Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

Spontane startproblemen

 
 
 
 
 
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 25.11.2019 - 14:39  ·  #1
Hallo,

Net het ene probleem opgelost (trillingen bij rechter achterwiel vanwege aanlopende remklauw), dient zich letterlijk de volgende dag een nieuw probleem aan.....de Volvo V70 D5 2002 wil plotseling niet meer starten! Zelfs niet na meerdere pogingen met tussenpozen, totdat de accu zo leeg was, dat ik de ANWB mocht bellen. Auto startte voorheen juist altijd erg goed bij koude motor, nu plotsklaps niet meer. Startmotor draait prima, alleen de motor "pakt" niet. Meerdere keren voorgegloeid, met/zonder gas geven, diverse truucs geprobeerd, maar niks bleek te helpen. Man van ANWB had accu weer enigszins opgeladen en met behulp van Quick Start (ether-mengsel) sloeg de motor meteen aan! Goed spul!! Volgende ochtend echter precies hetzelfde liedje, terwijl de dag ervoor de motor prima bleef starten na de "Quick start", zelfs na 4 uur stilstand (bij ca +5 graden, zonder gebruik van Quick Start).
Opvallend was wel dat bij de laatste brandstoffilter-wissel bleek het filter maar half vol te zitten....beter dan half leeg, maar hij hoort helemaal vol te zitten!
Een ander probleem, niet noodzakelijkerwijs gerelateerd, is dat mijn auto bij warme motor en na kort stilgestaan te hebben, bij weinig gas geven, heel makkelijk/vaak in de noodloop schiet.
Had tevens aan ANWB-man gevraagd de foutcodes uit te lezen:
P0087 Commonrail druk te laag
P0094 Lek in hoogdruk brandstof
P0401 EGR doorvoer wisselend

Weer een nieuwe puzzel en weinig tijd om er zelf aan te zoeken/werken.....vooralsnog start de motor met injecteren van Quick Start in lucht-inlaat (voorbij de LMM), maar is natuurlijk niet ideaal....

Alle hulp en suggesties zijn wederom van harte welkom!

Grt. Scootah
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 25.11.2019 - 14:47  ·  #2
Ik denk dat je brandstofpomp in de tank de geest aan het geven is.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 25.11.2019 - 15:33  ·  #3
Het lijkt inderdaad op een brandstofgebrek of gebrek aan brandstofdruk na lange stilstand. De starthulp zorgt voor een lucht/brandstof (ether) mix waardoor de motor door de eerste slag/ slagen wordt geholpen terwijl de brandstofdruk nog niet voldoende is, maar zodra de motor loopt lijkt hij dus wel voldoende brandstof aan te zuigen zogezegd.
Mijn vorige V70 was een 2.4 D5 van 2006, niet zo heel anders dan die van jou. Als ik die op contact zette (stand II van de sleutel), was er een duidelijk pufje te horen van het brandstofsysteem dat op druk gezet werd. Echt zo'n 'FUUP!' geluidje van een overdrukventieltje dat opent. Hoor jij dat ook? Misschien vroeger wel, nu niet meer?

Als ik me niet vergis zijn er 2 (of zelfs 3?) pompen:
1 - opvoerpomp die de diesel van de tank richting de motor voert (zichtbaar onder de achterbank dacht ik)
2 - hogedrukpomp die de common rail druk levert
3 - pomp die brandstof overhevelt van de ene helft van de tank naar de andere
ANWB codes duiden meer op de tweede - die druk lijkt te laag te zijn na lange stilstand (>4 uur). Wellicht lekt er daar iets? Ik zou het hele traject vanaf de tank tot aan de injector langslopen. Zelfs als het niet druppelt laat diesel wel een vettige plek achter als het ergens niet dicht is. Kan zelfs zoiets stoms zijn als een niet goed aangedraaid brandstoffilter, een lekkende pakking of een filter vol water (die hebben toch een aftappunt onderop?).

Met VIDA kan je de brandstofdruk uitlezen (op 2 verschillende punten dacht ik zelfs), en in vida kan je eveneens vinden wat de gewenste waarden zijn. Daaraan moet je kunnen zien waar het misgaat (ervan uitgaande dat de sensoren juiste waarden geven, die zijn intussen ook 17 jaar oud natuurlijk --> een foute sensor kan het ook aan liggen, als die bijv. aangeeft dat je al voldoende druk hebt waardoor de pomp wordt gestopt, dan gaat het ook niet werken, ook al werkt je pomp wel)

Op de common rail zelf (grijze metalen buis met pijpjes richting de injectoren) zit een ventiel (net een bandenventiel), daar kan de druk gemeten worden met een externe meter dacht ik. Wellicht kan je daarmee vaststellen of de sensor de juiste raildruk weergeeft.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 656
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 25.11.2019 - 15:35  ·  #4
Niet gewoon de raildruksensor of het ventiel? Doorgaans zit bij een commonrail diesel de pomp niet in de tank (ben nog niet helemaal thuis wat Volvo betreft dus misschien bij Volvo wel?).
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 438
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 25.11.2019 - 17:35  ·  #5
Aan de foutcodes te zien gaat het toch om de hogedruk gedeelte van het brandstofsysteem?

Als hij eenmaal aan staat klinkt het dan wel hetzelfde als normaal?
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 25.11.2019 - 18:38  ·  #6
Dank voor jullie snelle reacties! De (lage druk) brandstofpomp zit inderdaad in de brandstoftank en voor zover ik begrepen heb, bestaat de tank uit 2 compartimenten. De brandstofpomp is inderdaad al langer een verdachte, maar als de motor eenmaal loopt, dan draait ie prima.....ik kan er op de snelweg 140 km/uur mee rijden of harder als ik wil. Bij koude motor zegt ie dan wel af en toe "motor service vereist" zonder dat het oranje gevarendriehoekje op het dashboard gaat branden. Dat doet ie wel als ie bij warme motor en weinig gas geven, in de noodloop schiet.
Ik hoor trouwens geen duidelijke "fuup" bij het op contact zetten van de auto.....wel een soort zoemend geluid.

Ik zou verwachten dat in geval van een kapot-gaande brandstofpomp bij het vragen van meer vermogen een probleem ontstaat/in de noodloop schiet, maar dat is juist niet het geval.

Wat wel weer vreemd is, is dat half gevulde brandstoffilter. De vervanging leverde wel een verbetering op voor wat het starten bij hete motor betreft. Hier begon een probleem te ontstaan, maar was verbeterd door het nieuwe, schone filter.

Het vervangen van de brandstofpomp in de tank schijnt nogal een dure grap te zijn, dus wil een goede diagnose kunnen stellen. Inderdaad checken op lekken op het traject van tank tot aan injectoren. Weet iemand een goede Volvo-expert, die dit betaalbaar kan doen?

Wat kan er nog meer kapot/versleten zijn in/aan mijn 17 jaar oude Volvo V70 2.4 D5, dat deze symptomen veroorzaakt? Gloeidraden, lekkende injector, lekkende/verstopte brandstof-doorvoer? Ik ruik nergens diesel als ik de motorkap open doe of bij het brandstoffilter in de buurt ruik......
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 656
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 25.11.2019 - 19:13  ·  #7
Zoals ik al zei, raildruksensor.
Gunz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 157
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 25.11.2019 - 21:52  ·  #8
hang hem eens een keer aan een vodia dice, P codes zijn te generiek.

plus, er is al iets aan de hand dat je geen gas kunt geven zonder "motorservice vereist"

dit komt er nog bij
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3151
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 25.11.2019 - 22:19  ·  #9
Defecte injector vraag je, ja dat kan.
Ik weet nog dat mijn S60 D5 een paar winters terug moeilijk begon te doen.
Dat bleek uiteindelijk de verstuiver van cilinder 1 te zijn. Die lekte te veel en gaf dat retour, dacht 2 keer de max retour waarde wat hij deed.
Vervangen voor een nieuwe en starten en lopen.
Ik had ook een foutcode op de commonrail druk.
Die sensor is vervangen maar dat dees niets. Dat was nog voordat de verstuiver vervangen was, en hij bleef natuurlijk moeilijk starten.
Door de te hoge retour kwam de commonrail niet op druk, waardoor de motormanagement niet wilde starten.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 25.11.2019 - 22:56  ·  #10
Kijk da's er nou een waar ik niet direct aan gedacht zou hebben, te weinig druk door te hoge retour van een verstuiver. Altijd wat te leren hier 👍
Maar ja, zou dit opgaan voor de topic starter dan zou hij dat ws ook wel merken bij warme motor.
Gunz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 157
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 25.11.2019 - 23:27  ·  #11
Quote door Bolbo


Maar ja, zou dit opgaan voor de topic starter dan zou hij dat ws ook wel merken bij warme motor.


inderdaad start die ook warm niet.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 26.11.2019 - 10:41  ·  #12
en een defecte verstuiver hoor je ook met lopen dat ie niet lekker loopt en dat ie dan een tikkend geluid maakt start ie wel op remmenreiniger en loopt ie dan wel gewoon door ? of slaat deze weer af ?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3151
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 26.11.2019 - 11:07  ·  #13
Mja, dat warme motor verhaal had ik dan weer niet nee.
Mijn D5 kon na 1 minuut draaien, uit, en direct weer starten lopen.
Bij koude motor soms ook even remmenreiniger in de luchtinlaat gespoten, wou wel helpen.
Scootah
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zoetermeer
Leeftijd: 49
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 26.11.2019 - 13:26  ·  #14
Na Quick Start/ether-starten, loopt de motor meteen regelmatig en heeft geen neiging om af te slaan. Ik zal morgenochtend eens testen of hij meteen weer start als ik 'm na de Quick Start hulp meteen weer uit zet. Vanochtend na ca. 8 uur stilstand geprobeerd te starten zonder Quick Start en na redelijk aantal omwentelingen bij eerste poging, sloeg hij zo waar aan! Eergisteren na ca. 14 uur stilstand lukt het starten niet zonder Quick Start-hulp, maar sloeg meteen aan na 2 seconden Quick Start in de lucht-inlaat.

Een punt dat ik niet kan verklaren met lekkende injectoren, is het half-volle brandstof-filter bij de afgelopen filter-wissel, nadat ik vlak ervoor een kwartier met de auto gereden had (naar vakgarage) en opnieuw gestart had om de auto op de brug te rijden (na ca. 10 minuten stilstand).

Uiteraard kunnen er meerdere problemen tegelijktijd aan de hand zijn, maar ben wel voorzichtig met zware investeringen in een 17 jaar oude auto met 412.000 km op de teller....
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Van ene dag op andere wil auto bij koude motor niet meer starten

 · 
Posted: 26.11.2019 - 13:31  ·  #15
Toch lees je hier niet vaak dat zo'n opvoerpomp kapot gaat. Is dat echt zo moeilijk te vervangen dan? Moet dan je de tank er onderuit? Kan dat niet gewoon via het gat onder de achterbank? Hoe dan ook moet je eerst vaststellen waar het probleem echt zit: in de opvoerpomp, in de hogedrukpomp of misschien is het zoiets stoms als dat er een steen tegen je brandstofaanvoerleiding is gesprongen en hij half dicht zit. Eerst eens even op de krik of brug, goed inspecteren of er iets zichtbaar mis is, en uitlezen met vida, die foutcodes zijn vaak ook al preciezer, en de achtergrondinfo in vida vertelt je ook wat mogelijke oorzaken, testen en oplossingen kunnen zijn. Wellicht zit er iemand in je buurt die je daarmee kan helpen, zie linkje in mijn signature.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0