Vragen over grote beurt (180k)

zelf uitvoeren

 
 
 
 
 
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 01.12.2019 - 19:18  ·  #1
We zitten net over 180.000 km heen en er is een grote beurt aanstaande van onze S60 2.4 uit 2001. Ik wil die zoveel mogelijk zelf uitvoeren en heb tijdens black friday al aardig wat onderdelen met korting kunnen scoren.

Zaken die ik wil uitvoeren:
  • Olie verwisselen; Kroon emperol 5W40 5L
  • Nieuw oliefilter; Bosch filter
  • Nieuw brandstoffilter; Bosch filter
  • Nieuw interieur filter; Bosch carbon filter
  • Remschijven en blokken waren nog goed
  • Distributieriem en waterpomp zijn met 140k vervangen
  • Bougies verwisselen; staat niet wanneer dat gebeurd is dus lijkt me slim. Is aan de bougies te zien of je ze beter kunt vervangen? Of gewoon doen?
    Welke bougies zal ik gebruiken? Volgens Haynes manual moeten er Bosch FGR 7 DQE 0 in met een electrode afstand van 1.2 mm. Ik kan deze bougies al lastig vinden en daar waar ik ze vindt staat bij de info 1.0mm electrode afstand. Maakt dit veel uit? Of kun je zelf de afstand bijstellen?
    Op het vfrforum zweerden de meeste mensen bij iridium bougies (heb ook een Honda VFR750). Is dat voor de volvo ook nuttig? Ze zijn namelijk flink duurder..
  • Remvloeistof; Staat niet in het service boekje genoteerd wanneer dit voor het laatst gebeurd is. Ik moet nog even kijken of deze nog mooi goudgeel is.
  • Koelvloeistof; Staat ook niet in het service boekje. Maar moet dit niet vervangen zijn met de waterpomp?


Dit zou t moeten zijn toch?
Ik zit eraan te denken de beurt uit te voeren bij de doe het zelf garage in hoogezand. Want ik heb zelf geen garage aan huis en een brug is ook wel handig met olie verwisselen etc. Daarnaast kun je daar wat advies krijgen. Ik wil graag dat hij met mij het onderstel naloopt op versleten rubbers etc.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4066
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 02.12.2019 - 10:07  ·  #2
In je voorsteltopic lees ik dat het gaat om een S60 2.4 uit 2001, dat is handig om erbij te zetten.

Draagarmen ('triangels') aan de voorzijde is wel een punt om goed na te (laten) kijken. Als je auto niet op de wielen staat (zoals bij een 2kolomsbrug) dan kan je vrij snel zien of de rubbers ingescheurd of doorgescheurd zijn, dan moet je daar wellicht ook iets aan doen.
En de motorsteunen. Er zijn 3 steunen waarmee het blok op het subframe staat: 1 bij de distributie (soort torentje), 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant (grote ronde rubber/metalen bollen). En dan heb je nog de torquesteunen, die beperken beweging van het blok. Een aan de balk die over de balk loopt en een aan de voorkant van de motor/bak richting de onderzijde van de voorbumper. Vooral het kleine cirkeltje van die steun wil nog wel eens kapot gaan, en dan is vervanging wel aan te raden.

Heb je ook het handremsysteem binnenin de achterremschijf bekeken? Zeker als dat niet veel gebruikt wordt, of wordt aangetrokken als de auto nog niet helemaal stil staat, is dat ook wel een zorgenkindje.

Bougies worden hier doorgaans origineel Volvo aangeraden, die schijnen het beste te werken. Niet vanwege het merk op het doosje, maar uit ervaring van velen hier (niet van mij, ik ben een dieselaar...)

Remvloeistof kleur kan je niet zo heel veel aan zien (tenzij echt heel vies, maar zeker de kleur in het vaatje geeft niet echt weer wat er onderin de klauw zit), het beste is even het watergehalte laten meten (zo'n metertje hebben ze waarschijnlijk wel bij de klusgarage) of anders toch eens vervangen, dan weet je zeker dat het goed is. 1 liter DOT 4 is genoeg, en als je een vacuumsysteempje kan gebruiken bij de klusgarage ben je helemaal zo klaar, mits de nippels goed losgaan.

Koelvloeistof wordt ook niet vaak aan gedacht. Dat is wel even een klusje om goed te doen (doorspoelen blok en verwarming) maar wordt niet vaak genoeg vervangen, met soms een vervuilend systeem tot gevolg. Hier zijn wel veel YouTube filmpjes over te vinden.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 02.12.2019 - 13:45  ·  #3
Als de remvloeistof goudgeel is zit die er echt al heel lang in. Is normaal vrijwel helder.
Bougies origineel Volvo doen, die werken het beste. Als je niet weet hoelang ze erin zitten, gewoon vervangen.
En als de waterpomp er toch af gaat kvs ook vervangen.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 02.12.2019 - 15:43  ·  #4
Quote door Ed

Als de remvloeistof goudgeel is zit die er echt al heel lang in. Is normaal vrijwel helder.
Bougies origineel Volvo doen, die werken het beste. Als je niet weet hoelang ze erin zitten, gewoon vervangen.
En als de waterpomp er toch af gaat kvs ook vervangen.


Bij mij kwam de Kroon dot4 toch goud geel uit de nieuwe fles.
Maar niet twijfelen met vervangen als je niet weet hoe lang die er in zit. Gewoon doen.
Voor 29 euro heb je een set waar je met perslucht de olie er uitzuigt bij de remklauw,
en een fles die automatisch het remoliepotje bijvult. Als je dat hebt gaat het heel makkelijk in een 1/2 uurtje.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 02.12.2019 - 19:02  ·  #5
In een gele fles, dan snap ik hem wel. Zonder gekheid, is meestal heel licht van kleur, sommigen iets geler, maar kleur zegt dus niets over de kwaliteit van de vloeistof en of hij vervangen dient te worden.
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 02.12.2019 - 20:45  ·  #6
Kijk even bij preventieve onderhoud, hier op het forum. Veel succes met de klussen ;-)
Edit: ps kijk het reservoir van de stuurbekrachtiging even na. (naast de ECU, kan bol gaan staan over de tijd en druk geven op de ECU). Misschien ook het luchtfilter van de motor vervangen, die stond niet in je lijstje.
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 03.12.2019 - 09:24  ·  #7
Bedankt voor input mensen!

Quote door Bolbo

In je voorsteltopic lees ik dat het gaat om een S60 2.4 uit 2001, dat is handig om erbij te zetten.

Draagarmen ('triangels') aan de voorzijde is wel een punt om goed na te (laten) kijken. Als je auto niet op de wielen staat (zoals bij een 2kolomsbrug) dan kan je vrij snel zien of de rubbers ingescheurd of doorgescheurd zijn, dan moet je daar wellicht ook iets aan doen.
En de motorsteunen. Er zijn 3 steunen waarmee het blok op het subframe staat: 1 bij de distributie (soort torentje), 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant (grote ronde rubber/metalen bollen). En dan heb je nog de torquesteunen, die beperken beweging van het blok. Een aan de balk die over de balk loopt en een aan de voorkant van de motor/bak richting de onderzijde van de voorbumper. Vooral het kleine cirkeltje van die steun wil nog wel eens kapot gaan, en dan is vervanging wel aan te raden.

Heb je ook het handremsysteem binnenin de achterremschijf bekeken? Zeker als dat niet veel gebruikt wordt, of wordt aangetrokken als de auto nog niet helemaal stil staat, is dat ook wel een zorgenkindje.

Bougies worden hier doorgaans origineel Volvo aangeraden, die schijnen het beste te werken. Niet vanwege het merk op het doosje, maar uit ervaring van velen hier (niet van mij, ik ben een dieselaar...)

Remvloeistof kleur kan je niet zo heel veel aan zien (tenzij echt heel vies, maar zeker de kleur in het vaatje geeft niet echt weer wat er onderin de klauw zit), het beste is even het watergehalte laten meten (zo'n metertje hebben ze waarschijnlijk wel bij de klusgarage) of anders toch eens vervangen, dan weet je zeker dat het goed is. 1 liter DOT 4 is genoeg, en als je een vacuumsysteempje kan gebruiken bij de klusgarage ben je helemaal zo klaar, mits de nippels goed losgaan.

Koelvloeistof wordt ook niet vaak aan gedacht. Dat is wel even een klusje om goed te doen (doorspoelen blok en verwarming) maar wordt niet vaak genoeg vervangen, met soms een vervuilend systeem tot gevolg. Hier zijn wel veel YouTube filmpjes over te vinden.

Auto gegevens heb ik toegevoegd. Bedankt voor de punten waar ik het onderstel op moet checken. Ben benieuwd of de man bij de garage hiermee kan helpen.

Quote door Ed

Als de remvloeistof goudgeel is zit die er echt al heel lang in. Is normaal vrijwel helder.
Bougies origineel Volvo doen, die werken het beste. Als je niet weet hoelang ze erin zitten, gewoon vervangen.
En als de waterpomp er toch af gaat kvs ook vervangen.

Distributieriem en waterpomp zijn met 140k al vervangen. Zal de remvloeistof maar vervangen inderdaad.

Quote door bartk

Quote door Ed

Als de remvloeistof goudgeel is zit die er echt al heel lang in. Is normaal vrijwel helder.
Bougies origineel Volvo doen, die werken het beste. Als je niet weet hoelang ze erin zitten, gewoon vervangen.
En als de waterpomp er toch af gaat kvs ook vervangen.


Bij mij kwam de Kroon dot4 toch goud geel uit de nieuwe fles.
Maar niet twijfelen met vervangen als je niet weet hoe lang die er in zit. Gewoon doen.
Voor 29 euro heb je een set waar je met perslucht de olie er uitzuigt bij de remklauw,
en een fles die automatisch het remoliepotje bijvult. Als je dat hebt gaat het heel makkelijk in een 1/2 uurtje.

Heb je een linkje van die set?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 03.12.2019 - 10:12  ·  #8
Quote door fostar82

Heb je een linkje van die set?


17 euro nu
https://www.hbm-machines.com/p…et-model-2
JackC70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag Beach :-)
Berichten: 163
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 03.12.2019 - 10:39  ·  #9
Remvloeistof bij twijfel gewoon doen, zij de kosten niet. Ik gebruik trouwens dit setje, geen perslucht of garage nodig. Druk komt uit een reservewiel, met de krik de banden 1 voor 1 langs, combineer het met de winter- weer naar zomerbandenwissel in het voorjaar. https://www.amazon.co.uk/GUNSO…B001KTFIWA.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 538
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 03.12.2019 - 12:16  ·  #10
T kan nog eenvoudiger:

Slang met 1 richting ventiel op de nippel. Nippel slagje los en doorpompen met rem. Wel op tijd vaatje bijvullen.

Of het zijn 2en
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 03.12.2019 - 12:38  ·  #11
Quote door kjiratsiekoedel

Nippel slagje los en doorpompen met rem.


Moet je wel met 2 personen zijn anders zuig je lucht naar binnen

Quote door kjiratsiekoedel

Wel op tijd vaatje bijvullen.


Dit los je op met de fles die bij de set zit, fles op zijn kop in het olie potje en als het potje te laag is wordt hij van zelf gevuld.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4066
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 03.12.2019 - 12:45  ·  #12
Ik heb een Easybleed setje, werkt prima. Je vult de voorraadfles met 1 liter remvloeistof. Die wordt onder 1 bar druk gezet door deze aan te sluiten op een (deels leeggelaten) autoband (bijv. je reservewiel) en verbonden met het remvloeistofreservoir middels een dop met slangetje (zitten meerdere maten dopjes bij) en dan wordt het systeem onder druk doorgespoeld en tegelijkertijd je reservoir vol gehouden en kan je het in je eentje doen. Alleen beetje gedoe doordat je een band moet laten leeglopen en later weer oppompen, maar je hebt niet het risico dat je je reservoir leegtrekt. Wel maak ik even het reservoir leeg en schoon door met een injectiespuit de oude remvloeistof eruit te zuigen en weer even terug te spuiten (heen-terug-heen-terug) waardoor je wat vervuiling loswoelt en opzuigt. Daarna even vullen met schone vloeistof. Dan druk je die vervuiling niet je leidingen en ABS pomp door, maar begin je direct met schone vloeistof.
fostar82
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 93
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 05.12.2019 - 09:34  ·  #13
Bedankt voor de tips.
Ik heb een remvloeistof tester besteld en mocht ik t moeten vervangen, dan haal ik zo'n eezibleed.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4066
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 05.12.2019 - 09:42  ·  #14
Als je idd met de Eezibleed aan de gang gaat, zorg wel voor iets van een injectiespuit oid, want het reservoir wordt tot de dop toe volgedrukt met vloeistof, dus als je klaar bent moet je er nog even iets uithalen om hem op het max niveau te zetten (onder de dop zit een indicatie). Als je remvloeistof lekt, HEEL goed afspoelen met water want het is heel corrosief voor de lak. Dus liefst een prop papier of doek oid onder het reservoir (als dat past) of om de opening heen, zodat evt gelekte vloeistof niet naar beneden drupt.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5144
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Vragen over grote beurt (180k)

 · 
Posted: 05.12.2019 - 09:45  ·  #15
Niet op max zetten, maar op de oude peil stand. Als remblokken halverwege zijn, en je zet het peil op max, de volgende keer als er dan remblokken worden vervangen, stroomt het potje vrolijk over met het terugdrukken vd zuigers (niet fijn)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0