Koelvloeistof

 
 
 
 
 
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Koelvloeistof

 · 
Posted: 15.06.2017 - 08:58  ·  #1
Ik heb geconstateerd dat mijn koelvloeistof nogal een afwijkende kleur heeft. Ik denk: vervangen. Bij een garage vonden ze dat niet strikt noodzakelijk, zolang de koelende werking maar goed is.

Wat vinden jullie?


DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 15.06.2017 - 09:01  ·  #2
Lijkt wel water..... Maar de garage heeft vast wel het vriespunt bepaald?!
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5016
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 15.06.2017 - 09:25  ·  #3
Nou ziet er meer uit als sloot water.
Hoorde van een Volvo monteur laatst dat ze de koelvloeistof zelfs onverdund in het blok doen voor betere koeleigenschappen.

Ik zou het vervangen voor die paar euro.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 15.06.2017 - 09:33  ·  #4
en ik ken tuners die juist 's zomers op puur water rijden omdat dat beter koelt ;) (en heb voor mijn werk ook vertaald: "bij een hogere concentratie antivries dan 50:50 verslechtert de koelende werking") vóór de winter zou ik wel het vriespunt controleren.
(
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 15.06.2017 - 09:41  ·  #5
Dat zou ik ook vervangen. Koelvloeistof heeft meerdere functies, m.n. het verlagen van het bevriezingspunt (t.o.v. water), het verhogen van het kookpunt (t.o.v. water; naast de druk in het koelsysteem die dat ook doet) en het tegengaan van corrosie. Dat laatste kun je zelfs met je multimeter meten, kijk maar eens op youtube. Nu is dat laatste denk ik van minder groot belang bij een aluminium motorblok t.o.v. de gietijzeren blokken van vroeger, omdat een laagje aluminiumoxide het onderliggende aluminium beschermt, terwijl ijzeroxide (roest) onder de oppervlakte blijft doorcorroderen, maar toch kan het geen kwaad.

@Plein69: mij is juist eens verteld dat als ik onvoldoende koeling had met de 50% koelvloeistof, ik beter kon aanlengen met water want hier in Spanje is het bevriezingsrisico niet zo groot en volgens deze garagist was de koelende werking van de iets dunnere (minder stroperige) mix beter ivm betere doorstroming... dus precies het tegenovergestelde van wat jij hoorde :o

Waar ik wel geinteresseerd in ben is of iemand iets onderbouwds te melden heeft over welke koelvloeistof er het best toegepast wordt, en waarom. Er is een hele reeks verkrijgbaar (G11, G12, G12+... met allemaal mooie kleurtjes om ze te onderscheiden), velen zijn merkspecifiek terwijl ik me moeilijk kan voorstellen dat de opbouw van motorblokken en aanhangsels nou zo heel anders is per merk; zullen toch veelal dezelfde metalen en kunststoffen in gebruikt worden lijkt me. Ik heb wat rondgevraagd en geGoogled maar nog geen heel duidelijk antwoord gekregen; vaak spreekt men elkaar tegen. Bij de Volvo hier krijg ik alleen maar te horen dat ik toch echt het best die van hen kan nemen en dat de roze die door VAG wordt gebruikt te aggressief is?!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 15.06.2017 - 09:52  ·  #6
Het is mij ook opgevallen dat ik zowel groen als rose heb gezien in de volvo's. Ik heb er al aardig wat gezien trouwens. De verdeling is ongeveer 50/50. Ik zelf gebruik G12+. Dus het lijkt er op dat het niet zoveel uitmaakt.
Ik vind de site van kroon olie een goede leidraad voor als je kijken wil wat er in moet.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 15.06.2017 - 09:56  ·  #7
Ik betaalde bij de dealer voor 8 liter kant-en-klaar vloeistof zo'n 30 euro. Dat is 3,75 per liter. Bij de action koop je roze vloeistof voor 2 euro per liter. Aanzienlijk goedkoper, maar je hebt het (als het goed is) zelden nodig. Op een verversing van 5 liter scheelt het 8,75 euro. En hoe vaak ververs je? Juist... kan jaren mee. Voor dat kleine prijsverschil ga ik lekker naar de dealer.
Overigens niet voor onderdelen hoor... veel te duur ;)

Maargoed, binnenkort maar eens vervangen. Dan gelijk een nieuwe thermostaat en een nieuw tankje. Lekker fris weer.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 15.06.2017 - 10:54  ·  #8
Koelvloeistof haal ik bij de dealer.

Zo duur is dat niet.

En deze vloeistof zou ik vervangen
mwolters
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 15.06.2017 - 11:32  ·  #9
heb laatst 4 liter koelvloeistof onverdund bij Volvo dealer gekocht was toen € 19,75 kwijt. Als je hier dit 1:1 verdunt dan heb je dus 8L Ik zou voor (19,75 /8 = ) € 2,47/Liter geen risico nemen en gewoon origineel Volvo kopen
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 15.06.2017 - 14:03  ·  #10
Quote door mwolters

heb laatst 4 liter koelvloeistof onverdund bij Volvo dealer gekocht was toen € 19,75 kwijt. Als je hier dit 1:1 verdunt dan heb je dus 8L Ik zou voor (19,75 /8 = ) € 2,47/Liter geen risico nemen en gewoon origineel Volvo kopen


+1. Ik zou wel demi water gebruiken (ivm kalkaanslag etc)
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 16.06.2017 - 10:52  ·  #11
Quote door Bolbo

mij is juist eens verteld dat als ik onvoldoende koeling had met de 50% koelvloeistof, ik beter kon aanlengen met water want hier in Spanje is het bevriezingsrisico niet zo groot en volgens deze garagist was de koelende werking van de iets dunnere (minder stroperige) mix beter ivm betere doorstroming... dus precies het tegenovergestelde van wat jij hoorde :o

of het de stroperigheid is weet ik niet, Maar als tuners in NL 's zomers overgaan naar (demi) water en in de handleidingen van Mercedes-Benz staat dat een hogere concentratie antivries de koelende eigenschappen verslechtert (dus alleen in Scandinavië doen waar het bevriezingsgevaar groter is dan oververhittingsgevaar), denk ik dat je prima met water bij kan vullen in Spanje..
In Australië vulde ik mijn Ford Falcon 's avonds laat of 's ochtends voor vertrek indien nodig bij met oud afwaswater :Thumb

mijn Classic heeft er rood in zitten.
william flashflower
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam en Nispen brabant.
Leeftijd: 76
Berichten: 26
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 20.06.2017 - 13:36  ·  #12
Ik lees iets wat ik vreemd vind.
Er wordt gesproken over het verdunnen van koelvloeistof.
Koelvloeistof is volgens mij een kant en klaar product en mag niet verdund worden met water.
Antivries is een concentraat wat verdund moet worden in de verhouding 40% AV en 60% (demi) water.
Dit is de in ons land gebruikelijke verhouding.
AV is in de handel in diverse kwaliteiten en kleuren.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 20.06.2017 - 15:34  ·  #13
Quote door william flashflower

Ik lees iets wat ik vreemd vind.
Er wordt gesproken over het verdunnen van koelvloeistof.
Koelvloeistof is volgens mij een kant en klaar product en mag niet verdund worden met water.
Antivries is een concentraat wat verdund moet worden in de verhouding 40% AV en 60% (demi) water.
Dit is de in ons land gebruikelijke verhouding.
AV is in de handel in diverse kwaliteiten en kleuren.


De orginele mag verdunt worden...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 20.06.2017 - 15:40  ·  #14
Quote door william flashflower

Ik lees iets wat ik vreemd vind.
Er wordt gesproken over het verdunnen van koelvloeistof.
Koelvloeistof is volgens mij een kant en klaar product en mag niet verdund worden met water.
Antivries is een concentraat wat verdund moet worden in de verhouding 40% AV en 60% (demi) water.


Op zich correct.
Antivries of anti-gel is het concentraat, dat moet gemixt worden en moet je niet onverdund gebruiken.
Eens gemixt, of gekocht als kant-en-klaar te gebruiken product, is het koelvloeistof.

Maar mocht je nou een goede 50/50 mix hebben, dan kan je dat best aanvullen met een beetje water als het niveau eens iets te laag staat, maar je moet het inderdaad niet verder verdunnen dan iets van 60% water.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Koelvloeistof

 · 
Posted: 20.06.2017 - 18:24  ·  #15
De dealer zegt elke keer........

1 op 1 vermengen...

Puur mag maar 1 op 1 ook..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0