een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 
 
 
 
 
Volvo-p
 
Avatar
 
Subject:

een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 07.02.2017 - 22:23  ·  #1
Dag,

elders heb ik me even voorgesteld. Ik ben op zoek naar een V70 en het zou zo maar eens kunnen dat er een aankoop uit voortkomt. Hier op het forum vind ik iig een bron van informatie. Heel leuk om me erin te verdiepen. Toch ook een paar korte vragen.

Iemand sprak hier op het forum over een V70 fourwheel drive. Vraag: is dat niet hetzelfde als een AWD?? Of is er een technisch verschil en gaat het daadwerkelijk om twee systemen? De standaarduitrusting van de V70 is toch 2WD op de voorwielen?

Dan had ik nog een vraag over de aanduiding 'V70 Classic'. Waar slaat die benaming precies op? Is het een benaming van Volvo zelf? Gaat dat om V70's uit de eerste serie (rond 2000) en maakt de benaming onderscheid met de V70R en V70N? Heette de V70 bij introductie al Classic (kan ik me eigenlijk niet voorstellen).

Antwoord op deze vragen helpt me om sommige opmerkingen of reacties van andere forumleden te begrijpen.

Veel dank bij voorbaat en gegroet, Patrick
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39714
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 07.02.2017 - 22:32  ·  #2
Er zijn 2 uitvoeringen qua aandrijving;
Of je hebt een voorwiel aangedreven auto, of je hebt een AWD (4 wiel aangedreven).
De classic is de hoekige versie, 1997-2000.
De Volvos met de "schouders" noemt men de N 2000-2007.
Een R is een snelle uitvoering en komt in beide series voor.
Volvo-p
 
Avatar
 
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 07.02.2017 - 22:37  ·  #3
Hi Big Dog,

bedankt voor je snelle en volledige antwoord!

Dus elke V70 van na 2000 is een N, ok. Ik las hier op het forum dat de N qua formaat wat kleiner is dan de Classic. Is dat juist? En geldt dat ook voor de ruimte voor de bestuurder (ik ben 1.98m, dus ik kan wel wat ruimte gebruiken). Vrienden van me rijden een V70 Classic en daar kan ik prima in zitten.

Groet, Patrick
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 07.02.2017 - 22:39  ·  #4
Wij noemende Volvo's V70 van 1997 tot 2000 de V70 classic.

Bij veel Volvo-dealers komen die al bijna nooit meer langs, en spreken zij van de V70 classics wanneer er van het type 2000-2008 gesproken wordt. Dit noemen wij de V70N.

De V70 R is slechts een uitvoering, heeft weinig met het bouwjaar van doen, het is de sportiefste variant.

Zoek je een AWD, dan moet je goed oppassen, die systemen zijn vrij gevoelig voor profieldiepte verschil tussen voor en achteras. Dit probleem is tot de nieuwere systemen eind 2003/begin 2004 kwamen. (dus de eerste generatie/jaren van de XC70 van na 2000 heeft nog het minder betrouwbare oude systeem).

Persoonlijk zou ik de classic AWD's niet meer kopen, er zijn er nog maar weinig van waar het AWD systeem in goede staat is, en al is het goed, het kan binnen no time defect raken en de meeste onderdelen zijn al niet meer nieuw te koop!! Al kan het als je goed oplet en het onderhoud bijhoud net als bij mij een half miljoen kilometers goed gaan :D

Laat eens weten wanneer je een specifieke wagen wilt kopen, dan kunnen wij wijzen op eventuele zaken waar je op moet letten.


Edit:
Big D was mij voor :devil:

Toevoeging:
Gezien je lengte een model zonder dakraam zoeken, scheelt aanzienlijk mbt hoofdruimte.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 07.02.2017 - 22:39  ·  #5
De V70 Classic is het model dat van 1997 tot in 2000 geleverd is. De Classic is de opvolger / facelift van de 850.
De V70N is geleverd van 2000 tot in 2007 en de is te herkennen aan de "schouders" zoals men dat noemt: onder de raampartij aan de zijkant is de wagen breder. Dit was zo ook bij de Volvo 240 modellen. Bij de achterlichten zie je dit heel duidelijk.
Bij de V70N is de Phase I van 2000 tot in 2004 geleverd, de V70N phase II is vanaf modeljaar 2005 (midden 2004) tot in 2007 geleverd.
De R is een zeer snelle (snelste) uitvoering van de V70.

De V70N is nooit als permanenten 4-wheel drive geleverd, dit is dan idd de AWD die door sommigen als 4-wheel drive wordt bestempeld.
Volvo-p
 
Avatar
 
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 07.02.2017 - 22:46  ·  #6
dank V70R^2 en Willy! Wat wordt hier snel gereageerd, het lijkt wel een gesprek :D

Hier kan ik veel mee (naast de dubbeling lees ik ook steeds iets nieuws). Heldere uitleg en onderscheidingen.

-Ik heb op zich interesse in een AWD omdat die ervoor zorgen dat je de bochten lekkerder kan nemen dan met een 2WD. Klopt dat V70R^2 ? Dus als ik dat wil, dan in een V70N vanaf begin 2004.

-Ik zou denken dat een dakraam juist meer hoofdruimte biedt?? Ik houd eigenlijk niet zo van dakramen, dus geeft niet als dat af te raden is. De klimaatregeling van de V70 Classic die ik ken, werkt erg goed.

-Via deze site kwam ik bij een als goed bekend staande Volvo-garagist uit. Ik ga er even vanuit dat ik de link hier mag posten. Als niet, dan excuses.

V70 2.4T AWD

Ik heb/had wel interesse in de auto, maar ik zie dat het een AWD uit 2002 is. Wat me aanspreekt is de turbo. Ik houd wel van auto's met wat extra power (hoewel de 144PK van de V70 Classic die ik wel eens rijdt ook al lekker is, maar toch hè). Hij heeft ook al een dakraam :lol: Misschien minder geschikt voor mij dus.


Gegroet weer, Patrick
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 07.02.2017 - 23:05  ·  #7
Een AWD bij volvo is geen permanente 4x4. Het is een soort "wegrijhulp" op het moment dat je op de voorwielen je grip verliest, in de bochten zal je dus pas aandrijving achter hebben indien je voor grip te kort komt.

Een awd met normale motorvariant zoals de 2.4t zie je niet vaak.

5000 euro is fors voor dergelijke uitvoering vind ik, de wagen is niet "bijzonder" op de AWD na wat juist weer een dure aangelegenheid kan zijn. Dus ik mag aannemen dat de wagen zich in uitstekende staat bevind en tenminste vol leer en wat leuke opties heeft.

Daarbij zitten er volvo 850 titan velgen onder welke op de 850 T-5R horen, qua maat geschikt, maar het oogt wat apart.

Handgeschakeld, betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud dan een automaat/geartronic, een handbak heeft ook altijd mijn voorkeur daarom.
Volvo-p
 
Avatar
 
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 07.02.2017 - 23:23  ·  #8
Hi, ja die wielen vind ik zelf ook niet zo mooi. Bij dit type V70, want hier vind ik het er wel goed uitzien op de V70's. Meer de klassieke modellen dus :happy:


Op basis van de uitwisseling en wat ik al wist nu denk ik voor mezelf aan:

-Volvo V70 Classic 2000 of ouder (wat is de door sommigen genoemde overgangsperiode?)
-2WD
-handgeschakeld
-motor nog te bepalen: 2.4, 2.5, 2.4T, 2.5T, 2.3T5?
-lpg-g3/bi-fuel (bi-fuel kan niet met turbo begrijp ik, naderhand ingebouwde lpg wel)
-geen dakraam (dat was krapper toch?)
-luxe uitgevoerd
-volledig leer, liefst licht

groet!

ps: deze is ook wel heel erg gaaf. Maar wel een AWD uit de (hele) oude serie.
midicijnman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 60
Berichten: 129
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 08.02.2017 - 02:06  ·  #9
Dat ziet er heel redelijk uit als 'wish-list'.

Nog even wat extra info voor je:
- De classic heeft ergens rond '99/'00 een update gehad waarbij is overgestapt op het beruchte elektronische gasklephuis. De eerdere modellen hebben dat niet en zijn op dat gebied betrouwbaarder. Ook de invoering van de penbobines is niet altijd een feest. Een verdeler met bougiekabels is stukken goedkoper te vervangen bij problemen. De overgangsperiode begint volgens mij ergens halverwege '98.
- De automaatbakken rijden heerlijk en zijn, mits netjes onderhouden en bereden, heel betrouwbaar. En bovendien zuiniger dan je denkt.
- Als je een beetje van opschieten houdt, zou ik de 144 pk 10-klepper laten staan. Vanaf de 170pk 20-klepper wordt het leuk.
- Zodra er een turbo aan te pas komt ga je dat onmiddellijk in het verbruik zien. (Ik had een V70 140pk handbak die 1 op 12 reed, toen een V70 2.5T automaat die op benzine 1 op 9 deed en nu een S80 20-klepper automaat waarmee ik weer de 1 op 12 haal.)
- Gas inbouwen is een interessante optie. Het kost je ongeveer 2500 euro, maar dan rij je daarna wel heel goedkoop. Doe wel een LPi van Vialle. Met de juiste injectoren kun je dat prima in een T5 of een R lepelen.
- Dakraam krap? Krap is in een V70 een nogal rekbaar begrip...
- Luxe uitvoering zou ik zeker doen. Maar bijna alles is ook achteraf voor niet al te veel geld in te bouwen.
- Licht leer is mooi. Maar dus ook later te monteren.
- Ga voor een auto met een volledige en duidelijke onderhoudshistorie.
- De meesten halen met gemak de 400.000 km. Schrik dus niet van standen die voor de meeste auto's nooit te halen zijn. Mijn beide ex-V70's rijden nog rond met zo'n 400k op de klok.
- AWD zou ik niet zo gauw doen. Dat is bij de classics niet het meest betrouwbare onderdeel. Al ken ik iemand die er gewoon een 2WD van heeft gemaakt.

Succes met zoeken!
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 08.02.2017 - 17:57  ·  #10
Paar kleine opmerkingen naar aanleiding van medicijnman:

Bij de '99/'00 is niet de prijs van de ontsteking het probleem, want 5 nieuwe penbobines is een stuk goedkoper dan het vervangen van die enkele met verdeler, rotor en kabels (zitten de oude originele erin dan preventief gewoon 5 erin zetten, 170 euro ex btw voor 5). Het probleem is de hoeveelheid bedrading en electronica bij die modellen, vaak hebben ze last van draadbreuk bij de stekkers en de bedrading zelf.


Daarbij het verbruik, dit is niet afhankelijk van welke motor je kiest, ookal heeft medicijnman dat misschien met zijn twee wagens wel zo ervaren. Dit is simpelweg een kwestie van onderhoud, zet er eens wat nieuwe sensoren in, heb mijn V70R AWD aan de buurman verkocht en preventief het een en ander vervangen, rijd er nu aan de pomp berekend 1:12,3 gemiddeld mee, ondanks dat de bak 1800kg weegt en voorheen nog 1:9 deed voordat het onderhoud was uitgevoerd.


De betrouwbaarste en meest complete uitvoering zou zijn:
V70R 2.3t
handbak (al is die 4-bak automaat met aantoonbaar onderhoud (verse olie zo nu en dan) net zo betrouwbaar)
bouwjaar 1997 of 1998.

Gooi er preventief een eurotje of 2500 aan onderhoud tegenaan, dan durf ik je de garantie te geven dat je 150.000 probleemvrije kilometers maakt op regulier (slijtage) onderhoud na.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 08.02.2017 - 18:03  ·  #11
Quote door Volvo-p



ps: deze is ook wel heel erg gaaf. Maar wel een AWD uit de (hele) oude serie.



Hele mooie wagen, mag ik je bij voorbaat vast uitnodigen voor de saffronnies groep? :D We hebben een groep van 25 man met die specifieke kleur, saffron pearl, de mooiste kleur op een classic R.

Prijs is redelijk, kan vast wel wat vanaf, mits de AWD nog functioneerd een leuke koop, even groot onderhoud (de bekende stage 0 om hem betrouwbaar te laten presteren als nieuw) en een fantastische rijdersauto.

Kan ik je eventueel bij helpen.
Volvo-p
 
Avatar
 
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 08.02.2017 - 20:48  ·  #12
hi V70R^2,

dank je voor je uitgebreide replies (en je aanbod). wat maakt dat je de V70r de meest betrouwbare keus noemt? Hierboven noemt iemand de awd in de Volvo's van voor 2003 (oid) af te raden omdat ze hetzij stuk zijn, hetzij binnenkort stuk gaan.

Nog twee vraagjes: wat betekent het voor het rijden van een auto wanneer de AWD niet meer functioneert? Op welke manier beïnvloedt dat het rijden?


En je schreef gister dat ik beter geen auto met schuifdak kan nemen vanwege de ruimte die dat kost. Vond ik intrigerend. Want vaak geeft een schuifdak juist wat meer ruimte (centimeterwerk, maar toch).

Gegroet! Patrick
Volvo-p
 
Avatar
 
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 08.02.2017 - 22:10  ·  #13
dank Midicijnman! Jij en V70R^2 stellen het tegenovergestelde qua awd. Ik ga nog wat verder erover lezen. groet!
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 08.02.2017 - 23:28  ·  #14
V70R is niet zozeer de betrouwbaarste, maar is wel het topmodel ooit geleverd. Dus vol opties, een uniek prachtig interieur en standaard alles wat je je wensen kan met voldoende vermogensreserve.

Die uit jouw laatste link is de prettigste om aan te sleutelen/onderhouden (bouwjaar 1997-1998). Niet teveel electronica, en dus oerdegelijk, dat zijn alle volvo's wel uit die tijd, maar deze net een paar % meer.

Enige is de AWD, als het nu goed is, kan het met aandacht(altijd 4 dezelfde banden en met gelijk profiel rijden, dus voor/ achter geregeld wisselen) en een keer wat onderhoud (direct verse olie in de HO en het differientieel bijv.) nog lang goed blijven. Echter moet er ooit wat vervangen worden in het AWD dan is dat erg duur, als het überhaupt nog te vinden is ;)

Mocht het defect gaan dan kan je simpelweg de lange as van voor naar achter demonteren en als een voorwielaandrijver verder rijden. Enige jammere is dat je een belastingschaal of 2 hoger zit zonder nog een functionele AWD te hebben. Qua functioneren zal de auto er niet op achteruit gaan.

In de Classic is het zo dat dat dakraam net onder de daklijn zit, en dus 2cm minder hoofdruimte. Ik heb toevallig laatst nog zo'n zelfde saffron V70R gehaald, voor een kennis welke ook de 2 meter aantikt, en die zit zonder dakraam er prima in, in de mijne met dakraam past hij ook wel, maar zit toch een fractie minder ruim.
Volvo-p
 
Avatar
 
Subject:

Re: een paar verhelderingsvragen bij oriëntatie op aankoop (AWD, Classic...)

 · 
Posted: 09.02.2017 - 22:16  ·  #15
Hoi hoi,

begrijp ik goed uit je post dat er over een AWD méér wegenbelasting geheven wordt dan over een 2WD? Kan je na verwijdering van de cardanas (als ik ook hier goed begrijp wat je bedoelt) de auto niet als 2WD laten herkeuren bij de RWD? Bij gas uitbouwen kan zoiets bijvoorbeeld wel, dus waarom niet bij een mechanische ingreep als het verwijderen van de aandrijving?

Midicijnman schreef: - Als je een beetje van opschieten houdt, zou ik de 144 pk 10-klepper laten staan. Vanaf de 170pk 20-klepper wordt het leuk.

Om welk type motor in de V70 Classic gaat het dan? Dat is een turbo-vrije motor nietwaar?

Groet, Patrick
 
Selected quotes for multi-quoting:   0