Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 
 
 
 
 
touratech
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Berichten: 64
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 08.01.2020 - 11:18  ·  #1
Beste lezers,

Voordat ik begin: Ik besef dat er heel wat onderwerpen zijn met 'stotteren' of 'inhouden' in de titel en ik heb ze in mijn zoektocht naar een oplossing ook allemaal gelezen. Al zijn er vaak raakpunten met de probleemstelling van anderen, ik denk toch dat mijn issue wat afwijkt. Kortom: ik heb jullie hulp nodig.


Auto: Volvo V70 2.4T uit 2001
Transmissie: Geartronic
Brandstof: Benzine, sinds december 2019 ook LPG
Rijstijl: Rustig

Mijn V70 stottert sinds een maand of drie. Dit wordt geleidelijk aan ergeren erger.
- Of de motor koud of warm is, maakt geen verschil
- Brandstof (benzine of LPG) maakt ook geen verschil. (probleem deed zich al voor, vóór de inbouw)
- Vooral te merken op vaste snelheden - 80 km/u binnendoor, of 120 km/u op de CC op de snelweg
- Het schokken kan ik het beste omschrijven als een kort inhouden van de motor, althans.. zo voelt het. Gevoelsmatig zou ik het willen vergelijken met een tuinslang waar water uitkomt, maar om de paar liter ook een paar luchtbellen. Leest misschien een beetje raar, maar dat is het gevoel wat ik erbij heb.
Dit inhouden van de motor is niet zichtbaar op de toerenteller overigens.
- Schokken is niet constant. Soms een paar minuten niet, dan een halve minuut achter elkaar.

Ik heb per toeval ontdekt dat het schokken heel erg te 'triggeren' is, wanneer ik bv 80 rij, dan van het gas af ga en dan als het ware pomp met het gaspedaal. Dan krijg ik geen mooie gasrespons, maar eerder het gevoel dat ik eerst een liter lucht uit de motor trap en dan pas vermogen heb.

Herkent iemand mijn beschrijving een beetje?
Ik snap helemaal dat ergens iets niet klopt.
Het zou fijn zijn als iemand me op de juiste weg kan helpen om dit op te lossen!

Bij voorbaat dank.
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 08.01.2020 - 11:25  ·  #2
ik denk dat je gasklephuis vies en of niet meer goed is, en je moet deze schoonmaken of vervangen, als je hier zoekt dan vind je wel informatie wbt schoonmaken
heb je hem al eens gecontroleerd op foutcodes?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4698
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 08.01.2020 - 11:43  ·  #3
Ik vermoed ook gasklephuis.

Als hij warm is en stationair draait zie je dan soms dipjes en piekjes innhet toerental?

Vergelijkbaar met onderstaande link?

https://youtu.be/sBRSJJFZ26M

Kan soms iets heftiger zijn.
touratech
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Berichten: 64
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 08.01.2020 - 11:52  ·  #4
Quote door v70_2.4T

ik denk dat je gasklephuis vies en of niet meer goed is, en je moet deze schoonmaken of vervangen, als je hier zoekt dan vind je wel informatie wbt schoonmaken
heb je hem al eens gecontroleerd op foutcodes?


Nee, nog niet gecontroleerd op foutcodes.
Mocht het het glasklephuis zijn, is dat terug te zien in een foutcode?
touratech
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Berichten: 64
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 08.01.2020 - 11:53  ·  #5
Quote door hermanusb

Ik vermoed ook gasklephuis.

Als hij warm is en stationair draait zie je dan soms dipjes en piekjes innhet toerental?

Vergelijkbaar met onderstaande link?

https://youtu.be/sBRSJJFZ26M

Kan soms iets heftiger zijn.


Nee, helemaal niet.
Ook niet als hij koud is overigens.
Draait heel steady op 900 toeren. Zonder haperingen.
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 272
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 08.01.2020 - 12:03  ·  #6
Gasklephuis is idd veelvoorkomend issue rond dat bouwjaar. Zit er ook geen gasklephuis testfunctie in Vida?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4698
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 08.01.2020 - 12:13  ·  #7
Quote door nicoo

Gasklephuis is idd veelvoorkomend issue rond dat bouwjaar. Zit er ook geen gasklephuis testfunctie in Vida?


Ja dat zit er wel in.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4064
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 08.01.2020 - 13:39  ·  #8
Ik denk ook aan gasklephuis, niet alleen omdat je het hier heel vaak leest dus veel anderen er ook problemen mee hebben, maar juist ook omdat het bij beide brandstoffen optreedt. Dus moet het iets zijn dat bij beide brandstoffen gebruikt wordt (dus is het bijv. niet vanwege lucht in je benzineleiding).
En dan kom je al gauw uit bij ofwel de luchttoevoer, of de onsteking. Een haperende bobine zou dus ook nog kunnen. Heb je de bougies er al eens uit gedraaid? Als er 1 afwijkt of ze allemaal een foute kleur hebben dan zegt dat ook wel iets (ofwel 1 mindere cilinder, wat dan eerder wijst op een bobineprobleem; ofwel iets wat op alle cilinders effect heeft, bijv. de luchttoevoer / gasklep).
Ik heb begrepen dat de problemen met het gasklephuis kunnen komen door een stelmotortje wat niet meer goed reageert, wat wel past bij jouw omschrijving van de luchtbellen.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 08.01.2020 - 19:04  ·  #9
Nu is het zo dat je bij een hapert gasklephuis niet altijd bij uitlezen de foutmeldingen ziet. Als je echter naar de advanced mode gaat, kan je nog een paar extra testen uitvoeren. Als er problemen met het gasklephuis zijn, komt het daar wel naar boven.
Zie je daar niets, dan zijn de bobines inderdaad ook een verdachte. Die kan je er eens uithalen en het rubber omhulsel eens naar beneden doen. Bij defecte bobines zie je dan vaak blauwachtige strepen van vonkoverslag naar massa. Dat is een teken om ze meteen allemaal te vervangen.
hetschaap
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: wageningen
Leeftijd: 34
Berichten: 496
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 08.01.2020 - 19:13  ·  #10
mocht je bobines willen testen; ik heb een paar gebruikte liggen die je gratis mag hebben. Ik heb ze zelf onlangs preventief vervangen maar kwamen werkend uit mijn auto. Ik heb ook VIDA mocht je ter plekke meteen wat willen uitlezen/resetten
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 08.01.2020 - 19:38  ·  #11
Aanvulling op mijn vorige bijdrage:
Als je de volgende foutmeldingen ziet in de advanced mode dan is het bijna altijd het gasklephuis:
ECM 523D "Verzoek om storingslampje door gasklepeenheid- onjuist signaal" al dan niet gecombineerd met ECM 980F "Luchtstroom- onjuiste stroming"
touratech
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Berichten: 64
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 08.01.2020 - 23:08  ·  #12
Allen,
Bedankt voor jullie tijd, moeite en input.
Het is duidelijk dat ik als eerste de 'likely suspect' gasklephuis ga onderzoeken.

@hetschaap: ik maak graag gebruik van je aanbod, dank je wel! Ik stuur je een PM
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 09.01.2020 - 09:26  ·  #13
Wil het gasklephuis worden uitgesloten dan zou je deze kunnen omwisselen uit een goed werkende wagen

...wat extra info (staat op de site van AC-tronics)

ECM – 91B7

Deze foutcode kan verschijnen door zaken zoals:

•Slechte / geen voeding van het gasklephuis


•Slechte verbinding accupolen of slecht geladen accu


•Defect in gasklephuis zelf


ECM – 91A7

Deze foutcode kan verschijnen door zaken zoals:

•Vervuilde of vastzittende gaskleppositiesensor


•Slechte verbinding accupolen of slecht geladen accu


•Defect in gasklephuis zelf


ECM – 9190

Deze foutcode kan verschijnen door zaken zoals:

•Slechte / geen voeding van het gasklephuis


•Slechte verbinding accupolen of slecht geladen accu


•Defect in gasklephuis zelf


ECM – 917F

Deze foutcode wordt getriggerd door een gemeten verschil tussen de huidige stand van het gaspedaal en de huidige gaskleppositie. De gasklep hoort onder normale omstandigheden binnen 0,4 seconden te kunnen reageren op een verandering van de stand van het gaspedaal. Duurt dit langer, dan zal de ECM (ECU) dit zien als een fout. Overigens is dit in een software-update uiteindelijk aangepast naar 0,9 seconden.

Symptomen die veel voorkomen wanneer deze foutcodes verschijnen:

•De gaspedaalrespons wordt genegeerd tijdens het remmen


•De cruise control kan niet worden geactiveerd


•Onregelmatig stationair toerental


•Slechte respons op gaspedaal


•In sommige gevallen een maximumsnelheid van 50 km/h


•Het ETS-lampje (motorstoringslampje) gaat branden


Deze foutcodes en symptomen wijzen allemaal vrij duidelijk naar de ETM en daar moet dan ook vaak naar de oorzaak gezocht worden. We zullen straks iets dieper ingaan op de techniek op en rondom het gasklephuis, maar we kunnen wel al vertellen dat de positiesensoren aan beide zijden van het gasklephuis een bekend zwak punt zijn. Deze sensoren maken nog gebruik van sleepcontacten en dat zorgt voor de onvermijdelijke slijtage. Op een bepaald moment zijn deze sensoren te ver ingesleten om naar behoren te functioneren. De ECM krijgt in dat geval niet meer continu de huidige stand van de gasklep door en dat veroorzaakt op zijn beurt weer allerlei andere problemen.

Niet altijd de gasklep defect

Het gevaar van een bekend probleem is dat er bij afwijkingen al snel weer naar hetzelfde component wordt gewezen, terwijl dit in sommige gevallen helemaal niet de oorzaak hoeft te zijn. Een mooi voorbeeld hiervan kwamen we onlangs op een Volvo-forum tegen. De persoon in kwestie had een Volvo die last had van een behoorlijk schommelend toerental, zelfs tijdens het rijden. Uiteraard werd er direct gewezen naar het gasklephuis, maar zelfs vervanging door een nieuw exemplaar loste het probleem niet op. De zoektocht begon toen pas echt. Uiteindelijk bleek de elektrische stelklep van de nokkenas de boosdoener te zijn: deze was ernstig vervuild en werkte daardoor niet meer optimaal. Na een flinke schoonmaakbeurt bleek de motor weer als vanouds te functioneren en de storing is tot op heden nooit meer teruggekomen. Moraal van het verhaal: trek niet te snel conclusies, maar neem altijd goed de tijd om tot een correcte diagnose te komen
touratech
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Berichten: 64
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 09.01.2020 - 10:43  ·  #14
Quote door henry classic v70

Wil het gasklephuis worden uitgesloten dan zou je deze kunnen omwisselen uit een goed werkende wagen

...wat extra info (staat op de site van AC-tronics)

ECM – 91B7

Deze foutcode kan verschijnen door zaken zoals:

•Slechte / geen voeding van het gasklephuis


•Slechte verbinding accupolen of slecht geladen accu


•Defect in gasklephuis zelf

..............................................................................




Dank je wel!
touratech
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Berichten: 64
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Advies / Input gevraagd: V70 stottert, schokt, hapert, houdt in..

 · 
Posted: 11.01.2020 - 21:11  ·  #15
Samen met medeforummer Jan gisterenavond de Volvo uitgelezen, waarvoor vele malen dank!

Het lijkt er op dat de "Turbocharger Control Valve" de boosdoener is.
Nu heb ik tenminste een idee waar het probleem zou kunnen liggen.

Ik voeg de screenshot er even bij.
Als iemand dit herkent of nuttige info kan toevoegen... alle hulp is welkom!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0