Te snel naar gas overschakelen?

 
 
 
 
 
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 06.05.2019 - 11:30  ·  #1
Nu het weer wat warmer aan het worden is, komt bij mij het probleem weer terug dat de auto naar mijn inziens te snel overschakelt naar gas. als ik de auto met een warme motor wegzet en dan een half uurtje later weer start schakelt hij bijna direct over naar gas waardoor hij een beetje begint te sputteren. Als je op dit moment een beetje gas geeft hoor je duidelijk dat hij niet lekker loopt. Het stabiliseert wel maar dat duurt even, zeg maar 10 seconden ongeveer.

Nu had ik vorige ook de foutcodes P0300 en P0420. De missfires komen denk ik van zo'n overschakelmoment evenals de P0420.

Ik kreeg het idee dat dat het met de lambdasone te maken heeft maar die waardes lijken me op zich wel ok.
Als ik de Lambdasonde waardes bekijk met een toerental van 3000rpm schommelt sensor 1 heel ligt tussen 0,52 en 0,45 volt en sensor 2 schommelt tussen 0,65 en 0,2 volt.
Als ik de Lambdasonde waardes bekijk met een toerental van 2100rpm schommelt sensor 1 heel ligt tussen 0,52 en 0,45 volt en sensor 2 schommelt tussen 0,75 en 0,58 volt.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Auto is een V70 uit 2002 170Pk motorcode B 5244 S met Vialle Lpi systeem in.
Heeft nu 220000 gelopen.


Alvast dank!

groet,
Wouter
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 505
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 06.05.2019 - 12:37  ·  #2
Dat het overschakelen naar gas nu eerder gebeurt dat is normaal omdat het systeem een bepaalde temperatuur nodig heeft zeg maar 30 graden om op gas te rijden en dat bereikt de motor nu sneller met deze temperaturen.
Als ik de fout codes zo zien en uit eigen ervaring spreek dan zijn waarschijnlijk je bobines niet lekker meer.

Eric.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 06.05.2019 - 12:44  ·  #3
Het lijkt mij een probleem met het vasthouden van de druk in het systeem te zijn. Hij moet dan eerst even goed pompen om de druk op peil te krijgen en loopt dan beroerd. Vaak zijn de rubberen ringetjes die de aanvoerleidingen hebben in de injecteren dan aan het lekken. Even langs een specialist.
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 07.05.2019 - 12:25  ·  #4
Quote door eric27

Dat het overschakelen naar gas nu eerder gebeurt dat is normaal omdat het systeem een bepaalde temperatuur nodig heeft zeg maar 30 graden om op gas te rijden en dat bereikt de motor nu sneller met deze temperaturen.
Als ik de fout codes zo zien en uit eigen ervaring spreek dan zijn waarschijnlijk je bobines niet lekker meer.

Eric.


Ja hier heb ik ook aan zitten denken! Wat ik alleen niet snap is dat het alleen met een warme start is. Verder loopt ie als een zonnetje.
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 07.05.2019 - 12:29  ·  #5
Quote door Maarten-Jan

Het lijkt mij een probleem met het vasthouden van de druk in het systeem te zijn. Hij moet dan eerst even goed pompen om de druk op peil te krijgen en loopt dan beroerd. Vaak zijn de rubberen ringetjes die de aanvoerleidingen hebben in de injecteren dan aan het lekken. Even langs een specialist.


Klinkt logisch, zou je dit euvel alleen dan niet vaker merken? Hoger verbruik enz.
Installatie zit er nu 1,5 jaar in, ben wel is langs geweest met dezelfde vraag maar ze zeiden dat het meestal een bijna kapotte sensor is. Vond ik toen een wat raar antwoordt.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5803
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 07.05.2019 - 13:07  ·  #6
Stotteren kan gebeuren door te weinig of te veel brandstof. bv benzien injectoren die nalekken. Wat gebeurd er als je m na starten vast zet op benzine en dan pas na minuten op gas zet?

heb je je vialle als eens een keer gereset? Ik ga uit van een vialle Reset EEprom mode

Het is mogelijk om de EEprom te resetten m.b.v. de brandstof keuzeschakelaar met tankuitlezing: Druk de schakelaar in bij het contact uitzetten. Gedurende 20 seconden is er de mogelijkheid om in de “reset EEprom mode” te komen door de schakelaar 5 seconden ingedrukt te houden.



uit de LPI handleiding:


Brandstof overschakeling

Alle LPI-auto’s starten op benzine. Na de start zal de motor enige tijd op benzine blijven draaien voordat er overgeschakeld wordt naar LPG. Uitgangspunt van het LPI systeem is het omrekenen van de benzine-inspuittijd naar een LPG inspuittijd. De door de benzine ECU berekende injectietijd wordt omgerekend naar LPG injectie tijd. Deze strategie geldt voor alle bedrijfsomstandigheden dus ook voor de koude start. Wanneer de benzine ECU mengselverrijking toepast, is deze hoofdzakelijk afhankelijk van de temperatuur. De belangrijkste argumenten voor verrijking tijdens warmloopfase bij benzine motoren zijn: Â De verhoogde wrijvingsweerstand. Â Neerslag van brandstof op de koude cilinderwand en kleppen.

Voor LPG vervalt het laatste argument omdat het lage kookpunt zelfs bij koude motor zorgt voor goede verdamping. De ingespoten hoeveelheid LPG zou bij overschakelen op LPG tijdens de opwarmfase te groot worden hetgeen inhouden van de motor tot gevolg kan hebben. Daarom is het overschakelmoment afhankelijk gemaakt van de volgende gegevens:

 De omgevingstemperatuur van de LPE (NTC-weerstand in de LPE).  Het signaal van de λ-sonde.  In sommige gevallen de motortemperatuur.


Omgevingstemperatuur

Een NTC-weerstand in de LPE meet de buitenluchttemperatuur. Deze parameter geeft in combinatie met de eerder genoemde twee een betere bepaling van de temperatuur van de motor.


Koude motor

Heeft de motor langer dan 3 uur stilgestaan, dan is de overschakeltijd alleen afhankelijk van de omgevingstemperatuur en het afgegeven signaal van de λ-sonde. Overschakeltijd duurt bij een koude motor langer dan bij een warme motor.

Voorbeeld:


Buitentemperatuur Overschakeltijd -20˚C > 240 seconden 0˚ C > 120 seconden 20˚C > 60 seconden 40˚C > 10 seconden



cursus LPI systeem



Pagina 43


Warme motor

Motor heeft niet langer dan 0,5 uur stilgestaan. Vaste overschakeltijd. Programeerbaar per applicatie meestal ± 5 seconde. λ-sonde heeft dan geen invloed.


Gedeeltelijk opgewarmde motor

De overschakeltijd is dan variabel tussen 5 seconden en de koude starttijd en wordt beïnvloed door:

Buiten- en/of motortemperatuur. Signaal λ-sonde. Gebruikstijd van de motor in vorige rit. Tijd van stilstaan van de motor. Belasting in vorige rit (bijv. stationair draaien i.p.v. 120 km/u).
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 538
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 07.05.2019 - 13:17  ·  #7
Als hij direct over schakelt kan dat idd gewoon te snel zijn. Ik zou de over schakel tijd bij warme motor anders instellen en kijken wat gebeurt.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 505
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 07.05.2019 - 14:14  ·  #8
Ik heb de mijne zo staan wanneer de koelvloeistof 20 graden of hoger start deze op gas of schakelt deze over naar lpg.
Wanneer de koelvloeistof in de verdamper 15 graden en de koelvloeistof in de motor is nog 25 graden , deze koelt na stilstand iets minder af na de verdamper, dan start de motor op benzine maar de koelvloeistof begint te circuleren en is dan direct boven de 20 graden dus binnen twee seconden loopt de motor op lpg.
Werkt prima.
De fout codes p0300 en p0420 had ik ook en na het vervangen van de bobines waren deze codes verdwenen.
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 07.05.2019 - 14:40  ·  #9
Quote door eric27

Ik heb de mijne zo staan wanneer de koelvloeistof 20 graden of hoger start deze op gas of schakelt deze over naar lpg.
Wanneer de koelvloeistof in de verdamper 15 graden en de koelvloeistof in de motor is nog 25 graden , deze koelt na stilstand iets minder af na de verdamper, dan start de motor op benzine maar de koelvloeistof begint te circuleren en is dan direct boven de 20 graden dus binnen twee seconden loopt de motor op lpg.
Werkt prima.
De fout codes p0300 en p0420 had ik ook en na het vervangen van de bobines waren deze codes verdwenen.


Top, thanks!
Ga ik dat als eerste maar eens doen.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 07.05.2019 - 16:19  ·  #10
Hoe wil je dat instellen bij een Vialle installatie dan?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5803
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 07.05.2019 - 18:36  ·  #11
idd 8-)
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 538
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 07.05.2019 - 22:39  ·  #12
Geen idee, bij mijn BRC kan ik 't wel instellen.
Dennis__78
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wezep
Leeftijd: 45
Berichten: 168
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 08.05.2019 - 16:32  ·  #13
Ik heb een Vogels VGI, deze start op gas bij een warme motor, ook loopt hij dan soms in het begin een paar tellen onregelmatig.
Verder nooit klachten eigenlijk.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Te snel naar gas overschakelen?

 · 
Posted: 08.05.2019 - 18:56  ·  #14
Bij Vialle kan je geen waarden aanpassen, behalve Vialle zelf.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0