Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 
 
 
 
 
G00neybird
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 09.12.2019 - 14:21  ·  #1
Met schoonfamilie in noord Zweden ontkom ik (gelukkig) niet aan de jaarlijkse bezoeken. Dit vindt regelmatig ook in de wintermaanden plaats. Daarnaast zit er een mogelijke verhuizing naar het noorden (winterse temperaturen tot -38 zijn geen uitzondering) in, waardoor de noodzaak van voorverwarming reëler wordt en mijn vragen hieronder een context geven.

Nu heeft vrijwel iedere Zweed ten noorden van Stockholm, elektrische koelsysteem verwarming die in talloze uitvoeringen en van diverse merken verkrijgbaar zijn. En alhoewel het nut van deze verwarming bewezen is, lijkt het me dat enig voordeel beperkt blijft tot een makkelijke koude start. Beperking van motorslijtage als gevolg van lage temperaturen, is bijvoorbeeld iets waarvan ik mij kan voorstellen dat dit beter wordt bereikt door motorolie te verwarmen alvorens de motor te starten.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met carterpan/motorolie verwarming en het nut hiervan. Welke oplossing is aan te bevelen (pads of element?) en zijn er nog andere overwegingen (niet zijnde een verwarmde garage :) )

Alvast dank voor jullie bijdrage.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 09.12.2019 - 14:31  ·  #2
ik heb er nog nooit van gehoord dat er en motorolie verwarmer is, de elektrisch verwarming voor de kvs ken ik inderdaad wel. echter als je kvs al warm is zou je motorolie ook sneller opwarmen.
ik snap je punt van warme dunne olie verpompt makkelijker, maar ik denk dat je makkelijker je doel kan bereiken met olie met de juiste viscositeit. welke dit dan zou moeten zijn weet ik zo ook niet.

gr qawsedrf
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 09.12.2019 - 14:56  ·  #3
Zoek maar naar "oil pan heater", ze worden wel gebruikt in Canada en Alaska maar echt populair is het niet. Het lijkt mij een vrij omslachtige oplossing als je toch al van Volvo een originele block heater kunt monteren (mijn uit Zweden geïmporteerde V70 heeft al zoiets). Nog beter is een standkachel monteren, die verwarmt de kvs met behulp van brandstof, pompt het rond en is daardoor een stuk effectiever dan een oil pan of een block heater, die verwarmen hooguit tot een graad of 20 boven de omgevingstemperatuur. Met een standkachel is niet alleen de motor goed op temperatuur, het interieur is dan ook meteen warm.
In de Nordics wordt overigens standaard 0W30 gebruikt in plaats van 5W30, dat start wat makkelijker bij -38.
G00neybird
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 09.12.2019 - 15:44  ·  #4
Dank voor jullie bijdragen.Ik denk het antwoord en de oplossing te hebben gevonden. In de accessoire pagina's van Volvo Zweden kom een Volvo orgineel accessoire verwarming voor waarbij de montage instructie verwijst naar te maken bypass met retour van het koelsysteem bij de oliekoeler (die dan naar ik aan mag nemen, met behulp van een warmtewisselaar door het koelvloeistof systeem wordt gekoeld). Dit zou in ieder geval de olie inhoud van de oliekoeler verwarmen.

https://accessories.volvocars.com/sv-se/V70(08-)/Accessories/Document/VCC-480675/2015

De standkachel heb ik inderdaad ook overwogen maar de oplossingen van o.a Eberspächer (OEM fabrikant voor Volvo?) vindt ik wel wat kostbaar (kachel+montageset+afstandsbediening €1300,-).
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 09.12.2019 - 16:47  ·  #5
Quote door G00neybird

Dank voor jullie bijdragen.Ik denk het antwoord en de oplossing te hebben gevonden. In de accessoire pagina's van Volvo Zweden kom een Volvo orgineel accessoire verwarming voor waarbij de montage instructie verwijst naar te maken bypass met retour van het koelsysteem bij de oliekoeler (die dan naar ik aan mag nemen, met behulp van een warmtewisselaar door het koelvloeistof systeem wordt gekoeld). Dit zou in ieder geval de olie inhoud van de oliekoeler verwarmen.

https://accessories.volvocars.com/sv-se/V70(08-)/Accessories/Document/VCC-480675/2015

De standkachel heb ik inderdaad ook overwogen maar de oplossingen van o.a Eberspächer (OEM fabrikant voor Volvo?) vindt ik wel wat kostbaar (kachel+montageset+afstandsbediening €1300,-).


standkachel is inderdaad een dure optie, maar ik heb het wel gedaan 2 jaar terug en geen spijt van gehad.
ik had trouwens wel een 2e hands kachel die was inclusief opbouw minder dan de helft van wat jij nu aangeeft.
Mees
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 594
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 09.12.2019 - 17:15  ·  #6
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1684
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 09.12.2019 - 17:36  ·  #7
Je kunt natuurlijk ook zo doen, als het echt nodig :-)

ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 09.12.2019 - 21:29  ·  #8
Hahaha, en dat met een ford.

Met vrachtwagens word het ook gedaan door de rusland rijders.

Maar die hebben stalen leidingen.

En de tank word dan boven de vlok temperatuur gehouden door 9v batterijtjes, met een fietslampje er aan.

Maar dusdanige extreme temperaturen gaan we in europa niet krijgen,
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 09.12.2019 - 22:54  ·  #9
Quote door Mees

Misschien is een Defa ook wel een oplossing.

https://www.stroomzat.nl/index…path=85_88

Groet,

Alex


Ik heb de Defa oplossing gekozen. Ideaal in combinatie met zonnepanelen. Kost je geen brandstof en maakt geen lawaai.
Nooit meer ijskrabben en een heerlijk verwarmt interieur voordat je instapt. Is simpel uit te breiden met carterverwarming.
Elke ochtend in de winter weer een mooi gezicht: een ontdooide auto tussen de bevroren auto's van de buren :-)

De aansluiting in de bumper is al aan de binnenkant ingetekend voor de stroomaansluiting. Klepje van Volvo bestellen en de rest van Defa.
Breehorn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: ENKHUIZEN
Leeftijd: 65
Homepage: sy-deverleiding.nl
Berichten: 72
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 10.12.2019 - 06:18  ·  #10
Ik heb als het echt koud is een radiatortje achterin vast staan (station) met een tijdschakelaar, en kom ook in een warme auto..
Dat deed ik in de vorige auto's en in deze ook weer.. Stekker er uit en klaar En.. zeer betaalbaar
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 10.12.2019 - 09:21  ·  #11
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 10.12.2019 - 14:07  ·  #12
Quote door G00neybird

Dank voor jullie bijdragen.Ik denk het antwoord en de oplossing te hebben gevonden. In de accessoire pagina's van Volvo Zweden kom een Volvo orgineel accessoire verwarming voor waarbij de montage instructie verwijst naar te maken bypass met retour van het koelsysteem bij de oliekoeler (die dan naar ik aan mag nemen, met behulp van een warmtewisselaar door het koelvloeistof systeem wordt gekoeld). Dit zou in ieder geval de olie inhoud van de oliekoeler verwarmen.

https://accessories.volvocars.com/sv-se/V70(08-)/Accessories/Document/VCC-480675/2015

Voor degenen die geen BorkBorkBork verstaan, klik hier voor de tekst in het Nederlands. :P
Dat is precies de elektrische motorverwarming die ik in mijn V70 heb zitten. Zo te zien aan het lijstje zijn ze alleen nog nieuw leverbaar voor de motoren die in modeljaar 2015 nog gebruikt werden, die voor de oudere motoren zijn "expired" ben ik bang.

Bij de import uit Zweden (of daarvoor al) was de aansluitkabel zoekgeraakt, ik heb toen ik in Noorwegen met vakantie was bij Biltema een aansluitkabel gekocht. Dacht dat het een Defa systeem was, bleek het om een Calix systeem te gaan. Dus misschien is het goedkoper om alleen het klepje bij Volvo te bestellen en de rest direct van Calix af te nemen, of een Defa systeem kopen en dat passend maken op het Volvo klepje.
G00neybird
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 10.12.2019 - 15:03  ·  #13
Dank voor de tip Robert!
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 10.12.2019 - 16:57  ·  #14
Graag gedaan. :) Ik zie na wat gegoogled te hebben trouwens dat je het beste gewoon in Zweden kunt gaan winkelen (desnoods via postorder bij je schoonouders laten bezorgen en dan hierheen laten sturen), want die Calix setjes zijn best betaalbaar: https://www.skruvat.se/volvo/Motorvarmare-C210.aspx
Bij de Volvo-dealer vind je de buitenaansluiting met onderdeelnummer 31408950
Dan nog inbouwen en het is niet van origineel te onderscheiden, want Calix is kennelijk de OEM leverancier van Volvo. Volvosweden op YouTube heeft er een aflevering aan gewijd, mocht je willen weten hoeveel moeite het is:


Edit: let op, de setjes zijn motor-specifiek, een viercilinder diesel heeft een andere vriesplug dan een vijfcilinder, dus koop wel de juiste
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Electrische motorverwarming - carter en koelsysteem

 · 
Posted: 10.12.2019 - 17:39  ·  #15
Wil je het helemaal mooi doen, koop je ook nog van Bosch de waterpomp die gebruikt wordt voor de standkachel.
Dan wordt het opgewarmde water ook nog rondgepompt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0