650 base Performance audio maar daar is wel wat aan te doen...

En dat op iets hoger toerental uitlopen van de motor na gas los, dat hoort zo.
galvani
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 57
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 29.11.2016 - 10:50  ·  #12
Quote door Volvomannen

De door JJ-XC70 aangedragen prijslijst is zeer nuttig, had ik toen ter tijd ook gedownload, om inzicht in uitrusting te krijgen.

Daarin zul je zien dat de Edition Sport (helaas) geen sportonderstel heeft, maar dat dus als optie leverbaar was. Afgaande op mijn zoektocht is dit een zeldzame optie. Wat in het bijzonder overigens geldt voor 4C; electronisch gestuurde variabele demping, wat m.i. wel een veel prettiger wegligging geeft (1 keer mee gereden). Niveauregeling was standaard op de Edition Sport, maar niet leverbaar i.c.m. 4C.

De Edition Sport is overigens zeer veel verkocht in de laatste paar jaar, en ze zijn op afstand te herkennen aan de alu dakrails met zwarte uiteinden en middenpootje, i.c.m. meesturende Xenonverlichting (wat overigens een fijne accessoire is), en de Orpheus velgen.
Persoonlijk vond ik de Space ball (wat een marketing BS-term!) een geslaagde accessoire; veel mooier dan zo'n opgeknoopte zak, maar dat is kwestie van smaak. De Watch dials vind ik ook erg geslaagd. Helaas met HU650 base Performance audio maar daar is wel wat aan te doen...

En dat op iets hoger toerental uitlopen van de motor na gas los, dat hoort zo.


Bedankt voor je info. Prijslijst heb ik in gekeken. Dure auto nieuw.
Bij de auto waar ik in proefgereden heb zitten andere velgen. Volgens die folder was dat een optie. Moet nog even achterhalen welke het zijn.
En de dakrails zijn niet alu maar zwart. Kleur auto is ook zwart.
Wat ik ook nog merkte was licht pendelen van de motor bij koude start. Was daarna vrij snel weg maar het viel wel op. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Vanmiddag weer naar een andere v70 kijken. Ik hou jullie op de hoogte als er definitief een v70 op de stoep staat. :D
JJ-XC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 48
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 29.11.2016 - 16:34  ·  #13
Kijk wel even goed of het een originele NL auto is, er worden nl ook wel geïmporteerde Editions Sports (bv. uit D) aangeboden en die zijn over het algemeen net wat minder rijk uitgerust, maar vaak weer wel met een eenvoudig (software) naar standkachel uit te breiden bijverwarming (op diesel). Wat een erg lekkere optie is (zeker nu)... ;)

Zwarte roofrails zou best een optie kunnen zijn geweest.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 29.11.2016 - 21:55  ·  #14
Quote door JJ-XC70

Kijk wel even goed of het een originele NL auto is, er worden nl ook wel geïmporteerde Editions Sports (bv. uit D) aangeboden en die zijn over het algemeen net wat minder rijk uitgerust, maar vaak weer wel met een eenvoudig (software) naar standkachel uit te breiden bijverwarming (op diesel). Wat een erg lekkere optie is (zeker nu)... ;)

Zwarte roofrails zou best een optie kunnen zijn geweest.


Zwarte roofrails waren inderdaad optie. Zelfde geldt uiteraard voor andere velgen etc. Maar als ik op de weg om mij heen kijk, zie ik voornamelijk de ogenschijnlijk "standaard" Edition Sports. Niet vreemd; die was goed rijk uitgerust, en subtiel net even wat aansprekender. Juist met details als de alu roofrails. Ik was de achterklepspoiler nog vergeten :love:

En inderdaad, met import auto's weet je nooit of de geclaimde uitvoeringsvorm wel klopt.
Datzelfde geldt trouwens ook nog al eens voor NL auto's in de handel. Is ook nog wel een topic over te vinden.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Aankooptips v70 2007

 · 
Posted: 29.11.2016 - 21:59  ·  #15
Quote
Wat ik ook nog merkte was licht pendelen van de motor bij koude start. Was daarna vrij snel weg maar het viel wel op. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Vanmiddag weer naar een andere v70 kijken.


Pendelen na koude start herken ik niet.
Trillingen voelbaar in interieur bij stationair loop, zowel koud als warm, overigens wel. Gevoeld bij alle D5's die ik proefgereden heb voordat ik de mijne aangeschafd heb, dus neem aan dat dit gewoon is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0