Koelvloeistofreservoir vervangen

 
 
 
 
 
koeni
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Koelvloeistofreservoir vervangen

 · 
Posted: 04.04.2018 - 11:28  ·  #1
In het koelvloeistofreservoir van mijn V70 T6 (MY2008) zit een klein scheurtje waardoor het vloeistofniveau telkens zakt. Als ik het bijvul zie ik kleine druppeltjes naar beneden rollen.

Ik heb een nieuw reservoir besteld en ben van plan om het reservoir zelf te gaan vervangen.

Aangezien ik weinig ervaring heb met sleutelen, wil ik graag weten hoe ik dit klusje moet aanpakken en wat de aandachtspunten zijn.

Graag jullie advies!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4100
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistofreservoir vervangen

 · 
Posted: 04.04.2018 - 12:57  ·  #2
Dag Koeni,

Koelvloeistof lijkt geen heftig spul, maar is knap giftig en slecht voor lak en andere onderdelen (bijv. aandrijfriemen) dus lekkages goed afspoelen met schoon water en als je gaat vervangen de onderliggende boel goed afdekken met doeken oid.

Je moet ofwel een deel van de koelvloeistof aftappen, of het vaatje leegzuigen (niet met de mond!), om het niveau onder het vaatje te krijgen.
Aftappen kan maar op 2 punten (bij mijn auto): onderaan de radiateur of achterop het motorblok, daar zit een metalen buisje met een aftappunt erop. Om minder te morsen kan je daar een passend slangetje op steken.

Leegzuigen is denk ik het makkelijkst, of aftappen onderaan de radiateur (maar dan moet je wel een beetje onder de auto kunnen... veilig!). Leegzuigen kun je met een grote injectiespuit doen ('voedingsspuit'), kan je bijv. bij de apotheek of mogelijk drogist kopen. Moet je wel iets van een slangetje hebben om helemaal onderin te komen.

Mogelijk kan je het vaatje loskoppelen en voldoende draaien om het leeg te gieten, maar dat betwijfel ik.

Als je het vaatje (zo goed als) leeg hebt, de slangetjes loskoppelen (dunne retour slang en onderaan de dikke aanvoerslang - uit die laatste zal nog wel wat lekken). Slangetjes omhoog vastklemmen, niet naar beneden laten hangen, dan beperk je lekkage.
Nieuwe vaatje installeren, slangklemmen goed vastzetten (vast, maar niet té vast, het is maar plastic) en afgetapte vloeistof weer terugdoen. Evt. wat extra kopen om verloren koelvloeistof aan te vullen - moet wel de goede zijn want je mag niet zomaar koelvloeistoffen mengen en er zijn nogal wat verschillende soorten (veelal te herkennen aan de kleur).

Edit: als je maar een beetje aftapt heb je in principe geen risico op luchtbellen, want het motorblok is niet leeg geweest. Na de operatie motor volledig warm laten lopen (want de druk in het systeem neemt daardoor toe) en controleren op lekkage (vooral daar waar je bezig bent geweest: slangklemmetjes etc). Pas op met het evt. openen van het reservoir als de boel warm/heet is, want er staat dan druk op en de hete vloeistof kan overstromen/eruit spuiten als je het niet goed doet (dikke doek erover om risico op brandwonden te beperken, en de druk heel langzaam weg laten sijpelen door de dop een klein beetje los te draaien totdat het sist).

Afhankelijk van de staat/ leeftijd van je koelvloeistof is het wellicht beter om het geheel te vervangen, maar dan moet je wel op beide punten aftappen en liefst even doorspoelen... dan wordt het wel een iets grotere operatie.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1460
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistofreservoir vervangen

 · 
Posted: 06.04.2018 - 19:54  ·  #3
Kijk even wat voor klemmen er nu op de slangen zitten. Niet alle slangklemmen zijn opnieuw te gebruiken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0