TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 
 
 
 
 
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 679
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 · 
Posted: 04.06.2019 - 11:08  ·  #1
M'n XC70 (MY2004, D5 euro 3) heeft last van een turbofluit die er eerst niet was en ik ben nu bezig met het probleem te lokaliseren. De auto loopt prima stationair, geen overmatig brandstofgebruik, geen foutmeldingen of noodloop, alleen die fluit en een soort geratel als je bij hogere snelheden het gas intrapt. Voor mijn gevoel is er ook niet minder vermogen. En als het ware magie is het er soms wel, en soms niet.

Wat heb ik al getest en gedaan:

- Vida: niks te vinden qua foutmeldingen. Ik heb alleen Vida op een iMac draaien, dus meenemen tijdens een ritje is lastig.
- Turbo inlaatslang vervangen (was helemaal zacht en scheurde toen ik er aan zat :o)
- Asje van de turbo heeft geen speling
- Rest van het luchttraject gecontroleerd op scheuren in slangen. Intercooler kon ik niet goed zien, maar die heb ik minder dan 100k geleden vervangen en ik voelde geen olie op de afdekking eronder. Ook de aansluiting op de uitgaande turboslang (van turbo naar intercooler) kon ik niet goed controleren, maar die voelde goed vast.
- Motorsteunen en regelklep op de luchtbox getest op vacuum met een cheapie Ali vacuumtester (ook met lopende motor), die bleef netjes en de regelklep deed netjes zijn werk bij 1000 toeren.
- Rest van de vacuumslangen getest en de aansluiting van de TCV naar de turbo op vacuum getest. Bleef ook netjes vacuum houden.

Hierdoor vermoed ik dat de TCV (achter de inlaatslang) de geest aan het geven is. Het zou zo maar kunnen dat deze al meer dan 4 ton mee gaat. In ieder geval meer dan 125k km want ik heb de TCV nooit vervangen, alleen destijds schoongemaakt.

De TCV heb ik dus weer schoongemaakt met remmenreiniger, filtertje schoongemaakt en voorzichtig doorgeblazen. Maar bij een testrit bleef het geluid (en is misschien nog wat erger geworden).

Nu heb ik, na het schoonmaken, de vacuumtester aan het uit-kanaal van de TCV gehangen en de motor gestart en door de toeren gelopen om te kijken wat er gebeurd. Bij stationair is er 23 mmHg vacuum. Geef ik gas dan valt de vacuum bij 1800 toeren terug tot 18 mmHg. Laat ik gas los bij 3500 toeren dan klappert de naald door (of terug) tot 10 mmHg. Als het toerental dan weer zakt stijgt de vacuum weer tot 23 mmHg bij stationair. Excuses als ik de terminologie verkeerd gebruik, zoveel verstand heb ik er niet van ;).

Is dit hoe de TCV zou moeten werken?

Het viel me tijdens het schoonmaken op dat als ik door het luchtfilter naar binnen blaas er lucht uit zowel het in als uit kanaal komt. Dat lijkt me niet de bedoeling? Waarschijnlijk is het membraan binnenin gescheurd?

Trouwens goeie aanschaf zo'n vacuum apparaatje, je kan er ook je remmen mee ontluchten :).
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 · 
Posted: 04.06.2019 - 11:33  ·  #2
Persoonlijk zou ik toch denken,
If it looks like a duck, walks like a duck, and sounds like a duck, its probably a duck.

Ofwel ik zou toch echt de turbo nog eens goed aankijken
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 679
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 · 
Posted: 04.06.2019 - 11:59  ·  #3
Quote door ikbat

Persoonlijk zou ik toch denken,
If it looks like a duck, walks like a duck, and sounds like a duck, its probably a duck.

Ofwel ik zou toch echt de turbo nog eens goed aankijken


Op andere fora worden de TCV en het vacuumsysteem vaak als boosdoener van dit soort geluiden aangeduid. Vandaar dat ik ook als eerste ben begonnen met de zaken te testen waar ik het makkelijkst bij kan en die het goedkoopst zijn. Beetje zonde om je turbo te vervangen als toch blijkt dat het een gescheurd vacuumslangetje is. Als het niet de TCV is, dan ga ik inderdaad naar de turbo kijken.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 · 
Posted: 04.06.2019 - 12:39  ·  #4
Probeer eens uit of het afklemmen van de vacuumleiding richting je beide motorsteunen verschil maakt.

De motorsteunen dempen op vacuum en gaan wel eens lek.

Hier leg ik nog niet en verband met geratel, maar je kan wel vacuumverlies uitsluiten.

Mogelijk verergert flinkgas geven (en het kantelen van het blok) het vacuumverlies waardoor de wastegate opent en bijgeluiden geeft.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 · 
Posted: 04.06.2019 - 12:57  ·  #5
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 679
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 · 
Posted: 04.06.2019 - 13:02  ·  #6
Quote door martijn-a

Probeer eens uit of het afklemmen van de vacuumleiding richting je beide motorsteunen verschil maakt.

De motorsteunen dempen op vacuum en gaan wel eens lek.

Hier leg ik nog niet en verband met geratel, maar je kan wel vacuumverlies uitsluiten.

Mogelijk verergert flinkgas geven (en het kantelen van het blok) het vacuumverlies waardoor de wastegate opent en bijgeluiden geeft.


Met een klemmetje op de vacuumleiding van de motorsteunen heb ik inderdaad ook getest, dat gaf geen verschil. De boel trilde wel echt een stuk meer bij stationair. De motorsteunen zelf heb ik ook nog onder vacuum gezet en daar was geen verlies. Dus die werken nog.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 679
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 · 
Posted: 04.06.2019 - 13:06  ·  #7
Quote door martijn-a

https://youtu.be/NxmjRaiqeAk

En kijk vooral ook naar deze video


Die had ik ook gezien. Op een halfslachtige manier heb ik dit getest door de vacuumpomp op het slangetje bij de TCV te zetten. Daar had ik geen drukverlies, maar ik besef me nu dat ik dan nog steeds niet kan uitsluiten of dat stangetje op en neer gaat.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 679
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 · 
Posted: 18.06.2019 - 12:16  ·  #8
Het was dus niet de TCV, deze had ik uitgewisseld met een ander exemplaar om te testen, nu aan het zoeken bij de luchtbox in de buurt :).
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 679
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 · 
Posted: 11.09.2019 - 10:56  ·  #9
Het was uiteindelijk het luchtfilterhuis, vervangen voor een tweedehandsje en alles is weer ok.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 · 
Posted: 11.09.2019 - 17:46  ·  #10
Zat er een scheurtje in of zo?
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 679
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 · 
Posted: 12.09.2019 - 09:03  ·  #11
Nee, hij sloot gewoon niet meer goed aan maar dat was niet te zien met het oog. Waarschijnlijk gewoon vervormd door ouderdom i.c.m. warmte. Als ik flink gas gaf werd de deksel door de zuigkracht enigszins opgetild en dat begon te klapperen/ratelen. Ik had nog geprobeerd dit met een houtje en een touwtje te fixen, zoals weer terug buigen met warmte in een klem, een versteviging overdwars, een extra foamrand om af te dichten, maar dat werkte allemaal niet.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 · 
Posted: 12.09.2019 - 10:05  ·  #12
Voel ook eens aan het asje van de wastgate, die van de vacuumdoos naar de wastgate gaat, als deze los ligt is je vacuummembraam gescheurd.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 679
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: TCV testen en vacuumwaarden D5 euro 3

 · 
Posted: 12.09.2019 - 11:19  ·  #13
Het vacuummembraam op de wastegate was nog goed.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0