Hogere viscositeit bij warme motor

10W50

 
 
 
 
 
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1576
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 26.11.2017 - 22:40  ·  #1
Volvo geeft in het instructieboekje div. viscositeiten aan die gebruikt mogen worden.
Echter olien zoals 10W50 en 10W60 staan daar niet bij.
Is dat gelegen in het feit dat die typen in 2001 nog niet bestonden, of mogen ze daadwerkelijk niet gebruikt worden?
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 101
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 26.11.2017 - 22:44  ·  #2
de 50 en 60 w zijn gewoon warm te dik voor deze motoren. De passingen worden steeds beter door de jaren heen waardoor de olie steeds dunner moest worden om nog goed te werken. Verder is het ook een milieuverhaal. Met een dunnere olie worden de milieueisen gemakkelijker behaald. Ik zou geen dikker olie in een modern blokken willen gooien maar in een oude B230 met 400+ KKm op de klok weer wel.

Benno
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 27.11.2017 - 07:08  ·  #3
Het ligt er ook een beetje aan waarom je de 10W60 bijvoorbeeld wilt gebruiken, ik rijd er zelf al jaren mee (Castrol Edge) in een behoorlijk heftig getunede 854 T-5 maar zou het standaard niet aanraden voor deze blokken want er hoort, af fabriek, 10W40 in.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1576
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 27.11.2017 - 13:22  ·  #4
Het gaat er mij om het olieverbruik terug te dringen.

Overigens rookt de auto niet, de bougies zijn niet vet, goede- en onderling gelijkmatige compressie en geen zichtbare uitwendige lekkage. En nee, ook het koelwater stijgt niet. Het is mij dus een raadsel waar die olie blijft. Niet dat de auto een dramatisch verbruik heeft, maar ik moet tussen de onderhoudsintervallen toch regelmatig bijvullen.
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 38
Berichten: 907
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 27.11.2017 - 13:37  ·  #5
Als je zulke extreme olieën nodig bent om het verbruik terug te dringen dan zal er toch iets aan de hand zijn. Voor normaal gebruik is W40 echt meer dan zat. W50 en W60 zijn eigenlijk al olieën voor circuit gebruik waarbij de temperatuur een stuk hoger wordt dan normaal, dan heeft die W50 en W60 namelijk pas zin. Het zorgt er dan namelijk voor dat het niet te dun wordt en de juiste smerende eigenschappen behoudt. Maar bij lagere temperaturen heeft het nagenoeg dezelfde viscositeit en eigenschappen dan bijvoorbeeld een W40 olie.
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 1813
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 27.11.2017 - 14:14  ·  #6
Quote door brulkjaer

Het gaat er mij om het olieverbruik terug te dringen.

Overigens rookt de auto niet, de bougies zijn niet vet, goede- en onderling gelijkmatige compressie en geen zichtbare uitwendige lekkage. En nee, ook het koelwater stijgt niet. Het is mij dus een raadsel waar die olie blijft. Niet dat de auto een dramatisch verbruik heeft, maar ik moet tussen de onderhoudsintervallen toch regelmatig bijvullen.


Olie verdwijnt niet, is toch doorgaans een kwestie van verlies (lekken) of verbranden. Hoog olieverbruik vaak het laatste, een flinke lekkage zie je gauw genoeg, verbranding minder gauw.

Ik zou eens een andere olie proberen (er zijn er hier meerdere die met Ardeca hun olieverbruik hebben zien dalen) en/of een goede cleaner (BG, LiquiMoly etc) bij de olie gooien voor de volgende verversing zodat het blok (incl de zuigerringen) goed schoon is. Wellicht zitten je olieschraapveren wat dichtgekoekt en kan de cleaner die nog los weken.
Of als je het voorzichtiger wil aanpakken eens een wat meer reinigende olie gebruiken zoals bijv. Shell.
Bij hoge kilometerstand kunnen ook de klepdichtingen wat uitgesleten zijn, wat op den duur wel zichtbaar wordt als je vrij hoge toeren rijdt (bijv heuvel op of snelweg in de vier) en dan in 1 klap het gas loslaat, dan kan er wat olie de motor ingezogen worden via de klepgeleiders en dan krijg je een rookwolk(je). Zo kan je het zichtbaar maken maar het gebeurt eigenlijk continu.
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 46
Berichten: 1141
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 27.11.2017 - 14:21  ·  #7
nou een flinke olieverbranding kan ik (als ik achter je rijd) al ruiken vóórdat je hem ziet..
ik rij zelf afwisselend met 5W30 en hoog zomer met 5W40 en zie zelfs daar geen verschil in verbruik (anders dan verklaarbaar omdat ik een aanhanger voortzeul of op de autobahn een beetje opschieten wil. (en als je blok echt "lek" is, helpt ook 20W60 niet meer (ervaring met een 22 jaar oude ford falcon)
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1576
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 27.11.2017 - 18:43  ·  #8
@626Ronin,

Kom dan maar eens snuiven ;-)
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 25
Berichten: 452
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 27.11.2017 - 20:57  ·  #9
Hey!

Ik ben een poosje terug ook druk bezig geweest met de olie discussie van Volvo van onze modeljaren en motoren.
Eigenlijk is het gene wat Volvo zegt:
Je kunt de olie aanhouden die in je boekje staat. Kan 0W-30 tot 5W-40.
Je ziet daar dus ook verschillende temperaturen bij staan en dit is zo getest en goed gekeurd door Volvo.
Te dikke olie dus bijvoorbeeld 10W-50 of 60 worden denk ik je stoters ook niet beter van.

Om geen nieuwe olie discussie aan te wakkeren geef ik zelf de tip om het gene wat in het boekje staat aan te houden dus 5W-40 voor in Nederland. Mocht hij nog gebruiken met 5W-40 wat bovenstaand al aangegeven is dan moet je denk ik toch verder zoeken waar het precies vandaan komt.

Groetjes Martijn
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 49
Berichten: 5628
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 28.11.2017 - 00:18  ·  #10
Ik ga de eerst volgende keer valvoline maxlife 5w40 proberen. Schijnt extra te helpen tegen olie verbruik. T was met ardeca al een stuk beter, ben benieuwd wat deze doet.
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 25
Berichten: 452
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 28.11.2017 - 07:34  ·  #11
Tip:
Bel is Kendall in Nijmegen daar krijg je advies op maat met kmstand alles erop en eraan.
Je mag de oude olie retour sturen in een monster fles en dat word dan onderzocht en dan heb je ook 1 idee hoe je motor is.

Vraag even naar Dhr v Engelen die helpt je verder. Als je mijn naam noemt weet hij ook wat met de de prijs die ik had.

Groetjes Martijn
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 39
Berichten: 3843
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 28.11.2017 - 09:32  ·  #12
Ik ben voor mijn XC90 op advies van SweetS60 ook naar Kendall gegaan.
Hij gebruikt het in zijn beide S60 R'en.

Vanwege caravan im combinatie met bergen heb ik er nu 5W40 van Kendall inzitten.

Hij loopt er heel soepel en stil op.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 30.11.2017 - 14:29  ·  #13
5w50 is perfect voor deze motoren.
10w60 kan ook gewoon.
Hogere oliedruk is nooit verkeerd.


Mvg Chris
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Leeftijd: 29
Homepage: autobedrijfpolter…
Berichten: 3238
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 02.12.2017 - 09:18  ·  #14
Je hebt niet per definitie een hogere oliedruk bij een hogere viscositeit.

Overigens zou ik het lekker bij de 0w30 5w30 en 5w40 laten.

De zogenaamde race olieëen is absoluut niet nodig in deze motoren.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Hogere viscositeit bij warme motor

 · 
Posted: 08.12.2017 - 15:11  ·  #15
Nou dan heb je er duidelijk niet veel verstand van ....
0w 30 is echt slecht voor dezevturbi motoren! 5w30 geeft ook meer slijtage.
Beter 5w40 of 10w40!
Zelf ervaren dat het ellende geeft dat dunne water.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0