een "kunk" bij insturen.

 
 
 
 
 
dhz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wetsinge
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 03.07.2018 - 11:25  ·  #1
Hallo,

Na vele jaren Renault, Anderhalf jaar geleden de overstap gewaagd naar een Volvo V70, Bifuel uit 2003. Automaat. staat nu 500000km op de teller.
Zo'n automaat is echt ideaal. In de Renault jaren de nodige technische kennis op gedaan. behalve banden wissel en uitlijnen altijd alles zelf gedaan.

De v70 rijdt goed relaxt. het eerste jaar heb ik het tellerklokje laten repareren en zelf de verdamper en gasverdeel huis gereinigd/gereviseerd.

Nu zit ik echter met het volgende.
wanneer ik het stuur omdraai bij stilstand, volledig naar links of rechts dan hoor je een soort "kunk"
Dit hoor ik ook als ik door de bocht ga.
De auto is onlangs voor de apk geweest hiervoor heb ik 1 fusee vervangen dus die kunnen het niet zijn.
Ook de 2 delen van het veerpoot lager zijn beide vervangen.
Daarnaast trilt hij ook lichtelijk in het stuur op de snelweg. Dit kunnen de banden evt. zijn die moeten voor oktober wel vervangen worden.
wie heeft hiervoor een verklaring.
graag hoor ik hierover.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 03.07.2018 - 11:35  ·  #2
Je omschrijving klinkt als een versleten veerpootlager, maar je schrijft dat je lager en veerpootrubber al vervangen zijn. Hoe lang is dat geleden en welk merk heb je gebruikt? Je kan de moer bovenop de veerpoot losdraaien, rubber schijf verwijderen en daarna kijken of de bus van het veerpootrubber nog vast zit. Deze wil wel eens losscheuren. Die moer lossen kan zonder veerspanners want de veer wordt onder spanning gehouden met een kruismoer die lager zit.

Trillen kan verschillende oorzaken hebben, van onbalans in de banden tot draagarm of aandrijfas.
dhz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wetsinge
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 03.07.2018 - 12:44  ·  #3
Ik heb ze hooguit 6 weken geleden vervangen.
merk lager: magnum technology
merk rubber: stark
NK-S90
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 386
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 03.07.2018 - 13:16  ·  #4
Had laatst hetzelfde: de binnenste stuurkogels vervangen en het “klunk” was weg.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 03.07.2018 - 16:04  ·  #5
Quote door dhz

Ik heb ze hooguit 6 weken geleden vervangen.
merk lager: magnum technology
merk rubber: stark


Dat zou dan wel heel erg snel zijn!

Al heb ik mijn bedenkingen bij de levensduur van deze merken. Maar dat is een ander verhaal.
Stuurkogels (binnenste en/of buitenste) zou inderdaad ook kunnen. Kwestie van controleren op speling.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 03.07.2018 - 16:24  ·  #6
Martijnvankalkeren had ook Stark rubbers gebruikt... in no time aan gort kapot... ik zou dus toch even checken.

Zijn ze stuk, kies dam lemforder oid.
Sep1983
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Made
Leeftijd: 41
Berichten: 327
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 04.07.2018 - 12:41  ·  #7
ik had geen kloenk maar een foemp met insturen was dus onderstaand artikel :

Symptoom: 'foemp' geluidje tijdens sturen plus minieme weerstand op 1 punt. bij zeer droge koppeling kan ook speling ontstaan.

1. Verwijder je vloermat aan de bestuurderszijde.
2. Trek de vloerbedekking vanaf de bovenkant bij de pedalen zover als gaat naar beneden.
3. Rond de stuuras zit onder de pedalen een rubberen hoes. Deze heeft twee lagen. Trek de eerste laag omhoog, zodat hij binnenste buiten komt te zitten.
4. Nu zie je om de onderste laag een veerklem. Deze zit niet strak en is met de hand te verwijderen. Uiteinden naar elkaartoe knijpen en de veer weghaken achter de randjes op de rubberen hoes.
5. Trek de gehele hoes omhoog langs de stuuras. Als dit lastig gaat kun je eventueel wat siliconenspray tussen de bovenste manchet spuiten, die zit het strakst.
6. De kruiskoppeling ligt nu bloot. Smeer deze. (Met vet of wat dan ook. Ik heb Teflonspray gebruikt).
7. Monteer alles weer in omgekeerde volgorde.
8. Er zit een tweede kruiskoppeling boven de manchet, achter de onderzijde van het dashboard. Ik heb deze voor de zekerheid ook ingespoten.

Klusje van 10 minuten hooguit.
dhz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wetsinge
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

homokineet vervangen

 · 
Posted: 07.07.2018 - 07:50  ·  #8
afgelopen week heb ik alles nog eens nagelopen. Ik kwam erachter dat de linker aandrijfas in de lengte richting speling heeft.
Ik heb een nieuwe homokineet besteld, komt als het goed is vandaag. Dus hopelijk ben ik er na vandaag vanaf.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 07.07.2018 - 20:31  ·  #9
Huh? Er zit toch altijd beweging in, in de lengte richting? Anders zou je bij het sturen, de aandrijfas uit elkaar trekken of de homokineet kapot trekken.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel speling je bedoelt 🤔
alexalblas
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 12.02.2019 - 19:59  ·  #10
Beste allemaal,

Ik heb hetzelfde geluid en dan alleen bij koud weer en half insturen naar links.
Nu heb ik vandaag het stappenplan doorlopen, maar ik heb het idee dat het bij mijn V70 net even anders zit.

Zie bijgevoegde foto die ik vanmiddag heb gemaakt.

Er zit een soort schuim afdichting die vastgeplakt lijkt. Die zit vast aan een plaat en niet verplaatsbaar. Ik heb nu de spray er maar tussen gespoten, maar het liefst zie ik de kruiskoppeling om het te smeren.

Is dit herkenbaar voor iemand en heeft iemand een idee om toch bij de onderste kruiskoppeling te komen?

Al vast bedankt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 12.02.2019 - 20:23  ·  #11
Ik denk eerder aan een slecht veerpootlager dan aan een droog kruisstuk.
alexalblas
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 12.02.2019 - 20:26  ·  #12
Als het een slecht veerpoot lager zou zijn, voel je dat dan in je stuur? Want ik voel weerstand opbouwen en dan de "kunk". En dan stuurt hij weer soepel.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 12.02.2019 - 21:46  ·  #13
Ja dat lijkt me wel. Je kan ook iemand in de auto aan het stuur laten draaien zodat jij onder de kap kan kijken bij de bovenkant van de veerpoot. Dan zie je of deze soepel draait of niet.
Zo niet, dan is je lager kapot. Heb hetzelfde gehad.
gentry
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 71
Berichten: 325
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 12.02.2019 - 22:04  ·  #14
Zit de veer wel goed in de rubber ??? ( aan de boven kant)
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 13.02.2019 - 02:30  ·  #15
Het beste voel je een veerpootlager als de wielen van de grond zijn en je met de hand de wielen draait ( stuurt van links naar rechts)

Wat ook nog kan is een gebroken veer maar dat zou je moeten kunnen zien.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0