Mass air flowmeter

Waarde?

 
 
 
 
 
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 777
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Mass air flowmeter

 · 
Posted: 30.06.2018 - 20:49  ·  #1
Ik vind dat mijn v70 nog niet zo mooi loopt als dat zou moeten.

Nu zat ik de waarde van de maf live uit te lezen en ik zag dat er bij vollast, een waarde gehaald werd van 88 g/s en een voltage van 3.66 V

Nu is mijn vraag is dat een goede waarde? Of is het te weinig of teveel?

Ook zag ik dat de evap canister close valve de hele tijd de waarde OPEN aangeeft. Klopt dat wel? Wanneer zou die moeten sluiten?
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 51
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1022
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 30.06.2018 - 23:03  ·  #2
Goeie, dat uitlezen.. waar doe je dat in vida?
Ik heb eigenlijk op de gok een nieuwe MAF gekocht in DLD, niet eens gemeten zoals jij.
Maar kan dat meten ook in je eentje? Of moet iemand ernaast zitten?
(Dat is lastig in mijn geval) Maar Doeke schijnt vrij goedkoop aan nieuw Maf te kunnen komen, ik was 120 kwijt voor een Bosch..volgende week maar plaatsen.

Maar ik was wel nieuwsgierig naar een meting vooraf en achteraf..
DJ

PS de mijne loopt niet eens slecht, alleen vermogen komt er een beetje bruusk in.. verder niet eigenlijk.
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 777
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 30.06.2018 - 23:22  ·  #3
In vida onder communicatie auto> ecm
Daar staat een hele lijst aan opties die je kan aanklikken. Oa maf... maar ook Lambda etc.

Ik heb inmiddels de waarden voor stationair en onbelast 2500 rpm ook gevonden. Dat lijkt prima op de opgegeven waarden alleen dat is onbelast. Hoe zit het met de belaste waarde ?

Overigens kan ik over de evap canister niks in vida vinden... 🙁
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 01.07.2018 - 07:13  ·  #4
Misschien een domme vraag, maar waarom wil je de LMM uit lezen ? M.i. alleen interessant om te zien of deze wel of niet gaat 'clippen' en het laatste is alleen van toepassing als de auto getuned is. Op een standaard auto met standaard software is dit ook al niet van toepassing....
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 41
Berichten: 4414
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 01.07.2018 - 07:36  ·  #5
En wat is clippen Dirk?

Kan je niet met uitlezen achterhalen of hij op zijn laatste eind loopt?
Bij mijn vorige V70 was de denso LMM zo zwart als roet.
Met een nieuwe liep de motor een stuk beter.
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 777
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 01.07.2018 - 07:45  ·  #6
Ik lees de maf uit omdat ik wil weten of deze de juiste waarden afgeeft.
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 01.07.2018 - 08:35  ·  #7
Quote door Plein69

En wat is clippen Dirk?
Het is een heel verhaal maar in het kort komt het er op neer dat clippen betekend dat de LMM aan het eind van zijn meetbereik zit. De LMM 'regelt' van 0-5V en hoe dichter tegen die 5V aan (dan bereikt hij ook zijn maximum en kan niet goed meer 'rekenen') hoe beroerder het word.

Dat is ook de reden waarom deze waarde bij het tunen belangrijk is, en wat je dus ook vaak ziet dat als de benzine auto's getuned worden er een grotere LMMbehuizing word gemonteerd om te zorgen dat de LMM de gepasseerde hoeveelheid lucht weer juist kan meten. De meest gebruikte behuizingen bij Volvo zijn dan bijvoorbeeld een 3" behuizing (Volvo 960) of een 3.25" behuizing (BMW). Er zijn zelfs mensen die met een 4" LMM behuizing rijden ! Het verschil in diameter van de LMM behuizing is dus behoorlijk groot, tussen de standaard uitvoering en de 3.25" zit bijna 25.4 mm verschil in diameter. Laat staan met de 4" , dat is qua diameter bijna een verschil van 44 mm doorsnede !!

Het 'probleem' is dat als de LMM dicht tegen die 5V aan komt (en ja, 3.88V loopt hij al bijna op zijn eind), de verkeerde waardes aan de ECU worden doorgegeven en de ECU moet gaan schatten hoeveel lucht er passeert. Hij kan dus niet meer beschikken over de juist gemeten hoeveelheid lucht. Juist door de grotere LMM behuizing kan er meer lucht gemeten worden en daalt de waarde van de LMM en de ECU beschikt over de juiste informatie qua hoeveelheid lucht die passeert en kan hierop ook veel preciezer zijn hoeveelheid brandstof aanpassen. De ECU hoeft dus niet te 'schatten' over de hoeveelheid lucht die passeert.

Puur even als voorbeeld bedoeld om het uit te leggen en de getallen zijn fictief; bij een standaard behuizing heeft de LMM een waarde van 3.88V en dezelfde LMM 'meet' bijvoorbeeld in een 3.25"behuizing dan ineens 2.4V. Ergo, zijn daadwerkelijke meetbereik word enorm vergroot.

Terugkomend op het verhaal; deze meetwaarde is dus eigenlijk alleen interessant als je serieus met tunen bezig bent. Een LMM heeft absoluut niet het eeuwige leven en deze moet je af en toe gewoon vervangen. Het meten van zijn waarde kan een indicatie zijn maar zegt weer niet alles. Heb hier al van alles meegemaakt bij de LMM's qua storingen en nee, ze worden niet allemaal in o.a. Vida / Brickdiag / Vol-FCR aangegeven. Deze storingen kunnen echt variabel zijn (dus niet altijd hetzelfde) en dat maakt het oplossen vaak lastig cq lastig te herkennen. Zo zal de ene auto met een rotte LMM beroerd in zijn toeren kunnen lopen, stotteren of inhouden en de 2e auto bijvoorbeeld alleen rottig stationair lopen.

Daarom ben ik, en ik gelukkig niet alleen, altijd een voorstander van een goede stage 0. Dat betekend dus o.a. alle sensoren (lambda-LMM-nokkenas-BDP) vervangen door nieuwe. Kost even wat maar je sluit meteen zoveel mogelijke electronische oorzaken / storingen eigenlijk meteen al uit.
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 777
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 01.07.2018 - 08:45  ·  #8
Helder verhaal Dirk! Dank je wel.
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 31
Homepage: autobedrijfpolter…
Berichten: 4184
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 01.07.2018 - 08:45  ·  #9
Quote door ravado

Ik vind dat mijn v70 nog niet zo mooi loopt als dat zou moeten.

Nu zat ik de waarde van de maf live uit te lezen en ik zag dat er bij vollast, een waarde gehaald werd van 88 g/s en een voltage van 3.66 V

Nu is mijn vraag is dat een goede waarde? Of is het te weinig of teveel?

Ook zag ik dat de evap canister close valve de hele tijd de waarde OPEN aangeeft. Klopt dat wel? Wanneer zou die moeten sluiten?


Loopt de motor zowel op benzine als gas niet zo lekker? Of op 1 vd brandstoffen?
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 777
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 01.07.2018 - 08:49  ·  #10
Weet je toevallig ook antwoord op de vraag over de canister purge valve? Is het normaal dat die de hele tijd open staat?
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 777
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 01.07.2018 - 08:51  ·  #11
@blade: nee op beiden. Heb het lpg systeem L geheel afgekoppeld gehad. Gaf geen verschil.

Je voelt af en toe dat de motor ineens wel goed door trekt om vervolgens na 2 seconden weer minder goed te trekken. (85% vermogen gevoelsmatig)
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 31
Homepage: autobedrijfpolter…
Berichten: 4184
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 01.07.2018 - 08:54  ·  #12
Wat heb je tot nu toe allemaal gedaan?

Kan me nog het vacuum verhaal herinneren.
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 01.07.2018 - 08:56  ·  #13
Zodra de motor loopt zal de EVAP open staan, juist om de benzinedampen af te voeren vanaf het koolstoffilter. Deze gaan dan terug het inlaatspruitstuk in. Soms willen die EVAP's wel eens voor problemen zorgen. Om het even snel te controleren, trek je de stekker van de EVAP klep even los en gaat een rondje rijden. De slang van de EVAPklep naar het spruitstuk toe willen nog wel eens uitdrogen cq scheuren. Erg makkelijk te controleren met remmenreiniger. gewoon er even op spuiten en als je verschil hoort in motorloop is die slang verrot.
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 777
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 01.07.2018 - 08:58  ·  #14
Nieuwe bougies, nieuwe bobines, krukassensor, nokkkenassensor, map sensor. Vacuumslangen vervangen.

Het is al stukken beter als het was maar nog niet 100%.

@Dirk: ik ga de stekker er even afhalen. Kijken wat het verschil is.
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 777
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Mass air flowmeter

 · 
Posted: 01.07.2018 - 09:46  ·  #15
Ik heb even de stekker er af gehaald maar ik merk geen verschil.

Ik heb het idee dat de motor koud beter reageert dan warm.

Op de 0-100 sprint doet ie op beide brandstoffen ongeveer 11.5 seconden .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0