Welke diesel variant te nemen?

 
 
 
 
 
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 28.11.2016 - 22:46  ·  #1
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, ben rijder van een 1996 T-5R en ook lid van de volvo 850 club en forum. Mijn 854 houd ik in topconditie maar is de laatste tijd veel ingezet ivm een falende A4 TDI uit 1997.
De V70 heb ik altijd een mooie auto gevonden. Vooral de oer V70 eerste generatie zou ik graag in een R rijden, maar gezien de km's wil ik toch een diesel.
Ik heb zo'n 15.000 euro te besteden en kom dan al snel bij de nieuwere V70NN > 2007-2008. Ik lees de verhalen over de 185pk motor en de klepstoters.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een automaatbak.Nu ken ik die van mijn T-5R goed, die heeft het 390k volgehouden, hierna moest er een gebruikte in die 200k had gelopen.
Klusje wat goed zelf te doen was. Zijn de bakken van de V70NN net zo betrouwbaar als de 4-bak met koppelomvormer die in de 850 en V70 werden gebruikt?

Verder zie ik op marktplaats veel V70NN voorbijkomen met euro 4 motor met rond de 200-250k gelopen. Niet zonder reden denk ik dan achterdochtig, het lijkt me het tijdstip voor een revisie van klepstoters. Wat zouden jullie me adviseren?

De euro 3 die in de V70N tot 2004 is gebruikt vind ik ook een mooie auto, is van deze auto de geartronic betrouwbaar of zou ik beter een handbak nemen?

Ik heb overigens aardig al wat topics doorgeploeterd hier, fijn om zoveel informatie al te lezen. Daarbij lees ik dat de 163pk aanmerkelijk betrouwbaarder is.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 29.11.2016 - 07:56  ·  #2
Qua motor inderdaad de 163pk. Chipkuurtje doen en je rijdt prima mee met 200+pk en 1:15 gemiddeld als je een beetje zuinig doet. De NN kopen kan, is natuurlijk wel een stuk nieuwer en daarmee mogelijk ook wat aantrekkelijker of comfortabeler. Maar onderhuids wel veel meer Ford. Dat is op zich geen probleem, Mondeo's en Focussen gaan ook jaren mee, maar de onverwoestbaarheid van de oude Volvo's hebben ze niet meer. Anderzijds...ik vond zelf dat de N dat ook al niet meer had. Dat is een comfortabele auto, maar ook die is niet vrij van kwaaltjes.

Geartronic moet je eens mee proefrijden. Ik ken de oude automaten niet, dus kan niet vergelijken, maar ik vond de Geartronic uit de N echt te langzaam schakelen. Ik kon een kop koffie zetten in de tijd dat die bak nodig had om terug te schakelen als ik wat power vroeg.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1212
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 29.11.2016 - 08:09  ·  #3
Bij een euro 3 kan je er 1 op 17 van maken...
( 2wd )
Verder ben ik het eens met Piet.
Alles per N en er na is niet te vergelijken met de pre 2000 modelreeks.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 29.11.2016 - 08:19  ·  #4
Je zegt dat de EURO 4 je wat voorzichtig maakt. En dat snap ik. Maar, bedenk daarbij altijd dat er ook heel wat rijden die het wel gewoon blijven doen. Sowieso ging het vooral om de eerste serie. Ikzelf heb er ook een (V70N 2007), met inmiddels 350k op de klok. Zonder problemen. Is een kwestie van hoe zijn de beurten uitgevoerd? En rijdt tijdens de proefrit de auto goed warm en vraag een kenner even mee te luisteren.

Zelfs als ze tikken, hoeft dat nog niet gelijk een revisie te vergen. Soms is het ook op te vangen met 'niet meer slijtage veroorzaken' door tijdige oliewissel.

Ik heb een Euro 3 gehad. Sommige prijzen die de hemel in. Wellicht ook terecht. Maar ook daar zit wel eens een rotte appel tussen, heb ik aan de lijve ondervonden. Dus: niet teveel stress! Proefrijden, voelt het goed? Doen!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 29.11.2016 - 19:34  ·  #5
Welkom hier.
Ben het volledig met Jan eens.
Aan de andere kant, je moet ook een beetje geluk hebben met een auto.
Hij kan van een liefhebber zijn geweest, maar net zo goed ook van een gebruiker.
Succes met je zoektocht.
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 30.11.2016 - 18:31  ·  #6
De 185Pk versie heeft een wervelklep. Deze wil nog wel eens problemen geven doordat de EGR roet in het inlaatkanaal propt en daardoor het inlaattraject vervuild. De klep wil gewoon zijn beweging maken en stuit dan tegen de roetafzetting. Daardoor kan het kogelgewrichtje sneuvelen. Is al meerder malen gebeurt(niet bij mij).

Plaatje bij het praatje:
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 30.11.2016 - 22:04  ·  #7
lijkt me simpel op te lossen, inlaatspruitstuk eraf en schoonmaken?
Ik zag dat de EGR softwarematig uitgezet kan worden. Zo'n hefboomje lijkt me nou ook niet aan de prijs?
teebonk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

205pk

 · 
Posted: 30.11.2016 - 22:26  ·  #8
Ik zou je de 205 pk bi-turbo D5 variant aanbevelen.
Rijdt veel soepeler dan de 185pk, ook stationair een mooiere motorloop vind ik.
Ik meen dat het wervelklep en klepstoter probleem bij deze weg is.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1212
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 30.11.2016 - 22:53  ·  #9
Daar zijn weer andere problemen voor terug gekomen...
Gescheurde motorblokkken.
Bij elke versie moet je geluk hebben..... ook de euro 3 kan kapot... Echter Hoe simpeler hoe minder er kapot kan gaan.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 30.11.2016 - 23:02  ·  #10
Quote door libres

lijkt me simpel op te lossen, inlaatspruitstuk eraf en schoonmaken?
Ik zag dat de EGR softwarematig uitgezet kan worden. Zo'n hefboomje lijkt me nou ook niet aan de prijs?


Dat is dus precies het punt: uitlaatspruitstuk is ook weer anders dan bij de EURO 3 (bestaat bij 4 uit een hol geheel; maar een air-intake doet al veel.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 30.11.2016 - 23:52  ·  #11
Quote
De klep wil gewoon zijn beweging maken en stuit dan tegen de roetafzetting. Daardoor kan het kogelgewrichtje sneuvelen. Is al meerder malen gebeurt(niet bij mij).


Zover mijn kennis en ervaring reikt is bovenstaande niet geheel juist.
Probleem is niet de vermeend beperkte slag van de werveklep. Het probleem is slijtage van het plastic(!) kogelgewricht. Het afgebroken oog van het koppelstangetje op de foto heb ik niet eerder gezien.
Het koppelstangetje vervang je eenvoudig zelf. Voor een kleine €7,00 te verkrijgen bij de dealer.
Als de kogel verslaten is, helpt vervangen van de koppelstang niet. Je hebt dan twee opties: vervangen van de wervelklep (duur, want arbeidsintensief). Of fixen (eeffen zoeken op het forum er is een how-to).
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 01.12.2016 - 06:18  ·  #12
Toch ga ik met Marc (whitebody) mee... In mijn persoonlijke optiek is deze prutsconstructie absoluut Volvo onwaardig te noemen ! Ik heb die beruchte stangetjes hier al in alle maten gezien; geheel afgebroken en weg, in 2 stukken gebroken, ogen eraf geknapt, etc. Als dit zo is, dan zit de wervelklep zelf ook muurvast en inlaat compleet dicht. Buiten dat word het net bij de cilinderkop veels te heet voor dat stukje plastic wat ook al niet bevorderlijk is.

Ik heb de D5's hier in alle soorten en maten lopen (165-183-211) en de beste motoren vind ik de 165PK versie, maar ook die kan problemen hebben met het EGR traject (wat gewoon een waardeloos milieu dingetje is). Zeker als de auto in onderhoud is (geweest) bij een universele garage, die niet op de hoogte is van de EGR problemen van deze modellen, zie je het vaak fout gaan....
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 01.12.2016 - 18:48  ·  #13
Ik heb laatst op dit forum of het 850forum een spruitstuk voorbij zien komen welke gewoon uit een onderste helft en een bovenste helft bestaat. Er zat iets van vloeibare pakking tussen meen ik. Kan dat Gerco geweest zijn, Dirk? Meen dat die het zooitje uit elkaar gehad heeft.
Reinigen kan dus wel. Zal alleen een hele berg remmen/motorreiniger bussen kosten en veeeeel loemele :D .

Dit is een 163pk versie, geen klep.
Plaatje:

Dat zal een hoop problemen voorkomen als je die zo open kan maken en reinigen kunt.
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 05.12.2016 - 11:22  ·  #14
Nou, het is een mooie zwarte V70 2.4D R-design automaat (163pk) geworden uit mei 2010 met 212k op de teller.
hij is in belgie geleverd en in NL geimporteerd 2012.
Ga er de komende tijd werk in steken. (olie verversen, automaat spoelen).

Met de oliedop eraf hoor ik een klok/stampend geluid. Ik begrijp dat dit de vacuumpomp kan zijn. Moet die dan vervangen worden? Of is dit normaal geluid?
Oliedop erop hoor je niets afwijkends loopt ie heel mooi. Ook geen stampen of boot-geluid.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1876
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Welke diesel variant te nemen?

 · 
Posted: 05.12.2016 - 11:43  ·  #15
Quote door libres

Nou, het is een mooie zwarte V70 2.4D R-design automaat (163pk) geworden uit mei 2010 met 212k op de teller.
hij is in belgie geleverd en in NL geimporteerd 2012.
Ga er de komende tijd werk in steken. (olie verversen, automaat spoelen).

Met de oliedop eraf hoor ik een klok/stampend geluid. Ik begrijp dat dit de vacuumpomp kan zijn. Moet die dan vervangen worden? Of is dit normaal geluid?
Oliedop erop hoor je niets afwijkends loopt ie heel mooi. Ook geen stampen of boot-geluid.

Gefeliciteerd .
Ze zijn wat luidruchtig met de dop eraf , vind ik .
Maar ik zou even rond zoeken hier op forum , er is een topic van , stampend boot geluid of zo iets , daar was wel wat mis .
Hopelijk blijft dat je bespaard .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0