Ruisen in vierde versnelling

Alleen onder zware belasting.

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 17.07.2018 - 18:15  ·  #1
De auto rijdt en schakelt na het vervangen van het dualmassavliegwiel, koppeling en drukgroep heerlijk, als nieuw. Zit er nu zo'n 2000 km onder.
Voor het eerst een geladen caravan achter de auto gehangen voor een paar weken Frankrijk.
Gaat ook prima.
Wel viel mij na zo' 650 km op dat bij het beklimmen van een helling in de vierde versnelling en boven de 2500 toeren een heel licht ruisen hoorbaar werd.
In de andere versnellingen is niets te horen. Ook als ik de koppeling indruk is het geluid direct weg.
Inmiddels op de plaats van bestemming. Als ik zonder caravan rijdt is er niets te horen.

Ik denk nu meteen richting de versnellingsbak. Maar of dat terecht is?
De vierde versnelling is natuurlijk de prise-direct (dus ingaande- en uitgaande as zijn direct gekoppeld, de versnellingsbak doet eigenlijk 'niet mee'.
Maar wat kan dan toch het geluid, net in die versnelling, veroorzaken?

Het toplager kan het m.i. niet zijn, want dan zou het geluid in alle versnellingen hoorbaar moeten zijn. Idem druklager.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 17.07.2018 - 18:50  ·  #2
Quote

De vierde versnelling is natuurlijk de prise-direct (dus ingaande- en uitgaande as zijn direct gekoppeld, de versnellingsbak doet eigenlijk 'niet mee'.


Is dat zo?

Ik dacht altijd dat er dan ook een stel tandwielen tussen de ingaande- en uitgaande as actief zijn. De verhouding mag dan 1:1 zijn, maar toch...….


Vergeet niet dat de heleboel extra warm wordt met zo'n hut achter je auto. Dat doet natuurlijk ook wel wat.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 18.07.2018 - 10:13  ·  #3
Dat is natuurlijk zo.
Maar om in te schatten of en hoe schadelijk e.e.a. is, wil ik wel graag weten wat het geluid veroorzaakt.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 19.07.2018 - 22:54  ·  #4
Inmiddels rijden wij alweer enkele dagen rond zonder caravan.
Het geluid hebben we niet meer gehoord.
Begin volgende week gaan we weer verder met de caravan. Ben benieuwd of het geluid er dan wel weer is,

Als ik van het meest erge scenario uit ga, en de bak gewisseld moet worden, heb ik de volgende vraag: het is een M56 bak. Zijn alle M56 bakken hetzelfde en dus onderling uitwisselbaar?
Zo'n bak zit bv. ook onder bepaalde V40 modellen.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1458
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 20.07.2018 - 23:50  ·  #5
Om je vraag te beantwoorden:
Nee niet alle M56 bakken zijn hetzelfde. Als je je auto uitleest met Vida dan staat er bij mij bijvoorbeeld M56L (even uit mijn hoofd, kan me vergissen)
Toen mijn bak eraan gegaan was, heb ik een andere met identiek onderdeelnummer gezocht. Op onderdelenlijn staan ze ook op onderdeelnummer.
Echter als je in Vida kijkt bij replacementparts blijkt dat er een hele reeks aan onderdeelnummers past. Dirk gaf dit destijds al aan, maar toen kende ik de reputatie van Dirk nog niet. Ik heb vanwege de schaarste van mijn exacte type veel te veel betaald voor mijn versnellingsbak (900,-) terwijl er ook compatible bakken met weinig km's waren voor 600,-

Om een heel ander advies te geven:
Heb jij ook net zo'n resonantiebox onder je turbo hangen als de Diesels? Controleer dan eerst de aansluitingen van je resonantiebox onder de turbo. Onder invloed van de turbodruk willen die aansluitingen nogal eens gaan lekken! In zijn 4 de heuvel op is precies zo'n omstandigheid dat je een erg hoge turbodruk hebt. De rubbers waarmee zo'n resonantiebox vast zit, kosten een paar euro Ik adviseer iedereen waar het van toepassing is een setje van die ringen bij je reserverwiel te leggen, want in Frankrijk kan iedere Renaultmonteur die box terughangen, maar niet zonder rubbers.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 21.07.2018 - 10:22  ·  #6
@Vogel,

Dank voor je info.
Apart dat er verschillende M56 bakken zijn die in een aantal gevallen dan wel weer lijken te passen. Als de nummers voor een deel uiwisselbaar zijn, waarom zijn er dan toch verschillende versies?

Je andere punt, ik heb een non-turbo uitvoering. Dus dat onderdeel heb ik helaas niet. Zou wel een stuk makkelijker zijn geweest.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1458
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 21.07.2018 - 17:20  ·  #7
Quote
Als de nummers voor een deel uitwisselbaar zijn, waarom zijn er dan toch verschillende versies?

Die M56-bak gaat al even mee. Wellicht wordt hij tussentijds doorontwikkeld, verdwijnen er leveranciers, komen er goedkopere of betere onderdelen in.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 10.08.2018 - 23:19  ·  #8
Om nog even op dit onderwerp terug te komen:
Zitten er ook nog verschillen in een bakken met de M56L aanduiding?
Zo blijkt onder de 2.4T ook een M56L bak te hebben gezeten, terwijl ik mij kan voorstellen dat een turbo-motor een iets andere overbrengingsverhouding heeft dan een non-turbo.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 11.08.2018 - 05:52  ·  #9
De M56 is er zowel voor de turbo als non-turbo, heel simpel. Het enigste verschil zit hem idd in de overbrengingsverhoudingen. Zo zal een turbo M56 iets rustiger (lees minder toeren) draaien als je deze achter een non-turbo hangt. De benzine M56 passen fysiek allemaal achter een benzineblok, de diesel versies NIET (koppelingshuis is anders). De type nummers van de M56 lopen meen ik van de H tot de L (uit mijn hoofd, maar niet helemaal zeker)
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 11.08.2018 - 10:53  ·  #10
@Dirk,

Maar betekend dat er binnen de 'L' uitvoering er onderling nog verschillen zijn in overbrengingsverhoudingen?

Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 11.08.2018 - 15:21  ·  #11
Ja, kijk naar de overbrengingsverhouding. In het geval van het afgebeeld plaats 4.00:1, dat is de overbrengingsverhouding.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 30.09.2018 - 20:32  ·  #12
Tot nu toe nog even niets gedaan. Wel is het ruisen nu ook hoorbaar in alle versnellingen, ook in z'n vrij en met de koppeling ingetrapt.
Het ruisen is maar heel licht hoorbaar (medepassagiers horen het geluid vaak niet eens).
De bak schakelt nog steeds boterzacht. In het dagelijks gebruik is dus eigenlijk, afgezien van het lichte ruisen, niets te merken.

Ik vraag mij nu af wat de beste optie is, deze bak oprijden en intussen een vervangende bak reviseren, of toch al snel de bak laten reviseren?
In dat laatste geval moet ik het laten doen, met alle kosten van dien, aangezien de auto maar kort uit de running kan zijn.

- Heeft iemand van jullie al eens een handbak gereviseerd?

- De vraag is eigenlijk hoe lang ik nog door kan rijden zonder grote problemen. Van een Saab rijder las ik dat hij een paar ton had gereden met een ruisende bak.

- Welk onderdeel is eigenlijk in de bak aan het verslijten, nu het geluid altijd hoorbaar is?
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 30.09.2018 - 21:58  ·  #13
Als je interesse hebt, ik heb hier nog een M56 bak liggen. Was de bedoeling om deze te monteren, maar bleek dus niet in de bak te zitten. Is uit mijn hoofd een M56H bak, maar kan even kijken als je interesse hebt.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 01.10.2018 - 04:32  ·  #14
Vraag mij eigenlijk af of je de handbakken wel kunt reviseren.... Ik weet dat er origineel namelijk geen onderdelen voor te bestellen zijn, zoals lagers en tandwielen. Dus je komt automatisch al bij een bakrevisiebedrijf uit. Meestal lopen de lagers eruit van de hoofdas cq secundaire as, althans dat is mijn ervaring nadat ik/we een aantal van die bakken hadden losgemaakt om te zien waardoor ze nu herrie maakten.

Edit, foto's toegevoegd zodat het wat duidelijker is:





Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Ruisen in vierde versnelling

 · 
Posted: 01.10.2018 - 08:10  ·  #15
Quote door brulkjaer

Wel is het ruisen nu ook hoorbaar in alle versnellingen, ook in z'n vrij en met de koppeling ingetrapt.


Maar eh....met de koppeling ingetrapt staat de hele bak toch stil??
 
Selected quotes for multi-quoting:   0