Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 
 
 
 
 
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 32
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 10:35  ·  #1
Beste forumleden,

Afgelopen week heb ik de distributieset (vkmc 06038) van mijn V70 my06 B5244T5 260pk vervangen. Alles ging soepel op 1 puntje na, waar ik nu nog steeds min of meer mee zit.

De gedemonteerde spanrol, vermoedelijk van Gates of origineel Volvo staat een pijltje op naar rechts. Rechtsom spannen dus. Op de spanrol van SKF (vkm 16038) staat geen pijltje. In Vida wordt aangegeven dat een spanrol van dit type motor met een bloknummer boven 3188689 rechtsom gespannen zou moeten worden. Ik heb bloknummer 39xxxxx.

Ik heb contact gehad met SKF en zij durven mij geen concreet antwoord te geven i.v.m. eventuele juridische gevolgen. Zij hebben mij wel een extra montagehandleiding toegezonden, welke ook te downloaden is van hun site. Hierop lees ik als het goed is af; linksom spannen. Huh?!

De spanrollen zien er beide indentiek uit. Zijn de spanrollen dan toch aan de binnenkant anders? Lijkt mij niet. Ik heb de spanrol nu rechtsom gespannen en het spanwijzertje trilt naar links/rechts in de veerspanning. Is dit normaal?

Ik weet nu niet wat wijsheid is. Heeft iemand toevallig ervaring met exact het zelfde blok i.c.m. de SKF distributieset?

Graag in afwachting.

Gr. Wouter

(Als het gelukt is heb ik wat foto's toegevoegd)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 11:01  ·  #2
Als je twijfelt dan span je hem toch even linksom. Kun je gelijk zien of dat verschil maakt. Ik kan het mij niet voorstellen eerlijk gezegd.
Ik heb alleen ervaring met andere merken distributieriem waar ook vaak geen richting op de spanrol staat.
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 32
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 12:23  ·  #3
Quote door ravado

Als je twijfelt dan span je hem toch even linksom. Kun je gelijk zien of dat verschil maakt. Ik kan het mij niet voorstellen eerlijk gezegd.
Ik heb alleen ervaring met andere merken distributieriem waar ook vaak geen richting op de spanrol staat.


Geen idee..
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 12:33  ·  #4
Hij kan maar 1 kant op spannen. Als je hem andersom spant, sloop je de spanner (veer)

Ik snap overigens niet waarom je dit niet gewoon origineel haalt? D-riem set kost €150ex. Waterpomp set €93ex.
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 32
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 12:43  ·  #5
Quote door Blade

Hij kan maar 1 kant op spannen. Als je hem andersom spant, sloop je de spanner (veer)

Ik snap overigens niet waarom je dit niet gewoon origineel haalt? D-riem set kost €150ex. Waterpomp set €93ex.


Hallo Blade,

Ik had via via vernomen dat SFK vroeger door Volvo werd gebruikt, zodoende de keuze voor SKF..

Zou het trillen van het stelvaantje te maken kunnen hebben dat de spanner wellicht verkeerom gespannen staat dan?

Gr. Wouter
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 13:42  ·  #6
Met draaiende motor bewegen ze allemaal wat. Dat is nou juist de functie ervan.

Ook voor het krimpen en uitzetten bij koud/warm.

Rollen zijn altijd van INA geweest ori volvo. Tot op de dag van vandaag.

Riem durf ik niet te zeggen.

Waterpomp is ori van aisin.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5010
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 13:44  ·  #7
Sterker nog SKF is eigendom van Volvo.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 13:51  ·  #8
Enige qua skf wat ik tegen kom op Volvo zijn de wiellagers.
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 59
Berichten: 314
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 15:02  ·  #9
Oja? Veerpootlager, aandrijfas vergeten?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 15:05  ·  #10
Veerpootlager is lemforder (dacht ik) Aandrijfassen GKN. Cardanas weet ik niet.
sweets60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 152
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 15:25  ·  #11
Plein69 heeft gelijk SKF is al die tijd al eigendom van Volvo. Dus gebruiken ze ook hun eigen merk voor heel veel onderdelen. Anders is het al een keer vervangen. Maar alle spanrollen van dit motor type span je met de klok mee op, ook al staat er geen pijltje op.
Voor 2005, (dus de spanrol die in het motorblok zit met een haakje eraan) span je links om op.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 15:39  ·  #12
Oh ik begreep van jou en richard, dat origineel Volvo contitech distributieriemen gebruikt. Ik weet het niet. Op een originele riem staat Volvo en made in germany. Meer niet.

Maar dat is nu dus skf?
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 32
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 16:59  ·  #13
Quote door sweets60

Plein69 heeft gelijk SKF is al die tijd al eigendom van Volvo. Dus gebruiken ze ook hun eigen merk voor heel veel onderdelen. Anders is het al een keer vervangen. Maar alle spanrollen van dit motor type span je met de klok mee op, ook al staat er geen pijltje op.
Voor 2005, (dus de spanrol die in het motorblok zit met een haakje eraan) span je links om op.


Dank voor je reactie, hier heb ik zeker wat aan! Om uit te proberen heb ik gisteren de spanrol linksom gezet. De motor is daarbij uitgebleven. Daarna heb ik de spanrol weer rechtsom in positie gezet. Is de spanrol nu naar de knoppe of kan dat geen kwaad?

Gr. Wouter
sweets60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 152
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 17:11  ·  #14
Een d-riem van SKF komt bij contitech vandaan, net als origineel. En nee als je de spanrol een keer links om heb opgespannen en daarna rechtsom, is hij niet gelijk kapot.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Iemand ervaring met een SKF distributieset t.b.v. B5244T5?

 · 
Posted: 16.02.2019 - 17:39  ·  #15
Quote door Blade

Met draaiende motor bewegen ze allemaal wat. Dat is nou juist de functie ervan.

Ook voor het krimpen en uitzetten bij koud/warm.

Rollen zijn altijd van INA geweest ori volvo. Tot op de dag van vandaag.

Riem durf ik niet te zeggen.

Waterpomp is ori van aisin.


Complete set van INA is 75 euro:
https://www.motointegrator.de/…30-0063-30
Scheelt een hoop centjes in vergelijking met origineel Volvo
 
Selected quotes for multi-quoting:   0