Vogel is m.i. al heel goed op weg.
Voordat je gaat boren met centerpons op afgetekende positie een putje slaan, zodat je boor niet wegloopt.
Niet te hard slaan, eerst heel voorzichtig. Als het putje niet precies goed zit, kun je nog iets ernaast centeren. Als hij goed zit, je centerpons weer in het putje zetten, en met een wat steviger tik het putje diep genoeg maken om weglopen van je boor te voorkomen.
Inderdaad eerst klein voorboren (diameter gelijk aan punt van de volgende maat boor) Maar daarna moet je gaan oppassen.
Als de gewenste gatmaat niet al te groot is, moet je na voorboren in één keer naar de juiste maat. Ga je met tussenstappen naar en grotere maat, dan weet je zeker dat je boor niet goed centreert en gaat happen etc.
Als het gat heel groot moet worden, kies dan een conische boor (plaatboor). Daarmee kun je heel beheerst naar de grotere diameter boren, zonder dat die gaat happen etc.
Om doorschieten van je boor te voorkomen (als hij bijna door de plaat is, is de kans groot dat hij zich plots door de plaat hen trekt), kun je er iets onder houden, maar dat is vaak lastig te hanteren (handen te kort etc.), waardoor de draaiende boorkop alsnog tegen de plaat stoot, met lakschade tot gevolg.
Beter is het om een aanslag om je boor te maken. Bijvoorbeeld door met schilderstape een -tig aantal wikkelingen om je boor te plakken, waardoor een borst (kraag) ontstaat, waardoor je boor niet verder door de plaat kan. Let er wel op dat er dan niet nog een grote ruimte tussen die kraag en de boorkop zit, anders schuift je kraag alsnog een stuk door tot aan de boorkop.
Gatranden inspuiten met tectyl.
Heb als scholier tijdens vakantiewerk talloze radio's, alarmsystemen en trekhaken ingebouwd, en naderhand nog wel eens bij mijn eigen auto of van vrienden. Weet nog dat ik het de eerste keer doodeng vond een boor in een carrosserie te zetten, en ook later altijd echt met de nodige zorg gedaan.
Zoals Vogel stelt: je aftekenwerk 40 x controleren, zowel d.m.v. meten (vanaf rechts èn links) als de antenne erop passen, en visueel
en of gatposities overeenkomen, als op het oog van een afstandje bekijken of het er symetrisch uitziet.
Rustig aan, neem je tijd, better safe than sorry.
Succes!