Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

Welke onderdelen en hun nummers

 
 
 
 
 
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 13.12.2016 - 09:23  ·  #1
Langzaam maar zeker ben ik m'n onderdelen voor de klepstoterrevisie bij elkaar aan het sprokkelen. Omdat het nogal zoeken was, leek het me goed om hier even de nummers te noteren:

- 20 x klepstoters (INA 420 0230 10)
- 20 x tuimelaars (INA 422 0017 10) --> voordeligst via Departo.de

- 5 x verstuiverherbevestiging (Volvo 31272194)
- 1 x nokkenaskeerring (Volvo 8631561) --> voordeligst via Muldermotoren.nl

- 1 x distributieset (riem, spanrollen, waterpomp) (INA 530 0582 30)
- 1 x klepdekselpakking (Volvo 30713459) (meerdere merken mogelijk) --> met kerstkorting besteld bij auto-onderdelen 24.

Uiteraard zijn distributie en keerring niet verplicht; wel goed, als je toch bezig bent. Verder wellicht goed om tegelijk ook te letten op de smoorklep. Als je het klepdeksel open hebt, en de klep is stuk, pak deze dan direct mee.

Hopelijk voor iemand nuttig. Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele fouten....
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 15.12.2016 - 14:55  ·  #2
Vandaag eerste onderdelen binnengekregen: in een Volvo Penta doosje... ik blijf het leuk vinden. :D
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 15.12.2016 - 19:21  ·  #3
Ik ken het alleen andersom; een oliefilter wat €9 kost, moet met een Volvo penta doosje er om €35 kosten.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 16.12.2016 - 07:43  ·  #4
Bij verstuiverherbevestiging is het vice versa
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 17.12.2016 - 11:03  ·  #5
Ik zit nog wat te dubben: wervelklep ook meteen vervangen? Kost 150. Nu heb je de boel openliggen. Anderzijds: er zijn er ook genoeg die met een defecte prima rijden...
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 542
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 17.12.2016 - 12:17  ·  #6
Ik zou direct mee vervangen, anders krijg je er toch maar spijt van. Zoals je zegt, alles ligt nu toch open..
Ufovolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drenthe
Berichten: 113
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 17.12.2016 - 16:28  ·  #7
Ga je ook fotootjes maken? Ik ben gek op werken... ik kan er vooral uren naar kijken!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 19.12.2016 - 13:00  ·  #8
Inmiddels wervelklep en verbinding ook maar gehaald. Is bij de dealer gewoon het voordeligst 106€ ex. Nr. is trouwens 30777650 voor de klep en 31216460 voor het stangetje.

En een fotootje? Wie weet.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 23.12.2016 - 13:01  ·  #9
Gisteren de stoters en tuimelaars besteld; 18,- per complete set. Via Teiledirect.de.
Ik kreeg net een mailtje dat de betaling (Via Vorkasse) binnen is. Met daarbij bericht: de sturen de artikelen zsm toe, indien nodig een Alternativ... Maar meteen even teruggemaild dat ik geen zin heb ik een Alternativ. Nur INA ^_^

Ben benieuwd. Nu is alles compleet. Ergens in januari gaat het spul erin.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 30.12.2016 - 12:46  ·  #10
Inmiddels alles binnen. Perfecte service via TeileDirect. Nu even zoeken naar een geschikt moment. Ik kan niet wachten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 31.12.2016 - 12:50  ·  #11
Mooi man, alvast veel succes !
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 30.01.2017 - 23:06  ·  #12
Vandaag was de dag. En het was me het dagje wel! Alles zat mee; het was gewoon top.

Om 8.00 uur zijn we begonnen. Mijn monteur (is hij een vriend, een kennis? in ieder geval iemand met kennis van zaken) heeft langzaam maar zeker de nokkenassen blootgelegd. Geen problemen met de verstuivers (al lekker 2 weken regelmatig in de kruipolie gezet).

Hét moment is natuurlijk wanneer je de nokkenas eraf hebt en de klepstoters en tuimelaars kunt zien... Hoewel: toen het klepdeksel eraf was, zagen we het direct al: de motor was op en top schoon, ook na 350.000km! Oliekanalen open, donkere, maar wel goede olie (0W30 A5/B5).

Alle klepstoters en tuimelaars van dichtbij goed bestudeerd. Eigenlijk geen bijzonderheden aan op te merken (dus geen overmatige slijtage op de kop van de klepstoters, zoals soms wel). Tuimelaars waren eigenlijk nog gewoon goed (hadden bij nader inzien niet vervangen hoeven te worden...)

Uiteindelijk natuurlijk gewoon alles vervangen: klepstoters, tuimelaars, wervelklep, o-ring brandstofdrukpomp, keerring nokkenas, distributie (inclusief waterpomp), v-riem (inclusief spanrol). Heerlijk, al dat geblink in en aan de motor...

Daarna weer rustig opgebouwd. Klepdeksel lekker schoongemaakt, alles rustig gemonteerd. En dan: starten... Duurde natuurlijk even voordat hij aansloeg... daarna kwam de verrassing: alsof de motor nieuw is! Niet alleen koud, maar ook warm. Inmiddels was het 17.00 uur. We hebben het gewoon lekker rustig aan gedaan. Onderdelen netjes weer geschuurd/gepoetst.

Vanavond nog even een paar proefrondjes gereden. Wat is het resultaat? Een motor die stationair draait als nieuw; die warm niet meer tikt/pompt. En die ook (of het psychologisch is of niet, kan me niet schelen) gewoon soepeler oppakt en loopt. Motor en Geartronic zijn nóg beter op elkaar afgestemd (ook na tuning en powerflush). In de auto is het rustiger.

Kortom: ik ben super tevreden. Mocht iemand ooit in de regio Den Bosch op zoek zijn naar een dergelijke operatie: ik weet een zeer goed adresje voor je! PM me maar. Hij heeft altijd bij de Volvodealer gewerkt, en heeft nu een eigen zaak.

Ik heb een super dag gehad met een nog beter resultaat!

Over de olie zit ik nog wat te dubben. Ow30 A5/B5 kán dus ook gewoon goed gaan. Hij tikte wel (vooral warm), maar de slijtage was zeer beperkt. Dus de vraag is: zo houden of eens 5W40 C3 proberen? Wordt vervolgd...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5825
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 30.01.2017 - 23:09  ·  #13
Mooi helemaal gelukt :thumb:
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 04.02.2017 - 09:47  ·  #14
Mijn eigen privemonteur is nog steeds chef monteur bij een Volvo dealer. Ik heb het natuurlijk ook met hem hierover gehad en hij adviseert om toch echt de 0W30 A5/B5 erin te houden als de motor zijn hele leven hier al mee loopt.

Wat hij namelijk veel te vaak meemaakt is dat mensen een andere olie erin gooien, dus ander viscositeit of geen A5/B5 en dat er juist dan problemen op gaan treden.
Ineens olieverbruik wat de motor normaal niet deed, of juist ineens klepstoters die kapot gaan omdat de olie te dik is. De oliekanaaltjes zijn maar heel dun en gemaakt voor een dunne olie.

Mijn auto heeft er nu ook 350.000km op staan en er is niets aan de aan de hand met de tuimelaars en klepstoters. Zijn gecontroleerd. Ook geen rare geluiden.
Auto heeft altijd met een 0W30 A5/B5 gelopen en op tijd ververst.
En ook veel kilometers gereden met een zware caravan.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 04.02.2017 - 12:02  ·  #15
Quote door Turbodesk

Mijn eigen privemonteur is nog steeds chef monteur bij een Volvo dealer. Ik heb het natuurlijk ook met hem hierover gehad en hij adviseert om toch echt de 0W30 A5/B5 erin te houden als de motor zijn hele leven hier al mee loopt.

Wat hij namelijk veel te vaak meemaakt is dat mensen een andere olie erin gooien, dus ander viscositeit of geen A5/B5 en dat er juist dan problemen op gaan treden.
Ineens olieverbruik wat de motor normaal niet deed, of juist ineens klepstoters die kapot gaan omdat de olie te dik is. De oliekanaaltjes zijn maar heel dun en gemaakt voor een dunne olie.

Mijn auto heeft er nu ook 350.000km op staan en er is niets aan de aan de hand met de tuimelaars en klepstoters. Zijn gecontroleerd. Ook geen rare geluiden.
Auto heeft altijd met een 0W30 A5/B5 gelopen en op tijd ververst.
En ook veel kilometers gereden met een zware caravan.


Ik snap je punt en ben ook erg voorzichtig. Ik ga het een keer proberen en dan gaan we het zien. Ik geloof dat de wisseltermijn cruciaal is. Daar zat bij mij ook het probleem: ik heb de onderhoudshistorie niet. Toen ik 'm kocht zat er 5w30 in (die niet voldoet aan de specs); die zat er toen al 35.000 in... En hij tikte als een malle.

Mijn stoters waren optisch ook prima. Geen gekke slijtagesporen. Sommigen slechts minimaal ingesleten. Toch loopt de motor nu veel rustiger. Gewoon alleen het dieselgeluid. Het was ook meer een preventieve ingreep (ik weet dat het gek kan klinken). Ik ben nu in ieder geval af van die irritante olielekkage onder het kleppendeksel vandaan. Gewoon tevreden; voel me nu ook wat vrijer om een olieexperiment op te zetten. :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0