Spontaan uitvallen van de motor

Volvo S60 2.4 Bi-Fuel (CNG) 140pk Aut.

 
 
 
 
 
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 13.08.2017 - 20:50  ·  #1
Hallo allen,

Sinds kort heb ik een probleem met mijn auto. Het gaat om een Volvo S60 2.4 Bi-Fuel (LPG) 140pk Aut. met ongeveer 312.000 km op de teller.

Ik zal het één en ander even opsommen:
  • Er werd een schokkend gevoel geconstanteerd wanneer men voornamelijk ~90 km/h rijdt en waarbij de motor ~2000 RPM draait. Dit is verholpen door het gasverdeelblok te reviseren. De filter voor het gasverdeelblok was ook vervangen;
  • Daarna ging het een tijdje goed. Geen problemen. Tot het moment kwam dat de motor spontaan uit ging wanneer men met de auto rijdt. Dit gebeurt alleen wanneer de motor op LPG draait. Na de eerste keer duurde het weer een tijdje voordat het probleem kwam. Om weer verder te kunnen moet ik de motor weer op benzine schakelen om te kunnen starten. En om één of andere reden is het de volgende dag weer goed;
  • Vervolgens kwam het probleem steeds vaker, maar ik zag ook een verband. Wanneer ik net de LPG tank vol heb getankt, gebeurt het probleem niet. Totdat de meter van de LPG op ongeveer 5/8 staat, dan kan men binnen de kortste keren weer een probleem verwachten waarbij de motor zomaar uit gaat.

Heeft iemand dezelfde ervaringen of weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? De auto rijdt perfect op benzine, maar wanneer ik over ga op LPG blijft het toch spannend.

Met vriendelijke groet,

Cognac
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1779
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 13.08.2017 - 21:15  ·  #2
Je schrijft dat je een CNG versie hebt (aardgas dus).
Maar je tankt LPG?

Klinkt als een probleem met de druk. Als de tank volzit heb je max. druk. Naar mate de tank lager wordt zakt normaal gesproken de druk. Dat moet gecompenseerd worden door het systeem.
Heb je de druk al eens (laten) meten?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 4131
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 13.08.2017 - 22:06  ·  #3
Pomp vd lpg versleten?
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 14.08.2017 - 14:55  ·  #4
Quote door brulkjaer

Je schrijft dat je een CNG versie hebt (aardgas dus).
Maar je tankt LPG?

Klinkt als een probleem met de druk. Als de tank volzit heb je max. druk. Naar mate de tank lager wordt zakt normaal gesproken de druk. Dat moet gecompenseerd worden door het systeem.
Heb je de druk al eens (laten) meten?

Bedankt voor je reactie. Ik heb het inderdaad gewijzig, het is een LPG ipv een CNG. Dr druk in de tank heb ik nog niet laten controleren. Dat is inderdaad een idee om uit te laten voeren om zodoende meer informatie te krijgen.
Quote door hermanusb

Pomp vd lpg versleten?

Bedankt voor je reactie. Naar mijn weten is er geen pomp in het originele Bi-Fuel systeem voor LPG, dus dat is helaas geen optie.
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 14.08.2017 - 14:59  ·  #5
Even een update,

Heb net even een klein onderzoekje gedaan. Weer een opsomming:
  • De motor draait op beide brandstoffen stationair goed;
  • Bij het overschakelen naar LPG hoor ik na ongeveer 45-60 seconden een getik. Dit klinkt als een klep die vastzit en niet open/dicht wil. Ik heb er ook een video van gemaakt en zal ik vanavond plaatsen;
  • Wanneer het getik er is, of meer een soort geknetter, schakel ik weer over op benzine. Na 20-30 seconden is het geknetter weer weg.

Misschien dat jullie met bovenstaande informatie een beter idee hebben van het probleem. Tot nu toe bedankt voor de adviezen!
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 43
Berichten: 3717
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 14.08.2017 - 16:02  ·  #6
Zou het niet de gaspomp?
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 59
Berichten: 5268
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 14.08.2017 - 16:35  ·  #7
even wat info: bv info1 vanaf pag 17
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 14.08.2017 - 23:14  ·  #8
Quote door blastaway

Zou het niet de gaspomp?

Naar mijn weten is er geen gaspomp, aangezien dit systeem nog met een verdamper en een gasverdeelblok werkt.
Quote door GRUNNS60

even wat info: bv info1 vanaf pag 17

Ik heb dit document goed doorgenomen en ben toch wat wijzer geworden. Bedankt hiervoor!

Voor de zekerheid heb ik even een kleine "test" gedaan om uit te sluiten dat het gasklephuis naar behoren werkt. Eerst ter referentie de test op benzine uitgevoerd. Auto gestart en vervolgens op de rem getrapt om de automaatbak in stand "D" te zetten. Met mijn andere voet de motor laten draaien tot 2000 rpm en meteen gas los laten. Toerental gaat meteen terug naar stationair en fluctueert niet. De zelfde test op gas uitgevoerd, en ook hetzelfde resultaat.

Het gasverdeelblok heb ik laten reviseren vanwege het bokken bij ~90 km/h en ~2000 rpm. Dus aan hun zal ik vragen of zij toevallig gelet hebben op de stappenmotor en DFCO klep. Het is mij niet duidelijk of de stappenmotor ook was vervangen, maar de gasspecialist is nu op vakantie dus ik zal nog even moeten wachten.

Tot slot nog even wat extra informatie. De auto heb ik in maart jl. gekocht. Daarvoor heeft de auto ongeveer 6 maanden bij de autohandelaar stil gestaan. Na aankoop heb ik er 2 weken dagelijks in gereden en vervolgens is de auto weer 3 weken stil gaan staan. Sindsdien dagelijks met de auto gereden. Zou het mogelijk zijn dat na het membraan in de verdamper droog is geworden in de tijd dat de auto stil heeft gestaan? En dat het membraan in de verdamper langzaam aan het afbrokkelen is met als gevolg dat de motor af en toe uitvalt op gas?
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 47
Berichten: 1216
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 15.08.2017 - 10:24  ·  #9
een originele Bi-Fuel heeft geen pomp.
merk je verschil met de buitentemperatuur? of het dan langer goed of eerder fout gaat?
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 15.08.2017 - 14:31  ·  #10
Quote door 626Ronin

een originele Bi-Fuel heeft geen pomp.
merk je verschil met de buitentemperatuur? of het dan langer goed of eerder fout gaat?

Ik was dit inderdaad vergeten te vermelden. Afgelopen dagen is het duidelijk dat het bij een lagere buitentemperatuur minder vaak gebeurt, dan bij een hogere temperatuur. Gisteren gebeurde het afslaan tijdens alle ritten, maar vandaag was het helemaal geen probleem. Vandaag was dan ook koeler dan gisteren.
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 47
Berichten: 1216
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 15.08.2017 - 14:41  ·  #11
en hoeveel gas tank je wanneer je meter op 5/8 staat? (klopt die nog wel of is het gewoon òp?)
valt ie gewoon bij kruissnelheid uit, of bij accelereren of schakelen?
als het warm erger wordt is er een kleine kans dat het gas te ijl (dun) wordt door de warmte en dan klopt de mengverhouding niet meer (oud fenomeneen, weet niet of dat nog kan) de druk is dan wel hoog, maar het gas zet zo ver uit dat het de plaats van de lucht inneemt of andersom dat het te weinig gewicht % heeft terwijl de regeling "denkt" van wel.. hoe is het met de koeling van de motor (geen (gedeeltelijke) grille block ofzo?) en de ontsteking/bougies?
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 15.08.2017 - 15:10  ·  #12
Quote door 626Ronin

en hoeveel gas tank je wanneer je meter op 5/8 staat? (klopt die nog wel of is het gewoon òp?)
valt ie gewoon bij kruissnelheid uit, of bij accelereren of schakelen?
als het warm erger wordt is er een kleine kans dat het gas te ijl (dun) wordt door de warmte en dan klopt de mengverhouding niet meer (oud fenomeneen, weet niet of dat nog kan) de druk is dan wel hoog, maar het gas zet zo ver uit dat het de plaats van de lucht inneemt of andersom dat het te weinig gewicht % heeft terwijl de regeling "denkt" van wel.. hoe is het met de koeling van de motor (geen (gedeeltelijke) grille block ofzo?) en de ontsteking/bougies?

Hoeveel gas ik tank klopt aardig in verhouding met de opgegeven tankinhoud voor LPG. Wel heb ik een aantal keer vernomen dat wanneer ik vol had getankt (LPG), dan wijst de meter geen vol aan. Maar na een verloop van tijd stijgt de meter en staat het wel op vol.

Het valt eigenlijk op alle momenten uit, dus heeft niet zozeer te maken met accelereren, decelereren of kruisen.

Koeling is naar mijn weten in orde. De meter geeft geen rare waardes aan en blijft goed op 90 ℃. Ook wordt de verdamper goed warm en blijft het niet te koud. Koelwaterpomp is ook vervangen tijdens grote beurt.

De bougies waren 2 maanden geleden vervangen, maar de bobines zijn niet gecontroleerd. Zijn er speciale bougies voor Bi-Fuel auto's?

Nog iets meer informatie. Het eerste probleem op gas was op 05-06-2017. De motor ging vanzelf uit en kreeg daarna een "Check engine" lampje op de teller. Dit is uitgelezen met als resultaat dat cil 1 of cil 5 (niet zeker meer welke) onregelmatige verbranding had (of iets in die richting). Na het verwijderen van de foutcode is het probleem niet meer gekomen.

Het blijft wel een apart geval. Het bokken/schudden van de auto was voor en na de grote beurt niets veranderd. Daarom ben ik naar een gasspecialist gegaan om het bokken te laten onderzoeken. Filter na de verdamper is vervangen en het verdeelblok is gereviseerd. Bokken/schudden van de auto was verdwenen. Ik heb net de factuur bekeken en dit is alleen het reviseren van het verdeelblok, dus zonder stappenmotor. Dit is op 28-06-2017 uitgevoerd. Totale kosten tot nu zijn € 243,63.
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 47
Berichten: 1216
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 15.08.2017 - 15:41  ·  #13
of er voor een bifuel aparte bougies in horen weet ik niet, mijn 2.4 met naderhand gasinbouw draait al tijden prima met gewone originele volvo bougies maar sowieso zijn er bepaalde aftermarket merken waar ie het juist niet bijzonder fijn op doet.. weet je wat er in is gegaan?
de enige keer dat ik in mijn classic met N-motor bougies verving had ik binnen een week een kapotte bobine en heb ik die ook meteen allemaal vervangen en de 4 oude op reserve gelegd. (en toch maar weer originele bougies gemonteerd , hoewel ie tot de hapering van die ene bobine lekkerder liep op die Bosch bougietjes)
maar een kapotte bobine zou niet verklaren dat bij jou de motor helemaal uitvalt, dan zou ie hooguit mank moeten gaan lopen denk ik.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1779
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 15.08.2017 - 22:42  ·  #14
Al een keer een reset van de Gas-ecu uitgevoerd?
Ik weet niet of het met dit type gasinstallatie kan, maar als het kan (zoals bij mijn LPi installatie) wil dat mogelijk helpen.
Ik had er ook last van dat de motor, ver voordat de tank leeg was, ging horten. De ecu gereset en het probleem was voorbij.
In het Innovam leerboek over LPG installaties, wordt aangeraden bij elke servicebeurt de gas ecu te resetten.
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Waterlandkerkje
Leeftijd: 42
Berichten: 66
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Spontaan uitvallen van de motor

 · 
Posted: 15.08.2017 - 22:59  ·  #15
Quote door 626Ronin

maar een kapotte bobine zou niet verklaren dat bij jou de motor helemaal uitvalt, dan zou ie hooguit mank moeten gaan lopen denk ik.


Klopt, bij een defecte bobine slaat de motor niet zomaar af en het op 4 ipv 5 cilinders lopen neem je echt wel waar weet ik uit ervaring.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0