v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 
 
 
 
 
Colderayn
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 10:36  ·  #1
Afgelopen week een leuke advertentie gezien. Ook al even gaan rijden met deze mooi wagen. Wat valt op? We gingen op een regenachtige dag:

- voorraam was helemaal beslagen en het rook mij wat muffig in de auto;
- voorraam was redelijk snel weer droog toen we de airco en blazer aanzette;
- stuurbekrachtiging was niet echt voelbaar bij het wegrijden. Tijdens het rijden wel wat meer aanwezig, maar naar ons gevoel toch minder dan in onze huidige wagen (Fiat uit 2003);
- automaat lijkt goed te lopen. Tijdje 50 gereden en geen rare kuren, bleef netjes draaien.
- portier bijrijder zit wat uit het lood. Bij openen en dicht doen merk je dat het niet goed sluit. Gewoon dichtgooien werkt, maar lijkt me niet duurzaam;
- hondenrekje hoor je piepen, kwestie van wat olie, maar er zit ook een rammel.
- Rammel heel goed te horen als je op de achterbank zit. Als je zelf rijdt hoor je het (praktisch) niet. Heb het vermoeden dat het ligt aan de verlaging van de wagen.
- Verkoper geeft aan dat wagen is verlaagd met R veren. Is goed te merken bij in en uitstappen. Echter het lijkt alsof de achter wielen ergens tegen aan lopen. Bij hogere snelheid ook een hogere frequentie van de rammel.
- Prachtig uitgerust, kosten noch moeite gedaan. Ook het leer van de bestuurdersstoel zit er na bijna 4 ton goed uit.
- Auto zit goed in de lak voor deze leeftijd.
- Rijdt en glijdt gewoon heerlijk door het verkeer.
- Onderhoudshistorie bekend en weinig km met het huidige blok.


Vraagprijs/ vaste prijs van 3000 euro is fors gezien de leeftijd en km van het chassis. Echter de km van het blok en de rijke uitrusting lijken de prijs wel te verantwoorden. Maar goed, dat ben ik als leek :-)

Stel dat we over gaan tot aankoop, we mogen de wagen ook bij onze eigen garagehouder op de brug zetten, wat zijn de kosten van het vervangen van de veren? Iets hoger zitten is wel prettig en wellicht is dan de rammel weg. Of is er een bekende rammel in deze wagen die ik nog niet ken?
Muffige geur had ik ook in de 480, daar kwam veel water binnen bij de achterlicht units. Bekleding kletsnat soms. Bij de v70 zag ik wel wat vocht bij de units, maar de bekleding was niet nat. Leek wel een beetje vochtig, maar kan ook het koude weer zijn geweest die voor een koud gevoel zorgt van de bekleding.
Tja en die deur. Die moet toch echt weer in het lood worden gezet. Lijkt me niet kostbaar, of vergis ik me daar in?

Aangezien we de volvo vooral voor kleine stukken gebruiken (en wellicht een grote tocht in de zomervakantie), zou de aankoop vooral emotioneels zijn (voor mij). Mijn vrouw denkt er iets anders over, die is vooral gecharmeerd van de lage km's en de verwachting/ wens dat het onderhoud de komende jaren normaal zal zijn en er geen rare dingen gebeuren die teveel extra kosten met zich meebrengen.

Ben benieuwd naar jullie reacties en suggesties. Alvast bedankt.


-
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 44
Berichten: 2053
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 10:53  ·  #2
Heb het niet eens helemaal gelezen, maar zou geen 3000 euro voor een classic betalen. Dat is echt ver boven de gemiddelde vraagprijzen.
Voor dat geld koop je ook een nette N uit de eerste serie.
Dan heb je een moderne auto tov de classic.
Heb ook een classic gehad, en een 850. Vind de N stukken beter rijden.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 12:54  ·  #3
De prijs is voor zn leeftijd hoog, maar als inderdaad ALLE slijtagedelen al vervangen zijn in de loop der tijd is het naar mijns inziens een redelijke prijs.
Waar je zeker naar kijken moet is of onder andere de achteras rubbers (ophanging) al vervangen zijn, met de km stand vd koets zijn die er zéker aan toe (als ze al niet gedaan zijn).
En probeer een eerlijk antwoord te krijgen wat de verandering van prioriteiten zijn...
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 54
Berichten: 643
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 13:31  ·  #4
Quote door joriz

Dan heb je een moderne auto tov de classic.


Of dat een zegen is, is maar de vraag.....

Ik heb beide maar rijdt liever in de Classic.
3000 euro is aanzienlijk, maar als er al veel aan de auto is gedaan, en je kunt er weer 5 jaar mee vooruit dan ben je koopman.
Oudere auto's is altijd gokken.
En kenner meenemen of een aankoopkeuring laten doen is dan ook aan te raden.
Succes.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 13:59  ·  #5
...
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 14:13  ·  #6
...
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 15:03  ·  #7
Als de verwachting weinig onderhoud is zonder gekke dingen de komende jaren dan moet je geen classic van die leeftijd kopen. Tenzij zoals gezegd heel veel slijt/probleemdelen reeds kort geleden vervangen zijn.(chassis is ook al 400 K oud) Maar dan nog: de airco is een zwak punt ->is de verdamper in het dashboard ooit vervangen? Als deze lek gaat dan moet het hele dashboard eruit.
Als je zelf veel kan doen kan je de kosten laag houden. Advies is om alle rekeningen (check kilometerstand wanneer e.e.a vervangen is, misschien is dat alweer zo oud dat het weer aan de beurt gaat komen in korte tijd) met een Volvo-specialist/kenner door te nemen en op de brug te zetten om zoveel mogelijk te checken. Het blijft inderdaad een gok met zo'n leeftijd.

-portier dat uit het lood hangt kan zijn dat het plaatwerk bij het scharnier in de carrosserie gescheurd is. Moet gelast worden dan.
-weer verhogen: niet alleen veren, maar ook schokbrekers. Achter is makkelijk, voor moet veerpoten eronderuit en dan opnieuw uitlijnen. De veren en OEM-sachs dempers zijn niet heel duur. Maar doe je dan ook de veerschotels en toplagers als die alweer zo oud zijn. Ik heb afgelopen jaar alles vervangen met OEM-delen (Sachs, Lemfoerder, Lesjofors): onderdelen 650,-, uitlijnen 80,-. Zelf gesleuteld dus geen uren.

Succes.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 15:52  ·  #8
Volgens de RDW 02-12-2017 op naam gezet en de adverteerder spreekt over: "Wegens verschuiving van prioriteiten moet ik met zeer grote tegenzin mijn geliefde V70 te koop zetten".

Dat doet bij mij de alarmbellen rinkelen als ik zo eerlijk mag zijn.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 16:01  ·  #9
...
De Don
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 2450
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 16:06  ·  #10
Wordt ook een keer tijd dat de overheid stopt met het stimuleren van dat youngtimer gebeuren.
Als je er over nadenkt lijkt het ook nergens naar,het moet allemaal schoner en toch bestaat er een regeling waarbij zelfstandig ondernemers voordeel kunnen halen uit het rijden van een auto van 15 jaar oud.
Echt te belachelijk voor woorden.
Colderayn
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 16:12  ·  #11
Bedankt voor de input. Enkele vragen had ik zelf ook al in mijn hoofd. Nieuwe zijn daar nu bij gekomen.
Onze zoektocht is helaas urgent geworden. Huidige auto komt niet door apk zonder een injectie van 900 Euro. Dat gaan we niet doen. We zien in de buurt ook een mooie V70 uit 2007 met 3 ton op de teller. Ook daar gaan we wellicht eens rustig naar kijken.

De alarmbellen gingen enigszins ook af toen ik zag wat Jack ook al opmerkte. Daar kwam nog bij dat ik eerlijk naar de proefrit de voor en tegen argumenten met de verkoper besprak. Inclusief de deur die gewoon klemde. Had hij niets van gemerkt. Echter.... hij deed de deur wel voor mij open zodat ik kon instappen :-)

In ieder geval bedankt voor de input tot nu toe.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 16:19  ·  #12
Quote door De Don

Wordt ook een keer tijd dat de overheid stopt met het stimuleren van dat youngtimer gebeuren.
Als je er over nadenkt lijkt het ook nergens naar,het moet allemaal schoner en toch bestaat er een regeling waarbij zelfstandig ondernemers voordeel kunnen halen uit het rijden van een auto van 15 jaar oud.
Echt te belachelijk voor woorden.


Klopt als een zwerende vinger. Sowieso is belasten op leeftijd i.p.v. uitstoot al een idioot systeem. Een Lupo 3L mag niet binnen want die zou slecht zijn, om vervolgens ingehaald te worden door een 4.2 V8 TDI uit de VAG-stallen.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 16:46  ·  #13
Quote door Colderayn

Bedankt voor de input. Enkele vragen had ik zelf ook al in mijn hoofd. Nieuwe zijn daar nu bij gekomen.
Onze zoektocht is helaas urgent geworden. Huidige auto komt niet door apk zonder een injectie van 900 Euro. Dat gaan we niet doen. We zien in de buurt ook een mooie V70 uit 2007 met 3 ton op de teller. Ook daar gaan we wellicht eens rustig naar kijken.

De alarmbellen gingen enigszins ook af toen ik zag wat Jack ook al opmerkte. Daar kwam nog bij dat ik eerlijk naar de proefrit de voor en tegen argumenten met de verkoper besprak. Inclusief de deur die gewoon klemde. Had hij niets van gemerkt. Echter.... hij deed de deur wel voor mij open zodat ik kon instappen :-)

In ieder geval bedankt voor de input tot nu toe.


Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je een goede wagen wilt kopen dan moet je die van De Don (forumlid).

topic.php?t=18199&page=1&fup=267224#real267224
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 44
Berichten: 2053
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 21:04  ·  #14
Als den overheid het idee krijgt veel geld mis te lopen door de youngtimer regeling zou deze toch wel op de schop gaan. Net als de oldtimer regeling.
Blijkbaar wordt er niet zoveel gebruik van gemaakt. Of zouden ze stiekem de accijns inkomsten missen als alle slurpers op de weg zouden verdwijnen.
Ik weet het ook niet. De camperregeling bestaat ook nog steeds.
Het oorspronkelijke idee om de startende (klus/aannemer)zzp-er te stimuleren met 'goedkoop' vervoer is toch allang niet meer van toepassing. Voor een paar honderd euro lease je een busje. Ben aan m'n v70 niet veel minder kwijt dan de lease Audi van m'n collega.
Maar ben nog steeds blij met de youngtimer regeling hoor. Met al dat onderhoud (en volle tanken) is het best prettig als de kosten zakelijk zijn.

Maar over de classic. Prima auto hoor, altijd met plezier in gereden. Vind de N persoonlijk een betere wegligging hebben. Met een oude (ooit dure en luxe) auto heb je hoe dan ook flink (relatief begrip) wat onderhoudskosten. Of je moet er niks om geven dat er iets kapot gaat, waar je verder wel gewoon mee kan blijven rijden. Zoals een defecte airco. Of al het preventief onderhoud achterwegen laten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39689
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: v70 classic uit 1998 (met nieuw blok)

 · 
Posted: 17.01.2018 - 21:38  ·  #15
Quote door Jack van Iersel

Volgens de RDW 02-12-2017 op naam gezet en de adverteerder spreekt over: "Wegens verschuiving van prioriteiten moet ik met zeer grote tegenzin mijn geliefde V70 te koop zetten".

Dat doet bij mij de alarmbellen rinkelen als ik zo eerlijk mag zijn.



Eens Jack.
Klinkt als;

“Sla mijn slaatje”.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0