Voorkant verlagen of achterkant verhogen?

 
 
 
 
 
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 100
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Voorkant verlagen of achterkant verhogen?

 · 
Posted: 17.04.2018 - 18:48  ·  #1
Bij mijn S60 staat de achterkant lager dan de voorkant. Dit komt door de gastank/volle benzinetank, subwoofer en nog meer spul in de kofferbak. Binnenkort ga ik de dempers aan de voorkant vervangen en sta ik voor de keus of ik wat aan het verschil in hoogte voor/achter wat ga doen als ik toch bezig ben. De afstand van midden van de velg tot de wielkast (hartmaat?) voor is 37cm en achter 35cm. Standaard is 38cm als ik het goed gelezen heb. Voor is hij dus door de leeftijd iets ingezakt.

Hier plaatje van hoe het er nu uit ziet: klik

Goedkoopste optie is alle huidige veren behouden en bij de achterveren van die blokken tussen de wikkels zodat hij 2cm hoger komt te staan. Ik weet niet direct wat dit voor het comfort/rijgedrag betekend in praktijk.
Volgende optie is om een setje verlagingsveren aan te schaffen en bijbehorende dempers. Het gaat toch uit elkaar dus welke veer/demper er precies op komt maakt voor het werk niet uit. Als schokdemper komt er dan Bilstein B8. Achter heb ik de B6 zitten. Voor veren heb ik gevonden de Promaxx 35mm voor 81euro waarmee de auto voor op 34,5cm zou uitkomen en daarmee iets lager dan achter, en de bekende Eiback Pro-kit voor het dubbele waarbij ik ook de veren voor achter heb maar niet gebruik. Deze zou 30mm verlagen en daarmee op 35cm uitkomen net als de achterkant. Eibach alleen positieve dingen over gehoord. Over Promaxx (of Apex, wat denk ik de fabrikant is gezien evenveel verlaging en zelfde verhaaltje over de geschiedenis van het merk) overwegend ook positief maar iets stugger. Beide veren zijn progressief
Laatste optie is om de veren achter vervangen voor verzwaarde veren voor 100euro. Nadeel is dat dit ook gelijk veel extra werk is. Ook is het lastig te bepalen hoeveel hoger de auto achter zal zijn.

Wat zouden jullie kiezen en wat zou perse een afrader zijn?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1447
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Voorkant verlagen of achterkant verhogen?

 · 
Posted: 18.04.2018 - 04:07  ·  #2
Natuurkunde zegt: Meer gewicht --> zwaardere veren. (Als je tenminste wilt dat de auto net zo strak rijdt als bedoeld)
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 100
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Voorkant verlagen of achterkant verhogen?

 · 
Posted: 19.04.2018 - 20:29  ·  #3
Bedankt voor de natuurkunde Vogel. Dat klinkt logisch ja. Met al deels ingeveerde veren is de veerweg die nog over is een stuk minder groot. Wat ik op diverse plekken lees over hulpveren progressief/lineair en de verhoging zonder belading en met een bepaalde belading en het verschil dan vergeleken met standaard veer is behulpzaam. Echter bij de verzwaarde veren bij Estate Services krijg ik geen concrete info. Op mijn mailtje met de vraag of er informatie is over de verhoging ten opzicht van standaard omdat hij vanwege de gastank subwoofer en andere diverse spullen 2cm lager is dan voor krijg ik als antwoord 'Het zijn zgn progressieve veren, komt niet echt hoger maar wordt stugger met belasting'. Wanneer ik vraag wat het nut is als het alleen stugger wordt zonder hoger uit te komen krijg ik als iets duidelijker antwoord 'Je auto zakt nu door ten opzichte van de onbeladen hoogte en met onze veren niet dus komt hoger'. Denk dat ik maar de gok moet wagen dat dat minimaal de 2cm is die hij nu lager is dan voor want concreter dan dit verwacht ik niet dat het wordt <_<
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 272
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Voorkant verlagen of achterkant verhogen?

 · 
Posted: 19.04.2018 - 22:34  ·  #4
Een voordelige oplossing is S80 veren achteraan. Ik heb zelf V70 veren, hiermee is ie net iets aan de hoge kant.
Stropdas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 100
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Voorkant verlagen of achterkant verhogen?

 · 
Posted: 07.01.2019 - 23:57  ·  #5
Beetje laat, maar hier nog even een update. Ik heb twee verzwaarde veren voor de S60 gekocht
https://www.estateservices.nl/…waard.html
Foto van oud links en nieuw rechts
Heb een kant achter gedaan, maar geen verschil in hoogte. Zag er eigenlijk net zo uit als wat er onder vandaan kwam. Of ik heb ze al of deze zijn stiekem geen verzwaarde veren aangezien ik het ook niet erg progressief over vind komen. Was beetje een kutklusje om in mijn eentje te doen dus had geen zin om ook de andere kant te doen, zeker niet als het geen zin heeft. Ik laat het denk ik maar zo.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3723
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Voorkant verlagen of achterkant verhogen?

 · 
Posted: 08.01.2019 - 06:14  ·  #6
Ziet er idd niet anders uit. Aantal windingen gelijk, dikte vd veer ook? Waarom geen nivomats eronder, veeeel simpeler klusje!
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Voorkant verlagen of achterkant verhogen?

 · 
Posted: 08.01.2019 - 09:26  ·  #7
Verzwaarde veren betekent niet dat de auto nominaal hoog gaat liggen.
Waar deze veren voor gedesignd zijn is dat de auto minder ver inzakt als je hem zwaar belast.

Ik ben zelf bezig met het verhogen van mijn XC70 2012, ik print met mijn 3D printer vul platen die tussen de veer en
carrosserie gemonteerd moeten worden .
Ik verwacht niet dat mijn oplossing direct past bij jou omdat je een 2004 model hebt.
Ik moet het allemaal nog monteren.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Voorkant verlagen of achterkant verhogen?

 · 
Posted: 08.01.2019 - 11:18  ·  #8
Quote door bartk

Verzwaarde veren betekent niet dat de auto nominaal hoog gaat liggen.
Waar deze veren voor gedesignd zijn is dat de auto minder ver inzakt als je hem zwaar belast.


Mee eens, maar de auto zou wel minder ver moeten inzakken door zijn eigen gewicht als er stijvere (niet langere) veren onder gezet worden.

Quote door bartk

Ik ben zelf bezig met het verhogen van mijn XC70 2012, ik print met mijn 3D printer vul platen die tussen de veer en
carrosserie gemonteerd moeten worden .
Ik verwacht niet dat mijn oplossing direct past bij jou omdat je een 2004 model hebt.
Ik moet het allemaal nog monteren.


Off-topic: Ik weet niet hoeveel je verhoogt, maar hou er wel rekening mee dat het zwaartepunt van de auto dan hoger komt te liggen en de bochtenstabiliteit daardoor minder wordt. Hoeveel dat is, geen idee, maar Je hoort regelmatig dat een verlaging zoveel doet voor het bochtengedrag (in positieve zin), dus een evenredige wijziging de hoogte in kan wel negatief uitpakken op dat aspect. En de uitlijning moet je wellicht ook aanpassen... volgens mij verandert je hele ophangingsgeometrie hierdoor dus met wat vulplaatjes kan je een hoop teweegbrengen denk ik.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Voorkant verlagen of achterkant verhogen?

 · 
Posted: 08.01.2019 - 14:20  ·  #9
Ik heb nog een set ipd veerverhogers liggen; die draai je er zo tussen. Laat maar weten! Hoeft niet veel te kosten!
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Voorkant verlagen of achterkant verhogen?

 · 
Posted: 08.01.2019 - 15:54  ·  #10
Quote door Bolbo

Off-topic: Ik weet niet hoeveel je verhoogt, maar hou er wel rekening mee dat het zwaartepunt van de auto dan hoger komt te liggen en de bochtenstabiliteit daardoor minder wordt. Hoeveel dat is, geen idee, maar Je hoort regelmatig dat een verlaging zoveel doet voor het bochtengedrag (in positieve zin), dus een evenredige wijziging de hoogte in kan wel negatief uitpakken op dat aspect. En de uitlijning moet je wellicht ook aanpassen... volgens mij verandert je hele ophangingsgeometrie hierdoor dus met wat vulplaatjes kan je een hoop teweegbrengen denk ik.


Ik weet dat het invloed gaat hebben op het weggedrag, Daarom zijn het ook maar 2.5 cm opvullen + de 1.4cm van de hogere banden. Voor kun je ook niet veel meer doen dan 2.5cm omdat de voorophanging niet verder naar beneden kan in volle uitslag.
Maar dan nog heeft het invloed, hoeveel slechter het wordt weet ik niet. Uitlijnen moest toch al gebeuren en ik wacht met het uitlijnen tot dat ik hem verhoogt heb.
Achter verhogen zal geen echte invloed hebben op de uitlijning.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0