Schudden tijdens acceleratie opgelost

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Schudden tijdens acceleratie opgelost

 · 
Posted: 10.09.2019 - 21:46  ·  #1
Ik wist het al een weekje maar durfde bijna niet te juichen.
De geartronic van mij schudde stevig als ik 100 reed en dan zoveel gas gaf dat de bak terugschakelde.
Dan ging de auto schuddend versnellen waarbij de toerenteller ook zeer duidelijk reageerde.

Ik had me al neergelegd bij het feit dat er een dure reparatie aan zat te komen.
Revisies? Koppelomvormers enz.

Om die reden reed ik voorzichtiger om het probleem niet extra te verergeren.

Maar HOSANNA,
Hij is weer oke.

Voor de mensen die ook twijfel hebben over hun bak, spoelen revisies enz enz.
Mijn bak heeft een spontaan herstel opgelopen en het probleem is nu al een week weg en ik rij op de snelweg al een week te spelen met gas geven maar het lijkt me na een week wel definitief over.

Wat was nu de reden?
Ik heb niks aan de bak gedaan, geen bak steunen vervangen ofzo.

Maar wat heb ik wel gedaan

Precies de radiateur vervangen.
Tijdens demontage vond ik al dat er maar weinig olie uit kwam, zeer weinig.
De oorzaak kan zijn dat de oude radiateur de bak olie onvoldoende koeling gaf.
Mijn auto geeft de temperatuur vd atf niet ergens weer dus kon dat niet weten.
Tweede oorzak kaan zijn dat ik een minieme hoeveelheid olie verspeelde tijdens de demontage. Ca 20 ml maar ik denk niet dat dit het was.

Ik ga 100% voor onvoldoende atf koeling agv een dichtslippende oliekoeler vd automaat.

Al een hele week sta ik perplex dat de automaat weer feilloos werkt,
Voor de mensen die ook problemen hebben of krijgen in de toekomst.

Hou de atf koeler in je radiateur in de gaten.
Is denk ik de goedkoopste mogelijke oplossing bij bak problemen,
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Schudden tijdens acceleratie opgelost

 · 
Posted: 10.09.2019 - 22:03  ·  #2
Had je ‘m wel al eens laten flushen?
Je zou namelijk verwachten dat ook het koel gedeelte in de radiator dan schoon gespoeld wordt.

Als je ‘m wel hebt laten flushen zat er dan niet te veel ATF in. Nu er wat uit is vanwege de radiator wissel zou wellicht daarmee het probleem opgelost kunnen zijn?

Ik wil geen zand in je ogen strooien en je blijdschap inzeep helpen maar ik zoek naar nog meer plausibele verklaringen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden tijdens acceleratie opgelost

 · 
Posted: 10.09.2019 - 22:10  ·  #3
Quote door Steve

Had je ‘m wel al eens laten flushen?
Je zou namelijk verwachten dat ook het koel gedeelte in de radiator dan schoon gespoeld wordt.

Als je ‘m wel hebt laten flushen zat er dan niet te veel ATF in. Nu er wat uit is vanwege de radiator wissel zou wellicht daarmee het probleem opgelost kunnen zijn?

Ik wil geen zand in je ogen strooien en je blijdschap inzeep helpen maar ik zoek naar nog meer plausibele verklaringen.


De auto is 80K geleden geflusht.
En heeft al die kilometers probleemloos gereden tot ergens afgelopen voorjaar.
Ik laat hem sowieso nog een keer flushen de komende tijd, en dan ook het niveau controleren.

Maar kan haast niet geloven dat hij 70K probleemloos rijd met teveel atf.
Maar ik schreef het zelf ook al, ik heb 20a 30 ml verspeeld tijdens de radiateur wissel.
In theorie kan het dus de hoeveelheid atf zijn.

Echter ik heb het vermoeden dat het de radiateur was.
Maar kan het niet aantonen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Schudden tijdens acceleratie opgelost

 · 
Posted: 10.09.2019 - 23:05  ·  #4
Allereerst: mooi dat het bij jou opgelost is! Wat het dan was, is punt 2. Maar dat is het belangrijkst.

Wat het peil betreft: dat speelt wel degelijk een rol. Pas nog een V70 gepeild. Daar zat (na forum-powerflush) dik een liter teveel in. Nadat het peil op orde was, geen gependel meer.

Maar 20 ml. is wel weinig - ik kan me niet voorstellen dat dit dergelijke problemen veroorzaakt.

Heb je de oude radiateur nog? Evt. zou je de oliekoeler open kunnen slijpen - dan kun je het zien. Hoe dan ook: geniet van het (mysterieuze) resultaat!
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Schudden tijdens acceleratie opgelost

 · 
Posted: 11.09.2019 - 10:04  ·  #5
Ik heb met mijn GT6 de ervaring dat teveel olie leidt tot een hogere olie-temperatuur. Ik kon dat zien omdat de CFE-Plus de ATF temperatuur weergeeft. Verder merkte ik niks aan de werking van de bak. Hoge ATF temperatuur (altijd hoger dan 100) draagt waarschijnlijk wel bij aan degradatie van de vloeistof. Peil terug op correct niveau brengen bracht de ATF temperatuur terug tot zo'n 80 graden.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden tijdens acceleratie opgelost

 · 
Posted: 11.09.2019 - 10:55  ·  #6
Spijtig genoeg heb ik de oude radiateur gelijk naar oud ijzer gebracht.

Maar ik laat peil sowieso bij de volgende flush controleren.
Is het bij mijn bak ook dmv een inbus boutje en starten ?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schudden tijdens acceleratie opgelost

 · 
Posted: 11.09.2019 - 10:56  ·  #7
Je kan de bak heel simpel peilen met een peilstokje. Op zeker even doen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden tijdens acceleratie opgelost

 · 
Posted: 11.09.2019 - 10:58  ·  #8
Quote door Blade

Je kan de bak heel simpel peilen met een peilstokje. Op zeker even doen.


Waar zit dat stokje? Ik heb nl al gezocht
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schudden tijdens acceleratie opgelost

 · 
Posted: 11.09.2019 - 10:59  ·  #9
Aan de voorkant vd bak, achter de koelslang die over de bak loopt.

Meten bij warme automaat. In P stand. Vantevoren een keer of 3 door de versnellingen heen gaan met de pook, dan naar P.

Pielstok eruit. Schoon vegen en dan erin stoppen en weer uit halen. Dat is de correcte manier van peilen.

PS:

Kijk uit voor de ventilator als deze plotesling gaat draaien. Ook is het nogal warm als je je arm erin steekt.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schudden tijdens acceleratie opgelost

 · 
Posted: 11.09.2019 - 11:05  ·  #10
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Schudden tijdens acceleratie opgelost

 · 
Posted: 11.09.2019 - 12:53  ·  #11
Bedankt.

Ik zal morgen kijken als het weer droog is.
IanM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 129
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Schudden tijdens acceleratie opgelost

 · 
Posted: 11.09.2019 - 15:54  ·  #12
Voor de mensen met een GT6. In een GT6 zit geen peilstuk. Die moet je peilen middels dat torx boutje in de aftap plug van de bak. (die bij mij is doorgedraaid door vorige eigenaar, heel fijn)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Schudden tijdens acceleratie opgelost

 · 
Posted: 11.09.2019 - 16:26  ·  #13
Die heb je zo los met een beiteltje. Wel voorzichtig. Zijn alu boutjes.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0