"W" gebruik op de Geartronic

TIP

 
 
 
 
 
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 68
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

"W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 08.02.2017 - 20:32  ·  #1
Ik heb sinds 2 jaar een S60 2.4T uit 2001 met een Geartronic bak. Toen ik de auto kocht heb ik de bak gelijk laten flushen wat een wereld van verschil maakte. De bak schakelde weer als een mes door de boter. Alleen het terug schakelen naar de eerste versnelling ging soms wat moeilijk en voelde je. Zeker als de bak wat warmer werd bijv. bij het rijden in de stad of in de file werd het schakelen naar de 1e versnelling wat "bokkig". Misschien is dit herkenbaar. Ik heb nu een trucje gevonden, die ik al een tijdje toepas. Zodra ik weet dat de bak veel moet gaan schakelen, bijv als ik de stad in rijd druk ik de "W" knop in op de middenconsole (de "W" staat voor winter stand) . De bak schakelt dan max terug naar de 2e versnelling en schakelt ook wat rustiger op naar 3 en 4. Zodra ik weer op de buitenweg zit gaat hij weer in de "D" stand. Het is maar een tip :-)
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 673
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: "W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 09.02.2017 - 09:22  ·  #2
Gaat de boel daar niet sneller van slijten? Als je met een gewone handbak rijdt en je trekt altijd in zijn 2 of 3 op moet je ook met meer slip optrekken, wat weer leidt tot meer slijtage.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: "W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 09.02.2017 - 09:58  ·  #3
Ik denk dat je olie er niet zo vrolijk van wordt, en je koppeling ook niet.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: "W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 09.02.2017 - 11:26  ·  #4
+1

Niet doen in normaal gebruik.

Daar is het niet voor gemaakt.

ik wacht op een reactie van TPR in deze. Wellicht dat hij je kan vertellen wat er gebeurd.

https://www.youtube.com/watch?v=uXgSttKLsHs

Anders moet je de link maar even bekijken. film duurt behoorlijk lang maar binnen de eerste tien minuten wordt er heel mooi uitgelegd wat er gebeurd. Als je het principe begrijpt zal je ook snappen waarom in W rijden tijdens gewone weersomstandigheden mogelijk voor extra slijtage kan zorgen.

Wat ik zou doen in jouw geval is contact opnemen met de flusher en voorleggen wat je opmerkt aan de auto. Wellicht dat een nieuwe flush ten gevolge van extra los gekomen vervuiling noodzakelijk is. Misschien is er iets anders aan de hand. Denk aan slijtage van solenoids.
Leg het voor, dan krijg je vast een antwoord waar je meer aan hebt dan oneigenlijk gebruik van je GearTronic.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: "W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 09.02.2017 - 11:39  ·  #5
Quote door fpetry

Ik heb sinds 2 jaar een S60 2.4T uit 2001 met een Geartronic bak. Toen ik de auto kocht heb ik de bak gelijk laten flushen wat een wereld van verschil maakte. De bak schakelde weer als een mes door de boter. Alleen het terug schakelen naar de eerste versnelling ging soms wat moeilijk en voelde je. Zeker als de bak wat warmer werd bijv. bij het rijden in de stad of in de file werd het schakelen naar de 1e versnelling wat "bokkig". Misschien is dit herkenbaar. Ik heb nu een trucje gevonden, die ik al een tijdje toepas. Zodra ik weet dat de bak veel moet gaan schakelen, bijv als ik de stad in rijd druk ik de "W" knop in op de middenconsole (de "W" staat voor winter stand) . De bak schakelt dan max terug naar de 2e versnelling en schakelt ook wat rustiger op naar 3 en 4. Zodra ik weer op de buitenweg zit gaat hij weer in de "D" stand. Het is maar een tip :-)



Over dat bokkige, daar heeft mijn auto iets of wat last van, en wordt over 3 weken de voorste motorsteun vervangen. Wellicht kun je bij jou hier eens naar laten kijken?
Ik heb het zelf geconstateerd door de auto in manual te zetten en bij de lagere versnellingen gas los te laten. Je voelt dan de motor terug gaan/bokken.

EDIT: zie nu pas dat het bij jou alleen voorkomt wanneer de bak warm is, dan gaat mijn voorbeeld al niet meer op.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 48
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: "W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 09.02.2017 - 12:00  ·  #6
Problemen met schakelen kunnen ook veroorzaakt worden door andere oorzaken, zoals een lmm die niet meer zuiver werkt. Of de laaddruk sensor die niet goed meer functioneert.
En daar hoef je geen foutmeldingen van te krijgen omdat ze nog net binnen de waarden vallen.

Het schakelgedrag is behoorlijk afhankelijk van de output van de ECU.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4698
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: "W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 09.02.2017 - 13:10  ·  #7
Vandaag even gebruik van gemaakt.
In notime was het spiegeltje glad in Apeldoorn en er was niet gestrooit.

Zelfs in de W stand wil hij spinnen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1212
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: "W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 09.02.2017 - 13:20  ·  #8
Er zijn 2 mogelijkheden als ik dit zo bekijk, zonder verdere details te hebben zoals kilometerstand
De w is alleen bedoeld op gladde wegen, de wagen rijdt dan weg in 3 in plaats van 1.
Je hebt kennelijk problemen ( slecht schakelen ) bij de overgang van de 2e naar de 3e trap. Als je hem in w houdt dan blijft hij in 3 rijden natuurlijk.

Dit kan na spoelen nog komen door:
- nog steeds vuil in de bak ( ik weet niet waar gespoeld is en bij welke km stand)
- overmatige slijtage aan het kleppenhuis door het te lang rijden met de eerste atf.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: "W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 09.02.2017 - 18:47  ·  #9
Quote door Turbodesk

Problemen met schakelen kunnen ook veroorzaakt worden door andere oorzaken, zoals een lmm die niet meer zuiver werkt. Of de laaddruk sensor die niet goed meer functioneert.
En daar hoef je geen foutmeldingen van te krijgen omdat ze nog net binnen de waarden vallen.

Het schakelgedrag is behoorlijk afhankelijk van de output van de ECU.


Daar heb je zeker een punt.
Zou niet de eerste zijn welke schakelproblemen heeft met de bak, welke wordt veroorzaakt door het blok.
Is dit allemaal 100%, dan gaat de uitleg van Raymond op.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: "W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 09.02.2017 - 20:14  ·  #10
Tja, net als bij mij dus. Van 2 naar 3 is voor 85% opgelost, alleen de overige 15% heb ik er nog wel last van.
Wat ik vanmorgen trouwens merkte, is dat na 4 dagen stilstaan in de redelijke kou de olie blijkbaar zo "dik" geworden is dat als ik bij een stoplicht sta (de 1e paar km's) dat de vrijloop niet goed werkt. De motor valt om de zoveel seconde flink terug in toeren.
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 68
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

;lgmlfdljg

 · 
Posted: 13.02.2017 - 10:44  ·  #11
Quote door Tenck

Gaat de boel daar niet sneller van slijten? Als je met een gewone handbak rijdt en je trekt altijd in zijn 2 of 3 op moet je ook met meer slip optrekken, wat weer leidt tot meer slijtage.


Naar mijn bescheiden mening zal de boel niet sneller slijten. Ten eerste werkt de overbrenging met een omvormer en niet met koppelingsplaten. Natuurlijk moet je alles zoals normaal in het leven met moed en belijdt behandelen. Daarnaast is het vermogen van de auto zo groot dat je bijna niet eens merkt dat je in 2 wegrijdt. Het schakelen naar 3 4 en 5 verloopt perfect zowel opschakelend als terug schakelend, net zoals anders. Het enige wat er gebeurd is dat de bak niet verder terugschakelt naar de 1e versnelling. Stel dat het slecht voor de bak zou zijn zou de bak door een beveiliging vanzelf overgaan naar de "D" stand. Volvo is daar erg slim in. Dus slijtage is nagenoeg te verwaarlozen. Het rijden met een getrokken last levert veel meer slijtage op. Zeker als je bergritjes gaat maken.
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 68
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: "W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 13.02.2017 - 10:56  ·  #12
Quote door TPR Powerflush

Er zijn 2 mogelijkheden als ik dit zo bekijk, zonder verdere details te hebben zoals kilometerstand
De w is alleen bedoeld op gladde wegen, de wagen rijdt dan weg in 3 in plaats van 1.
Je hebt kennelijk problemen ( slecht schakelen ) bij de overgang van de 2e naar de 3e trap. Als je hem in w houdt dan blijft hij in 3 rijden natuurlijk.

Dit kan na spoelen nog komen door:
- nog steeds vuil in de bak ( ik weet niet waar gespoeld is en bij welke km stand)
- overmatige slijtage aan het kleppenhuis door het te lang rijden met de eerste atf.


De wagen schakelt max. terug naar de 2eversnelling dat kun je zien als je stilstaat en je zet de schakel handel van de Geartronic in de M +/- stand .. Er verschijnt dan een 2 op je dashboard i.p.v. een "W" alleen terug naar 1 wil wel eens wat schokkerig gaan en alleen als de bak wat warmer wordt als normaal gebruik bijv in de stad als de bak erg veel moet schakelen. De bak schakelt overigens super soft zowel bij langzaam optrekken als bij vol vermogen. De bak is 30.000 km geleden voorzien van nieuwe ATF en gespoeld
- Bak moet gespoeld worden als de ATF niet meer mooi rood gekleurd is en/of verbrand ruikt. In de "W" stand schakelt de bak normaal door naar 3, 4 en 5 en ook weer terug zoals in "D"
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 68
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: "W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 13.02.2017 - 10:59  ·  #13
Quote door Bigdog

Quote door Turbodesk

Problemen met schakelen kunnen ook veroorzaakt worden door andere oorzaken, zoals een lmm die niet meer zuiver werkt. Of de laaddruk sensor die niet goed meer functioneert.
En daar hoef je geen foutmeldingen van te krijgen omdat ze nog net binnen de waarden vallen.

Het schakelgedrag is behoorlijk afhankelijk van de output van de ECU.


Daar heb je zeker een punt.
Zou niet de eerste zijn welke schakelproblemen heeft met de bak, welke wordt veroorzaakt door het blok.
Is dit allemaal 100%, dan gaat de uitleg van Raymond op.


Werkt bij mij 100%, is bij Volvo getest. Ook Volvo Nederland ziet geen problemen bij het tijdelijk gebruik van de "W" knop. Maar niet constant gebruiken werd mij wel aangeraden. Schakel patroon verloopt verder normaal en "verry smooth"
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 68
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: "W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 29.03.2021 - 22:31  ·  #14
Quote door Tenck

Gaat de boel daar niet sneller van slijten? Als je met een gewone handbak rijdt en je trekt altijd in zijn 2 of 3 op moet je ook met meer slip optrekken, wat weer leidt tot meer slijtage.


Als je er een aanhanger of een caravan, dan moet hij toch ook zwaarder trekken en daar gaat de bak ook niet van kapot. Als je hem in de "W" stand laat staan en je rijdt normaal weg, schakelt de bak gewoon door naar de 5e versnelling. Binnenkort wordt het "brein" van de bak vervangen bij GS Power-Flush en dan zal het niet meer nodig zijn..
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 68
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: "W" gebruik op de Geartronic

 · 
Posted: 29.03.2021 - 22:35  ·  #15
Quote door fpetry

Quote door Tenck

Gaat de boel daar niet sneller van slijten? Als je met een gewone handbak rijdt en je trekt altijd in zijn 2 of 3 op moet je ook met meer slip optrekken, wat weer leidt tot meer slijtage.


Naar mijn bescheiden mening zal de boel niet sneller slijten. Ten eerste werkt de overbrenging met een omvormer en niet met koppelingsplaten. Natuurlijk moet je alles zoals normaal in het leven met moed en belijdt behandelen. Daarnaast is het vermogen van de auto zo groot dat je bijna niet eens merkt dat je in 2 wegrijdt. Het schakelen naar 3 4 en 5 verloopt perfect zowel opschakelend als terug schakelend, net zoals anders. Het enige wat er gebeurd is dat de bak niet verder terugschakelt naar de 1e versnelling. Stel dat het slecht voor de bak zou zijn zou de bak door een beveiliging vanzelf overgaan naar de "D" stand. Volvo is daar erg slim in. Dus slijtage is nagenoeg te verwaarlozen. Het rijden met een getrokken last levert veel meer slijtage op. Zeker als je bergritjes gaat maken.


Precies.. zo denk ik er ook over. Het heeft me tot nu toe en dat is al een paar jaar "gered" 19 april gaan ze het brein van de bak vervangen en dan gebruiken we de W alleen nog als het glad is :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0