Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 
 
 
 
 
historik
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Leeftijd: 35
Berichten: 8
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 05.12.2016 - 22:16  ·  #1
Hallo,

Op dit moment ben ik nog geen Volvo bezitter maar ik sta op het punt er zaterdag een te kopen bij Autohuys Dockum.

Het betreft een Volvo V70 2.5 10V sports-line uit 1999 met 378.000 op de teller.
Nu heb ik hier al veel goede berichten gelezen over dit type en de betrouwbaarheid.
De auto heeft een volledige onderhoudshistorie (onlangs nog de koppeling, remmerij en ook de distributieriem bij 358.000 in 2015) 3 en wordt ook met een grote beurt en APK afgeleverd.

Waar moet ik op letten bij het ophalen van de auto zaterdag?

Ik heb er al wel een proefritje in gemaakt en de auto bleef mooi recht rijden als ik het stuur los liet. Het remmen ging goed zonder schokken. Hij trok netjes op. Geen rare geluiden.

Wel vond ik het gaspedaal zwaar gaan. Maar dit schijnt "normaal" te zijn voor dit type Volvo?

blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 06.12.2016 - 12:55  ·  #2
Even goed letten op onderhoudshistorie. Even goed kijken wat vervangen is.
uitlaat, draagarmen, motorsteunen, banden, airco???

Alle electra even testen. Je loopt snel leeg op zo'n ogend koopje
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 54
Berichten: 647
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 06.12.2016 - 14:33  ·  #3
Gaspedaal gaat inderdaad wat zwaarder dan ik gewend was.
Maar ook dat went.
Succes met de zoektocht.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 06.12.2016 - 15:07  ·  #4
Carterontluchting testen -> olievuldop eraf, latex handschoen erover (wel vasthouden): beetje gas geven ->moet vacuum zuigen, blaast ie op dan is carterontluchting verstopt (aan het raken). Voor vervangen moet inlaatspruitstuk eraf ->kost je paar honderd euro als je moet laten doen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 06.12.2016 - 15:21  ·  #5
Kijk ook kritisch naar de uitlaat. Hoewel deze vele malen beter is dan alle modellen na 1999, kan deze ook zeker rotten.
Check zeker de a.c. op werking, maken is duur....
Verder zijn deze wagens zeer goed gebouwd, buiten a.c. en abs controller en kachel radiator. remklauwen achter zijn het zeer goede wagens.
Inderdaad, zijn er zaken aan vervanging toe ben je snel 2000 minimaal lichter....of meer. Hij heeft de kilometers en de jaren. Dus kijk er goed naar.
.
historik
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Leeftijd: 35
Berichten: 8
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 06.12.2016 - 17:02  ·  #6
Bedankt voor jullie reacties! :-)
Uitlaat moest inderdaad ook worden vervangen. Dit wordt gedaan voor zaterdag.
Airco moest worden bijgevuld en dit zou worden gedaan, maar ik zal hem zeker testen nog.
Draagarmen/ motorsteunen, carterontluchting weet ik nog niet.

Ik zal de afloop laten weten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 06.12.2016 - 18:46  ·  #7
Klinkt wel alsof je met een serieuze partij van doen hebt.
Succes.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 06.12.2016 - 20:07  ·  #8
Als de airco moet worden bijgevuld dan is te verwachten dat de verdamper in het dashboard lek is. Een zwak punt bij de Classics. Kan natuurlijk ook ergens anders in zitten echter dit is de hoofdverdachte. Voor vervanging moet het hele dashboard eruit. Als je dit laat doen bij een airco/volvo-specialist, moet je rekenen op 700-800 euro. Of hem telkens laten vullen.

Testen: doe dit 10-15 minuten. rijdend. Dan wordt namelijk de magneetkoppeling van de airco-pomp warm. Als de spleet tussen de koppelingsplaten te groot is (groter dan iets van 0.8 mm) dan blijft de koppeling niet meer plakken en koelt ie dus niet meer. Deze spleet moet afgesteld worden op 0.3 mm. Als er nog afstelringen tussen zitten, kunnen deze er redelijk makkelijk er tussen uit gehaald worden. Kan dit niet, dan moet er een nieuwe koppeling op.

Kortom: verwacht geen perfect blijvend werkende airco bij deze leeftijd.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 06.12.2016 - 21:28  ·  #9
Het testen van de airco is wel lastig met deze lage temperaturen. Ik meen dat de airco sowieso niet werkt beneden de 8 graden (om en nabij, weet het niet exact).
Zou beter zijn om dit ergens binnen te doen, indien mogelijk. Duur grapje om te repareren inderdaad en het is een kwetsbaar ding die airco's op leeftijd met veel km's achter de kiezen. Maar wat vaak doen ze het niet.
Ook even vragen naar het olieverbruik. Of je nou een eerlijk antwoord krijgt of niet, of misschien weet de verkoper het ook niet. 1 liter op 5k is goed te doen, maar er zijn er genoeg die al na 1000km een liter moeten bijvullen, en dan is er wel iets aan de hand (meestal klepsteelrubbers of zuigerveren). Als je bij een goed warme motor een flinke dot gas geeft (in zn vrij bijvoorbeeld) en er een blauw wolkje vanuit je binnenspiegel te zien is, is het niet goed. Klepsteel is nog te doen (ook een hoop werk), maar zuigerveren betekent een andere motor erin. En op dat soort gezeik zit je niet te wachten natuurlijk.
Als je dan toch bezig bent, vraag ook of er koelvloeistof verbruik is. Dat zou nihil moeten zijn. Anders radiator, ergens een lek in de slangen of erger de koppakking.
Lekker koppakking kost je zo 1000 euro.
Heb het allemaal meegemaakt bij 850's en v70's.
O ja je hebt ook nog de berichte oliekeering bij de versnellingsbak, erg veel werk om te vervangen. Check sowieso goed de onderkant op olielekkages.
historik
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Leeftijd: 35
Berichten: 8
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 07.12.2016 - 11:27  ·  #10
De verkopende partij komt zeker serieus over (een echte Volvo liefhebber) en ze hebben zelf vanaf 2012 in onderhoud dat vind ik ook een voordeel.
De oliekeering is preventief vervangen bij het vervangen van de koppeling.
Ja wel lastig van die airco maar ik heb er 3 maanden garantie bij dus kan hem wel goed testen in die tijd.
Olieverbruik heb ik inderdaad gevraagd en daarbij gaf hij aan dat de auto niet veel verbruikte. Maar ja dat is afwachten ook.. Zal daar zaterdag nog eens op terug komen.
historik
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Leeftijd: 35
Berichten: 8
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 07.12.2016 - 16:17  ·  #11
Vandaag contact gehad met de verkopende partij. Hij gaat de airco controleren door er met een apparaat heel veel bar druk op te zetten en vervolgens te controleren of er ergens lekkages zijn. Dit klonk mij als een grondige inspectie in de oren.
wannahaveV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 46
Berichten: 188
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 07.12.2016 - 17:44  ·  #12
Hallo Historik,

mijn V70 heb ik ook bij Autohuys Dockum gekocht, in ieder geval toen gewoon een handelaar op een winderig industrieterrein, maar wel eentje die zijn best doet om wat op te bouwen en veel in Volvo's, Land Rovers en Saab's doet. Sympathieke kerel (Wierd).

Onderhoud/ aflevering deed een garagebedrijf bij hem op het industrieterrein, voor de aflevering bleek er een probleem met het ABS, toen zijn pomp/module vervangen door de verkoper. Aflevering duurde daardoor flink wat langer, maar liever dat dan verrassingen achteraf natuurlijk. Kostenloos 2 weken in een 9-3 Turbo van Autohuys Dockum rondgereden, want mijn auto had ik al verkocht. Prima opgelost dus.

Je moet altijd zelf goed een auto nakijken natuurlijk, maar het kwam op mij wel OK over en na bijna 2 jaar rij ik nog met veel plezier in mijn V70.
historik
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Leeftijd: 35
Berichten: 8
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 07.12.2016 - 20:09  ·  #13
Ja inderdaad bij Wierd uit Dokkum. Fijn dat jij ook een positieve ervaring met hem hebt. Hij is nu bezig met een showroom bouwen in een oude staalfabriek. Nog lang niet af maar hij heeft in ieder geval grote plannen. Onderhoud/ aflevering gaat nog via dezelfde werkplaats gok ik.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 08.12.2016 - 12:02  ·  #14
Klinkt als een betrouwbare partij. Zeker als hij de auto ook nog is in onderhoud heeft gehad. Als je je bedrijf verder aan het uitbouwen bent ga je geen onzin verkopen of dingen verzwijgen.
Succes met de aankoop en veel plezier met je nieuwe v70 straks.
historik
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Leeftijd: 35
Berichten: 8
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Op het punt een Volvo V70 10V uit 1999 te kopen

 · 
Posted: 10.12.2016 - 15:50  ·  #15
Vandaag de auto opgehaald. Hij is heel netjes opgeleverd. De rit van Dokkum naar Zwolle was heerlijk. Auto reageert als nieuw en de 5-cilinder klinkt geweldig. Het stuur heeft een hele kleine afwijking naar rechts maar is bijna niet te merken.

Kleine dingen die me tot nu toe zijn opgevallen:
- Ruitsproeier achterkant doet het niet.
- Binnenverlichting doet het niet.
- Achterklep slot is niet meer helemaal goed.
- Afstandsbediening centrale deurvergrendeling zou met een nieuw batterijtje weer moeten werken maar dat moeten we gaan zien.
- Rubbers aan de buitenkant ramen zitten niet heel goed vast allemaal.

Ga de komende tijd eens kijken of het een en ander makkelijk te verhelpen is met hulp van dit forum moet het zeker lukken!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0