koppelings vliegwiel etc.

 
 
 
 
 
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 70
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 12.02.2018 - 23:26  ·  #1
Dag beste mensen.

Ik begin me beetje zorgen te maken over mijn koppeling.
volvov70, classic, 10v, 99, 144pk, 2.5, benzine/lpg-g3. 480k km.

Ik hoor/lees horrorverhalen over de te verwachten kosten bij de koppelingvervanging.
met name het vliegwiel, en dan wel het dual mass flywheel.

maar in mijn uitgebreide, auto info die ik ooit bij de volvodealer liet uitprinten,
met het z'g' VIN nummer, Fyoncode, chassisno productie'-eenheid type kenteken etc.
die print gaf de volledige uitrusting van de auto t/m ieder klein detail aan toe.
bij de post DJ01, mbt Flywheel, staat: flywheel : single mass flywheel.
er zit in mijn auto dus een single mass flywheel en geen dual mass.

wat betekent dit voor de koppeling vervanging, hoeft dat vliegwiel niet vervangen
te worden bij de koppelingwissel. en/of kan het eenvoudig afgevlakt worden.

ik heb nu nog geen ernstige klachten, alhoewel ik af en toe vermoed dat ik in de 3e versnelling
soms een kleine slip voel, als ik flink wil inhalen of zo, maar ik weet dit niet zeker, kan dat misschiern de "kickdown", zijn of zit die in deze Volvo niet in?

ik voel ook geen enkele trilling in de versnellingshandel en/of raar geluid bij aan en uit zetten
alles loopt vlekkeloos soepel

nou bedankt in ieder geval.

groet, gvz
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 12.02.2018 - 23:28  ·  #2
Inderdaad, vast vliegwiel. Alleen koppelingsetje met druklager vernieuwen, schuurpapiertje over het vliegwiel en klaar. Bij voorkeur krukaskeerring vernieuwen!
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 70
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 12.02.2018 - 23:33  ·  #3
tjee, bedankt voor de snelle reactie.


nou dat is volgens mij dus mazzel, dat gaat echt schelen in de kosten volgens mij, pff,
iets meer opgelucht.

merci
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 13.02.2018 - 07:04  ·  #4
Het scheelt je een kleine 800 aan onderdelen 😀. Gemiddelde koppeling set compleet van of Sachs of Luk kost zo'n 250 euro, rest is arbeid.
VolvoTaz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assendelft
Leeftijd: 77
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 01.03.2018 - 16:56  ·  #5
En zijn er inmiddels toch ervaringen van forumleden die ter vervanging van een dual-mass type, deze vervingen door een single-mass koppelingsgroep?
Meen ergens gelezen te hebben dat dit wel kan.
Bij het inwinnen bij verkopers wordt me dit afgeraden, maar ja de bakker zegt ook altijd, het brood te nemen dat vooraan en het duusrte is.

Hans met zijn S60 met 366.000 onder de wagen door.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 01.03.2018 - 18:42  ·  #6
Quote door VolvoTaz

En zijn er inmiddels toch ervaringen van forumleden die ter vervanging van een dual-mass type, deze vervingen door een single-mass koppelingsgroep?
Meen ergens gelezen te hebben dat dit wel kan.
Bij het inwinnen bij verkopers wordt me dit afgeraden, maar ja de bakker zegt ook altijd, het brood te nemen dat vooraan en het duusrte is.

Hans met zijn S60 met 366.000 onder de wagen door.



Ik heb dit ook gedaan toen mijn dual mass vliegwiel versleten was. Een "gewoon" vast vliegwiel, nieuwe koppelingsplaat en denkgroep icm hydraulisch druklager. Loopt prima zonder extra trillingen of andere doemscenario's.
VolvoTaz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assendelft
Leeftijd: 77
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Single mass i.p.v. dual-mass vliegwiel.

 · 
Posted: 01.03.2018 - 18:50  ·  #7
Kan het toch nog van belang zijn wanneer er een caravan achter hangt. Huidige dual-mass geeft blijk van speling, maar slipt nooit. Wel dat vervelende bokken, op een moment dat je even de koppeling te bruusk bedient.
Hans
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 01.03.2018 - 19:35  ·  #8
Ik rij ook met een caravan er achter van 1400 kg. Nooit problemen mee gehad.

Overigens kunnen beide vliegwielen niet slippen, dat doet de koppelingsplaat als er sprake is van slippen.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 02.03.2018 - 05:52  ·  #9
Eensch en kan idd 'gewoon' omgebouwd worden met de juiste artikelen. Inmiddels hier ook al een aantal keren gedaan.
MichelB
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 05.03.2018 - 13:15  ·  #10
Welke onderdelen heb je nodig voor eenbouw dan. Ben wel benieuwd als ik op termijn de mijne moet vervangen is dat toch een goeie optie om in het achterhoofd te hebben.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 05.03.2018 - 18:57  ·  #11
1 vast vliegwiel van bijvoorbeeld een 2.5 10v.
Nieuwe krukasbouten.
Meer niet
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5826
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 05.03.2018 - 21:13  ·  #12
Volgens mij is het grootste probleem met een vast vliegwiel ipv dual is dat je iets meer trilingen kunt krijgen uit het blok. dat vangt het dual vliegwiel nl op.
https://automotive-werkplaats….ijtagedeel
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 05.03.2018 - 21:22  ·  #13
Klopt dat is de reden ook. Je moet ook de passende koppelingsplaat met veren er in gebruiken bij een vast vliegwiel. En het aangrijpen gaat iets soepeler met een dmf. Maar met een vast vliegwiel heb je weer beter gevoel.
Let wel op hoeveel spiebanen er op de ingaande as van de bak zitten, er zijn verschillende mogelijkheden.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 05.03.2018 - 22:37  ·  #14
Via mijn grossier kan ik een complete set kopen van ik dacht luk.

Vast vliegwiel met koppelingset en druklager.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: koppelings vliegwiel etc.

 · 
Posted: 06.03.2018 - 18:49  ·  #15
Quote door Blade

Via mijn grossier kan ik een complete set kopen van ik dacht luk.

Vast vliegwiel met koppelingset en druklager.

Klinkt hoopvol Poika, hopelijk heeft je leverancier ook scherpe prijzen? O-)
Het DMF van mijn auto heeft het 2,5 jaar en 60.000 km uitgehouden. Dit was ook een LUK set.
Nu schuurt ie bij optrekken zoals je weet en trilt het wat..

De verkeerde afstelling/slijtage van de VVT ic.m de tuning (alles of niets) zal vast ook niet bevorderlijk zijn geweest.. maar als je alles achteraf weet..?
Ik rij dus maar voorzichtig door totdat het schip met geld binnenvaart en ik zoiets kan laten vervangen.
Dus een single massa vliegwiel heeft ook mijn aandacht...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0