S70, gele sludge in luchtslangen

 
 
 
 
 
l2e
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drachten
Leeftijd: 41
Berichten: 27
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 07.02.2018 - 21:07  ·  #1
Mijn S70 stotterde al zeker 1,5jr zo rond de 80km/h, verdween wel eens maar kwam altijd weer terug tot het een aantal maanden geleden steeds erger werd en bij alle snelheden, merkte ook vermogensverlies, maar alleen op lpg, op benzine loopt de motor perfect. Ik ging mij eens wat meer verdiepen op diverse fora en zo ben ik een aantal zaken gaan controleren. Een obd scanner gekocht en de boel uitgelezen.

Foutcodes zoals P350 t/m P355, P1670, P102, P113, P141, P171, P301.
Ignition Coil A t/m E. System too lean. O2 sensor heater circuit. Cyl.1 misfire. Mass or VAF circuit low input. Intake air temp high input.

Op advies de LMM afgekoppeld en geen enkel effect. Zou defect kunnen zijn, ik moet hem nog nameten. Later weer aangesloten en even goed naar alle slangen en vloeistoffen gekeken, maar niets geks te zien, moest wel wat koelvloeistof bij. Toch het luchtfilter er ook maar uit, ook niet heel vies. Dikke slang van het luchtfilter naar het gasklephuis eraf gehaald en zag in de opening van het gasklephuis sludge zitten! In de dikke slang ook, in een uitgang naar een T-stuk met een dunne slang welke naar onderen loopt.
Alles gereinigd en weer terug gemonteerd. Motor liep weer als een zonnetje, tot 100km verder en begon het weer.
Ik alles weer nagekeken, alles goed vast behalve een dun zwart slangetje welke aan het luchtfilter zit, daar zit ook nog een wit slangetje aan, vacuum slangen denk ik, maar ik kan niet vinden waar dat zwarte slangetje aan moet.
Een aantal dagen zo mee gereden, paar honderd kilometer. Tot het stotteren zo erg wordt en de auto overschakelt op benzine.
Wil op LPG absoluut niet meer rijden, maar op benzine gewoon erg goed.
Flink wat benzine getankt want ik was van plan om het aankomende weekend weer verder te zoeken. Tot vandaag uit mijn werk het rode temperatuurlampje ging branden, motor veel te heet, fan draaide ook. Op de vluchtstrook laten afkoelen en weer verder rijden, gelijk koelvloeistof gekocht en ging 4 liter in. Weer verder en auto rijdt ineens weer op lpg, maar met flink stotteren en stoten. Bij hoog toerental bijna goed. Thuis weer gekeken en zag ik weer sludge, maar nu onder dat T-stuk, de slang was losgeschoten van de dikke slang, alles er weer af, gereinigd en weer terug. Auto loopt weer perfect op lpg.
Nou zou ik graag willen weten waar die sludge vandaan komt en wat ik hier aan zou kunnen doen.
Verder geen sludge aan de oliedop, blok lekt wel wat olie, als sinds aanschaf. ca. 1 liter op 7000km.





You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Berichten: 184
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 07.02.2018 - 23:26  ·  #2
Dat zijn de slangen van je carterventilatie. Ergens zal koelvloeistof naar de oliekant lekken. vermoeden is dat je in je carter een boel sludge hebt. Je moest 4 liter koelvloeistof bijvullen. Peil je olieniveau eens. Kans is groot dat je koppakking niet meer goed is.
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 53
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 08.02.2018 - 05:21  ·  #3
idd beginnen net carterventilatie compleet te vervangen, als er een oliekoeler / warmtewisselaar achterop het blok zit, die meteen mee vervangen. Is namelijk de meest waarschijnlijke kans waardoor er KVS bij de olie kan komen.
l2e
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drachten
Leeftijd: 41
Berichten: 27
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 08.02.2018 - 12:19  ·  #4
Net even naar het oliepeil gekeken, zit nu ook sludge aan de peilstok.. Koelvloeistof weer iets gedaald.
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 41
Berichten: 3677
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 08.02.2018 - 13:49  ·  #5
Sodeju die zit goed vol inderdaad.
Zou eerst even alles proberen te flushen en dan starten met vervangen.
Succes en laat ons svp weten wat het vervolg is van het verhaal
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 1514
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 08.02.2018 - 15:20  ·  #6
l2e
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drachten
Leeftijd: 41
Berichten: 27
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 08.02.2018 - 22:40  ·  #7
Nog van mijn werk naar huis gereden, maar nu geen niveauverschil. Hopelijk was het puur wat gezakt nog na het vullen.
Morgen gaat de auto naar de garage want hij moet voor APK. Als dal allemaal meevalt ga ik de carterventilatie zelf doen en ook de koppakking ga ik zelf vervangen, de kop afvlakken laat ik dan doen.
Ik heb niet meer sleutelervaring dan dat ik ooit een carburateur had vervangen van mijn 440.
Dus dit wordt geheel nieuw voor mij. Ik heb alleen standaard gereedschap en daarbij een goede dopsleutelset, dus mijn vraag gelijk is wat ik eventueel nog nodig heb aan speciaal gereedschap.
Alle how-to's kan ik hier op het forum wel vinden, maar alle tips en adviezen zijn zeker welkom!
Bedankt wederom voor de reacties!
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Leeftijd: 52
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 34473
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 08.02.2018 - 22:47  ·  #8
Je bent niet bang en dat hoeft ook niet.
Gebruik een goede momentsleutel, bij deze klus zeker geen overbodige luxe.
Tools, welke je nodig hebt......
De kans is vrij groot dat je ze wel te leen kunt krijgen.
Ik zou wel beginnen me in te lezen, technisch gezien, zodat je weet wat je te wachten staat.
Alvast veel succes gewenst.
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 53
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 09.02.2018 - 06:56  ·  #9
Snap echt niet dat je niet eerst kijkt naar die oliekoeler / warmtewisselaar achterop het blok, voordat je uberhaupt aan een koppakking begint te denken.....
l2e
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drachten
Leeftijd: 41
Berichten: 27
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 09.02.2018 - 07:11  ·  #10
Oja de warmtewisselaar, ik zal die eens opzoeken, want ik heb geen idee waar die zit of hoe dat eruit ziet.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 48
Berichten: 259
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 09.02.2018 - 07:13  ·  #11
inderdaad eerst maar eens de oliekoeler vervangen ( als die lek is komt er ook koelvloeistof bij de olie ) daarna motor eens eerst een flush geven (forte) koelsysteem ook spoelen en dan alle vloeistoffen er nieuw op doen
Daarna kun je nog kijken of de koppakking kapot is
Ik heb eerlijk gezegd nog niet veel 850/v70 gezien met een kapotte koppakking
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 48
Berichten: 259
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 09.02.2018 - 07:14  ·  #12
zit achter op de motor onderkant tegen de carterpan rechterkant waar je lange aandrijfas zit
l2e
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drachten
Leeftijd: 41
Berichten: 27
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 09.02.2018 - 19:16  ·  #13
Kan ik daar zo bij, want ik heb geen brug..anders moet ik dat even laten doen.
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 39
Berichten: 3706
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 09.02.2018 - 19:54  ·  #14
Heb je een krik en assteunen?
Dan zou je erbij kunnen.

Anders wordt het lastig
l2e
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drachten
Leeftijd: 41
Berichten: 27
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: S70, gele sludge in luchtslangen

 · 
Posted: 10.02.2018 - 18:49  ·  #15
Auto net terug en blijkt dat de Koppakking nog goed is, maar de radiateur is lek, die moet worden vervangen. Ik heb onder de auto kunnen kijken toen hij daar op de brug stond en het gehele blok is nat van de olie. Lastig zo te zien waar het lekt, maar dat zou zo'n beetje alles kunnen zijn werd mij verteld..
Eerst maar de radiateur zien te vervangen en naar de carterventilatie kijken. Distributieriem is daarna aan de beurt en hopelijk zien te ontdekken waar het allemaal lekt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0