Stuurhuis of pomp

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 537
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Stuurhuis of pomp

 · 
Posted: 09.10.2019 - 11:27  ·  #1
Deze ochtend, net toen ik de laatste meters reed op de parking van mijn werkgever..... : een weerbarstig stuur.
Het leek of mijn stuur blokkeerde tegen een aanslag, ik vermoed eerder dat de bekrachtiging even wegviel.
Een seconde later was alles weer ok en kon ik de wagen parkeren.

De enige mogelijkheden lijken mij de stuurbekrachtingspomp of het stuurhuis. Stuurbekrachtigingspomp heb ik 60.000 km geleden vervangen omdat de vorige geluid maakte.

Hoe kan ik het één en ander uitsluiten?

Betreft een V70NN van 2009
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4064
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Stuurhuis of pomp

 · 
Posted: 09.10.2019 - 13:06  ·  #2
Is het filtertje in het reservoir van de stuurbekrachtingsolie wel schoon? Om te inspecteren / schoonmaken kan je het vaatje leegzuigen en losmaken. De aanvoerleiding heeft een slangklem en de retourleiding een clip die je zo los kan klikken.
Schoonmaken met remmenreiniger en een tandenborstel op het filter wat middenin zit.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 537
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Stuurhuis of pomp

 · 
Posted: 09.10.2019 - 15:06  ·  #3
Dat vaatje heb ik een goede 10.000km geleden vernieuwd, zou dus ok moeten zijn.
Net naar huis toe gereden en niets van hapering gevoeld.


Edit: vaatje leeggehaald en het zeefje gecontroleerd-> niets van vervuiling. Olie was wel weer aan de donkere kant. Weer opgevuld met fris groene olie.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4064
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Stuurhuis of pomp

 · 
Posted: 09.10.2019 - 18:23  ·  #4
Niveau van de olie correct? Juist zetten bij koude olie (in het gehele systeem). Schoon filter dus zou niet moeten schuimen dan, waardoor de bekrachtiging tijdelijk kan wegvallen. Ik zou het even aankijken maar als het weer gebeurt zal je het toch in de duurdere zaken moeten gaan zoeken.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 572
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Stuurhuis of pomp

 · 
Posted: 09.10.2019 - 18:30  ·  #5
de stuurhuizen zijn toch wel erg zwak bij de volvo s heb er zelf ook last van dat ie raar tegenstuurd zeg maar in een lange bocht
van de week de winterbanden eronder en is gelijk wat minder
Denk toch maar een keer een ander stuurhuis er onder maar dan is de vraag of die uit een sloper wel goed is ...... En en blijkt aardig wat verschil in de stuurhuizen te zitten merken enz met en zonder sensor erin
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 572
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Stuurhuis of pomp

 · 
Posted: 09.10.2019 - 18:31  ·  #6
een paar uur sleutelen en een andere zit eronder
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 537
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Stuurhuis of pomp

 · 
Posted: 09.10.2019 - 19:34  ·  #7
Het tegensturen herken ik vooral van bij de V70N. Geen idee of dit bij de NN ook zo speelt. Deze ochtend voelde het echt of ik tegen een obstakel aanstuurde.
Morgenochtend kijk ik eens op de locatie of er in het echt geen obstakel ligt, klein stoeprandje of zo (eerlijk betwijfel ik dit, ik kom hier vrijwel elke dag)
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Stuurhuis of pomp

 · 
Posted: 09.10.2019 - 19:46  ·  #8
Ik vermoed dat je olie vervuild blijft.
Hoe heb je het de laatste keer ververst? Om het goed te verversen moet je de retour loskoppelen en de olie opvangen. Nieuwe aanvoeren via het reservoir. Het beste is compleet handmatig sturend de olie eruit te werken tot het schoon is.

Heb je verder wel eens een magneet in het reservoir gehangen?

Als stuurhuis of pomp echt slecht word zullen er ook metaal deeltjes loskomen.

Verder kan je de capaciteit van de pomp redelijk makkelijk testen: stilstaand bij stationair toerental moet je het stuur kunnen draaien.
Lukt dit alleen rijdend of met hoger toerental is je pomp slecht.

Tijdens inparkeren kan je een slechte pomp ook merken aan zwaar sturen bij laag toerental.

Het kan zijn dat je pomp toch slecht is, je vanmorgen tijdens het inparkeren het toerental liet dalen en de druk weg viel.

Als je hetzelfde bochtje met hoger toerental rijd, merk je mogelijk niets bijzonders.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 572
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Stuurhuis of pomp

 · 
Posted: 09.10.2019 - 19:51  ·  #9
ik heb hem vorig jaar laten flushen op een meeting daar kwam wel wat verbetering door maar niet genoeg denk dat dan je stuurhuis te ver versleten is om dat met nieuwe olie en flush op te vangen
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5144
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Stuurhuis of pomp

 · 
Posted: 09.10.2019 - 19:53  ·  #10
Zijn 2 verschillende systemen dimitri.

Bij de NN zit er een ander stuurhuis en pomp op.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 537
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Stuurhuis of pomp

 · 
Posted: 09.10.2019 - 19:59  ·  #11
Martijn,
Ik heb toen ververst op de manier die jij beschrijft.
Toen ik daarnet het vaatje leeggezogen heb heb ik er speciaal opgelet, en niets van vuil, of nog maar ronddwarrelend vuil ontdekt in het vaatje.
Alles was helder. Wel was de olie weer wat donkerder van kleur.
Ik heb de oude olie in een glazen flesje gedaan zodat ik evt bezinksel zie.
Magneet heb ik er niet inhangen.

Aan het stuurgedrag merk ik niets (op die ene keer na dan). Bij stationair draait het stuur soepel,
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 572
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Stuurhuis of pomp

 · 
Posted: 09.10.2019 - 20:08  ·  #12
ik weet dat er verschil inzit Blade , maar werking is hetzelfde , stuurhuizen van de 850 en v70 classic gaan lekken bv heb die van mijn 850 ook al een keer een andere onder moeten zetten voor de apk deze stuurde nog wel gewoon goed maar was lek
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5144
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Stuurhuis of pomp

 · 
Posted: 09.10.2019 - 20:09  ·  #13
Ja de werking is hetzelfde. De ‘kwaaltjes’ helemaal anders. Dat tegensturen komt bij de NN bijv helemaal niet voor. Pompen gaan bij bosjes stuk. Vervuilen ook veel meer bij de NN.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0