AWD en DSTC

Hoe gebruik je het optimaal

 
 
 
 
 
Didi 001
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dresden (Dld)
Berichten: 68
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

AWD en DSTC

 · 
Posted: 13.12.2017 - 08:33  ·  #1
Toch maar even een apart topic gestart....

".....en toen begon het opeens wel te sneeuwen... o.O..."

En dan ben je blij dat je een AWD rijd.....waar iedereen max 60kmh reed, had ik geen enkel problem om 80kmh aan te houden...het voelde 'in control' en veilig....

Nu had ik DSTC uitgeschakeld tbv de AWD. Ik dacht zo meer grip te hebben. Deed ik dat nu handig? Of moet ik DSTC ook ingeschakeld houden? Maar dan heb je, volgens mij, minder profijt van je AWD.....

Rara, hoe zit dat?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 13.12.2017 - 09:45  ·  #2
Huh?! Heb je sneeuw en dan ga je het belangrijkste veiligheidssysteem van je auto uitschakelen?! Verkeerd bezig!!!!

DSTC = Dynamic Stability & Traction Control. Goed systeem van Volvo, iedereen is er vol lof over, dus zeker niet uitzetten. Juist in samenwerking met de AWD (en goede winterbanden) het beste wat je krijgen kan (min of meer), want het systeem meet continu de tractie van de 4 wielen en regelt zo nodig bij, beter dan de meeste dat zelf kunnen. Dus als de voorwielen slippen gaat er meer power naar de achterwielen en andersom. Dat maakt je AWD mogelijk, maar de DSTC moet dat ook kunnen bijregelen.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 13.12.2017 - 10:26  ·  #3
En wat een logica weer , heb awd en dan kan ik gewoon 80 rijden .
Denk je dat je ook eerder stil staat , dan een niet awd dan ?
Zijn de remmen veel beter of zo.
die zitten gewoon op 4 wielen zoals elke auto .
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 678
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 13.12.2017 - 10:49  ·  #4
RTM pagina 20 (2002 versie): "Deactivering van het DSTC-systeem kan onder speciale omstandigheden de trekkracht verbeteren, zoals bij het gebruik van sneeuwkettingen of bij het rijden door diepe sneeuwbanken of over zandwegen."

In diepe sneeuw zet ik het ook uit, als er gestrooid is etc dan laat ik het aan. Zelf vind ik het lekkerder rijden als het uit staat omdat je veel gecontroleerder kan glijden en er geen onverwachte ingrijpmomenten zijn.
Didi 001
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dresden (Dld)
Berichten: 68
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 13.12.2017 - 11:18  ·  #5
Quote door olaf

En wat een logica weer , heb awd en dan kan ik gewoon 80 rijden .
Denk je dat je ook eerder stil staat , dan een niet awd dan ?
Zijn de remmen veel beter of zo.
die zitten gewoon op 4 wielen zoals elke auto .


Als iedereen rechts rijdt, is de linkerstrook leeg.....Daar rijd ik dan liever dan steeds maar ingespannen op mijn voorligger te moeten letten omdat deze een onbegrijpelijke of overwachte rembeweging maakt.
Dan ben ik inderdaad bang dat mijn remweg te kort is.......

maar eerlijk is eerlijk, met een 2WD en zonder winterrubber rijd ik ook langzamer en in het rechterspoor........In dit geval was 80 een goede snelheid......
Didi 001
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dresden (Dld)
Berichten: 68
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 13.12.2017 - 11:23  ·  #6
Quote door Bolbo

Huh?! Heb je sneeuw en dan ga je het belangrijkste veiligheidssysteem van je auto uitschakelen?! Verkeerd bezig!!!!

DSTC = Dynamic Stability & Traction Control. Goed systeem van Volvo, iedereen is er vol lof over, dus zeker niet uitzetten. Juist in samenwerking met de AWD (en goede winterbanden) het beste wat je krijgen kan (min of meer), want het systeem meet continu de tractie van de 4 wielen en regelt zo nodig bij, beter dan de meeste dat zelf kunnen. Dus als de voorwielen slippen gaat er meer power naar de achterwielen en andersom. Dat maakt je AWD mogelijk, maar de DSTC moet dat ook kunnen bijregelen.


Aha, bedankt. Ik dacht namelijk dat de Haldex het voornaamste was om de tractie tussen voor en achter te regelen. Dat de DSTC hier ook bij betrokken is, wist ik niet.....
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 13.12.2017 - 13:24  ·  #7
OK, dat van die uitzondering die Tenck aanhaalt, dat wist ik niet, eerlijk is eerlijk, maar dat is ook wel vrij uitzonderlijk in NL.

Toch, het gaat niet alleen om de tractie op de straat krijgen, maar bij gladde omstandigheden juist om de gewenste richting van de auto te behouden als je banden tractie verliezen. Dat doen ze vaak niet allemaal tegelijk, tenzij je echt over de schreef gaat, maar af en toe links/rechts en in jouw geval (AWD) telt voor/achter ook nog mee. DSTC meet de draaisnelheid van de wielen, de richting van de auto, stuurwielpositie etc en zorgt er bij een slippartij voor, door één of meerdere wielen af te remmen en evt motorvermogen bij te regelen, dat de auto in de juiste baan blijft (tenzij alle wielen tractie verliezen, maar dat is dan wel voor een groot deel de schuld van de bestuurder). Dat krijg je zelf niet geregeld, want je rem werkt op alle wielen tegelijk en je AWD stuurt alleen maar power naar achter als je voorwielen tractie verliezen.

DSTC is vast niet zaligmakend en een gecontroleerd glijpartijtje is prachtig, maar dat wil je niet op een overvolle snelweg met medeweggebruikers om je heen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 13.12.2017 - 13:38  ·  #8
Voor de volledigheid: instructieboekje van mijn V70: pag. 125. Wellicht dat het XC boekje wegens de AWD nog wat meer vermeldt.

DSTC omvat:
Antislipregeling: Deze regeling beperkt de aandrijfkracht en remkracht van elk van de afzonderlijke wielen om de auto op die manier te stabiliseren.
Antispinregeling: Deze regeling voorkomt dat de aangedreven wielen tijdens het optrekken doorslippen.
Tractieregeling: Deze regeling is actief op lage snelheden en brengt de aandrijfkracht van een slippend aandrijfwiel over op een aandrijfwiel dat niet slipt.
Remkrachtverhoging, EBA: Het EBA-systeem (Emergency Brake Assistance) vormt een geïntegreerd onderdeel van het DSTC-systeem. Het EBA-systeem is dusdanig geconstrueerd dat u, wanneer u krachtig moet afremmen, altijd meteen het maximale remvermogen kunt afnemen.
Ook heeft DSTC een connectie naar het ABS-remsysteem en kan het motorvermogen bijregelen.

De oudere STC heeft alleen anti-spin en tractieregeling, maar niet de anti-slipregeling. EBA weet ik niet.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 13.12.2017 - 16:11  ·  #9
Misschien een beetje off-topic, maar ik heb eveneens AWD en rijdt met DSTC aan. Ik merk dat de vooras bij uiterst insturen behoorlijk 'wringt', zodanig dat 't echt duidelijk in het stuur te voelen is, met name het buitenste wiel bij een scherpe bocht naar links. Het gevoel of het buitenste wiel naar buiten gedrukt wordt, ik kan me niet herinneren dat m'n S60 (fwd) dit ook deed.

Heb onlangs de stuurkogels (binnen en buiten), draagarmen en fuseekogels vervangen, dus 't is beslist geen speling. Uitlijnen heb ik toen ook laten doen, dus lijkt me ook sterk.

Herkennen jullie dit? Hangt 't samen met de AWD?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 14.12.2017 - 00:06  ·  #10
Quote

Herkennen jullie dit? Hangt 't samen met de AWD?


Ja, en nee,

De ja is dat ik het ook heb met dezelfde auto en de nee is dat dit ook bij 2wd gebeurt want ik rijd zonder de cardanas zoals je weet.\
In mijn ogen heeft dit met de uitslag van de wielen te maken. Het Akkermans principe (geloof dat het zo heet) zorgt er voor dat het binnenste wiel verder instuurt dan het wiel dat de buitenbocht maakt. Echter vermoed ik dat door een foutieve uitlijning, bewust dan wel onbewust, de wielen niet de juiste stand krijgen bij volledig insturen waardoor het wringen ontstaat.

Bewust dan wel onbewust: wellicht dat de afstelling bewust zo gedaan is zodat de auto minder nerveus is in de rechtuit richting of agressiever instuurt, of onbewust gewoon fout uitgelijnd.

Heeft niets met de AWD te maken.

Quote

En wat een logica weer , heb awd en dan kan ik gewoon 80 rijden .
Denk je dat je ook eerder stil staat , dan een niet awd dan ?
Zijn de remmen veel beter of zo.
die zitten gewoon op 4 wielen zoals elke auto .


De AWD met de DSTC en alle andere toeters en bellen zijn erg prettig want oh oh oh oh wat kunnen we goed optrekken op de sneeuw. Alleen het afremmen is echt niet anders dan met een 2wd.

Ik heb een klant die het ooit heeft uitgeprobeerd met een XC70 en die wist te melden dat zijn auto sneller optrekt op de sneeuw tot een bepaalde snelheid dan dat hij kan stilstaan vanaf die zelfde snelheid.

Vooral lekker op de linker baan gaan rijden als iedereen in de sneeuw rechts rijdt.
In mijn ogen is het veiliger om dezelfde snelheid aan te houden als je medeweggebruikers en met z'n allen de rechter baan (die vaak het schoonste is) te gebruiken.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 14.12.2017 - 09:46  ·  #11
Ik zat te twijfelen of ik zal reageren maar doe het toch maar. Allereerst schrok ik een beetje van het feit dat je 80 ging rijden terwijl bijna iedereen 60 reed. Het is natuurlijk mooi dat je de eigen wagen kent en aanvoelt en daardoor de inschatting maakt dat 80 voor jou goed te doen was, maar niet iedereen maakt die inschatting en kan daardoor jouw snelheid verkeerd inschatten met vervelende toestanden tot gevolg.

Zoals reeds is aangehaald heb je tijdens accelereren dan wel meer grip met de aandrijving op 4 wielen, bij het remmen is reageert de wagen net als alle andere wagens en heb je geen voordelen van het AWD systeem.

Dan de DSTC, dit is inmiddels mijn 3de auto met een dergelijk systeem. De eerste was een Passat waar het ESP heet. Het is een werkelijk geweldig systeem die echt nooit moet uitschakelen. De enige uitzondering daarop is wanneer je op een gladde helling omhoog moet rijden, dan kan het systeem zich tegen je gaan keren. Doordat er wielspin optreed zal de tractie controle ingrijpen en de wielen gaan afremmen, wanneer je op een helling staat kan dat tot gevolg hebben dat je achteruit gaat glijden. In die gevallen zul je de tractie controle moeten uitschakelen om mét wielspin naar boven te kunnen rijden.

Het systeem meet tijdens het rijden continu de stuuruitslag en controleert middels de gierhoeksensor of de beweging van de auto overeenkomt met de stuurhoek. Wanneer er teveel afwijking zit tussen de stuurhoek en de beweging van de auto zal er middels de remmen worden gecorrigeerd. Stuur je bijvoorbeeld naar links, maar door gladheid ga rechtdoor, dan zal de auto het binnenste wiel gaan afremmen om zo de auto toch in de juiste richting te gaan forceren. Het is natuurlijk niet zaligmakend maar ik heb een hoop zitten spelen en testen met het systeem en het werkt echt fenomenaal en zou het tijdens het rijden niet graag uit willen zetten want het heeft mij al wat te vaak gered.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 678
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 14.12.2017 - 10:11  ·  #12
Rijden (met name remmen) in de sneeuw is banden, banden en nog eens banden. Ik rij toch echt liever links door een pak sneeuw heen dan rechts waar alle prut is aangestampt tot een ijskoek. Dan glij met je met 60 km/u ook tegen elkaar aan en dan maakt het niet uit of je winterbanden hebt. Op ijs glijdt alles (behalve spikes maar die mogen jammer genoeg niet). Daarnaast rij je daar altijd in het tempo van de aller langzaamste; oftewel degene op zomerbandjes en het allemaal niet zo aandurft.

Zo, ik ga vast de popcorn pakken :P.
Vis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda/Prinsenbeek
Leeftijd: 54
Homepage: supervis.nl
Berichten: 24
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 19.02.2022 - 15:36  ·  #13
Wat jammer dat het topic dan nu stopt. Ik zocht ook mijn popcorn maar zag toen pas dat het uit 2017 komt.
Ik wilde weten of mijn xc70 3.2 awd makkelijker door de diepe zuigende modder komt met, of zonder dstc. Wat doet de auto als dstc is uitgeschakeld qua awd?
Ps, ik rijd in de sneeuw altijd schandalig 215 km/h.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 19.02.2022 - 17:22  ·  #14
In de sneeuw 215 km per uur rijden?............ook nog met de ogen dicht zeker....
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: AWD en DSTC

 · 
Posted: 19.02.2022 - 19:04  ·  #15
215 op de klok in de sneeuw maar als je naar buiten kijkt sta je nog stil zeker?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0