Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 
 
 
 
 
Marty360
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Berichten: 61
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 19:29  ·  #1
Beste forumleden,

Zoals sommige wellicht al in mijn voorstel-topic hebben gelezen ben ik sinds kort op zoek naar een leuke V70. Ik ga deze auto delen met mijn neef, hij rijd 2x doordeweeks en ik mag 'm dan in het weekend gebruiken. Er gaan dus niet veel km's gemaakt worden, ik gok hooguit 7000-10000 km per jaar.
Echter (zoals de titel misschien al aangeeft) willen wij 't budget beperkt houden. Max. 3000, het liefst zelfs 2000 zodat er wat overblijft voor het aanwezige onderhoud. Gelukkig heb ik zelf al veel geleerd van het sleutelen aan mijn Volvo 360 en andere auto's binnen de familie dus het meeste kan ik zelf. Alleen voor de grote klussen zoals distributie zou ik d'r wegbrengen. Airco is ook geen must, het wordt een praktische hobby auto om zelf aan te sleutelen.

Gezien de kilometers wordt het een benzine vijfcilinder. Zelf vind ik ongeblazen het mooist, wat er niet op zit kan niet kapot ;) Aangezien betrouwbaarheid bij mij op nummer 1 staat wou ik eerst de 2.4 vermijden vanwege de ETM, echter heb ik ondertussen gelezen van verschillende eigenaren hier op 't forum dat die ETM geen probleem hoeft te zijn (iets met witte en gele stickers, ik ben er van op de hoogte!) en dat ik daar geen angst voor hoef te hebben.

Ons oog is nu gevallen op een model uit januari 2000. De looks van de classic, maar ik heb gelezen dat het onderhuids al een V70N is, met alle gevolgen van dien. Deze heeft al ruim 420.000 km gelopen, echter (voor wat ik begrepen heb) is de onderhoudshistorie maar deels aanwezig en de prijs relatief laag, onder de 1500 euro. Normaal gezien zou ik dan al snel weglopen, maar we gaan toch dit weekend langs om te kijken.

Daarnaast heb ik nog 2 vragen waar ik graag wat meer over hoor:
1) Hoe betrouwbaar is een gasklephuis van een 2.4 met gele sticker? Ik heb gehoord dat gereviseerde varianten even snel sleten, maar bij 420.000 km zou er ondertussen wel een goeie in zitten lijkt mij;
2) Onderhoudshistorie is natuurlijk kritisch, echter heb ik een redelijk uitgebreide kennis over auto's, de motoren, hoe ze moeten rijden etc. Als de auto nou toch goed rijd, goed oogt, de motor geen kuren vertoond en ook door mijn technische keuring heen komt: valt dit dan te overzien? Bij een technische keuring kijk ik zelf naar de slijtage delen, check ik de gezondheid van het blok en controleer ik op roest of andere opmerkelijkheden;

Excuus voor het lange verhaal, ik heb nog meer vragen maar ik hoor eerst heel graag jullie mening hierover! Ik heb al veel gelezen op dit forum, maar als iemand nog aanvullende tips of info heeft hoor ik het graag :)
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 572
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 19:48  ·  #2
zijn ook v70 2.4 met bosch ETM erop dus niet met de mag net nie mag wellie erop ik heb zelf de 2.4 170pk(2005) met een klein gasklep huis erop die gaan volgens mij minder vaak kapot
Ik heb deze v70 in zwitserland gekocht en daar was van alles aan vervangen en onderhouds boekjes erbij voor een kleine 2000 euro ( bpm 600 )
km stand was 280 000 en daar schrik ik niet van ik heb er liever een die 20 000 /30 000 km per jaar rijd dan een die maar 5 000 km per jaar heeft gereden
Roest kom je volgens mij toch niet echt veel tegen bij de v70 of deze moet bv schade hebben gehad en is slecht herstelt ...
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 572
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 19:51  ·  #3
en een proefrit zegt al veel kwa wegligging enz en ook slijtplekken op pedalen en stoelen enz je kunt een hele nette tegenkomen of een uitgeleefd hok....
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 653
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 19:53  ·  #4
1. Je moet een gasklep van Bosch hebben, die gaan vrijwel nooit kapot. Dan zit je aan model jaar 2004 en nieuwer dacht ik. Maar bij 420k kan alles kapot natuurlijk.
2. Kijk of de carterventilatie werkt, door de plasticzak truc op de olievuldop. Dat is toch wel een berucht probleem bij slecht onderhoud.
3. Distributie is bij dit blok erg makkelijk. Eerst wilde ik er niet aan. Maar omdat Blade de onderdelen niet wilde plaatsen (had ik aangeschaft omdat ik dacht dat iemand anders het wilde plaatsen). Heb ik het zelf gedaan. Je kan overal goed bij, je hoeft geen motorsteunen te verwijderen. In een avond sleutelen had ik de hele set met pomp vervangen.
4. Ga er maar vanuit dat je wat aan het onderstel moet doen. Maar als je het zelf doet is het goed te doen wat geld betreft.
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 20:10  ·  #5
Tja, als je de mogelijkheid hebt om de auto op de brug te zetten en goed (zelf of te laten) te beoordelen is dat wel een plusje. Een proefrit mag je ook niet overslaan. Denk eraan dat alle reparaties kostbaar zijn. Het is een grote en zware auto. Daarom is het heel goed dat je aangeeft zelf ook handig te zijn en veel kunt vervangen. Over dat laatste gesproken.. eens in de zoveel tijd is alles aan de beurt. Ik bedoel maar: stel dat bij elke 225.000 km je schokbrekers en vering vervangen moeten worden, dan ben je binnenkort aan de beurt. Of ze al een keer vervangen zijn of niet, je km-stand (420.000) zegt dat je nu zo'n beetje weer aan de beurt bent.

Wat ik verder heb moeten laten vervangen na aanschaf en bij een km-stand van 220.000 km : banden (zomer en winter), remschijven, remblokken, delen van de remleiding, remvloeistof, lampjes (overal), gasklephuis (inderdaad voor een 5 cilinder 2.0 turbo / V70N), draagarmen, spanrollen (Poika hoe heten die dingen ook alweer precies? :P ) , carterventilatie, olie (meerdere keren), stuurhuisflush, automaat flush (meerdere keren), koelvloeistof, uitlaat.... Ik denk dat ik nog het eea vergeet.

Wat kan ik zeggen... ehhh goedkoop is op zeker duurkoop. Ja, dat kunt je wel stellen. Als de Volvo dan weer rijdt, het liefst helemaal tjok volgeladen, dan heb je echt wel een fijne auto. Het liefst met lederen stoelen en wat fijne accessoires. Maar een Volvo koop je denk ik niet met de uitkomst dat je achteraf kunt zeggen: Ik rijd hem voor een prikkie.

Oh.. misschien een idee om goed af te spreken met je mede-eigenaar waar de grens van onderhoudsuitgaven ligt. Tot hoever gaan jullie? Dat lijkt me wel cruciaal om discussies tijdens het bezit een beetje te voorkomen. Ben benieuwd!

Barto
Marty360
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Berichten: 61
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 20:13  ·  #6
Quote door trabbit

1. Je moet een gasklep van Bosch hebben, die gaan vrijwel nooit kapot. Dan zit je aan model jaar 2004 en nieuwer dacht ik. Maar bij 420k kan alles kapot natuurlijk.
2. Kijk of de carterventilatie werkt, door de plasticzak truc op de olievuldop. Dat is toch wel een berucht probleem bij slecht onderhoud.
3. Distributie is bij dit blok erg makkelijk. Eerst wilde ik er niet aan. Maar omdat Blade de onderdelen niet wilde plaatsen (had ik aangeschaft omdat ik dacht dat iemand anders het wilde plaatsen). Heb ik het zelf gedaan. Je kan overal goed bij, je hoeft geen motorsteunen te verwijderen. In een avond sleutelen had ik de hele set met pomp vervangen.
4. Ga er maar vanuit dat je wat aan het onderstel moet doen. Maar als je het zelf doet is het goed te doen wat geld betreft.


Bedankt voor de tips. Is op de sticker te lezen welk type/merk ETM het is?
Ik was inderdaad al van plan om te de PCV/blowby te testen. Ik doe dit zelf meestal met de olievuldop zelf, maar het gewicht van zo'n dop kan natuurlijk wat invloed hebben...
Is de distributie niet enorm lastig, dat je het rechter voorwiel er af moet halen, om een motorsteun heen en dat je er nauwelijks bij kan? Ik dacht dat het bij de 850 zo was, en dat het dus ook zo was bij de V70, of heb ik het mis?
Qua onderstel was ik wel van plan om stuurkogels- en hoezen preventief aan te pakken. Draagarmen en de rubbers daarin lijken mij wat lastiger aangezien ik zelf geen brug heb.

Een proefrit komt er sowieso! Deze is dit weekend geplanned, ik zal sowieso meer laten weten.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 653
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 20:15  ·  #7
Nee steun zit onder de distributie, maar als je het al lastig vindt om een wiel te verwijderen lijkt het mij niet verstandig. Door je inleiding ging ik er vanuit dat je vrij handig was.

Bosch klep ziet er anders uit, is kleiner.
Marty360
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Berichten: 61
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 20:21  ·  #8
Quote door Barto

Tja, als je de mogelijkheid hebt om de auto op de brug te zetten en goed (zelf of te laten) te beoordelen is dat wel een plusje. Een proefrit mag je ook niet overslaan. Denk eraan dat alle reparaties kostbaar zijn. Het is een grote en zware auto. Daarom is het heel goed dat je aangeeft zelf ook handig te zijn en veel kunt vervangen. Over dat laatste gesproken.. eens in de zoveel tijd is alles aan de beurt. Ik bedoel maar: stel dat bij elke 225.000 km je schokbrekers en vering vervangen moeten worden, dan ben je binnenkort aan de beurt. Of ze al een keer vervangen zijn of niet, je km-stand (420.000) zegt dat je nu zo'n beetje weer aan de beurt bent.

Wat ik verder heb moeten laten vervangen na aanschaf en bij een km-stand van 220.000 km : banden (zomer en winter), remschijven, remblokken, delen van de remleiding, remvloeistof, lampjes (overal), gasklephuis (inderdaad voor een 5 cilinder 2.0 turbo / V70N), draagarmen, spanrollen (Poika hoe heten die dingen ook alweer precies? :P ) , carterventilatie, olie (meerdere keren), stuurhuisflush, automaat flush (meerdere keren), koelvloeistof, uitlaat.... Ik denk dat ik nog het eea vergeet.

Wat kan ik zeggen... ehhh goedkoop is op zeker duurkoop. Ja, dat kunt je wel stellen. Als de Volvo dan weer rijdt, het liefst helemaal tjok volgeladen, dan heb je echt wel een fijne auto. Het liefst met lederen stoelen en wat fijne accessoires. Maar een Volvo koop je denk ik niet met de uitkomst dat je achteraf kunt zeggen: Ik rijd hem voor een prikkie.

Oh.. misschien een idee om goed af te spreken met je mede-eigenaar waar de grens van onderhoudsuitgaven ligt. Tot hoever gaan jullie? Dat lijkt me wel cruciaal om discussies tijdens het bezit een beetje te voorkomen. Ben benieuwd!

Barto


Bedankt voor je reactie Bart, ik denk dat je zeker gelijk hebt qua komende onderhoudskosten. Veel kan ik inderdaad zelf, dus ik zou nog zeker het aankoopbedrag van 1500,- over hebben om zelf aan te versleutelen wat me wel prima lijkt. Onze grens ligt echt op de 3000.
Pluspunt is wel dat de auto in kwestie (als iemand een linkje naar de advertentie of het kenteken wilt, laat 't even weten) veel luxe heeft, o.a. lederen bekleding die heel is en (nog) werkende climate control. Daarnaast is het nep-hout dashboard en de leuke kleur ook wel een pluspunt voor mij, maar dat is persoonlijke voorkeur :) Ook ligt d'r een handbak in, wat mijn voorkeur heeft.
Marty360
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Berichten: 61
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 20:26  ·  #9
Quote door trabbit

Nee steun zit onder de distributie, maar als je het al lastig vindt om een wiel te verwijderen lijkt het mij niet verstandig. Door je inleiding ging ik er vanuit dat je vrij handig was.

Bosch klep ziet er anders uit, is kleiner.


Oké dan ga ik eens opzoeken hoe ik deze herken, bedankt.

Zomer-winter bandenwissel doe ik al vanaf m'n 10, dus wiel verwijderen valt wel mee ;) Bij een 850 moet je geloof ik via de wielkast bij je krukas zien te komen en heb je nauwelijks ruimte, maar bij een V70 is dat dus anders? Ook geen speciaal blokeergereedschap nodig?
Ik zal eens een how-to opzoeken. Bij de auto die ik op het oog heb is het binnenkort nog niet nodig, maar wellicht handig om toch alvast te weten.
Marty360
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Berichten: 61
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 20:42  ·  #10
Heb even een how-to opgezocht, het is inderdaad niet veel moeilijker dan bij m'n geliefde Redblock. Je hebt alleen veel minder ruimte. Maar als het goed is hoeft het pas om de 150.000 km of 10 jaar, dus ik richt me liever op andere onderhoudstaken.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3721
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 20:47  ·  #11
Ik heb eerder een S60 2.4 170pk (Magneti Marelli gasklep) gehad die met ruim 3 ton op de klok doorging naar de volgende eigenaar... met de originele gasklep. Ze gaan echt niet allemaal kapot hoor... Ik zou vooral ook ff iemand in de buurt zoeken met Vida, kun je even uitlezen.

En goedkoop is duurkoop... meestal is dat wel een beetje zo, naar mijn mening.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 653
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 21:09  ·  #12
Quote door Marty360

Heb even een how-to opgezocht, het is inderdaad niet veel moeilijker dan bij m'n geliefde Redblock. Je hebt alleen veel minder ruimte. Maar als het goed is hoeft het pas om de 150.000 km of 10 jaar, dus ik richt me liever op andere onderhoudstaken.


Nee je kan de tanden makeren, krukaspoelie hoeft er ook niet af je kan het kapje losmaken.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 21:20  ·  #13
Een ding wat ook voorkomt is slijtage van de VVT. Bestaat uit een VVT-poelie op 1 van de nokkenassen (op de ongeblazen 2.4 zit ie op de inlaatnokkenas) en de VVT-solenoidklep op de bovenkant van het blok, die de oliedruk naar die VVT-poelie regelt.

-de solenoidklep kan vastkomen te zitten. Foutmeldingslampje gaat branden. (foutcode weet ik even niet meer) . Motor kan beroerd stationair gaan lopen maar hoeft niet (die van mij namelijk niet..) Als je deze niet meer gangbaar krijg door schoonmaken dan moet je hem vervangen. Nieuw (merk INA) alleen bij dealer te verkrijgen a 180,- . Vervangen is heel makkelijk.
-de VVT-poelie zelf kan olie gaan lekken door te grote axiale speling. Door slijtage wordt de speling van enkele tienden mm steeds groter tot enkele millimeters. De mijne had na 260K ~2 mm speling waarbij hij nog niet lekte en ook geen foutmeldingslampje. Ik heb hem wel vervangen. Deze speling heeft invloed op timing, ondanks dat er geen foutmeldingslamp gaat branden: ik merkte meteen dat de motor stationair rustiger en stiller liep. Voor het vervangen van de VVT-unit heb je de nokkenasblokkertool 9995452 en krukasblokkertool 9997005/9995451 nodig. Deze VVT-unit (merk INA) voor mijn blok ook alleen bij de dealer te krijgen a ~350,- . Tools zijn nodig omdat de unit niet met een spiebaan gemonteerd zit. Procedure voor vervangen is niet zo moeilijk als het lijkt,
-Dus als de nokkenaskeerring achter de VVT-unit lekt, dan met de VVT eraf om de ring te kunnen vervangen.

Een indicatie van slijtage van de VVT-unit is om te kijken of de distributie-riem over het midden van de poelie loopt. Bovenste kap zit met 2 T25 bouten vast. Als de riem aan de blokzijde dicht op de rand van de poelie loopt dan is deze al enkele mm's versleten.

Dat kan dus een ding zijn waar je tegenaan kan lopen met een km-stand van 420K.

O ja, en geoxideerde kabels in de accu-klemmen. Bij mij uitte zich dit in een rare electrisch storing dat na het starten de motor meteen stopte: de startblokkering kwam dan in. En de binnenverlichting bleef branden doordat het nokje van de microschakelaar in het bijrijders-deurslot versleten was. Zelf makkelijk op te lossen met stukje plaat. Dat waren dan ook de enige 2 electrische storingen die ik in 8 jaar ben tegen gekomen. Verder nog noit laten staan. Motorisch zeer betrouwbaar.

-motorsteunen: onder de distributiezijde, onder bij versnellingsbak en op bovenzijde blok. De 2 onder het blok, daar hoor ik weinig van hier op forum.
-airco is aandachtspunt: als verdamper vervangen moet worden moet hele dashboard eruit. Maar heel vaak is het de magneetpoelie die over zijn slijtgrens is.
-schokdempers: ondanks dat ze niet lekten waren de originele Sachs na 200K intern echt versleten.

Tja, na 420K zal er best e.e.a. versleten zijn, denk aan rubbers en slangen, motorsteunen, etc. Qua sleutelen vindt ik het prima te doen. Ik zelf monteer alleen OEM-fabrikant onderdelen of Volvo. Het kan goedkoper maar daar is de kwaliteit dan ook naar. Als hobby-auto zeer geschikt zou ik zeggen. Ik heb een Haynes van de Classic voor het bodywork en een Haynes van de V70N omdat in dat boek het B5244S-blok staat.

De mijne heeft ook nog het originele gasklephuis met 260K.
Marty360
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Berichten: 61
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 21:45  ·  #14
Bedankt voor de tips Ierren, ik ga het zeker meenemen! Ik ben zelf ook voorstander van de OEM onderdelen, heb al meerdere zaken gevonden waar ik dit kan halen. Zwakte van de airco wist ik al van, ik ben alleen nog niet bekend met de magneetkoppeling, ik ga 't eens opzoeken.
Motorsteunen zagen er nog goed uit naar mijn inzien. Ik kreeg een filmpje doorgestuurd waarin de motor startend (koude start) en draaiend te zien was, geen enkele keer veel beweging van het blok gezien. Ook gingen alle controle lampjes op het dashboard aan en na het starten ook weer uit, zoals het hoort dus. Stationair oerental was rond de ~900 (bij koude start), klopt dit ongeveer voor een 5 cilinder?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Aankoop V70: goedkoop is duurkoop?

 · 
Posted: 03.10.2019 - 23:10  ·  #15
Ik kocht mijn 1e classic (2.4 20v met 140pk op lpg) bij 480.000 km voor 700 euro. Heb het bij 5 ton laten chippen bij Obbe naar 180pk en vrolijk doorgereden tot 715.000 km. Daarna de auto uit de roulatie gehaald. 1x gasklep vervangen door een revisie exemplaar en de bobines allemaal vervangen door ngk. De rest was normaal slijtage onderhoud. Dus goedkoop hoeft echt niet altijd duurkoop te zijn als je weet waar je op moet letten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0