V70 of V70

 
 
 
 
 
gdekeijzer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Homepage: noizzz.nl
Berichten: 43
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 01:00  ·  #1
Na de voorstelronde hier maar even een topic starten over mijn toekomstige V70

Dat het een V70 wordt is inmiddels wel duidelijk.

Ik zit nu met de keuze Benzine of Diesel.
Om het iets specifieker te maken T5 (model 2002) of D5 (model 2007)
Transmissie wordt automaat.

Ik heb een berekening gemaakt op het aantal kilometers wat ik per jaar ongeveer zal rijden.
Dat zit tussen 28000 en 30000 kilometer per jaar.

Dus Diesel is (in verbruik) dus goedkoper. Omslagpunt ligt al onder de 20000.
Eigenlijk een no-brainer dus, maar toch even kijken naar de T5, want dat is toch wel een fijne bak.

Ik wil even de (voor mij) voors en tegens tegen elkaar wegzetten waarvan ik "denk" dat die mijn keuze wellicht bepalen

Diesel (D5):
+ Kracht en souplesse
+ Diesel rijd fijn (lage toeren rijder)
+ Zuinig(er) verbruik. Meer KM's per tankbeurt
- Duurder onderhoud

Benzine (T5):
+ Heerlijke 250Pk bij de 2.3
+ Het roffeltje :)
- 2.5T niet doen. Verhaal over te dunne cilinderwand?
- Verbruik bij binair gaspedaal

Wie kan mij wat meer vertellen over onderhoudskosten bij beide modellen? Daar kom ik nog niet wegwijs mee.
Ik zoek een V70 met ongeveer 250000/300000 op de teller.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 06:55  ·  #2
Ik denk dat het verschil in onderhoudskosten wel meevalt.... Qua onderstel dus remmen, vering en dergelijke zijn de kosten gelijk. Ook motorisch gezien zullen deze kosten elkaar niet veel ontlopen, in mijn ogen. Als je een T5 koopt die wat minder onderhoud heeft gehad en je moet deze netjes klaar maken, een goede stage 0, ben je ook zomaar een 1500 verder. Hetzelfde geld voor die dieseltjes. Beide motoren T5 en D5 zijn zeer betrouwbaar en hebben zich allang bewezen inmiddels, idem voor de automaten.

Ik denk dat je met de keuze van een diesel wel rekening moet houden met de aankomende, soms nog onbekende, milieutoestanden in de diverse steden. Het zou knap grieplig zijn als je net een mooie D5 koopt en je mag meteen al bepaalde steden niet meer in. Dat zou voor mij persoonlijk het grootste hangijzer zijn.

En dan het geluid, het roffeltje :), deze is helaas niet meer zo hoorbaar op dit gehele platform waarop de auto's zijn gebouwd. De 'echte' roffel is nog hoorbaar in de 850-serie (alle benzinemotoren), zelfs met de komst van de V70 classic was dit geluid helaas al minder en is met de komst van de V70N, S60 etc alleen nog maar minder geworden. Lees; betere isolatie en materialen toegepast. Natuurlijk blijf je het geluid van een 5 cilinder herkennen.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 07:05  ·  #3
Waarom is een diesel duurder in onderhoud??? Ik rijd al 10 jaar diesels maar dat argument nog nooit begrepen als ik heel eerlijk ben...

En die mooie 5 cilinder roffel heeft mijn D5 ook hoor ;-)

Ik rijd een dikke 30.000 km per jaar en er is geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om met die km's benzine te gaan rijden. Ondanks dat een R me toch echt wel heel gaaf zou lijken O-)
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 07:26  ·  #4
LPG is nog veel goedkoper 😉

En als je bij de benzine versie de tussendemper weg haalt ( zoals de 850 serie die alleen een einddemper heeft) dan heb je dat befaamde geluid weer terug. 😁😎
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 07:31  ·  #5
Met die kilometrages sta je denk met een t5 ongezond vaak aan de pomp ;-)
Maar als dat geen punt is dan doen natuurlijk. Is heerlijk zoveel power onder je voet.
Of dan inderdaad een lpg installatie erin doen.
Ik zou voor zoveel kms eerder voor een D5 gaan. Maar wat Dirk zegt over de almaar oprukkende diesel verboden is iets om rekening mee te houden. Helemaal nu de zogenaamde klimaatdoelstellingen weer erg actueel zijn. In duitsland is het al veel erger. Dat geeft trouwens wel mooie kansen om een knappe D5 bij onze oosterburen te halen.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3183
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 08:07  ·  #6
Asterix
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 694
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 08:09  ·  #7
Ter info, met mijn T5 automaat 2002 rijd ik circa 1 : 10.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 08:18  ·  #8
Dan rijd u voornamelijk snelweg. Binnen de bebouwde kom is 1 op 9 realistischer. Eerder 1 op 8.5..

Quote door Asterix

Ter info, met mijn T5 automaat 2002 rijd ik circa 1 : 10.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 438
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 08:27  ·  #9
Met mijn D5 rij ik ongeveer 1 op 14 waarvan het meeste stadsverkeer is. De mileuzones zijn inderdaad wel minder.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 08:43  ·  #10
Volgens mij is dat 2.5T een hardnekkige internetmythe van internetforum monteurs en speelde dat alleen bij de oude (V70 classic/S70) modellen. Ik zou ze iig niet laten staan.
Ik rij met mijn S80 2.5T zo'n 1:11 gemiddeld (met veel binnendoor), op de snelweg gaat het verbruik richting de 1:12,5/13
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 08:53  ·  #11
Quote door [-Tom-]
Volgens mij is dat 2.5T een hardnekkige internetmythe van internetforum monteurs en speelde dat alleen bij de oude (V70 classic/S70) modellen. Ik zou ze iig niet laten staan.


Dan bedoel je die dunne cilinderwanden die als nadeel worden genoemd neem ik aan?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 09:38  ·  #12
Ja, volgens de 'verhalen' zouden die blokken scheuren.
Dat 2.5T blok waar het hier over gaat is in basis hetzelfde als het 2.4T bok wat al vanaf 1998 o.i.d. in de S80 (en later in de V70N, XC70, S60) wordt toegepast, alleen dan met een langere slag (een evolutie op het 2.4T blok). Dat 2.4T/2.5T blok is gewoon een prima motorblok
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 09:47  ·  #13
Het is misschien niet helemaal hetzelfde blok maar met mijn 2.3l T4 rijd ik gemiddeld 1:10. Dat is voornamelijk snelweg maar trap het ook nog weleens geregeld op zijn staart. Op de snelweg zelf tussen de 100 en 120-130 geeft hij aan 1:12 te rijden en heb het gevoel dat dat ook wel klopt
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 10:26  ·  #14
Klopt ja, als zo'n 5-cilinder goed op temperatuur is en je gewoon constant blijft rijden, zijn ze op snelwegsnelheden verrassend zuinig.
Met de huidige hetze tegen diesels zou ik niet meer zo gauw een 'oude' diesel kopen, zeker als je eigenlijk niet eens zo heel ver van het omslagpunt af ligt. Sommige steden in Duitsland kom je al niet meer in, en het is een kwestie van tijd dat zoiets in Nederland ook gaat gebeuren.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70 of V70

 · 
Posted: 28.10.2018 - 10:43  ·  #15
De diesels zitten wat dat aangaat echt in de schophoek. Ik zou nu op dit moment ook ff wachten wat er gaat gebeuren vanuit het Haagse. Straks heb je zo'n mooie diesel en kun je de wagen aan de rand van de eerste de beste stad neerzetten omdat je er niet meer in mag.

Persoonlijk zou ik kijken naar een mooie gaspot voor de tijd en op het moment dat er meer duidelijkheid is verder kijken.
Het is al niet voor niets dat er fabrikanten zijn die binnen afzienbare tijd stoppen met produceren/gebruiken van dieselmotoren.

Maar goed, dat is mijn gedachte.....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0