remmen

 
 
 
 
 
gentry
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 71
Berichten: 325
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

remmen

 · 
Posted: 11.01.2018 - 16:53  ·  #1
Mijn Heren ik heb een probeem
Als ik op het rempedaal trap kan ik heeeel langzaam het pedaal door trappen tot op de bodem als de motor loopt
zou mijn hoofremcilinder lekken?
Heb nergens lekken ondekt, Iemand een idee
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 11.01.2018 - 19:23  ·  #2
Is dit van het ene of andere moment? Ik heb namelijk eens hetzelfde gehad nadat ik bezig ben geweest met de remmen. Toen bleek dat ik de veer op de klauw verkeerd had gemonteerd. Dan krijg je dus hetzelfde effect.
Makkelijker op te lossen dan een nieuwe hoofdremcilinder.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 15.03.2019 - 16:55  ·  #3
Even een kickje op dit oude topic, om niet een nieuwe te openen over hetzelfde.

Ik heb nl. ook exact hetzelfde als de topic starter, merkte ik toen ik vanmorgen voorzichtig doortrapte tijdens stilstand, bij wijze van test. Het pedaal stopt gewoon niet, je kan het (wel met tegendruk) langzaam doortrappen tot de bodem. Dat kan nooit goed zijn lijkt mij.
Hij remt voor normaal beschaafd gebruik prima, beter dan mijn V70n zelfs, maar ik wil geen problemen krijgen bij een noodstop of lange afdaling waar de motorrem niet voldoende is.

Ik ben bezorgd over mijn rembooster, want mijn V70nn heeft het typische 'sleepbootgeluid' als je bij lopende motor de olievuldop losdraait. Het geluid wat bij de V70n duidde op een vacuumlek (vaak veroorzaakt door de vacuum motorsteunen, die de V70nn echter NIET heeft). Mijn V70nn heeft echter hetzelfde motorblok D5244T5 als mijn voorganger V70n. Dus is een vacuumlek best voor de hand liggend, gezien het geluid. Ook is me opgevallen dat ik 's ochtends een erg hard rempedaal heb, wat amper in te trappen valt (en lijkt erger te worden naarmate de auto langer stilstaat) - ook iets wat duidt op dat de rembooster zijn vacuum niet vasthoudt.
Dat ook nog een probleem kan worden aangezien ik een automaat heb, en het rempedaal moet worden ingetrapt om te kunnen starten. Als de rempedaalsensor geen beweging kan registreren, kan je ook niet starten...

Tav de opmerking van Musicus hierboven: Ik heb de auto pas net, ik weet wel dat er relatief recent nieuwe voorremmen op gekomen zijn (blokken en schijven) dus mogelijk is er iets verkeerd gegaan. Weliswaar door een garage gedaan, maar ook die kunnen foutjes maken.

Wat is wijsheid? Ik weet niet direct hoe ik kan controleren dat de remmen goed zitten (ik zal eens in vida kijken of er detailplaatjes in staan over hoe de klemmen gemonteerd moeten worden). Anders maar naar de garage voor controle van de rembooster en vacuumpomp en -aansluitingen? Dat is niet echt iets wat ik zelf kan, heb geen vacuumpomp, noch kennis hierover etc.
Kan ik bij lopende motor bijv. een vacuumslang afkoppelen richting de booster, mijn vinger erop houden en als het tokkelende geluid stopt, weet ik dat daar het probleem zit? Dat werkte bij de V70n wel om de lekke vacuumsteun te vinden.
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 15.03.2019 - 19:32  ·  #4
Kijk iig of de vacuumslang naar de rembekrachtiger nog luchtdicht is. Door ouderdom droogt rubber uit, word hard en word broos. Ik heb bij een andere auto ook eens lang gezocht naar een lek en kwam er pas achter (na lang zoeken!) nadat ik de slang los had gehaald.

Daarnaast, vacuumklepjes kunnen ook hun werking verliezen over tijd. Ik heb ze rondom preventief vervangen met nieuwe klepjes (gekocht op Aliexpress).

Volvo S80 2.4T Changing the Check Valves by Andy Ramdin, on Flickr

Volvo S80 2.4T Changing the Check Valves by Andy Ramdin, on Flickr
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 15.03.2019 - 20:07  ·  #5
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 15.03.2019 - 20:24  ·  #6
Dat zal verschillen per auto, bij mn S80 bijvoorbeeld bij de rembekrachtiger en het PCV circuit.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 17.12.2019 - 21:48  ·  #7
Even toch een oud topic, naar voren halen. Ik heb ook als ik druk (redelijk veel) blijf houden dat het rem pedaal heel langzaam naar beneden gaat, verder werkt het remsysteem perfect. Ik maak me er niet zo heel druk over want ik denk dat het meer dan 2-3 minuten zou duren voor dat hij op de bodem zit. Maar als er een fix voor is zou ik die toch wel uit willen voeren.
Dus de vraag hebben jullie iets kunnen verbeteren ?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 17.12.2019 - 23:09  ·  #8
Ik heb hetzelfde hoor: ik kan (motor uit) het pedaal echt doortrappen tot op de grond (met enig geduld). En de mijne remt als een malle. Dus of dat echt zoveel zegt?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 18.12.2019 - 06:16  ·  #9
Quote door JJM

Ik heb hetzelfde hoor: ik kan (motor uit) het pedaal echt doortrappen tot op de grond (met enig geduld). En de mijne remt als een malle. Dus of dat echt zoveel zegt?


Dit is toch echt de eerste auto di dit doet , all ander auto's die ik heb gehad was dit niet mogelijk.
Ik verwacht dit niet , maar ja het kan normaal zijn maar ik vind het niet logisch.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 18.12.2019 - 07:19  ·  #10
Ik heb dit ook, remt ook prima. Maar wel het bootgeluid als ik de olievuldop loshaal bij draaiende motor. Slang losgeklikt de vacuüm pomp, vinger erop (zuigt knap hard dat ding!), geluid weg... dus pomp goed maar wel een lekke slang, rembekrachtiger of aansluiting die lekt. Ik vrees de bekrachtiger.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 679
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 18.12.2019 - 08:56  ·  #11
Ik heb het ook, inclusief het bootgeluid wat weg gaat als ik m'n vinger op de vacuum hou. Zit ook een beetje tegen het vervangen van de bekrachtiger aan te hikken. Zolang ik nog geen sis geluiden hoor bij het intrappen valt het denk ik wel mee.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 18.12.2019 - 10:36  ·  #12
Bij de N (2000-2008) kan het bootgeluid ook door een vacuumlek elders komen (richting TCV en vacuum motorsteunen), maar bij de NN (2008-2016) is bij mijn weten (/bij mijn auto) de enige aansluiting op de vacuumpomp die van de rembekrachtiger. Die kan dan evengoed lekken op de aansluitingen want ik vind die persoonlijk vrij fragiel (plastic klikverbindingen met een O-ringetje erin, geen slangklem) maar gezien het rempedaalgedrag kom je toch wel gauw bij de rembekrachtiger uit.

Overigens kan je met vida ook de actuele remdruk uitlezen terwijl je op het pedaal drukt, en de gewenste / maximum waarde staat ook in VIDA. Dan weet je pas echt of je remkracht dermate verminderd is dat vervanging van de bekrachtiger noodzakelijk is.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 679
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 18.12.2019 - 11:07  ·  #13
Quote door Bolbo

Bij de N (2000-2008) kan het bootgeluid ook door een vacuumlek elders komen (richting TCV en vacuum motorsteunen), maar bij de NN (2008-2016) is bij mijn weten (/bij mijn auto) de enige aansluiting op de vacuumpomp die van de rembekrachtiger. Die kan dan evengoed lekken op de aansluitingen want ik vind die persoonlijk vrij fragiel (plastic klikverbindingen met een O-ringetje erin, geen slangklem) maar gezien het rempedaalgedrag kom je toch wel gauw bij de rembekrachtiger uit.

Overigens kan je met vida ook de actuele remdruk uitlezen terwijl je op het pedaal drukt, en de gewenste / maximum waarde staat ook in VIDA. Dan weet je pas echt of je remkracht dermate verminderd is dat vervanging van de bekrachtiger noodzakelijk is.


Je vacuumpomp zelf kan nog intern lekken, dat was bij mij ook nog het geval. Het bootgeluid bleef je horen ook al hield je alle gaatjes dicht (dus ook het gaatje naar de steunen etc). Na vervangen van de vacuumpomp verdween het geluid bij vingers op de gaatjes, maar was er weer wel als ik de rembekrachtiger aansloot. Trouwens een leuk stukje techniek om te zien als je de oude vacuumpomp open maakt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 18.12.2019 - 11:53  ·  #14
Toch vraag ik me wel een beetje af hoe erg zo'n (beperkt) vacuumlek nu eigenlijk is. Kan het ergens kwaad voor in de dagelijkse praktijk? Word je vacuumpomp zwaarder belast waardoor hij in theorie eerder stuk gaat? Gaat je verbruik omhoog vanwege extra belasting? (Lijkt me nihil?) Nog iets anders?
Het enige echt kwalijke aan een lekke rembekrachtiger zou ik me kunnen voorstellen dat je vacuum, en dus rembekrachtiging, tekort komt tijdens een noodstop of heel lang remmen, bijv. bij een berg afdaling (waarbij je toch m.n. op de motor zou moeten afremmen).

De motor draait heel eventjes wat rommeliger bij de start (3 seconden misschien) maar daarna merk je er eigenlijk niets meer van. Ik heb automaat dus moet starten met de voet op de rem, maar die laat ik los zodra de motor aangeslingerd wordt waardoor de bekrachtiger niet direct vacuum vraagt en het rustig kan worden opgebouwd. Dus in de praktijk is het voor mij op zich nog een kwestie dat het wat aan me knaagt omdat ik het weet en het wel graag goed zou hebben, maar de auto doet het er op zich niet minder om.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: remmen

 · 
Posted: 18.12.2019 - 12:33  ·  #15
Omdat het ploppen bij mij ook hoorbaar is (overigens valt mij weinig op aan de remmen) ben ik even gaan kijken naar de plaatjes in Vida.

Onder de paravaan zitten op de vacuumbuffer op 2 plekken keerringen.

  • 1 De aansluiting met de vacuumleiding
  • 2 en de afdichting richting de remcilinder heeft een keering.


Als binnen in het voertuig geen zuigende geluiden hoort, zou je het best eens in deze keerringen, of de leiding zelf kunnen zoeken. Dit is best een warme plek en kan mij voorstellen dat die 2 keerringen niet meer zuiver zijn.

Ik zag ook de reactie van de terugslagklepjes, maar ik vermoed dat dit een geintregreerde functie van de vacuumpomp zelf is. Kom daar niks van tegen. Ooit heb ik wel eens wat gelezen over revisiesets voor een vacuumpomp, maar Vida geeft alleen een complete pomp aan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0