Rijden op E85

Wat moet er aangepast worden?

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Rijden op E85

 · 
Posted: 08.04.2018 - 14:16  ·  #1
In o.a. Frankrijk is rijden op E85 een stuk goedkoper dan op normale benzine. E85 is zelfs nog flink goedkoper dan LPG in Frankrijk.
Een standaard benzine motor kan op E85 rijden, mits de motoronderdelen van aluminium, magnesium en rubber die met E85 in aanraking komen, vervangen worden door andere materialen, zoals RVS.

Nu vraag ik mij af, welke onderdelen zijn dat in onze Volvo's die dan vervangen zouden moeten worden?

De zuigerbussen zijn van staal, kleppen idem. De kop is wel van aluminium, maar in hoeverre krijgt E85 de kans om die aan te tasten?
roverp5b
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 08.04.2018 - 15:36  ·  #2
Dat alu delen vervangen zouden moeten worden is voor mij nieuw, volgens mij gaat het om bepaalde soort rubber onderdelen die niet goed tegen E85 kunnen, en dan niet eens bij alle merken, volgens mij staat ergens op google een lijst met merken welke aangepast moeten worden, heb zelf in Duitsland ook E85 getankt en heb hier nooit enig nadeel van ondervonden dan alleen een iets hoger verbruik.
Ik rij met een V70N T5 2001
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 08.04.2018 - 16:30  ·  #3
Bij mijn weten kunnen alleen de Flexifuel motoren met bio-ethanol oftewel E85 overweg. Er moet van alles worden aangepast (brandstofpomp, leidingen, cilinderkop), omdat ethanol een stuk agressiever is dan benzine. Sensoren detecteren de verhouding benzine/ethanol en passen het inspuitprogramma er op aan, de energiedichtheid van E85 is lager, dus je rijdt minder zuinig. Ook vervuilt de motor intern veel meer. Daarom hebben Flexifuel motoren elke 10.000 km verse olie nodig. Daarnaast zijn ze nauwelijks verkocht in Nederland, wel in Duitsland en Zweden. Ik heb zelf een V70 2.0F uit Zweden, als er iets stuk is aan het brandstofcircuit dan moet het onderdeel in Zweden worden besteld.
De 2.0F is relatief ongewild en daardoor goedkoop, er is ook een 2.5FT en een T4F als je wat meer power wilt. En ze kunnen zonder aanpassingen op de cilinderkop naar LPG worden omgebouwd.
roverp5b
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 08.04.2018 - 16:38  ·  #4
Mijn fout, ik ben in de war met E10, volkomen iets anders. E10 kan je zonder zorgen tanken
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 08.04.2018 - 16:41  ·  #5
Klopt, de enige Volvo's van na 1975 die niet op E10 kan rijden zijn de Mitsubishi's met GDI motor. De rest heeft er geen moeite mee. Maar nog steeds: hoger verbruik en meer interne vervuiling van de motor.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 08.04.2018 - 18:46  ·  #6
Ok. Het komt er dus eigenlijk op neer, dat een motor geschikt maken voor E85 dus eigenlijk onbegonnen werk is, als ik het zo begrijp.

Nog even verder zitten snuffelen. Op forums.turbobricks.com kom ik een handleiding voor ombouw naar E85.
Daar wordt aangegeven dat de motor juist schoner blijft en E85 niet corrosief is.

Nu ben ik het spoor wat bijster....
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1458
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 08.04.2018 - 20:17  ·  #7
Quote
dat de motor juist schoner blijft en E85 niet corrosief is.
Nu ben ik het spoor wat bijster....

Welk onderdeel blijft schoner: inlaat, injectie, cilinders, kleppen, uitlaat?
Corrosief voor welk materiaal: Polyethyleen, polypropanol, ABS, Polyurethaan, aluminium, staal, RVS, messing?

Kortom er is voor iedere setup wel weer een voordeel te verzinnen.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 08.04.2018 - 22:05  ·  #8
Ethanol is hygroscopisch en daarmee corrosief. Lees bijvoorbeeld http://www.amt.nl/techniek/art…1-10111970

Ander nadeel: bij lage temperaturen start de auto niet op E85. Sowieso wordt er in de winter meer benzine bijgemengd (en zou dan eigenlijk E70 moeten heten ;) ) en moet je de motor verwarmen met een standkachel of een block heater. De Volvo's met Flexifuel motor zijn standaard uitgerust met block heater en kun je herkennen aan een klein zwart klepje in de voorbumper, waar de aansluiting voor de DEFA elektrische motorverwarming zit. Alleen als je Yuri heet en in Canada woont bouw je zoiets achteraf in: https://www.youtube.com/watch?v=32iAEKoZzds
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 08.04.2018 - 23:18  ·  #9
Ga ik lezen.

Hierbij nog de link van iemand van iemand die op e85 rijdt (volvo 945).:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1458
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 09.04.2018 - 02:19  ·  #10
Quote
Ethanol is hygroscopisch en daarmee corrosief.

Dat is 1 van de vele soorten corrosie en treft uitsluitend ijzer houdende materialen (en dan nog niet eens allemaal)
Belangrijk, maar naast corrosie door vocht zijn er nog vele andere manieren waarop je blok plots kan overlijden door corrosie.
Veel kunststof onderdelen kunnen uit elkaar geblazen worden door chemische aantasting. Denk aan rubbers die opeens week worden en een factor 3 groter of een zacht plastic opeens superhard wordt na contact met stearinezuur of een hard plastic dat opeens superzacht wordt doordat het in contact komt met nonylfenol.
Allemaal vormen van corrosie...
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 09.04.2018 - 09:07  ·  #11
Sorry, ik ben geen chemicus, ik heb alleen verstand van elektronica. ;) Het AMT artikel dat ik aanhaalde, dat was voor mij verhelderend genoeg m.b.t. de inwerking van E85 op de motor en het brandstofsysteem.
Quote
Ethanol of alcohol is een ontvetter van de eerste orde. Wie daar in een ‘gewone’ benzine-auto een tank van leeg rijdt, neemt grote risico’s met brandstofpomp en injectoren. Ook rubber brandstofleidingen, de kunststof benzinetank en de kleppen en klepzetels in uw benzine-auto hebben het niet erg op ethanol.
Quote
Verder zou u korte ritjes beslist moeten vermijden. De kans op olieverdunning is namelijk veel groter. Bovendien is ethanol veel corrosiever, zodat de olie sneller veroudert. Vandaar ook dat voor FlexiFuel-auto’s een gehalveerde verversingstermijn geldt.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 09.04.2018 - 11:30  ·  #12
Ik heb circa 30.000 km met mijn huidige op E85 gereden. Geen enkel probleem gehad. Heb het indertijd nagezocht op internet en het zou met de 2.5T motoren geen probleem moeten zijn. Dat klopte dus.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 09.04.2018 - 11:35  ·  #13
En je hebt echt een 2.5T, geen 2.5FT? Waar niet expliciet Flexifuel bij staat? Dan heb je tot nu toe ongelofelijk veel geluk gehad. Diverse componenten in en om de motor zijn wezenlijk anders en de boordcomputer heeft een extra programma om meer brandstof in te spuiten als er op ethanol wordt gereden, omdat de energiedichtheid een stuk lager is.
Heb je wel netjes elke 10.000 km de olie ververst?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 09.04.2018 - 11:55  ·  #14
Quote door brinkie

En je hebt echt een 2.5T, geen 2.5FT? Waar niet expliciet Flexifuel bij staat? Dan heb je tot nu toe ongelofelijk veel geluk gehad. Diverse componenten in en om de motor zijn wezenlijk anders en de boordcomputer heeft een extra programma om meer brandstof in te spuiten als er op ethanol wordt gereden, omdat de energiedichtheid een stuk lager is.
Heb je wel netjes elke 10.000 km de olie ververst?

Brinkie, heb net zitten zoeken op Google. Denk dat je gelijk hebt en dat ik in de war ben met E10!!!
85 % ethanol daar kan een blok nooit tegen volgens mij. Moet wel E10 zijn geweest ieder keer.
Zal wat beter op letten als ik tank...Meende toch werkelijk dat het steeds E85 was wat ik tankte. Normale ongelood was meestal niet te krijgen. Je moest dan dure super tanken.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Rijden op E85

 · 
Posted: 09.04.2018 - 12:46  ·  #15
Ja, dan heb je E10 getankt (SP95-E10 of Super E10), wat in principe in alle Volvo's vanaf 1976 kan worden gebruikt, op de S/V40 met Mitsubishi 1.8 GDi-motor na. Het cijfer achter de E geeft het percentage ethanol aan in de brandstof. Vooral in Frankrijk kun je vaak niks anders krijgen dan E10, of je moet SP98 (Super Plus) gaan tanken. In Nederland doen ze daar nog niet aan.
De ANWB heeft in 2012 een leuk experiment gedaan met een auto die niet tegen E10 kan, daarvan ging na 20.000 km de brandstofpomp spectaculair kapot. https://www.anwb.nl/auto/nieuw…hikte-auto
 
Selected quotes for multi-quoting:   0