volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 
 
 
 
 
wim1s60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 · 
Posted: 29.12.2019 - 18:34  ·  #1
Na dit jaar zowel de intercooler als de condensor(door garage) en kort geleden zelf de distributie gedaan te hebben dacht ik even klaar te zijn met de s60, maar een nieuw probleem dient zich aan.... Soms wel en soms geen turbo power, dan heb ik er misschien 50 over van de 185 pk's die ik normaal heb. Geen foutmeldingen in het display, maar dit is heel vervelend rijden.. Ga begin van het nieuwe jaar naar de garage om uit te lezen maar ben benieuwd of ik hier zelf wat aan kan doen?? Heb al een en ander gelezen op forums maar heb nog niet de gouden tip (als die al bestaat) gevonden.


Misschien hier iemand met ideeen??

Dank Wim
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5144
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: volvo s60 d5 summum uit 2007 wel

 · 
Posted: 29.12.2019 - 18:37  ·  #2
De electrische turbo actuator die de schoepen bedient gaan nog weleens kapot. Ze zijn te reviseren. Turbo slang/pijp/resonator onder de auto gaat ook nog weleens kapot, die zou je zelf kunnen controleren.

Ik zou beginnen met uitlezen, geen melding hoeft niet te betekenen dat er geen fout opgeslagen staan. Het blijft gissen verder.
wim1s60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

wat gevonden

 · 
Posted: 09.01.2020 - 09:41  ·  #3
Inmiddels bij de garage geweest en we vonden een palletje wat afgebroken lijkt, kenners hier die weten wat dit palletje doet en of dit de oorzaak kan zijn?? Auto gaat volgende week terug naar de garage om dit verder te bekijken en te repareren maar dacht, wie weet kan ik alvast uitvogelen wat dit is... Overigens diverse foutmeldingen in de ecu... Palletje zit links vlakbij de distributie..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5144
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 · 
Posted: 09.01.2020 - 10:24  ·  #4
Stangetje van de wervelklep.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3170
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 · 
Posted: 09.01.2020 - 10:37  ·  #5
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 718
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 · 
Posted: 09.01.2020 - 11:26  ·  #6
Als het stangetje los is gekomen zou ik ook even kijken naar de roet opbouw van en naar je EGR.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 · 
Posted: 09.01.2020 - 11:59  ·  #7
Je mist een onderdeel van de stelmotor van je wervelklep bediening. Heb ik nog niet eerder gezien.

Het motortje is eenvoudig te vervangen.

Wel kan het samenhangen en een oorzaak hebben door vervuiling van je inlaattraject.

Een vastlopende wervelklep tot gevolg.

Best mogelijk dat je de volgende zaken moet oppakken:
-Reinigen egr traject en inlaat
-vervangen wervelklep
-vervangen stelmotor

Even goed navragen dus, het zijn wel zaken die de een handige Harry (of klaas, Sven :-) ) goed zelf kan.

Overigens hoeft een loshangende wervelklep geen meldingen te genereren mits het inlaat traject schoon is. Maar verstopping na je EGR is weerstand waardoor veel inlaatdruk wordt opgebouwd en te hoge druk veroorzaakt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4066
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 · 
Posted: 09.01.2020 - 13:38  ·  #8
Nochtans, in principe moet je gewoon kunnen rijden met de wervelkleppen vastgezet in de open stand, mits je inlaatkanaal niet volledig is dichtgeslibt.

Een omschrijving van het geheel:
Voor de motor langs loopt een dikke plastic buis, die gaat met een haakse bocht omhoog en dan het inlaatspruitstuk in, wat bovenop de motor ligt (zwart plastic). Via het inlaatspruitstuk komt de lucht in de motor. Bij de euro4 motor, zoals de jouwe, heeft het inlaatkanaal naar elke cilinder een draaiend klepje, de wervelklep. Deze is bedoeld om werveling te geven aan de lucht die in de cilinder wordt gezogen, wat voor een betere verbranding zorgt. De klepjes voor alle cilinders zitten samen op 1 stangetje. Dat stangetje heeft aan het einde (aan de linkerkant, als je voor de auto staat) een armpje/heveltje wat aan de voorkant uit de motor steekt. Daarop zit een bolletje. Op dat bolletje wordt een verbindingsstangetje geklikt, wat bij jou is afgebroken. Dat verbindingsstangetje maakt een klein bochtje naar rechts (als je voor de auto staat) en komt op dat getandje asje van het electromotortje waar je hand boven zit op de foto. Trouwens, op het getande asje moet eerst nog een ander verbindingsstukje, dat lijkt bij jou ook te missen.
Je zou iig tijdelijk een oplossing kunnen zoeken om de wervelkleppen open te zetten. De wervelkleppen staan in open stand als het heveltje zeg maar "in de motor gedrukt is" (richting de voorruit van de auto is open, richting de bumper is dicht). Als je dat handmatig bedient kan je ook direct voelen of dit mooi soepel draait. Dit moet vrijwel zonder weerstand open en dicht gaan. Als je aan het uiteinde van de beweging weerstand voelt, wil dat zeggen dat je inlaattraject is vervuild met roet. Die vervuiling kan er wel voor gezorgd hebben dat het armpje is afgebroken, want de klepjes kunnen niet draaien maar het electromotortje duwt/trekt gewoon door. Gezien de breuk zou ik schatten dat de kleppen in open stand zijn komen vast te zitten, waarna het electromotortje heeft geprobeerd deze dicht te trekken. Dat ging niet en daardoor is het armpje afgebroken... denk ik.
Dit stangetje is berucht en komt wel vaker los, maar dan meestal van een verbindingspunt (aan het motorblok of aan het electromotortje) en is los te verkrijgen en vervangen.
Het probleempunt is echter de vervuiling. Die komt in het inlaattraject door de EGR (Exhaust Gas Recirculation) die net voor die haakse inlaatbuis zit. Via die 'klep' worden uitlaatgassen terug de motor in geleid, om de emissies te verlagen. In die uitlaatgassen zitten echter roetdeeltjes, die het inlaattraject vervuilen. Dus EGR klep schoonmaken is inderdaad ook gewenst als je dit geheel aanpakt.
Gunz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 157
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 · 
Posted: 09.01.2020 - 13:57  ·  #9
2 weken terug wervelkleppen vervangen en klepdeksel spruitstuk schoon gemaakt. ong, 4 uur werk.
wim1s60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 · 
Posted: 09.01.2020 - 21:45  ·  #10
Kijk, dat zijn in ieder geval duidelijke diagnoses, ik heb laatst de egr klep en slangen al schoon gemaakt, zat inderdaad veel viezigheid in, van de garage begreep ik dat de kleppendeksel eraf moet om er goed bij te kunnen, heb in ieder geval een afspraak staan om het te laten doen. Doe ook veel zelf (o.a. distributie enzo) maar dit laat ik maar even aan de garage over.. 4 uur werk en wat onderdelen zijn te overzien. Maar nogmaals, erg bij met de input die ik net heb verkregen, slaap ik weer wat rustiger :-)
Tot hij naar de garage gaat rij ik er voorzichtig mee door en geen lange afstanden...
wim1s60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 · 
Posted: 30.01.2020 - 17:57  ·  #11
Update 30/1/2020

Auto is inmiddels bij de garage geweest, vervangen zijn gangmaker (elektromotor), smoorkleppenplaat, klepdekselpakking afstandsteun en wat kleine dingetjes(brandplaatjes), was evengoed een behoorlijk bedrag, maar na het ophalen van de auto leek die weer goed te rijden, maar helaas nog dezelfde avond verscheen "motor management service vereist" en hij hield weer af en toe in (geen turbo erbij dus). Auto weer terug gebracht naar de garage en vanochtend weer opgehaald, helaas de echte storing niet kunnen vinden, kan te maken hebben met speling op kleppen/klepstoters, maar is niet helemaal zeker en de melding "motormanagement service vereist" verscheen ook weer en gaat niet meer weg (alleen tijdelijk weg te drukken). Auto rijd wel prima verder en vandaag geen vermogensverlies gehad,
Kenners hier die kunnen tippen wat het misschien nog zou kunnen zijn??? Uiteraard is de auto uitgelezen en ook onder het rijden uitgelezen, maar geen grote afwijkingen gevonden.

Dank weer

Wim
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 · 
Posted: 30.01.2020 - 18:42  ·  #12
Als je de melding "motormanagement service vereist" in beeld hebt moet er ook een storingscode achter zitten. Is de auto met universele apparatuur uitgelezen of met Vida? Vida geeft namelijk meer weer qua codes dan universele uitlees apparaten.
wim1s60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 · 
Posted: 30.01.2020 - 18:46  ·  #13
met universele apparatuur, is universele garage waar ik ben geweest, verschillen die hij had uitgelezen waren allemaal heel klein
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 · 
Posted: 30.01.2020 - 18:58  ·  #14
Maar hebben ze ook een foutcode kunnen achterhalen? Ik zou echt even laten uitlezen met Vida want die melding in je dashboard krijg je niet voor niets, daar zit een foutcode aan vast.
wim1s60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: volvo s60 2007 wel/geen turbopower

 · 
Posted: 30.01.2020 - 19:03  ·  #15
hoop eigenlijk dat er iemand op dit mooie forum zit die m kan uitlezen voor me :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0