V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

Garage komt er niet uit

 
 
 
 
 
JeKa
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 13:45  ·  #1
Beste forum leden,

Mijn Bi fuel op aardgas heb ik in het voorjaar aangepast. De gasdistributor heb ik naar boven verplaatst in de buurt van de gasdrukregelaar. De reden hiervoor is dat ik op fora heb gelezen dat de stappenmotor onderhoud nodig heeft. Op de nieuwe plek is hij gemakkelijk bereikbaar. Tevens zou hiermee het mogelijke probleem van oververhitting t.g.v. motor en ventilator-warme-luchtstroom voorkomen worden.
Tegelijkertijd heb ik de distributor schoongemaakt en gereviseerd. Overigens blijkt dat schoonmaken nauwelijks of niet nodig omdat aardgas erg schoon is. Uiteraard heb ik de minpool los gehad om het systeem te resetten.
Na deze operatie liep de motor iets minder goed op gas, het stationair toerental was te laag waardoor de auto begon te horten en stoten bij stilstand. Ook was het vermogen iets afgenomen. Echter op benzine liep de motor als vanouds, perfect. Het gasverbruik leek iets gunstiger te zijn dan weleer.
Deze zomer ermee naar Frankrijk geweest en vanwege de beperkte verkrijgbaarheid van aardgas vrijwel geheel op benzine gereden, zonder problemen.
Recentelijk besloot ik de gasdistributor nogmaals te demonteren en na te lopen. Hiertoe hoefde ik nu slechts het luchtfiltersysteem te verwijderen vanwege die nieuwe locatie. Na montage begonnen de problemen; de motor slaat goed aan en draait goed stationair maar begint te stotteren vanaf 2000 toeren. Wegrijden in stationair toerental gaat goed, maar bij gas geven slaat de motor af. Ik heb de Luchtmassameter vervangen voor een after-market exemplaar; geen verschil merkbaar. Daarom de originele maar weer teruggezet. Ook maar meteen 5 nieuwe bougies gemonteerd. Na enige tijd stationair draaien (motor warm) schakelt de auto ook niet meer over op gas…
Navraag leerde mij dat het benzine systeem volledig onafhankelijk van de gasinstallatie functioneert. Dus hier moet ik als eerste mee aan de slag naar mijn idee.
Wat ik erg vreemd vind is dat ,alleen bij koude motor, na het starten ik ongeveer 3 a 4 keer probleemloos de motor naar hogere toeren kan jagen, daarna begint het gestotter vanaf 2000 toeren. Heeft de lambdasonde daarmee iets van doen?? Koude / warmte?.
Het rare is dat de storing is ontstaan direct na de demontage/montage van de gasdistributor.

De garage (met Volvo kennis) heeft met Vida de storingscodes uitgelezen;
ECM 2110 , voorste verwarmde lambdasonde, voorverwarming – signaal te hoog
ECM 980F, Luchtstroom, onjuiste stroming
ECM 9818, Vacuüm van de rem, te laag vacuüm
CEM 1F00, Motorregeleenheid , Software onjuist signaal
REM 4A40, sensor gastemperatuur- signaal te hoog
REM 4A43, sensor gasdruk, signaal te laag
En nog wat andere codes m.b.t. remlichten en gordelspanners.
Mijn garage kan de oorzaak niet vinden en heeft alle voor de hand liggende zaken zoals het vacuüm etc. gecontroleerd.

Vervolgens heb ik mij gewend tot de lokale Volvo dealer Broekhuis. Hij kan half januari mijn auto in ontvangst nemen en beloofde mij in 2 uur de auto uit te lezen tegen een uurtarief van 120 euro…. Natuurlijk heeft de receptionist geen idee hoe het dan verder gaat.
Ik heb allerlei horror verhalen gehoord over Volvo dealers die ECU’s en andere onderdelen gaan vervangen totdat ie het doet. Waarschijnlijk zullen ze ook alles weer origineel terugbouwen voordat ze aan de slag gaan. Dus dit wordt een gebed met rekening zonder end.
Wie, o wie kan mij hierbij helpen met ideeën / suggesties ?
Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden.

Groet, Johan
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 14:05  ·  #2
Waar woon je? Er zijn diverse Volvo- en gasspecialisten die je met jouw probleem zouden moeten kunnen helpen tegen een schappelijker tarief, lijkt me. En wellicht meer denken in termen van reparatie van een probleem dan vervanging van onderdelen, zoals bij sommige (vele? maar niet bij alle) dealers het geval is.
Een voordeel van een beurt bij de dealer is doorgaans wel dat je een softwareupdate krijgt van de modules.

CNG is een hogedruksysteem, veel hoger dan LPG, dus ik neem aan dat hier strenge veiligheidsvoorwaarden voor bestaan. Dus bijv. dat het systeem wordt uitgeschakeld als de gasdruk en -temperatuur niet goed gemeten kan worden.

Ik zou beginnen met goed nakijken wat je allemaal los hebt gehad. Wellicht ben je ergens een vacuum slangetje vergeten of zit er iets niet goed vast (slangklem, stekkertje oid)

De lambdasonde meet het % zuurstof in de uitlaatgassen en vergelijkt dat met de zuurstof in de buitenlucht, en dit wordt afgegeven als een voltage aan het motormanagement. Die sonde moet warm zijn om juist te functioneren. Om dat gauw op gang te krijgen, heeft de sonde een verwarmingselement. Als hij niet goed kan functioneren, zal hij de brandstoftoevoer ook niet juist regelen (samen met andere inputs).

Wellicht krijg hij 2 brandstoffen, of teveel gas (al dan niet doordat de lambda waarde mogelijk niet juist gemeten wordt) waardoor hij verzuipt na een paar keer gasgeven.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 14:46  ·  #3
M.i. zit er toch echt iets met het vacuüm en luchttoevoer niet goed. Zeker gezien al de meldingen daarover. Wat Bolbo al aangeeft: check alle luchtleidingen. Slangetjes bij luchtfilter niet per ongeluk omgewisseld?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 14:49  ·  #4
De vacuumslangen zijn origineel kleurgecodeerd dacht ik (gekleurde lijn op de slang) dus wellicht kan je ze op die manier uit elkaar halen, maar die vervagen wel over tijd. Ik maak meestal foto's voordat ik dingen lostrek waarvan ik niet 100% zeker weet hoe ze weer vast moeten.
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 15:09  ·  #5
Hallo Johan, Zelf heb ik ook een Bifuel, 2002 V70 CNG. Wel een project op zich zo een auto. Vanaf juni / juli 2017 heb ik de auto. Ik stuur je en pb. Groeten
JeKa
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 16:07  ·  #6
Hallo Bolbo en Brulkjaer,
Bedankt voor jullie snelle reacties. V.w.b. het demonteren en monteren heb ik alles 3 x gechecked. De garage heeft daar geen fouten in aangetroffen. Ook het vacuüm systeem is nagelopen, geen lekkages volgens garage.
V.w.b. het gassysteem; de gastoevoer is afgesloten bij koude motor. Voor de zekerheid heb ik de toevoerslang naar de distributor er af gehaald bij de laatste test. Geen verschil. Bij het luchtfilter zitten overigens geen slangetjes. Kleurcoderingen, streepjes heb ik niet kunnen ontdekken, maar wellicht zijn ze vervuild of vervaagd. Ik zal morgen nog eens extra checken.
Mijn garage zegt dat de lambdasonde niet de oorzaak van het probleem kan zijn. Wat ik zelf raar vind is dat ik bij koude start 3 of 4 keer achter elkaar de motor normaal op toeren kan krijgen en daarna niet hoger kom dan een stotterende 2000 toeren...
Ik woon in Ermelo en zou graag een aanbeveling hebben voor een goede garage.

Dank voor de suggesties!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 16:31  ·  #7
Ik heb je verhaal nog eens doorgenomen maar het is mij niet duidelijk of het probleem optreedt zowel op benzine als op gas. Een LPG auto start doorgaans op benzine en gaat pas bij warme motor over op gas, maar dat is bij CNG niet per sé zo begrijp ik?

Indien alleen probleem bij gas: focus op gassysteem. Check de sensoren van de foutmeldingen en de distributor en aansluitingen waar je aan gewerkt hebt.
Indien op beide brandstoffen: focus op luchttoevoer en vonkenfabriek (wil niet zeggen dat gastoevoer goed is, maar lucht en vonk is bij beide brandstoffen gedeeld, terwijl de brandstoftoevoer volledig gescheiden is, zoals je hierboven schrijft) en het benzinesysteem in principe OK is, want daar is niets aan gedaan.

Bougies heb je ook losgehad. Die zitten allemaal goed, incl. kabels / bobines? Denk het wel aangezien motor goed stationair loopt en wel meermaals in toeren kan draaien voor hij begint te stotteren, maar goed, ik noem het maar even.

Trouwens, die belofte van de dealer mbt uitlezen... je schrijft 'uitlezen in 2 uur'? Dat is een kwartier werk... dat ze daar een uur voor schrijven kan ik nog geloven (al vind ik dat al bedriegerij), maar twee? Dat een mannetje moet gaan zoeken hoe de foutmeldingen samenhangen en welke eerst kwam en welke daarna enzo, OK, dat kost tijd, het ligt allemaal niet zo voor de hand, maar alleen uitlezen en dan 2 uur aanrekenen aan dat tarief vind ik diefstal.
JeKa
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 19:03  ·  #8
Het betreft hier een benzine storing, ik heb dat wel in de onderwerpregel aangegeven maar onvoldoende duidelijk in mijn verhaal zie ik nu. De motor start altijd op benzine. De storing doet zich dan meteen voor. De motor schakelt ook niet meer over op aardgas. Het probleem deed zich voor na de montage/demontage van de distributor. Dit staat los van het benzinesysteem.
Zoals ik al zei wil ik daarom focussen op het benzinesysteem. Alle aansluitingen en stekkers zijn meerdere malen gecontroleerd zowel door mijzelf als door de garage. Wellicht heb ik iets geraakt of per ongeluk los getrokken. Ik heb inderdaad de bougies later vervangen om deze oorzaak uit te sluiten. Vervangen gaf geen verandering. Ik zoek een monteur die dit soort problemen herkent. Het gassysteem kan dus geheel buiten beschouwing blijven denk ik.
Het uitlezen zal wel in een kwartier geschieden, maar de auto moet ook nog naar binnen worden gereden, overleg, koffie, telefoon etc. etc. etc. :-)
Zojuist weer alles gechecked ook met de gasslang er af zoals gezegd, zonder resultaat.
Om moedeloos van te worden.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5144
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 19:14  ·  #9
Ik zou de benzinedruk eens meten als t gestotter erin zit.
JeKa
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 19:18  ·  #10
OK, lijkt me de moeite waard om te checken. Kan ik dit zelf?
Overigens hebben zowel de garage als ik het idee dat er voldoende benzinetoevoer is zo te ruiken en ook te zien aan de zwarte bougies..
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 19:20  ·  #11
Heb je niet per ongeluk een restrictie in je luchtaanvoer gebracht?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5005
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 20:02  ·  #12
Je schrijft al 2 maal:

Het probleem deed zich voor na de montage/demontage van de distributor.

Zou dat dan niet je eerste verdachte zijn?

Wellicht dat Volvo dat ding niet voor niks op die plek heeft gezet?
En hoeveel onderhoud heeft die stappenmotor nodig?
Lijkt mij niet iedere week of maand.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 20:10  ·  #13
En heb je toevallig dan een brandstofslang verlengd of een andere aangelegd?
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1611
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 20:18  ·  #14
Hoi John,

Ik kan helaas weinig met je meedenken, dit gaat mijn pet te boven
Wel woon ik vlak bij je in de buurt.
Ik neem aan dat de storingen reset zijn afgelopen keer? Dat doe je vaak en dan kijk je welke "echte" storingen terugkomen. Want als je een auto lang niet hebt uitgelezen krijg je vrij veel storingen te zien...

Ik heb wel Vida en dice, kan ze dus wel voor je wissen, maar niet oplossen helaas.

Mijn vaste lokale garage zit in Harderwijk en die is heeeeel goed moet ik zeggen. En niet zo duur, dus dat scheelt.
Als het wel een benzine probleem is, dan kan hij het oplossen. https://autoservicevandenberg.nl/

Moet je wel morgen bellen, want hij neemt straks 2 week vrij.
Als je mijn hulp nodig hebt, PM me dan, ik lees niet elke dag op het forum.

Wel ben ik met Richard eens, het probleem is ontstaan na xxxx. En wat Bolbo zegt klinkt me ook logisch in de oren..

In elk geval succes gewenst en eventueel tot horens.
DJ
JeKa
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: V70 BiFuel 2007 140 PK problemen op benzine.

 · 
Posted: 18.12.2018 - 23:25  ·  #15
Quote door Plein69

Je schrijft al 2 maal:

Het probleem deed zich voor na de montage/demontage van de distributor.

Zou dat dan niet je eerste verdachte zijn?

Wellicht dat Volvo dat ding niet voor niks op die plek heeft gezet?
En hoeveel onderhoud heeft die stappenmotor nodig?
Lijkt mij niet iedere week of maand.


Hij heeft de hele zomer , na de verplaatsing, op aardgas gelopen weliswaar niet 100% maar toch.
En gewoon perfect op benzine.

Quote door ravado

En heb je toevallig dan een brandstofslang verlengd of een andere aangelegd?

Nee, niet de benzineleiding. Wel de gasleiding maar die staat los van het probleem.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0