De opvolger, maar welke.....

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 20.10.2019 - 21:33  ·  #1
Op zich hoeft mijn volvo nog niet weg, hij doet het prima, maar toch zit ik te kijken naar een opvolger, ik heb deze nu 7 jaar, volgend jaar wordt hij 20, de techniek staat niet stil (in positieve en negatieve zin), en 2020 is voor mij een bijzonder jaar dus daar mag ook een andere auto bij. Voor mij is een 2008-2010 auto prima qua leeftijd en prijs, duurder vind ik onnodig omdat ik dat meer afschrijving ga betalen.

Uiteraard is de eerste logische keus een V70NN, maar dan het liefste een summum of ocean race met 2.5T motor. De 2.0 is het net niet begrijp ik, en ik heb met een 2.5T gereden en is echt een fijne auto.
Maar de bedenkingen: de prijzen liggen erg hoog, een knappe zit ruim over de 10k. Ik wil een goede stereo, het standaard spul is niet of lastig aftermarket te upgraden, dus zit ik vast aan af fabriek high performance. Dat zit er niet vaak in. Dynaudio zit er nog minder vaak in, en is blijkbaar niet zo best als je zou verwachten. Verder wil ik stoelverwarming, xenon, leer, en navi hoeft niet perse. Het is lastig om de goede uitvoering te vinden.
Daarnaast is de kwaliteit minder dan mijn huidige V70. En als ik iets koop van 10-12 jaar oud zal er ook 2,5-3 ton op staan. Dus grotere kans op meerdere reparaties. En wegenbelasting is 1 trede hoger dan mijn huidige auto.

Dan de andere kanshebbers: Honda accord station, vanaf 2008 is dat een knap ding, en grootste voordeel, het is een probleemloze auto. Schijnt best goed te sturen, en ondanks dat het vtec blok een 4 cylinder is, is het leuk rijden. de 2.0 heeft een vierkante boring/slag en kan toeren draaien, de2.4 is een langeslag motor met meer koppel onderin, die ook weer meer verbruikt. Voordeel is ook dat de audio vrij makkelijk te upgraden is met aftermarktet spul. Nog een voordeel: hij is vrij zuinig (2.0) en relatief gunstig in de belasting.

En hebben we nog de subaru outback, ook leuke auto, boxerblok, dus koppel, leuke sound, vierwiel aandrijving is een voordeel maar ook een nadeel. Qua probleemloosheid scoort hij net iets minder dan de honda, maar nog steeds boven gemiddeld. Ze worden ook met lpg verkocht, dat mag voor mij ook.

Dan nog een mazda 6, schijnt leuk te rijden, maar verder doet hij me niet veel. BMW 325 rijdt ook leuk, maar dan moet je wel de 3.0 hebben, die heeft redelijk koppel onderin. Ik heb met een BMW 523 gereden, en dan viel me tegen. Motor doet het goed, maar ik had er meer van verwacht, en het comfort van een V70 haalt hij niet. Een 3 serie is nog weer iets stugger. En bij dit merk zijn er toch best wel wat problemen die soms goed geld kunnen kosten, dus dat risico weet ik niet of ik dat aan durf.
Ik heb ook met een 2008 mercedes C station gereden, maar die auto was zo kil van binnen, ik voelde me er niet lekker in. En het model vanaf 2011 is pas een leuk model, en is me te duur.

Dan zou ik ook nog kunnen downsizen naar een C30 of een madza 3, of een subaru impreza, maar dat is puur om kosten te drukken, en waarschijnlijk word ik daar niet gelukkig van.
Gelukkig heb ik nog even om na te denken en proef te rijden.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 20.10.2019 - 21:58  ·  #2
Dat is wel een heel lastige ja,
(Luxe probleem)

Als ik zo kijk, zijn het wel logische eissen die je steld, en de v70 is best aan de prijs.

Persoonlijk wil ik niet anders meer dan volvo,

Wat ik zelf nog zou kunnen overwegen,
Is toyota.
Zijn iets kleinere blokken, maar een mooi aangeklede avensis vind ik niet verkeerd, en ook niet zomaar kapot te krijgen.

De duitse auto’s daar voel ik het persoonlijk helemaal niet bij.
Heb in de auto van mn oude baas mogen rijden, was een mercedes s amg.
En ja het rijd zeker door, en hoe.
Maar als ik dan zelfs nog kijk na de prijs van zon wagen, dan vind ik hem toch ergens wat tegen vallen, met een mooi leer dashboard, en dan 2 van die plastic ipads er in.
En als ik eerlijk ben, vind ik de stoelen van mn oude xc70 fijner zitten dan de stoelen uit die s klasse.

Bmw, heb ik geprobeerd, maar was na een half uurtje al gebroken.

Maar is natuurlijk wel weer heel persoonlijk, zoals alles in het auto gebeuren
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 20.10.2019 - 22:14  ·  #3
Ik merk dat ik zelf steeds meer naar de oudere auto's kijk. Ik kan de karaktertrekken van oude auto's meer waarderen dan van het "jonge" spul. 😉

Dus ik zal de 850 T5 maar op 😉

Succes met je luxe keuze 👍
Awv
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 51
Berichten: 71
Geregistreerd: 08 / 2019
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 20.10.2019 - 22:20  ·  #4
Misschien toch es naar n v70 diesel kijken. Ik ben erg tevreden over mn V70 D3. Zit alles op en aan. Rij voor t eerst diesel en ook dat bevalt goed. Die prijzen zijn erg gedaald, heb ik me laten vertellen (gelukkig voor ik m kocht). Audio..snap ik. . Ik mis mn subwoofer erg, die ik in mn Toyota had. Snap niet dat in deze volvo geen premium sound zit, terwijl ie verder zo luxe is.... Zal wel wennen. Good luck met kiezen
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 20.10.2019 - 22:28  ·  #5
Ik sla ff aan op je stelling dat de 2.0 het 'net niet' is. Als je de atmosferische bedoelt neig ik ernaar om je gelijk te geven, bedoel je de 2-liter EcoBoost geef ik je echt geen gelijk. Ik kom uit een hele mooie R, die ik verkocht omdat ik veel meer km's ben gaan rijden. Heb in 2 maanden nu 4k km in de wielen, en die 2.0 turbo is gewoon een ontzettend fijn blokje. Ok, ik ben ff bij Obbe langs geweest en dat helpt 'm wel, maar zelfs zonder die behandeling is het een ontzettend fijn, soepel en elastische motor.

Wat bedoel ik te zeggen: heb een hele goeie vijfcilinder-referentie na een 2.5T en een R, maar op het geluid na mis ik ze echt niet.

Ben je van plan om weer een half miljoen km's te gaan rijden? De meningen zijn verdeeld over de duurzaamheid van dit motorblok, maar ik ben in m'n oriëntatie vooral probleemgevallen bij de T4 (1.6 EcoBoost) tegengekomen.

Aanvulling: ik lees dat je een Outback ook interessant vind. Maatje van me heeft zo'n ding, modeljaar 2005, 2.5 benzine. Rijdt erg lekker, maar die 2.5-blokken zijn erg gevoelig op olieverbruik.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 20.10.2019 - 22:44  ·  #6
Bedankt voorde reakties zover,
Ik heb met een een V70 D3 gereden en met een xc60D3, inderdaad fijne motor. Maar ik rij 14000-16000 per jaar, en we hebben al een diesel staan voor de langere ritten en vakanties, dus ik wil er geen diesel bij hebben.
De 2.0 die ik bedoel is de 145pk motor, die 2.0 T (de 203pk) zal beter zijn, maar is ook nieuwer en dus duurder.
Ik verwacht weer een jaar of 6 te gaan doen met de opvolger, dus er zal dan een ton bij komen op de teller.
De avensis had ik al afgeschreven. Ik ken meerdere (ook hier op het forum) die m na enige tijd weer weg hebben gedaan omdat het m niet was. En dat merk ik zelf ook met toyota, doet alles prima en blijft heel, maar heeft nul beleving.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 20.10.2019 - 23:57  ·  #7
2.0 is 145pk, niet veel voor dit model, maar kilometers maken kunnen ze kennelijk wel.
Bij goed onderhoud ook 4 ton plus......
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 21.10.2019 - 00:11  ·  #8
Ik snap je uitdaging...

Ik heb een 2009 V50 2.0D, 2011 V60 D3 en 2014 V60 D4 als lease auto versleten, en zou ik het nu aandurven één van die auto's tweedehands te kopen met meer dan 2 ton op de teller? Mwah, niet direct... De nieuwe 2019 S60 vind ik erg geslaagd qua uiterlijk, maar ik heb geen idee wat het technisch allemaal doet. En ja, dat is financieel ver buiten het budget.

Ik heb heel erg bewust één van de allerlaaste S60's uit de P2 serie gekocht. Uitontwikkeld, betouwbaar en geslaagd qua design. Voor hetzelfde geld had ik ook een kale 2011 S60 kunnen kopen. Heel bewust niet gedaan.

Ik heb van verschillende forum leden vernomen dat hun ervaringen met P3 modellen zacht gezegd wisselend waren. Teveel Ford. Teveel rare problemen.

Ik heb geen ervaring met keuze buiten de Volvo groep, dus kan je geen advies geven daar over. Succes met de zoektocht.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 649
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 21.10.2019 - 07:26  ·  #9
Ik heb lang geleden een Subaru Legacy 2.5 automaat gereden. het is absoluut geen stijl icoon, maar wel een hele fijne wagen om te rijden en alleen standaard onderhoud uitgevoerd. Nooit mee stil gestaan
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 651
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 21.10.2019 - 08:02  ·  #10
Na héél lang wikken-en-wegen hebben wij afgelopen mei de knoop doorgehakt en hebben wij onze V40 1.8 van 2004 ingeruild op een V70 1.6 T4 Limited Edition van 2011 (MY2012).

Ik heb zelf (persoonlijk en in mijn directe omgeving) al veel ellende met Ford meegemaakt, en ik was dan ook heel erg huiverig voor de vele Ford techniek in de V70. Met Volvo (eerst een 440 en later die genoemde V40) echter louter positieve ervaringen, dus ik wou eigenlijk toch wel bij Volvo blijven. Lid geworden van dit forum, héél veel op internet gezocht op ervaringen met de V70NN en de 1.6 T4, gevraagd naar ervaringen en kennis van anderen (ook op dit forum), en eigenlijk tot de conclusie gekomen dat het bij de V70NN, met name vanaf bouwjaar 2011, wel meevalt met die Ford techniek. Op de Powershift automaat na dan....

Wij hebben proefgereden met de V70 1.6 T4 met handbak (die wij ook gekocht hebben), en ík was aangenaam verrast door zowel motor als audio!

De motor, de Ford 1.6 Ecoboost, is (wat mij betreft) krachtig zat. De V70 met 1.6 T4 is, hoewel een stuk zwaarder, een stuk soepeler en sneller dan de V40 met zijn 1.8, zeker ook met optrekken. De dealer waar wij de V70 gekocht hebben had ook nog een iets nieuwere V70 staan met de 2.0 T4. Dat is wél een echte Volvo motor, maar die schijnen ook zo hun zwakke punten te hebben....

In de V40 zat de actieve subwoofer (Volvo origineel), en ik was bang dat ik die zou gaan missen in de V70 (High Performance, standaard op de Limited Edition), maar niets van dat; ik (en zelfs mijn kritische zoon) vinden de audio echt uitstekend, veel beter dan die in de V40.

Zelf sleutelen wordt denk ik helaas wel steeds moelijker, maar dat geldt denk ik voor iedere modernere auto.

Goed inlezen, ervaringen van anderen vragen (doe je hier al min-of-meer) en je niet direct laten leiden door voor-oordelen. Tuurlijk, de V70NN zal zijn zwakke punten hebben, maar dat heeft ieder model, zelfs de V70N en zelfs de 5-cilinders ;-) .

En maak er zelf eens een proefrit in om te ervaren hoe het rijdt, voelt en klinkt. Met een proefrit zit je nog nergens aan vast (al waren wij gelijk verkocht).
wout777
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 83
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 21.10.2019 - 08:58  ·  #11
Kwaliteit minder bij de NN? Niet echt hoor. Ik heb met de N meer gezeik gehad dan nu met de NN (Nog Niks..)
Dit soort discussies zie je altijd op fora als een nieuwe generatie zich aandient voor het grote publiek.
240/740/940 naar 850 zou een stap achteruit zijn,
850/V70 classic naar V70N zou een stap achteruit zijn.
En nu roepen alle N-rijders dat de NN (Ford) minder is, tot ze er zelf een tijdje in rijden, dan wordt het stil.

Onderhoud is op papier iets lastiger, maar als je zelf Vida aanschaft, wat helemaal niet duur hoeft te zijn, dan kom je al heel ver.
Het is tenslotte ook maar gewoon een aan elkaar geschroefde hoop onderdelen, net als iedere andere auto.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 921
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 21.10.2019 - 12:20  ·  #12
Quote door Walterj
Op zich hoeft mijn volvo nog niet weg, hij doet het prima, maar toch zit ik te kijken naar een opvolger, ik heb deze nu 7 jaar, volgend jaar wordt hij 20, de techniek staat niet stil (in positieve en negatieve zin), en 2020 is voor mij een bijzonder jaar dus daar mag ook een andere auto bij.

Ehm, even een 'vervelende' vraag, waarom zou je naar een ander kijken als de wagen bevalt en het prima doet?

Ik ben in 2004 begonnen aan de Volvo 740 (die was toen 16 jaar oud) en heb deze modellen tot vorig jaar (die wagen was toen 33) gereden naar volle tevredenheid. Er is in die tijd 1 wagen weg gegaan wegens mijn wensen. Ik wilde electrisch verwarmde spiegels, de eerste was te kaal om die in te kunnen bouwen. De andere wagens zijn weggegaan wegens terminale rot (na schade rotten ze best wel hard) of een total loss (laatste wagen). Toen keek ik nog even naar Mercedes, want ik wilde achterwielaandrijving, maar het is toch de huidige S80 geworden. (een testrit en ik was verkocht)
Persoonlijk blijf ik voorlopig bij deze wagen, aangezien ik weet dat Volvo's met goed onderhoud de 30 ruim kunnen halen. (en hij was voor mijn budget aan de dure kant, dus moet even mee)

Is het niet een idee om door te rijden en als de kosten echt te hoog worden dan uit te kijken naar iets anders, met in het ergste geval een wegwerp wagentje als tijdelijke wagen terwijl je verder zoekt? Mijn afweging als ik op een dergelijk punt kom, repareren of vervangen, is of ik voor het bedrag dat in de reparatie moet ik een andere wagen heb die ik net zo vertrouw. Kosten heb je aan elke wagen die je gebruikt koopt.

Ik kan me niet voorstellen dat het verschil tussen een N en een NN zo groot is. Dat was tussen de eerste 700 en laatste 900 (oude S/V90) ook niet zo. Ik zou dan eerder naar de volgende serie kijken, de huidige S/V90. (niet die van eind vorige eeuw)
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2182
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 21.10.2019 - 13:17  ·  #13
Quote door Bigdog

2.0 is 145pk, niet veel voor dit model, maar kilometers maken kunnen ze kennelijk wel.
Bij goed onderhoud ook 4 ton plus......

Inderdaad, als ze geen goed onderhoud hebben gehad (ieder jaar of 20.000 km verse kwaliteitsolie) en/of veel korte stukjes hebben gereden, kunnen de zuigerveren vast gaan zitten, met hoog olieverbruik als gevolg. Ga maar eens zoeken in diverse fora over de C30/S40/V50 die met de 1.8 en 2.0 Mazda-benzinemotor zijn uitgerust, veel klachten over overmatig olieverbruik, die zonder uitzondering te wijten zijn aan te lang doorrijden met oude olie.

Het is bepaald geen snelheidsmonster, maar op de meeste wegen die ik rijd hobbel ik ofwel van rood stoplicht naar rood stoplicht (en sta je steeds weer achter dezelfde auto die er als een haas vandoor gaat bij groen :lol:), ofwel ik zet 83 resp. 103 op de cruise control om precies de maximum snelheid te rijden bij trajectcontrole. Wil je bij de borreltafel pochen dat je op weg naar de wintersport constant 250 op de Autobahn hebt gereden: koop een andere auto. Wil je graag zigzaggend en bumperklevend door het drukke verkeer gaan: koop een andere auto. Wil je zo min mogelijk schakelen, enorm veel trekkracht onderin en weinig toeren maken op de snelweg: koop een andere auto (de 2.0 maakt 3000-4000 toeren op de snelweg, max. vermogen bij 6000 tpm, redline ligt bij 6750 tpm)

Evengoed is 145 pk/190 Nm genoeg om op de autoroute heuvelop volgeladen met een vouwwagen erachter 110 km/h te blijven rijden. Okee, je rijdt plankgas in zijn 3, maar je haalt het wel :)
Tel de overige luxe van een V70 van de laatste generatie erbij (stoelen, ruimte, design, geluidsisolatie, enorm veel ruimte, geluidsinstallatie, noemde ik al een zee van ruimte?), de veiligheidsvoorzieningen die bij Volvo horen en een veel lagere prijs dan de 2.0T en 2.5T, dan is een V70 2.0 zo gek nog niet. Qua regelmatig onderhoud is er weinig spannends aan, want er zit een distributieketting op. Alleen het interieurfilter is een k*tklusje maar ook dat is zelf te doen.

Blijf alleen ver, heel ver, van de 2.0 met automaat. Ze zijn nooit in NL geleverd maar je ziet ze wel eens als importauto te koop staan. Het is een Ford Powershi(f)t automaat, die dusdanig zwak is dat het trekgewicht is beperkt tot 1000 kg. Het enige leuke aan de automaat is dat je een zesbak hebt zodat je minder toeren maakt op de snelweg (de handbak heeft als enige van de laatste generatie V70 maar 5 versnellingen - de Ford MTX75-bak schakelt gelukkig wel messcherp!)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 21.10.2019 - 17:21  ·  #14
Quote door wout777

En nu roepen alle N-rijders dat de NN (Ford) minder is, tot ze er zelf een tijdje in rijden, dan wordt het stil.


Dat is het verhaal.
In de begintijd van het forum had ik een S60.
Je raadt het al, dat was troep.
Nu, 10 jaar later, herhaalt de geschiedenis zich weer.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3729
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 21.10.2019 - 19:23  ·  #15
Ik heb altijd het idee dat het voornamelijk jaloezie is ;) als ik het budget had stond hier allang een nieuw model S80 op de oprit. Maarja, eerst deze wat langer rijden (heb 'm pas een jaar)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0