Advies V70 2.4T of een V70 T5

 
 
 
 
 
Phil73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 50
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 15.01.2017 - 20:13  ·  #1
Ben aan het kijken naar een andere V70 (type V70n tussen 2000 - 2002)
Een beetje vermogen rijdt wel prettig dus vraag ik me af of ik voor een T5 of 2.4 T moet gaan?

Snap niet helemaal het verschil tussen LPT en HPT en wanneer welke nou beter is.
veezeventig2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sweet Lake City
Berichten: 134
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 15.01.2017 - 20:19  ·  #2
Of een 2.0t
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1212
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 15.01.2017 - 20:27  ·  #3
Quote door Phil73

Ben aan het kijken naar een andere V70 (type V70n tussen 2000 - 2002)
Een beetje vermogen rijdt wel prettig dus vraag ik me af of ik voor een T5 of 2.4 T moet gaan?

Snap niet helemaal het verschil tussen LPT en HPT en wanneer welke nou beter is.


Daar kom je snel achter als je gas geeft.
Er is geen vergelijk tussen T5 en Lpt.
Phil73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 50
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 15.01.2017 - 21:24  ·  #4
Dank voor het snelle antwoord.

Quote door VolvoS60Racer

Ik zou altijd kiezen voor een 2002 en jonger T5. Sterke motoren en in de juiste conditie behoorlijk snel! Heb je daar geen behoefte aan, lekker op zoek naar een 2.5T voor mijn gevoel.


Zijn de T5 2.3 sterker/Beter?
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 15.01.2017 - 21:36  ·  #5
T5 motor is sowieso sterker dan 2.4t.
De t5 vanaf 2000 is ook bere sterk en kan ook 350pk aan.
Kijk liever naar hoe een auto onderhouden is en aanvoelt.
Let op carter druk door de pijlstok te verwijderen bij warme motor.
Waneer er flinke walm uitkomt grote kans op slechter onderhoud.

Mvg Chris
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 15.01.2017 - 22:35  ·  #6
Gewoon kijken zoals ik aangaf hoe is het onderhoud.
De mechanische ontwerp van het blok ga je geen verschil in merken.
Daarnaast is het olie verbruik weer afhankelijk van onderhoud en technische staat.
Voorheen was ook.vaker olie verbruik poeha..want ja er moest 5w40 in etc..
Deze motor draait ook prima op 10w40 en dus minder olie verbruik .
Dus ik val steeds weer op onderhoud terug..

Heel leuk allemaal dat er div Updates zijn...maar er kan in die tijd van alles zijn gebeurd aan een auto.
Ook de keuze handbak of automaat is heel persoonlijk.
Handbak is voor zware tuning het leukst maar ook een automaat is prima mits goed onderhouden en kan ook veel hebben.
Ik baseer dit op de tuners die ik persoonlijk ken .
Desalniettemin is natuurlijk niet de vraag of er getuned wordt.
Moraal van het verhaal is dat het valt en staat met onderhoud. .
Hoge km standen hoeft ook geen probleem te zijn.
Veelal snelweg km is juist vaak in de praktijk gewoon een frisser blok op 2 dezelfde leeftijd auto's met minder blow by. (Lees carterdruk )
Trouwens een goed onderhouden 2.4t is ook erg fijn en heeft standaard meet koppel bij lage toeren wat resulteert in heerlijk diesel achtig rijden.
Er zijn wel wat gevallen bekend van gescheurde cilinderwanden.
Dus als je kan kiezen zou ik een t5 nemen maar een erg goede 2.4t is ook goede keuze.
Het zal ook moeilijk zijn een t5 te vinden die goed is...
Laat je niet te bang maken door alle internet gegriep over scheuren van cilinders want ken er genoeg met astronomische km standen.
Dat komt dus weer door Hoe is ermee gereden. ..en hoe is ie onderhouden. .

Mvg Chris
Phil73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 50
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 15.01.2017 - 23:28  ·  #7
Ik ga morgen denk ik maar eens kijken of ik bij een T5 kan gaan kijken.
Heb er 2 gezien een met 280K op de teller en een met 230K op de teller.
Wat ik voornamelijk zie is dat onderhoud belangrijker is dan de km-stand.

Nu eerst nog eens zien wat de staat van onderhoud is van de 2 volvo's ......
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 16.01.2017 - 08:22  ·  #8
Ga ook zeker eens met de 2.4T rijden en kijk ook wat bij je rijstijl past.
Ik ben zelf 'van nature' een dieselaar en hou van veel kracht onderin. Een 2.4T past daar heel goed bij. De T5 is onder de 3.500 een relatief lui varken, daarboven gaat ie als een beest. Er zit echt wel een duidelijk verschil in motorkarakteristiek, daar zou ik naar kijken. Als je veel snelweg doet zit je met de T5 in cruisestand op een toerental waar je net geen vermogen hebt, de 2.4T doet dat beter. Als je vervolgens provinciaal rijdt gaat de T5 als een raket als je het gas intrapt, maar dan krijg je ook wel regelmatig tractieproblemen vanwege de overdaad aan vermogen op de voorwielen. Het geluid is dan wel weer lekker en bij een 2.4T loont dat doortrekken zich veel minder.

Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak: rijden, rijden, rijden. Ik vind zelf de Geartronic een vervelende, te trage automaat. Handbak past mij beter. Maar er zijn velen die het een heerlijke bak vinden. Ook dat kun je het beste zelf ondervinden.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 16.01.2017 - 08:24  ·  #9
Ik heb gisteren in een (getunede) 2001 T5 gereden, en daarna weer in mijn eigen 2.4T van 2000. Beide blokken zijn fijne blokken. De 2.4T lijkt wat meer op een diesel, vanaf 1500 toeren voel je duidelijk dat er meer koppel voorhanden is, de motor sleurt er lekker aan. De T5 heeft onderin iets minder, maar loopt erg mooi door zn toeren en vanaf 3000 komen de pk's goed los.
Beide blokken zijn fijn, en ik denk dat iemand die niet van het verschil af weet dit verschil ook niet direct zal merken.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 16.01.2017 - 10:16  ·  #10
Wbt tuning. ..een goed gechipte t5 bij bijvoorbeeld schutten tuning gaat onderin ook als een raket..
Phil73
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 50
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 16.01.2017 - 19:52  ·  #11
Vandaag even wezen rijden in een 2 volvo T5's.

Het reed niet slecht maar de eerste was een slecht onderhouden auto met veel deuken rondom met maar 231K km.
Het interieur was niet echt mooi meer. Die wordt het niet

De 2e was gechipt en had 310pk volgens verkoper. Deze was wel iets feller maar heel veel verschil merkte ik hier niet in.
Ook deze had veel deuken rondom (en dan bedoel ik geen kleine krasjes o.i.d. maar echt deuken)
De verkoper wil er een aantal laten fixen voor zacht prijsje maar ook de staat van de auto stond me niet echt aan.
Soms heb je een gevoel die meteen NEE zegt.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 16.01.2017 - 19:57  ·  #12
Idd als het gevoel niet klopt, niet doen.
En zoek er ook 1 uit die sowieso goed is (maar waarschijnlijk boven budget) dan weet je in ieder geval hoe een goede auto moet aanvoelen.
En mogelijk dat je in een auto van een forumlid kan rijden ter vergelijk.
VolvoLexie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 46
Berichten: 83
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 16.01.2017 - 21:19  ·  #13
Hoi Phill,
Ik dacht ook dat ik een goede t5 had gereserveerd, maar de verkoper kon zijn beloftes niet waar maken en ik heb voor de koop mijn interesse verloren. Ben dus weer aan het kijken en je hebt gelijk er staan er een paar auto's die een spuiter en plaatwerker kunnen gebruiken. Pas wel op het is vaak een trukje om een slechte auto te verkopen en er dan onderhoud bij te doen wat dan niet uitgevoerd wordt.
Hoop er van het weekeinde weer een paar te bekijken en 1 te kopen. En zoals volvo s60racer al zegt je moet het zien als een hobbyproject waar je na de aankoop eerst in moet investeren. Een 100% goede auto koop je na 15 jaar niet meer of voor te veel geld.
Bij een goede gaat het wel als de brandweer als je boven de 3 duizend toeren komt.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 18.01.2017 - 07:31  ·  #14
Quote door VolvoS60Racer
Ben gelukkig niet de enige die er zo tegen aankijkt. Durfde het niet zo stellig neer te zeten voor de afwisseling. Vermoed dat 2.4T & automaat beter bij elkaar past dan T5 en automaat.
Mee eens. Ik heb ze beide met automaat gereden en bij de 2.4T past ie beter. Punt is de zelflerende functie: in een 2.4T heb je de trekkracht goed voorhanden en kun je als je wil met flink gas door het schakelmoment heen trappen. Bij een T5 wil je niet altijd de power en enkel scheuren, dus raakt ie ingeleerd op tijdig opschakelen. Dan heb je eigenlijk een lui ding en mist de T5-power. En als je dan eens power wil, duurt de kickdown gewoon te lang (en gaat ie soms ook te lomp, doordat ie nog wel eens een extra versnelling terug wil gaan die je niet gepland hebt).

Dat nog even los van de GT zelf: die moet je liggen. Het is een trage automaat, gezapig een beetje. Ik heb toen ik de GT had ook een stukje in een BMW-automaat van ZF gereden. Dan merk je dat het ook vlot kan, zonder bonken, en gewoon lekker. Ik snap best dat veel mensen de GT uit de V70N prima vinden rijden, maar dat ligt aan je rijstijl. En dan denk ik...een T5 koop je niet voor niets.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Advies V70 2.4T of een V70 T5

 · 
Posted: 18.01.2017 - 13:15  ·  #15
Persoonlijk vind ik de combi 2.4t/automaat minder geslaagd dan de T5/automaat. De 2.4t is onderin lekker krachtig, maar als je flink gas geeft, dan zit je juist in het toerengebied waar niet zo veel vermogen meer zit. Bij de T5 zit je bij rustig rijden in het luie gebied van de motor en bij flink gas geven in het gebied waar ook echt vermogen zit. Mijn geartronic is niet zelflerend, dat is de normale automaat wel. Vandaar dat ik het mogelijk anders ervaar dan Piet_piraat.
Maar de automaat haalt wel een stuk sportiviteit van de T5 weg, dat is een feit. Toch geef ik de voorkeur voor een automaat. Het nog handmatig het ene tandwiel met het andere tandwiel verbinden met een stokje, dat vind ik toch wel hopeloos ouderwets. Maar die keuze is natuurlijk erg persoonlijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0